Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Ik heb het IC eruit geknipt om mechanische belasting van het printmateriaal te voorkomen. Het oude IC had wel degelijk 8 poten die gesoldeerd waren. Natuurlijk kan er een andere voeding ingezet worden alleen ik heb de radio niet hier en de bezitter is niet technisch. Alleen de print eruit schroeven lukte haar.

maartenbakker

Golden Member

Als je het typenummer van het toestel kunt laten achterhalen, heb je in elk geval nog een manier om er misschien achter te komen.

Verder kan het om een Chinees IC gaan, in plaats van een Viper, TNY of wat dan ook.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 maart 2022 13:31:14 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

In andere schakelingen gebruikt HCDY de SDC603...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Merk van de radio zal moeten wachten tot maandag. De radio staat op haar werk en ze kan daar in het weekend niet naar binnen.
Arco, je zou best eens gelijk kunnen hebben dat dit IC mogelijk van hetzelfde type is. Kwestie van gewoon proberen denk ik.

Even gezocht waar zoiets te koop is. Oome Ali heeft ze maar daar ben ik niet zo'n fan van. Ook Amazon heeft ze maar dan moet er 10 st kopen. Dan liggen er over 10 jaar nog steeds 9 st op voorraad. Ebay heeft ze ook per 10 st met bijpassende shipping costs.

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op zaterdag 5 maart 2022 22:49:19 (34%)

Arco

Special Member

Je kunt eens kijken of de aansluitingen overeenkomen met de datasheet.
Je tekening zou ik nog eens goed nalopen, want die klopt niet. (bijv. pin 2 omt er twee keer in voor...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Amazon levert exact dezelfde artikelen als Ali. Bij Amazon sponsor je zowel de Chinezen als Bezos, bij Ali alleen maar de Chinezen dus goedkoper en minder fout. Courante Chinese IC's bij Ali bestellen is meestal wel betrouwbaar. Simpele keus dus, Amazon links laten liggen en Ali pakken. Niet de allergoedkoopste kiezen wellicht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Amazon links laten liggen en Ali pakken.

Als je het snel in huis wil hebben kun je kijken naar een winkel met een 10 daagse levering.
Daar heb ik goede ervaringen mee, ik had zelfs een bestelling na 6 dagen al in huis.

Op 5 maart 2022 13:30:17 schreef maartenbakker:
Als je het typenummer van het toestel kunt laten achterhalen, heb je in elk geval nog een manier om er misschien achter te komen.

Verder kan het om een Chinees IC gaan, in plaats van een Viper, TNY of wat dan ook.

Vandaag foto ontvangen van de actieve speaker. Op merknaam heb ik geen nadere info kunnen vinden.

In het bakje met hall sensors vond ik deze:

Ik kan op 175 noch op 943d iets vinden. Iemand toevallig een idee wat voor hall sensor het is?

OK. laat maar.Ik geloof dat ik begonnen was met 175 hall dan 943d hall en toen op "943d hall sensor" gezocht, maar dus vergeten 175 hall sensor te zoeken. Dat vond de diodes-inc versie. Dat realiseer je je dus net nadat je op posten hebt gedrukt.

@ arco hieronder: Jep denk het wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben ik hier aan het juiste adres?
Ik gebruik de site reeds jaren informatief, maar dit is mij eerste postje.

Voedingsprobleem met ECU van BOSCH EDC16C39.
Ik kan onderstaande SMD niet decoderen.
Vermoedelijk een zenerdiode maar verder geraak ik niet.

De plaats is rechtsboven de voedingsregel IC, links bovenaan de print.
De condensatoren er rond zijn OK.

Alvast bedankt,
Christophe

Kruimel

Golden Member

Zou een ES1D van General Semiconductor kunnen zijn, ik kon alleen de datasheet van Vishay vinden:

Klopt de maat met een SMA diode?

Ok, ik moet beter lezen, blijkbaar is het overgenomen geweest door Vishay:

Dit is waarschijnlijk gewoon een ES1D. Ik vrees voor meer problemen. Het lijkt er op dat het een polariteitsbeveiliging is en dat hij in serie zit met de voeding. Is een 1A/200V diode op die plek stuk is er waarschijnlijk iets vervelends gebeurd.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 8 maart 2022 20:03:32 (54%)

Bedankt voor de informatie en de snelle reactie.
Ik ga hiermee aan de slag.

