Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 14 augustus 2023 10:23:11 schreef Sine:
Can confirm ...

Is erg handig ;)

[bijlage][bijlage]

Zijn de 2 indicatie lampjes (of ledjes) om aan te geven welke de fase is?

Hi Sine,

Ik mis nog één plaatje, en dat is het schema van je testkastje! ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

@Thevel
Inderdaad, die led geeft aan waar de fase zich bevind. En zonder aangesloten aarde zijn beid led's uit

@BD
Die heb ik getekend in soldeer ... maar als je even naar de laatste foto kijkt moet de werking geen raadsel zijn.

Thevel

Golden Member

Was het niet wat eenvoudiger geweest met 2 neonlampjes en misschien een paar zenerdioden...

flash2b

Special Member

@Sine
Wat is je lekstroom naar aarde voor je schakeling? Ikzelf had een Fase->100K->Diode->Led->PE en kwam 1.1mA TRMS. Daar zou een ALS niet van trippen. Waarschijnlijk is jouw schakeling met OPTOs nog 'zuiniger'.

Op 14 augustus 2023 10:41:15 schreef Arco:
Sommige simpele hulpmiddelen zijn heel nuttig... ;)

Tussensteek steker (oude tijdklok) met aan/uit en 2A automatische zekering (bespaart loopje naar de meterkast, ik heb ook een 5A versie)

[bijlage]

Tussensteek steker (oude Hema KAKU) voor metingen met een clamp meter (blauwe draadboog)
Schakelaar 1 en 1/2 schakelt een zware diode in serie. (handig om bij Ohmse belastingen/AC het vermogen te halveren.)

[bijlage]

Die oude klokjes zijn inderdaad handig voor dit soort dingen.

Zo heb ik m gemaakt voor een lamp in serie voor verdachte apparaten .

https://www.uploadarchief.net/files/download/kortsluit%20beveiliging.j…

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Sine

Moderator

Op 14 augustus 2023 17:36:15 schreef flash2b:
@Sine
Wat is je lekstroom naar aarde voor je schakeling? Ikzelf had een Fase->100K->Diode->Led->PE en kwam 1.1mA TRMS. Daar zou een ALS niet van trippen. Waarschijnlijk is jouw schakeling met OPTOs nog 'zuiniger'.

Niet eens zo heel veel groter, zo ongeveer 4x 33k in serie.

Die opto's zijn er om wat meer prik te hebben voor de leds (10mA oid) en om aan spanningsbewaking te kunnen doen.
Ik ben even kwijt wat precies de spanningen waren, maar om iets als 'fase' te beschouwen moet een poot minimaal 200V boven aarde liggen.

flash2b

Special Member

Ik heb er aan gedacht om een fase indicator aan te brengen, maar daar uiteindelijk van afgezien. Zonder elektronica in het kastje is het universeler.

Voor het testen van het stopcontact gebruikt ik deze:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230815_094741sm.jpg

rob040

Golden Member

@flash2b: Dank voor de linkjes. Ik ga er wat bestellen.

@rew (reactie op opmerking hieronder)
In mijn kastje was te weinig ruimte voor schakelaars, maar wat je zegt is wel een optie hoewel ik denk dat tijdens het omschakelen naar "open" voor stroom meting er wel een inrush piek is doordat het DUT even spanning loos is.

De stroommeter hang er toch al aan voordat je de schakelaar open zet, dus er komt geen spanningsdip.

Precies. Een andere "use case" van zo'n schakelaar is dat je dit "stopcontact" standaard gebruikt voor device-under-test. Als je dan achteraf bedenkt: "verrek, het wordt warm, hoeveel stroom gebruikt ie eigenlijk?", Dan kan je alsnog de multimeter in stroomstand zetten, aansluiten en de schakelaar open zetten.

Stel de schakelaar is 0.1 Ohm max. Maar in de praktijk 0.03 Ohm. Stel de meter is 0.01 Ohm (in stroom-meet-stand). Dan zal je dus een kwart van de stroom al zien voordat je de schakelaar open gooit. Dan gooi je hem open en de spanning zakt 0.02V per gebruikte ampere... Niet meetbaar. En de meter gaat de hele stroom aangeven.

In de praktijk zou de meetweerstand in de meter best 0.01 ohm kunnen zijn, maar zal er in de contacten en meetsnoeren een veelvoud daarvan zijn. Dus de meter zal als de schakelaar een beetje redelijk is nauwelijks wat aangeven totdat de schakelaar open gezet wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
brains

Special Member

Ik moet ook dringend eens een simpele serielamp maken maar ik heb op dit moment na de verhuizing nog geen werkhokje. Dat zit gelukkig wel in de pijpleiding maar zal nog wel paar weken duren voordat die in orde is. Maar ben nu meestal buiten bezig als mooi weer is met "electro prutsen" maar dan wel geïmproviseerd" wat simpele dingetjes testen en doen. Maar zo'n simpele serielamp met een 2a automatische zekering zou wel een leuk klein en nuttig projectje zijn voor nu. En dan gemaakt met wat ik heb liggen (en nu kan vinden) zoals de papa van flash2b zou prima bij mij passen. Ik hergebruik ook vaak en graag weggegooide materialen :P
Ik ben nog verschillende dozen met e-waste rommel aan het uitzoeken en daar ligt vast nog wel zo'n oude schakelklok in want die heb ik al eerder uit een bak gevist met hetzelfde idee om daar simpele serielamp van te maken.
Maar waar zou je zo'n 2a automatische zekering kunnen krijgen? Op welke kernwoorden zoek ik bij de diverse kanalen?
Een variac zou ook nog een mooi stukje gereedschap aanwinst zijn voor mij.

