Show your projects! Part 34

Ik heb geen langere profielen. Hij is ontworpen op dat de "rij-profielen" precies 100cm zijn. De "kunnen die karretjes niet op rijden" profielen heb ik in 120cm gekocht.

Dus er zou een basis moeten komen. Als je een hoekstuk even langs een vijl houdt, dan kan je hem 90 graden draaien. Als je dan met zeg 30cm overlap twee van die hoekstukken doet dan kan je denk ik de boel wel stevig verlengen. Maar misschien maak ik gewoon een nieuwe 30x30x120 "kubus" er onder. Dan wordt de basis iets breder, staat ie ook minder wankel. :-).

Gevaarlijk zat in verband met brand. ?

Jep.

Terwijl ik dit aan het typen ben... bedacht hoe ik het structureel kan oplossen. (was er van de week al helemaal zelf ingetrapt). Ik heb nu de "M107" in de "gcode to send when cancelling" gezet.

Veel beter zo.

Maar hoe stel de de draad af, iets laten gloeien en dan terug regelen? Of doe je het anders?

Tja...

code:

(Gloeidraad aan) 
M106 S80

ben ik op uitgekomen bij de eerste tests als wat wel aardig werkt en dat zit maar een heel klein beetje boven wat jij aanraad.

De PWM voor de draadstroom zit aan de output die volgens de firmware de fan bestuurt. Het is een V1.2, en in V3.0 hebben ze een header er bij gemaakt zodat je ook "externe fets" kan aansturen. Hier heb ik het zelf moeten doen.

Ik heb eerst met een labvoeding wat met de stroom zitten spelen. Toen dat redelijk wilde snijden heb ik een printje met een LM3409 op 25% boven de gevonden stroom gezet zodat de software de draad niet (direct) kapot kan stoken en dus de PWM op 80% gezet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 19:04:11 schreef rew:
Ik heb eerst met een labvoeding wat met de stroom zitten spelen. Toen dat redelijk wilde snijden heb ik een printje met een LM3409 op 25% boven de gevonden stroom gezet zodat de software de draad niet (direct) kapot kan stoken en dus de PWM op 80% gezet.

En als je daar een paar procent bij doet, of gaat de draad dan al gloeien?

Als dat zo is misschien een beetje met de snijsnelheid spelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 augustus 2022 18:46:11 schreef bprosman:
Waar mijn dochter en vriend "ontspanning" vinden door hier in Italie een berg op te klauteren zit ik toch liever met een koud biertje met Kicad te spelen. Een ding wat al lang op de plank lag maar nooi afgemaakt. Een Z80 trainer gebaseerd op een ontwerp van Rolf-Dieter Klein, vroeger op TV als "cursus".
Komt in een lessenaar model ABOX.

Mocht iemand een 3D model hebben van zo een (soortgelijk) koelprofiel houd ik me aanbevolen.

https://en.wikipedia.org/wiki/NDR-Klein-Computer

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Hier word ik even stil van. Op school hadden we een soortgelijke programmer waarmee men in hexadecimaal een programmaatje moesten intypen. Good old days.

Depeet
bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2022 20:07:21 schreef depeet:
[...]

Hier word ik even stil van. Op school hadden we een soortgelijke programmer waarmee men in hexadecimaal een programmaatje moesten intypen. Good old days.

Kan hier ook maar toch (ook) maar een seriele poort er op gemaakt :-)

Ik heb ook een "Elektuur Junior kloon" gemaakt. Hier in actie :
https://youtube.com/shorts/nkuOWuXk29k

Printen zijn inmiddels binnen.
Hier op het lessenaar kastje waar het in komt

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tip voor de volgende keer, neem 7segmentsdisplays met 4-in-een-huisje. Hoef je minder pootjes te solderen. Misschien bestaat 8 in een huisje ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2022 21:14:09 schreef rew:
Tip voor de volgende keer, neem 7segmentsdisplays met 4-in-een-huisje. Hoef je minder pootjes te solderen. Misschien bestaat 8 in een huisje ook.