Klein verloop van mijn onderzoekje tot nu toe:
Bij de rechtse condensator 16v 47µF meet ik 5volt.
Bij de linkse maar 3.3V en dat moet ook 5V zijn.
De bovenste condensator, daar lees ik 3.3volt en dat is correct.

De ECU was dood. De startmotor draaide wel, maar sloeg niet aan.
Engine checklight, Airbaglight,..., bleven uit.

Na een korte overbrugging van 5V aan de linkse condensator werkt de ECU volledig normaal. Engine check verliep normaal. De auto startte en alle ecu gestuurde functies werkten goed.
Dus toch even verder zoeken wat de oorzaak kon zijn.

Greetz,
Christophe

@Conn
Op de linker condensator hoort 6v te staan de andere 2 kloppen.
Er zal iets met de watchdog timer zijn. Kan ook dat de 30591 niet goed meer werkt.
Pas ook op met de C links naast de diode die je zoekt daar hoort +/- 30v op te staan van de step-up converter.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hallo,

Ik heb hier 3 verschillende connectoren waarvan ik graag wil weten hoe ze heten. Heb er een aantal liggen, maar ik heb de chassis delen niet. Als ik deze ergens kan kopen zou ik ze mooi kunnen gebruiken.

Groeten,
Bas

PE2BAS

dat lijken mij industriele M12 en M8 verbindingssstekkers zoals voor sensoren en fotocellen

https://www.digikey.be/nl/products/detail/te-connectivity-amp-connecto…

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Het lijkt er wel op, alleen heeft mijn stekker minder polen.
De eerste foto heeft er 5.
De tweede foto 4
En de laatste foto 3.

PE2BAS

had niet goed gekeken op de digikey link.. is idd met 12 polen.

deze zijn M12 met 5 polen, chassisdelen staan er ook in

https://www.tme.eu/Document/aa68da83f70e2f3aa6c61edd59ebd794/m12bulgin…

de ander lijken mij M8 3 en 4 pins, vind je ook op TME
https://www.tme.eu/be/nl/katalog/m8-connectoren_112966/

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Top, dankjewel ik zal eens wat shoppen

PE2BAS

Op 9 maart 2022 11:29:39 schreef Paul Welther:
@Conn
Op de linker condensator hoort 6v te staan de andere 2 kloppen.
Er zal iets met de watchdog timer zijn. Kan ook dat de 30591 niet goed meer werkt.
Pas ook op met de C links naast de diode die je zoekt daar hoort +/- 30v op te staan van de step-up converter.

Bedankt Paul,
21,9 ipv 30V staat erop. Een diagram of schema van de ECU zou helpen, maar da's nergens te vinden.
Vandaag tikte de Ecu op het tempo van het motortoerental. Dus de wagen toch maar stil gelegd. De regelIC 30591 was behoorlijk warm.
Ik ga dit forumonderdeel niet langer kapen en bedank iedereen voor voor de hulp. Het was meer dan welkom.
Greetz,
Christophe

@conn kan best zijn dat die spanningsregelaar stuk is. Aan de andere kant van de print zit de step-up converter voor de injector sturing kan zijn dat je die hoort. Soms is het makkelijker om een ecu van de sloop te pakken en die te clonen ben je het snelst klaar.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
RAAF12

Golden Member

Een TBA 410 in TO-66 behuizing. Ik kon er niets over vinden, weet iemand meer?

Ik vond op Ebay een ander type met hetzelfde logo, ook TO-66

https://www.radio741.com/43035-tba-006-transistor.html

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 15 maart 2022 02:13:57 (39%)

Anoniem

Ik denk dat het logo dat van Dino Olivetti S.P.A. is.

Ik heb helaas nog geen datasheet of -boek gevonden van deze fabrikant of dit onderdeel.

Als ik er 1 vind hoort u het.

PS: de TBA406 is een SCR in deze behuizing dus misschien is deze ook zo iets (SCR/Triac?)

Heb hier een aantal IC's in DIL-16 behuizing. Opdruk is UAB1010 in groot lettertype.

Bij een paar staat in kleiner lettertype H8014_4, bij andere H7801_4_Y. Op de onderkant staat bij een aantal 7257.

Hetzelde geld voor de 0Q0043. Onbekend behalve dat het IC is toegpast in de PM3310 scoop, maar wat zijn het voor IC's? Datasheet kan ik niet vinden helaas.

Heeft iemand meer gegevens? - G.Eric21

[Bericht gewijzigd door Eric21 op zondag 20 maart 2022 14:24:26 (23%)

Dit topic is gesloten