MP is achterhaald, er is principieel genoeg mis mee, dat wist Philips al in de jaren '50. Er zijn manieren om het wel betrouwbaar te krijgen (er zijn 100 jaar oude papiercondensatoren die nog perfect zijn en er zijn moderne types die dat misschien ook wel halen), maar dat heeft qua kosten en omvang meestal geen zin omdat er voor veel toepassingen bedrijfszekerder en goedkopere vervangers zijn.
Wima's gaan ook gewoon stuk, het duurt alleen langer omdat er betere materialen gebruikt zijn zoals je al zegt. Maar het blijven budget-type ingegoten geïmpregneerde papiercondensatoren, dus ze vertonen ook alle bijbehorende zwakke punten.
Ik ben er inderdaad wel van overtuigd dat ze beter zijn dan RIFA; ik heb ze in Grundig televisies in het netfilter bijvoorbeeld nog nooit stuk gezien in ruwweg de 10 a 20 jaar dat die toestellen nog een beetje actueel waren. Maar vraag maar eens aan Henk van 't Kruis wat voor ellende ze geven in PE2169 voedingen die in campers gemonteerd werden. Die reviseerde of reviseert hij aan de lopende band.
Ik heb zelf ook een keer zo'n voeding uit het afval getrokken. Die had echt in de fik gestaan en was niet meer te reviseren. Duidelijk begonnen bij een Wima papiercondensator.
[Bericht gewijzigd door
maartenbakker
op donderdag 10 maart 2022 21:08:28
(28%)