Trafo GX 286DB

pa3gws

Golden Member

Op 29 maart 2022 18:51:32 schreef joppietje:
Deze heeft na een recap van elco;s spontaan de geest gegeven, werd heet en rookte.

Werkte het deck voor de recap nog wel?
En waarom een recap?
Kan ook zijn dat je ergens sluiting hebt gemaakt waardoor de trafo uitfikte.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Trafo's gaan niet vanzelf roken: tijdens dat recappen zal er wel ergens sluiting zijn ontstaan.
(die je eerst moet oplossen anders rookt de nieuwe trafo ook vrolijk door...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de kosten van een nieuwe trafo kan je volgens mij ook gewoon een een sloper zoeken. Misschien zelfs een geheel nieuwe, en dan de net gerecapte printplaten (na controle zodat de nieuwe trafo niet uitfikt!) daar in zetten. Probeer het eens op https://audiofreaksforum.nl/

Overigens lijkt mij 197 of 120VA me onwaarschijnlijk hoog. Heb je wel echt de opgenomen stromen gebruikt, en niet simpelweg de zekeringwaarden?
Heb je ook rekening gehouden met hoe de trafo's ingezet worden voor de spoelschotelmotoren? In sommige gevallen worden die als auto/spaartrafo gebruikt. Ik heb niet in het schema van jouw recorder gekeken.

Ik weet dat bij afspelen mijn eigen gx630 best wel warm werd, maar niet '120 watt' warm. En da's een groter deck.
Bij snelspoelen dimden de lampjes wat.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 29 maart 2022 19:24:35 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

De 115v trafo's zie je wel veel, daar kun je een 230:115v trafo voorzetten...
Lastige recorder, omdat akai voor 115v motoren koos...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 29 maart 2022 19:48:03 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Tja, japanners hebben nou eenmaal zelf ook 100V, dus andere spanningen zijn 'raar'.

Goedemorgen,

Ik ben ook in de discussie met Jan (PM) betrokken geweest en kan volgende info toevoegen:

1) Zijn AKAI GX-286D (3 motoren) 18 cm tape deck gebruikt max. 95W volgens de fabrikant.

2) De nettrafo is uitgerookt door afwezigheid van zekeringen, slecht design van het Universeel (UT) model (enkel een netzekering aanwezig) icm een kortsluiting in een gestabiliseerde 24V DC voeding.
Menselijke fout (kortsluiting/verkeerde montage) en/of kapot onderdeel (Elko/gelijkrichtbrug). Helaas was het uitroken van de trafo helemaal niet nodig geweest door adequaat handelen, maar soi.

3) Mij was door Jan gevraagd de stromen te schatten voor een ververvangingsstrafo, die door een wikkelbedrijf gemaakt zou worden.
Ik had o.a. AE Schagen voorgesteld, welke een prima reputatie heeft.

3) Ik was me niet bewust dat er een gebrek aan fysieke ruimte was in dit deck (in 26 cm AKAI decks zoals bv de GX-630D is dit nl helemaal geen issue). Daar is genoeg ruimte voor zelfs een ruim overbemeten trafo.

3) Dit heeft geleid tot een vrij ruime specs mijnerzijds voor de diverse stromen, wat volgens het wikkelbedrijf ( AE Schagen), zou resulteren in een 175W trafo;. Duidelijk overbemeten dus.
Echter, deze 175W trafo blijkt niet te passen in de beperkte ruimte van het onderhavige GX-286D deck.
De trafo moet dus meer kritisch (= kleiner) gedimensioneerd worden!!.
De stromen kunnen dus gereduceerd worden, want het deck trekt maar max. 95W.

4) Ik heb Jan geadviseerd, de door mij geschatte stromen proportioneel te reduceren tot de Trafo ca. 100W is (het is al bevestigd door AE Schagen dat de 100W trafo dan ook exact past).

5)

De Trafo moet de volgende circuits voorzien:

A)
24 DC voor de Amps en control logic : gevoed door een gestabiliseerde 24V voeding (die waarschijnlijk nog steeds defect is).
benodigde stroom was door mij geschat als 800 mA max.

B)
2 Spoelmotoren (Eddyy Current Inductie motoren, Japanse Pabst "aussenlaufer" (REVOX) copie) die ontwikkeld zijn om direct aan het Japanse net (100V ~, 60 Hz) gehangen te worden.

NB
Voor andere netten worden deze spoelmotoren gevoed via aftakkingen op de primaire van trafo (universeel UT model) dan wel aparte secondaire wikkelingen (EEC model : veel betere isolatie van het Net: Deze trafo heeft trouwens ook 5 extra zekeringen, kon dus niet verbranden).
De EEC specs waren duidelijk veel strenger dan de Japanse of USA (UL) veiligheidseisen.
NB 2: Jan heeft het UT model.

C)
1 Direct Drive voltage gestuurde "aussenlaufer"capstan motor (die via een servo regel circuit gestuurd wordt (REVOX A-77 copie).
De motor krijgt 80V AC van een aparte wikkeling.

