Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

fred101

Golden Member

Het verkeerde draad is mij nooit overkomen maar wel de verkeerde bout (degene die niet aanstaat) en ook de verkeerde meetsnoeren, die niet vast zitten aan de meter waar je naar kijkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 maart 2022 12:39:36 schreef fred101:
Het verkeerde draad is mij nooit overkomen maar wel de verkeerde bout (degene die niet aanstaat) en ook de verkeerde meetsnoeren, die niet vast zitten aan de meter waar je naar kijkt.

Ohw, dat zijn inderdaad van die klassiekers :)

Mijn fuckup van afgelopen week; de bipolaire elco....

RTFM, dan pas vragen...

Op 28 maart 2022 15:30:17 schreef wielklem:
Mijn fuckup van afgelopen week; de bipolaire elco....

Ik zie geen fouten.

Ja, nog steeds een raadsel wat er verkeerd is.
Misschien kan de polyfuse de startstroom niet overleven?

Of in het schema gaat de stroom van rechts naar links?

(Is er een natuurkundige wet over de stroomrichting? Signalen gaan om de een of andere reden altijd van links naar rechts en ik heb er moeite mee wanneer het anders is. Vast wel herkenbaar, denk ik).

rob040

Golden Member

Volgens mij zitten normaal gezien de minnen aan elkaar...

Sine

Moderator

De volgorde maakt geen donder uit.

Ik zie 't ook nie :S

maartenbakker

Golden Member

Ik zat ook al met gefronste wenkbrouwen te kijken... Ik gok dat er geen bipolaire had hoeven zitten op die plek, gezien hij kennelijk over een voedingslijn staat. Mogelijk oorspronkelijk ontworpen als symmetrische voeding en schema omgebouwd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 maart 2022 08:59:05 schreef pa3gws:
Je gezicht afvegen met een mes in de hand mag natuurlijk ook wel als dom worden gezien. ;-) >:)

met die uitspraak gaan de Barbiers onder ons het niet eens zijn.

mel

Golden Member

Bij een barbier denk ik altijd aan een bar vol met bier... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 maart 2022 23:23:56 schreef rob040:
Volgens mij zitten normaal gezien de minnen aan elkaar...

U gaat door voor de taart :7

maar het maakt inderdaad geen fluit uit. Netjes is anders.

[Bericht gewijzigd door wielklem op dinsdag 29 maart 2022 09:13:45 (14%)

RTFM, dan pas vragen...

Op 28 maart 2022 23:23:56 schreef rob040:
Volgens mij zitten normaal gezien de minnen aan elkaar...

Vanwaar die keuze? Ik kan me er wel iets bij voorstellen als de condensatoren hangend in de bedrading is opgenomen, maar als deze twee condensatoren op een printplaat zitten zie ik geen meerwaarde daarin.

Sine

Moderator

Nop, maakt geen donder uit ... wat wel boeit is dat gewone condensatoren eigenlijk niet heel geschikt zijn om zo misbruikt te worden.

rob040

Golden Member

Op 29 maart 2022 22:11:17 schreef ohm pi:
[...]Vanwaar die keuze?

Uit gewoonte. Niets meer, niets minder. :-)

mel

Golden Member

Ik maar zoeken,zeker een uur, waarom de schakeling niet werkte...Zaten de transistors verkeerd om.... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 maart 2022 22:14:35 schreef Sine:
dat gewone condensatoren eigenlijk niet heel geschikt zijn om zo misbruikt te worden.

Als je ze allebei een Schottky diode parallel geeft kan het wel toch?

EDIT: typen op de telefoon blijft moeilijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

heeft geeft

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 18 april 2022 16:47:44 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

...
typen op de telefoon blijft moeilijk

Gewoon de autoconfusecorrect uitzetten... >:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 28 maart 2022 15:30:17 schreef wielklem:
[...]

Ohw, dat zijn inderdaad van die klassiekers :)

Mijn fuckup van afgelopen week; de bipolaire elco....
[bijlage]

Sowieso is condensatoren in serie zetten om zo een grotere spanning op te slaan geen goed idee. Vanwege ongelijkheden tussen de condensatoren kan de spanning over de ene veel groter wordt dan de andere. (Er even van uitgaande dat dat je doel is. ;))

PE2BAS

Op 19 april 2022 16:46:22 schreef hardbass:
[...]

Sowieso is condensatoren in serie zetten om zo een grotere spanning op te slaan geen goed idee. Vanwege ongelijkheden tussen de condensatoren kan de spanning over de ene veel groter wordt dan de andere. (Er even van uitgaande dat dat je doel is. ;))

Wel eens van lekweerstanden gehoord om de spanningen over de elco's te verdelen?

Zeker! Allen die stonden niet in het schema ;)

PE2BAS

Op 19 april 2022 17:52:15 schreef buzzy:
[...]Wel eens van lekweerstanden gehoord om de spanningen over de elco's te verdelen?

Stel we hebben 2 condensatoren van 1F+/- 20% 2.7V. Stel die lekken met een interne weerstand van (max) 10k. Je plaatst dan egalisatie-weerstanden van 1K. We laden de boel op met 1A 0.5A om in 5 seconden van 0V naar 5V te gaan voor de serie-schakeling.

Bereken de eindspanning van de twee condensatoren als de ene +20% en de andere -20% blijkt te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 19 april 2022 19:34:32 schreef rew:
[...]Stel we hebben 2 condensatoren van 1F+/- 20% 2.7V. Stel die lekken met een interne weerstand van (max) 10k. Je plaatst dan egalisatie-weerstanden van 1K. We laden de boel op met 1A om in 5 seconden van 0V naar 5V te gaan voor de serie-schakeling.

Bereken de eindspanning van de twee condensatoren als de ene +20% en de andere -20% blijkt te zijn.

I*T / C = V

Dus 1 A, 5 s, da's 5 V in een Farad. Maar, dit is een serieschakeling. Dus je hebt een halve farad (vouwfiets?). Dus je zet er in totaal na die 5 seconden ongeveer 10 V op. Da's lekker handig met die 2,7 V condensatoren. Oke, 5,4 V totaal.

Gelukkig staat er 2 k Ohm parallel, gaat tenminste niet die hele 1 A de condensators in. Er blijft ongeveer 1 A van over, dat de condensatoren in gaat. Ik verwaarloos die externe 1 k wel. Zelfs als je er een 10 mA stroom-sink van zou maken gaat het mis. En dan moet er al 10 V over die enkele weerstand staan...

Goed, dan de spanningen per condensator: 4,2 V en 6,25 V. Respectievelijk.

Ik heb de interne weerstand ook even verwaarloost. Het gaat hoe dan ook mis.

Tenzij je met "(max) 10k" bedoeld dat de interne lekweerstand ook 3 mOhm kan zijn. Met een interne lekweerstand van 3 mOhm gaat het goed. Dan waren ze van tevoren al stuk.

Jup. Prima schoolvraag. 0 punten en een boze docent, vermoed ik zo.

(Je kunt trager laden, of harder vereffenen. LM341431 met naverbrander emitervolger ofzo.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Lucky Luke
Je zit in goed gezelschap!
Ook je boze docent krijgt van mij 0 punten voor alle fouten en onduidelijkheden in zijn opgave.

Gewoon een 50V of 63V exemplaar pakken, hoef je geen zorgen te maken. :+
Past het niet, dan 2 met kleinere capaciteit parallel.

Wel leuk dat je er even aan hebt gerekend trouwens.

[Bericht gewijzigd door hardbass op woensdag 20 april 2022 09:32:19 (17%)

PE2BAS