Aan gedacht :) Deze ook gemaakt en past er op, dan kan ik ze beiden gebruiken, origineel en 4in1. Uiteraard hoeven niet alle pootjes dan (door)gesoldeerd te worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Haha! mooi! :-)

Ik heb vandaag/vanavond deze gebouwd. In tegenstelling tot mijn eigen advies toch 4 losse 7segmenten displays. :-)

De RT8292 DCDC converter (achter de condensator) gaat kapot als je z'n 5V kant voedt. Dat wist ik al, maar het gebeurde eigenlijk niet meer nadat ik (net als bij een 7805) een diode d'r overheen gezet had. Blijkt dat dan "heel even" nog goed gaat en als je software gaat proberen te ontwikkelen dus niet.

Ik heb tegenwoordig een andere DCDC converter die me wel bevalt. Die heb ik op die manier nog niet kapot zien gaan. Ik verwacht dat de volgende revisie dan die footprint er ook gewoon op zit en dan kan ik assembly-time beslissen wat ik er op zet.

Na wat "infrastructuur" te hebben geport werkt de core van de applicatie gewoon in 1x. Tenminste voor zover ik hem tot nu toe heb kunnen testen. Het is laat genoeg. Mooi moment om te stoppen.

Bedoeling was om met de PICO-W wireless functionaliteit te krijgen, en voor mensen die dat niet willen kan ik gewoon een RP2040 d'r op zetten. (dat wireless gedoe zelf maken incl PCB antenne: maar effe niet). Dat van "RP2040 d'r op" blijkt niet te werken. (nog niet geprobeerd). Ik heb op een bepaald moment gedacht: De 3.3V wordt door de pico geregeld, dus waarom een 3.3V regulator d'r op? Heb ik hem in het ontwerp er af gesloopt. Maar voor "geen pico" moet er natuurlijk wel een regulator op. Maar dit "wireless" waarvoor ik de PICO-W moet gebruiken is de "nieuwe feature". Ik heb nog een stuk of 20 STM32 PCBs kant en klaar op voorraad.

Wat is het? Beschouw het maar als klok.

Sine

Moderator

Een weekendprojectje:
Een facelift (incl elektronica) voor mijn mid-80's (ontwerp 1977) HSP voeding.

Origineel zat er een draaispoel meter in en had je enkel zicht op de spanning of stroom. Dat is niet handig. Jaren geleden heb ik het ding al eens geupgrade naar een setje digitale meters, en hoewel het geheel functioneel was liet de opbouw te wensen over.
Daar komt bij dat ik het ding toch uit elkaar had voor een paar gare elco's in de hulpvoeding, dus dat was een mooi momentje voor een complete upgrade.

Elektronisch is het een frontplaat print van de 2019 CO labvoeding met wat kleine aanpassingen (de Vref in deze voeding is 10V, en de ongeregelde voedingsspanning is 26V, dus er moest een switchertje bij voor de 5V. Switcher naar 7V en dan met een 7805 naar 5V)

Mechanisch is het een stuk 3mm plexiglas gesneden en gegraveerd met een laser (K40) de gegraveerde texten zijn opgevuld met acrylverf.

Het nieuwe front:

Met de (verplichte) achterkant:

De vorige versie:

En het origineel:

En uit den ouden doosch een fototje van de binnen kant na de vorige 'upgrade'

Tussen al de professionals toch even een knutsel projectje. Ford camionette heeft een autostart/stop functie. Niet mijn ding maar telkenmale (na iedere contactinschakeling) de knop indrukken om deze uit te schakelen ook niet. In de garage beweren ze dat ze het niet kunnen uitprogrammeren. Vermoedelijk moedwilligheid, vandaar wat macguyveren.
Print achter de schakelaar is vrij basic. Het commando vraagt enkel een open collector puls. Uitgezocht via reverse engeneering. De boel uiteen en optekenen vh plan dus. Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt. Wat ook 1 is. Lekker handig. Dan zo klein mogelijk gemaakt zodat de schakeling in de daarnaast ongebruikte toets past. By the way, het werkt. Niet onbelangrijk 8)7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2022 12:56:30 schreef Sine:
Een weekendprojectje:
Een facelift (incl elektronica) voor mijn mid-80's (ontwerp 1977) HSP voeding.