D)
een 5.5V V AC circuit voor 2 VU meter lampjes (6V, 30 mA) en voeding voor tiptoets bedienings circuit (methode PHILIPS AG212 platenspeler).

E)

Diverse spanningen (110V, 100V, 54V, 18V) : verdere aftakkingen op de primaire, UT model, dan wel aparte wikkeling , CEE model) voor diverse Solenoids (Pinch Roller, BRAKE) (en lagere spanningen voor de spoelmotoren tijdens PLAY en REVERSE Play).

f)

Zie schema van de trafo voor het UT model en het CE model.
(Fig. 1 en 2)

6)
Het grote probleem is dat de power consumptie van de spoelmotoren en de capstanmotor niet bekend is (niet door AKAI gespecificeerd en staat ook niet Type Plaatje van de motoren).
Ik had Jan geadviseerd de power consumptie van iedere motor even te meten met een AC DMM, in stroom stand (terwijl hij iedere motor even tijdelijk aansluit op 110V~ dan wel 80V ~ , gebruikmakend van een variac .
Helaas is deze bij Jan niet voorhanden en hij kan deze ook niet lenen)

7)

Daarom heb ik Jan geadviseerd de trafo door AE Schagen als volgt te laten dimensioneren:

1) Vermogen trafo 100W , primaire 240V AC

2) secondaire 80V 400 mA tbv Capstanmotor
3) secondare 28V 800 mA tbv 24V DC Power Supply
4) secondaire 5.5V 250 mA (TBV VU metr lampjes en TipToets circuit
5) secondaire 0 - 18V - 54V - 100V - 110V 400 mA

NB
Deze laatste wikkeling (5) voedt 2 solenoids (18V~ aftakking); 54V~ aantrekspanning solenoids, normaal niet gebruikt), en de Eddy current spoelmotoren tijdens spoelen en PLAY/REVERSE PLAY.

De dimensionering van de trafo zou dan in de buurt van 100W moeten uitkomen; Zo'n trafo past dan fysiek in Jan's deck.

Maar Ik blijf erbij dat het het beste is om de energieconsumptie van de diverse motoren te meten:

Spoelmotoren :

24XO-MR (2X) Two Pole Eddy current, Outer Rotor, Inductie motoren 100V AC , 930 rpm @ 50 Hz, ???? mA

Capstanmotor:

2 speed, AC Servo control, Outer rotor motor SCMC-24KJ, 4 Pole
614 RPM bij 19 cm/s
307.5 RPM bij 9.5 cm/s

Meten = Weten!!

PS In het UT model wordt ook nog een 35V wikkeling getoond.
Die is niet aanwezig in de "Deck" uitvoering: GX-286D; wordt enkel in de GX-286 met ingebouwde geluidsversterkers + speakers gebruikt.
Jan heeft de GX-286D (dus de deck versie zonder geluidsversterkers)

Hallo

Arno de trafo = 7x7x8 cm en weegt 1,154 Kg

Letlover

Ik heb de stromen van een Ing gekregen die wel zekerheden heeft ingecalculeerd, en redelijk bekent is met Akai deck's

Waren eerst hoger Namelijk 80V 1,25A / 28V 2A / 0tm120V 1,25A / 5,5V 0,7A
Teruggebracht naar respectievelijk 0,8v 1,5v 0,8v 0,5v
Helaas kan ik de nodige opgenomen stromen niet terug vinden, tevens is dit deck niet voorzien van zekeringen.
Zou jij voor mij eens willen kijken wat die stromen zijn? Ik kan het schema evt. opsturen.

Pa3gws
Ja het deck werkte mechanische, er zaten 3 lekkende en twee bolle elco;s in vandaar de recap (audio gedeelte) dit zit in een onderbak die ik er onder vandaan heb gehaald, de rest van het deck niet beroerd.
Deck stond al ruim 20 jaar stil, heeft er misschien iets mee te maken dan el was de trafo al zwak, ik weet het niet.

Sorry ik had het verhaal van Redguuz nog niet gelezen.
Dit is werkelijk een uitmuntende verwoording van het geheel.
Dus als ik dubbele vragen heb gesteld, lees daar maar overheen.
Maar alle aanvullingen op zijn uitleg zijn natuurlijk welkom.

Gr Jan

Arco

Special Member

Aan de hand van deze tabel kun je een grove schatting maken van het vermogen:

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 30 maart 2022 12:54:12 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Arco,

Bedankt, het lijkt erop dat deze tabel goed overeenkomt met advies van AEE, Schagen ( https://www.aeetransformers.com/nl/ ).

AEE, Schagen 80 x 95 x 105 120 W

ARCO

  • EI 84-43 84 x 80 x 107 90 W
  • EI 84-52 84 x 88 x 107 110 W
  • EI 96-59 96 x 101 x 121 240 W

Beschikbare ruimte 100 x 125 x 125

Maximum power consupmtie apparaat: 95W

De EI 96-59 heeft meer Safety Factor, maar doen moet hij wel erg in de beperkte beshikbare ruimte gepropt worden.

Jan is voor de 120 W AEE versie gegaan; Moet OK zijn. Hij zal tzt wel terugmelden.