Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Ik heb nog een aantal 2114's, die ik graag getest zou willen hebben.

bprosman

Golden Member

Op 12 maart 2022 14:58:32 schreef flash2b:
Ik heb nog een aantal 2114's, die ik graag getest zou willen hebben.

Ik heb nog wel een printje over maar je mag ze ook een keer opsturen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Ik weet niet hoe jullie dat doen, het platte kantje van een GX16 (ex Deurne) is zo klein dat als ik het niet frees het bijna nooit lukt. Dan maar zo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 maart 2022 16:50:02 schreef bprosman:
[...]
Noem me eigenwijs maar er hangt aardig wat "in de lucht" hier.
[bijlage]

Zoals gezegd, roken produceert vooral andere troep. En CO2 is sowieso niet zichtbaar als rook. Wat je op de foto is ziet is niet gezond, maar geen CO2.

Ik denk dat er gewoon een raam op een kier moet. Of andere ventilatie.

Ik heb een RP2040 printje gemaakt. Met verplichte achterkant. :-)

Ik ben blij dat het in 1x werkt. Gewoon vers uit de oven in USB geprikt en hij meld zich!

Dit is een "oefenprintje": Ik wil testen of mijn schema van "shit rond de RP2040" genoeg is om de CPU te laten draaien. Dat blijkt het geval. Nu is ie "inzetbaar" voor mij.

Voor de verkoop niet interessant: Ik moet concurreren met de PICO en die kost maar 5 euro. Voor de toekomst voor dit printje: Ik denk aan 4 of 6 WS2812 leds.

De RP2040 heeft "Programmable Input Output". Dat is heel krachtig. Instructiegeheugen van 32 16bit woorden. Wat kan je daar in maken? Nou WS2812 bijvoorbeeld. Kost 3 instructies (minder dan 10% van het geheugen van de PIO!). De lol is dat ie minder "uarts, SPI, I2C" modules heeft dan de concurrentie. Maar met twee PIO modules met ieder 4 statemachines kan je zomaar 8 van die dingen bijmaken. (mogelijk 2 statemachines per module: uart in en uart uit gaat makkelijker in 2 statemachines.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 maart 2022 13:32:53 schreef rew:
Ik ben blij dat het in 1x werkt. Gewoon vers uit de oven in USB geprikt en hij meld zich!

Leuk hè, het eerste proto printje aansteken en kijken of het ook daadwerkelijk doet wat het zou moeten doen. Het welbekende plug & pray moment :+

Ik kom bij (bijna) ieder prototype dan wel een foutje tegen. Maar daarom zijn het ook proto's.

keurige routing trouwens!

RTFM, dan pas vragen...

Thanks. :-)

Ik dacht, laat ik proberen m'n WS2812 applicatie even te laden. Kijken of de flash het ook doet (op deze protos: 16 Mb megaBYTE!) ....

Waar sluit ik de 5V op aan? Hmm. 1e bug gevonden: nergens dus. Geen connector voor de 5V. Hopen dat het daarbij blijft. :-)

Hmm. De flash doet het dus NIET. :-(

Update:

code:


Device Information
 flash size:   16384K

Flash doet het wel! Ik heb weerstand/schakelaar rond "bootsel" verkeerd. Weerstanden er af en hij boot mijn code!

Is echt een toffe microcontroller zo: 16Mb flash... Program size: 49k 0.27% of available flash memory.

Update2: zonder de weerstanden werkt het gewoon zoals het moet. Maar iets minder netjes. Worst case blaas ik na verloop van tijd de CPU op (maar ik betwijfel het!). Voor V1.1 ga ik het fixen, maar tot die tijd heb ik gewoon 5 werkende prototypes.

@hardbass hieronder, heb je het over mijn printje? Ja d'r is er 1 met "mogelijk kortsluiting" op een paar pinnen. Het is niet 6-7, want die zitten aan een andere kant, maar idd, good spotting. Ik wilde nog een foto maken van de soldeer verbindingen met de microscoop, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik was het even vergeten en weet niet meer waar dat exemplaar is gebleven. Ik ben nu gewoon happy dat ik een werkende RP2040 heb. :-) Ik ga hem inzetten om een ander projectje te debuggen (emuleert een print die ik hier niet heb).

Update: Alle vijf de prototypes doen het (booten naar USB-bootloader). Degene met de kortsluiting had idd een kortsluiting. Na wat flux en warme lucht was dat weg. Een andere zat 0.4mm scheef (een heel pootje dus! Ook wat flux, warme lucht en een zetje en nu zit die ook goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sluiting tussen pin 6 en 7?

Projectje van mij:

Leek me leuk om de meterkast eens uit te lezen. Ja ik weet t, dit kan ook met allerlij kant en klaar spul zoals ESP home enzo. Maar wat is daar de lol nu van. :+ Ik heb een ESP32 aan de slimme meter geknoopt en met een stukje software lees ik de meter uit. Deze gegevens worden doorgestuurd naar een OpenAPI servertje, ook zelfbouw, die het doorzet naar een MySQL database. Vervolgens kan ik met Grafana deze data mooi weergeven.

Hier kan je goed zien dat ik overdag niet thuis ben, en savonds wel :)

PE2BAS
PE9SMS

Special Member

En die blokgolf is je koelkast. :)

This signature is intentionally left blank.