Update, ik moet eerst zoeken dan vragen. Ik kom er ook in automaat vorm tegen in 2a. Ik dacht dat ze pas te koop waren vanaf 6a. Handig om te weten want moet ook nog een mooi mini automatenkastje hebben liggen. Uit een bouwcontainer gevist. Dan kan ik een mooi kastje maken met zo'n automaat erin.
https://www.vekto.nl/installatieautomaat-ac-dc-1-polig-2a-karakteristi…
Willekeurig vb van een van de eerste gevonden links. Nu kijken of die ook ergens lokaal te koop zijn (tips voor zeeuws vlaanderen, Brugge, Maldegem of Gent zijn welkom ;) Ik zal eens moeten kijken bij stock vermeersch in Brugge maar die zitten ver weg van Centrum. Of misschien de euroshop in Maldegem)

Arco

Special Member

Maar waar zou je zo'n 2a automatische zekering kunnen krijgen? Op welke kernwoorden zoek ik bij de diverse kanalen?

Deze bijvoorbeeld: https://www.reichelt.nl/nl/nl/resetbare-stroomonderbreker-2-0a-t11-211…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Als je er een voor DIN-rail montage wilt hebben, kan ik je wel aan een Z3A automaat van Merlin Gerin helpen. (Is een snelle automaat).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha brains,

Waarom een zekering automaat in een dim bulb tester?
Het hele idee van die serielamp is dat er nooit te veel stroom kan lopen...
(De maximale stroom wordt immers bepaald door het vermogen van de lamp)

groet, Gertjan.

Omdat ik van plan ben HF-Litze te gaan verkopen heb ik een draadlengte meter in elkaar geknutselt. Een tacho met daaraan een wieltje met rubber rand (Rosmalen), rustend op een skeeler wieltje. Het draad wordt (geleid door 2 buisjes) tussen de wieltjes door getrokken. Het eigen gewicht van de tacho + een veertje zorgen ervoor dat de draad niet slipt. Mechanisch was het nog wel een uitdaging. De arduino nano rekent de pulsen om naar meters en displayed het op de LCD.

Ite

Op 17 augustus 2023 03:24:28 schreef miedema:
Waarom een zekering automaat in een dim bulb tester?

Ik zou, net als bij de eerdere stroom-meet-bussen-tool de lamp overbrugbaar willen hebben. Stel je bent met een senseo bezig en hebt de sturing weer in orde. Die is netjes opgestart, en nu ga je hem zo ver krijgen dat ie ook het element aan gaat zetten... (in de praktijk nadat je dat de eerste keer deed, de lamp vol aanging en dan handpalm in je gezicht).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

Uiteraard is de lamp overbrugbaar.
Zo werkt het: Je sluit de dubieuze DUT aan met de lamp in serie.
(Het vermogen van de lamp kies je afhankelijk van de DUT. Vuistregel: 1,5...2x het vermogen van de DUT)

- Als de lamp gaat branden, dan zit er sluiting in je DUT. Door de lamp wordt de stroom begrensd. Zekeringen blijven heel, ook die in de DUT.

- Als de lamp uit blijft, of zachtjes brand, dan blijft de stroom dus ver onder de stroom die nodig zou zijn om de lamp normaal te laten branden. Je DUT trekt dus weinig stroom, en je kunt nu dus veilig de lamp overbruggen.
Je kunt nu verder repareren zonder serielamp in de wetenschap dat de DUT niet te veel stroom trekt.

Ik hou er hier over op, dit is tenslotte een show topic :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Zo'n lamp-in-serie-adapter heb ik al eerder gemaakt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1797342#1797342 (inclusief schema)

Tidak Ada

Golden Member

Leuk project!
Jammer dat het met stug draad niet zal werken. Ik heb nog en halve klos 1mm2 Ø blank koperdraad wat ik in porties wil verdelen. Heb dus niets aan je soft- en firmware. ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Veel weerstanden en andere kleine onderdelen komen in een 7" reel. De bestukkingsmachine heeft daar "stalruimte" voor.

Maar sommige dingen komen in 13" reels. In princiepezouden die gewoon een verdieping lager kunnen, maar daar was geen voorziening voor.

Toen heb ik deze "beugels" gemaakt met de 3D printer.

Lijkt te werken. :-)

Er zijn twee identieke beugels, die ieder de helft van de as van het reel voorzien. Dit kan zich nog "uit mekaar" werken. Een gat voor een M3 middendoor zou werken, maar dan kan je niet er naast nog zo'n ding hangen. Dan gaan de M3 boutjes mekaar in de weg zitten. Ik denk dat ik de beide halve paaltjes een twist geef zodat ze in mekaar schroeven. OK. Meteen even gedaan:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
marcob

Golden Member

Tijdens het solderen van SMD componenten moet ik vaak de print draaien, hiervoor een draaibaar plateau gemaakt. Door middel van 2x 8 magneetjes tegenover elkaar een aantal 8 standen gecreëerd. Door de magneet voetjes blijft het staan op het grotere metalen werkplateau.

Meer info: https://www.thingiverse.com/thing:6176868

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Werd een beetje gek van het steeds maar zoeken naar het juiste weerstandje voor het zoveelste breadboard projectje.
Maar effe een sorteerbakje gemaakt; hoef ik alleen naar de 3e kleur te kijken :)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
fred101

Golden Member

Marco, dat is echt mooi gedaan. Ik gebruik zelf ook magneet PCB houders voor SMD.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten