Shoprider 778SL

Op 2 februari 2022 21:23:36 schreef pe:
werkt de motor met deze print??
Motor andersom (+ en - bij motor omwisselen) aansluiten=achteruit rijden.

Jaja die werkt zeer goed zelfs. Mijn vader kan moeilijk stoppen met rijden en telkens draden gaan omsisselen hé, da gaat niet.
Dacht aan een schakelaar tussen de draden die van de potentiometer komen, daar ergens iets tussen te plaatsen die de stroomrichting omkeerd.Dacht aan zo iets>> https://www.kidscar.nl/a-55328279/sorteer-op-schakelaars/schakelaar-fo…

[Bericht gewijzigd door LOSSE op donderdag 3 februari 2022 08:22:55 (11%)

Dat zal niet werken tussen de potmeter.
Je zult echt iets moeten bedenken om de motor aansluiting om te draaien.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ik heb hier 2 relais liggen van 80 Amp maar ga wachten op die andere print.

Ff nog een update, de shoprider werkt terug zoals het moet, ook achterruit is . Enige nadeel si dat die te bruusk stopt als je het gas los laat, is even wennen met de stroom naar de motor wat te verlagen als je van plan bent te stoppen, vroeger ging dat langzaam aan.

Dus je hebt nu een print voor vooruit en een voor achteruit.

[Bericht gewijzigd door pe op vrijdag 11 maart 2022 15:10:40 (100%)

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ik zou er iets moeten kunnen opzetten iets zoals een potmeter in plaats van die knop nu die de stroom naar de motor geleidelijk afvlakt zo doende dat die rustiger tot stilstand komt. Heb je een idee? Ben niet vertrouwd met schema's en zo, zou iets moeten zijn die kant en klaar is of iemand die iets kan maken.

Als je de potmeter eerst terug draait en dan pas de schakelaar naar 0 zet.gaathet dan wel rustiger?

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 11 maart 2022 17:15:51 schreef pe:
Als je de potmeter eerst terug draait en dan pas de schakelaar naar 0 zet.gaathet dan wel rustiger?

Ja dat wel, nu, heb gezegd dat hij het gewoon zal moeten worden. Maar als die opeens zo stopt komt er wel veel druk te staan op de overbrenging naar de motor en met zijn gewicht van 150+ en het gewicht van de scooter zal dit niet heel goed zijn? Ma bon, als die terug stuk gaat dan heb ik terug wat te doen :P

Kun je op de potmeter geen veer aanhangen , zodat
hij bij loslaten terug naar minimaal gaat?

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Da zal nie gaan omdat de knop ook dient om af te leggen, schakelaar. We zullen het zien hoe lang die mee gaat, komt waarschijnlijk nog een vervolg. Ik heb er zo een 10km mee gereden en gaat best wel goed als je weet hoe die werkt.

Ik heb die scootmobielen wel eens gerepareerd, 2 dingen zijn erg belangrijk: de rijpotmeter (wigwag) moet exact in het midden staan en de spanning op beide uiteinden moet exact gelijk zijn, zo niet dan moet je de potmeter een klein stukje verdraaien. En de elektrische rem moet wel goed loskomen.
Zodra je de rijpotmeter bedient moet je een klik horen, dan komt de rem los en kan de motor vrij draaien. Als dit niet het geval is, is òf de motorrem kapot, òf de mosfet die de rem aanstuurt.
Mocht je er helemaal niet uitkomen dan kun je misschien contact opnemen met (ik hoop dat ik dit mag zeggen):
Warmerdam Revalidatie Service, die kunnen dit zéker fiksen.

En de scootmobiel staat hier terug, banen van de nieuwe print zijn verbrand en gesmolten, mijn gedacht gaat er van uit dat die over belast word, vader weegt 134 kilokes zegt hij maar ik denk dat het meer is, plus dat de weg naar zijn garage wat omhoog loopt en er losse steenslag ligt wat al lastig is om met iets anders te rijden. Anders werkte die goed met 1 nadeel als de stroom van de motor gehaald werd die abrupt stopt, daar zou ik nog iets moeten op vinden, alhoewel als de rem er af is je deze gemakkelijk kan duwen, dat begrijp ik niet goed waarom die zo plots stopt als die geen stroom meer krijgt, rem word niet geactiveerd.