Ziet er goed uit Sine. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 november 2022 11:17:04 schreef EricN:
Tussen al de professionals toch even een knutsel projectje. Ford camionette heeft een autostart/stop functie. Niet mijn ding maar telkenmale (na iedere contactinschakeling) de knop indrukken om deze uit te schakelen ook niet. In de garage beweren ze dat ze het niet kunnen uitprogrammeren. Vermoedelijk moedwilligheid, vandaar wat macguyveren.
Print achter de schakelaar is vrij basic. Het commando vraagt enkel een open collector puls. Uitgezocht via reverse engeneering. De boel uiteen en optekenen vh plan dus. Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt. Wat ook 1 is. Lekker handig. Dan zo klein mogelijk gemaakt zodat de schakeling in de daarnaast ongebruikte toets past. By the way, het werkt. Niet onbelangrijk 8)7

loopt er niet een extra draad meetdraad naar de accu voor die functie? als die stekker losligt werkt de start/stop niet meer. heb ik eens vernomen, maar kan ook een ander merk auto zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan die draad lostrekken, maar dan werkt het start/stop-systeem helemaal niet. Met de 555-truc van EricN kan je als je dat wilt het start/stop-systeem weer inschakelen.

RAAF12

Golden Member

Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt.

Ooit ook eens ingebouwd in een vorige auto. Maar dan om een andere reden. Is dat de elco over de voeding voor de 555? De 12V in de auto kan nogal noisy zijn....

Op 25 november 2022 20:24:38 schreef ohm pi:
Je kan die draad lostrekken, maar dan werkt het start/stop-systeem helemaal niet. Met de 555-truc van EricN kan je als je dat wilt het start/stop-systeem weer inschakelen.

als je de stekker weer insteekt werkt het start/stop ook weer gewoon. ik ken niemand die dat systeem nu fijn vind. wil je net een drukke weg optrekken en hop slaat de motor af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2022 18:55:04 schreef testman:
[...]

loopt er niet een extra draad meetdraad naar de accu voor die functie? als die stekker losligt werkt de start/stop niet meer. heb ik eens vernomen, maar kan ook een ander merk auto zijn..

Nee. Gewoon een pull up weerstand die commando detecteerd. Stekker uit is geen controle. Altijd geactiveerd dus.

Op 25 november 2022 20:50:58 schreef RAAF12:
[...]

Ooit ook eens ingebouwd in een vorige auto. Maar dan om een andere reden. Is dat de elco over de voeding voor de 555? De 12V in de auto kan nogal noisy zijn....

[bijlage]

Nee, is de laad elco. Maar 555 wordt extreem gebruikt. De elco gaat van nul naar 12v dus de trigger is nogal standvastig.

Ik heb wel een bug in mijn ontwerp gevonden en ben al aan een volgende verbeterde versie aan het brainstormen. Blijkbaar komt mijn 12v voeding vd verlichting van een dimbare spanning dus als ik ga dimmen loopt het mis. Zo gaat dat met pioneerswerk. Hahaha

RAAF12

Golden Member

Yep die ken ik, maar dan iets anders, met een kort draadje de camera achterop voeden vanaf het achterlicht. Staat PWM op :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 25 november 2022 23:40:40 (66%)

Op 25 november 2022 23:11:08 schreef EricN:
[...]

Nee, is de laad elco. Maar 555 wordt extreem gebruikt. De elco gaat van nul naar 12v dus de trigger is nogal standvastig.