Idd, dat is het enige in mijn huis wat ik kan bedenken dat zo in en uit schakelt. Je ziet ook af en toe een grote piek, ik vermoed dat dit de inschakel stroom is aangezien die aan het begin van de blok af en toe te zien is.

PE2BAS
waar rook was, werkt nu iets niet meer
PE9SMS

Special Member

Jep, die inschakelpieken zie ik hier ook zo nu en dan.

This signature is intentionally left blank.

Het is gek, want als je de P1 poort uitleest, dan zou ik verwachten dat ik toch een 10s gemiddelde krijg voor het "actuele vermogen".

Als ie inderdaad, het instantane vermogen uitgeeft... Hoe lang doet de koelkast er over om aan te lopen? 100ms? Dat is 1% van de 10s. Dus mag je maximaal 1x op de 100 die piek zien! Je ziet hem veel vaker!

Gezien er ook 1 midden in een "blok" zit, denk ik toch dat het wat anders is. Mogelijk iets wat op de een of andere manier blijkt te correleren met het aanslaan van de koelkast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

P1 Smr 5.0 spuugt elke seconde data uit, inschakel piek van een koelcompressor zou daarmee wel zichtbaar kunnen zijn.

Mijn meter is iets ouder, die doet dat iedere 10 seconde. Ik zou wel verwachten dat ze 'integrerend' meten. Anders zouden pieken niet berekend worden in het totaal verbruik. Al is 1500 watt, over 10 seconden wel wat veel voor een koelkast die aanspringt. Ook zou ik het in dat geval bij alle inschakel momenten verwachten in de log.

Wat ik vermoed:
- Het actuele verbruik zijn samples genomen op 1 moment.
- Het totaal verbruik integreert tussen 2 samples.

PE2BAS
bprosman

Golden Member

Omdat je bang bent bakjes te kort te komen er nog maar 2 bijgemaakt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Kun je voorlopig weer even vooruit Bram.
Is dat het zelfde systeem als van een apothekers kast?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

mooi, Bram, weet je nu wel in welk bakje je de dingen gooit?Anders komt er een index bij. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 3 april 2022 15:09:23 schreef Lambiek:
Kun je voorlopig weer even vooruit Bram.
Is dat het zelfde systeem als van een apothekers kast?

Bijna, echte apothekerskasten staan op vrij dure rails. Dit staat op bokwieltjes. Nadeel is wel dat ze nu topzwaar zijn, maar erg is dat niet want ze rollen in een soort "nis" waardoor ze niet echt om kunnen vallen.
(Zie de kasten er achter)

@Mel, deze er bij gekocht deze week :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 april 2022 16:47:16 schreef bprosman:
[...]
Bijna, echte apothekerskasten staan op vrij dure rails. Dit staat op bokwieltjes.
[bijlage]

en apothekerskasten zijn van speciaal duur hout gemaakt wat tegen de invloed van medicijnen kan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2022 16:47:16 schreef bprosman:
[...]
Bijna, echte apothekerskasten staan op vrij dure rails.

De keukenboer bij ons noemt het hypothekerskasten. :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 3 april 2022 16:54:39 schreef testman:
[...]

en apothekerskasten zijn van speciaal duur hout gemaakt wat tegen de invloed van medicijnen kan.

Dit is authentiek Horbach spaan :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 april 2022 13:04:18 schreef bprosman:
Omdat je bang bent bakjes te kort te komen er nog maar 2 bijgemaakt.

Da's een hoop opslag op de (vertikale) vierkante meter _/-\o_
Zijn dat van die zacht plastic, tikkie buigbare bakjes? (en werkt dat handig?)
Of hard plastic?
(Ben zelf recent verhuisd en wil af van allerlei losse dozen, waar diegene die ik nodig heb altijd onderop ligt....)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
bprosman

Golden Member

Op 5 april 2022 21:54:47 schreef picsels:
[...]Da's een hoop opslag op de (vertikale) vierkante meter _/-\o_
Zijn dat van die zacht plastic, tikkie buigbare bakjes? (en werkt dat handig?)
Of hard plastic?
(Ben zelf recent verhuisd en wil af van allerlei losse dozen, waar diegene die ik nodig heb altijd onderop ligt....)

Het zijn zacht plastic bakjes en het frame waar ze in schuiven is ook zacht plastic. Vroeger had ik originele Raaco kastjes maar kreeg altijd kippenvel van het geluid wat die dingen maakten. Nadeel is dat deze kunststof niet te lijmen is en de schotjes wel eens omhoog willen kruipen. Ik los dat op door aan de zijkant even met een scherpe soldeerboutpunt er in te prikken dan krijg je een soort "puntlasje". Klein grut zoals boutjes , moertjes , keramische c'tjes etc doe ik sowieso eerst in mini zip-zakjes, dat kost iets meer tijd om er iets uit te halen maar heeft een veel lager "achteruit-bid-gehalte" als je zo'n bakje uit je vingers laat vallen.
Het zijn deze, ik heb er ook een paar met grotere laden :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-64-laden-ladenkst-assortimentska…

Afmetingen zijn 196cm hoog, 22cm breed, en 56cm diep. Gekozen dat ze dan precies in het karkas van een Ikea kast pasten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 april 2022 23:31:46 schreef bprosman:
[...]

Klinkt goed, thx!
Zal in het weekend eens met de duimstok aan de slag gaan :)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Dit topic is gesloten