Ik heb wel een bug in mijn ontwerp gevonden en ben al aan een volgende verbeterde versie aan het brainstormen. Blijkbaar komt mijn 12v voeding vd verlichting van een dimbare spanning dus als ik ga dimmen loopt het mis. Zo gaat dat met pioneerswerk. Hahaha

Met een beetje mazzel is de dimspanning een PWM-signaal. Dan ben je er met een afvlakelco over de NE555 en extra diode in de plusdraad.
Als extra storingsonderdrukker kan je ook nog een weerstand van bijv 15Ω in serie met de diode opnemen.

Op 26 november 2022 00:14:58 schreef ohm pi:
[...]Met een beetje mazzel is de dimspanning een PWM-signaal. Dan ben je er met een afvlakelco over de NE555 en extra diode in de plusdraad.
Als extra storingsonderdrukker kan je ook nog een weerstand van bijv 15Ω in serie met de diode opnemen.

Had ik ook al gedacht maar het past nu maar net op dat plaatsje(achter de ongebruikte toets). Dat zou inhouden dat ik extern moet gaan werken. Dan kan ik beter alle kabels naar een grotere plaats trekken en een flexibelere oplossing zoeken. Ik broed nu op een atmega85. Plan is getekend. Nu nog tijd vinden.

fripster

Golden Member

Je kunt het bijna geen project noemen, maar dit weekend maar eens even mijn nieuwe DC-DC power supply module (WEGE WZ3605) in een kastje gezet met een ASTEC 24V-10A DIN SMPS die ik al heel lang had liggen. Stuk beter dan wat ik eerst had in ieder geval... Kastje is een recycler uit de rommelbak.

Ik had eerst een oude Schaffner netentree erin zitten (mooi ding, met schakelaar en filter), maar die begon rooksignalen te geven na een paar minuten. Wat een stank... bah. Dus maar iets zelf gemaakt. Zekering zit in de ASTEC, dus niet nodig een extra te plaatsen bij de netentree.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Handig dingetje, tot welke spanning kom je met 24V in?
Traanplaat is een rot materiaal om recht te zagen, dus die golfjes in de frontplaat vergeef ik je voor deze keer ;)

Ik wel nog een 'harde' power switch.
Ah, die zit op de achterkant.

Er is ook zo'n module onderweg uit china om eens mee te stunten. Dat kon best eens een leuk ding zijn voor een portable labvoeding gevoed uit een gereedschapsaccu.

Lol, in mijn Opel Crossland heb ik eens wat cola gemorst over het knoppenpaneeltje waar ook de start/stop zit. Deze bleef na indrukken vastgeplakt zitten en kwam niet meer omhoog...... Blijkt dat het start/stop systeem compleet uit blijft.

Heb de console inmiddels volledig gereinigd en een gevouwen papiertje tussen de knop gedrukt, werkt dikke prima ;)

fripster

Golden Member

@Sine: nog niet geprobeerd. De ASTEC staat ingesteld op 28V, dus ik denk dat 24V haalbaar is. Ik ga wel ff kijken en post het hier dan wel.
Het blijkt dat het ding dus ook kan boosten. Maximum output 36VDC..Leuk!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 26 november 2022 18:11:10 schreef klabam:
[...]

Lol, in mijn Opel Crossland heb ik eens wat cola gemorst over het knoppenpaneeltje waar ook de start/stop zit. Deze bleef na indrukken vastgeplakt zitten en kwam niet meer omhoog...... Blijkt dat het start/stop systeem compleet uit blijft.

Heb de console inmiddels volledig gereinigd en een gevouwen papiertje tussen de knop gedrukt, werkt dikke prima ;)

Zelfde gedaan bij yaris getest met een tandenstoker en daarna ipv een veerretour schakelaar een vaste schakelaar erin gezet.

Zo daar geen last meer van nu nog de EGR afdoppen ook zo kansloos systeem.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

helaas. Natuurlijk dat eerst geprobeerd. De functie auto SS uitschakelen reageert enkel op een overgang van nul naar 1. Een ingedrukt gehouden toets werkt dus niet bij deze.