Op 28 april 2020 18:40:01 schreef KGE:
[...]

Brandstofcellen (en dus waterstof) is simpelweg niet rendabel. Zowel in het maken van waterstof, het neerzetten van de infrastructuur, de efficientie van het terug omzetten naar elektrisch als de produktiekosten van de auto's.

Vergeet vooral opslag in het voertuig ook niet... (diffundeert ongeveer overal doorheen en verzwakt en passant het materiaal).

Daarnaast heeft waterstof vele malen meer subsidie gehad dan batterij-elektrische auto's en kijk wie er (vooralsnog) gewonnen heeft...

(Ooit een (objectief???) artikel over gelezen, ik meen dat dit o.a. te maken had met belangen van oliemaatschappijen: waterstof kunnen ze wat mee, batterijen niet)

[Bericht gewijzigd door r-p op (12%)]

Op 28 april 2020 19:24:43 schreef KlaasZ:
Kortgeleden is in Groningen een proef gedaan met een elektrische trein die zijn energie krijgt uit waterstof via brandstofcellen. Kennelijk zijn er lieden die daar toekomst in zien.

De NS gebruikt bovenleidingen met prik maar oa. Arriva rijd op diesel/electrisch.

ProRail is aan het onderzoeken wat de kosten zijn om de laatste kilometers niet geëlektrificeerd spoor onder de draad te brengen.
Ook in Duitsland worden proeven gedaan met treinstellen op waterstof. Die waterstof word bereid uit aardolie, elektrolyse is veels te duur. Dat ze daar op die brandstof willen rijden, heeft een andere oorzaak. Veel duitse steden en dorpen hebben, net als hier, een milieuzone waar je niet in mag met je dieseltje van een bepaalde categorie. Kom je dan in de buurt van das bahnhof staan daar een stuk of 4 treinstellen te ronken en te roken. Dat valt niet uit te leggen. Daar komen deze initiatieven vandaan.
Vooralsnog ging het om de regio Berlin en Ost Friesland.

Op 28 april 2020 16:17:08 schreef Jinny:
[...]
Lezen Erik, dat deed ie met twee man in de auto, ieder 4 uur rijden en bij het tanken even wisselen.

@Jinny:
't Is gewoon op twee manieren op te vatten.
Je kan beter zeggen 'Stellen, EricP'! Ik vond het iig wel geestig zo. :+

Ik heet trouwens, geen Erik....:p

Op 28 april 2020 21:43:13 schreef Tidak Ada:
[...]

@Jinny:
't Is gewoon op twee manieren op te vatten.
Je kan beter zeggen 'Stellen, EricP'! Ik vond het iig wel geestig zo. :+

Ik heet trouwens, geen Erik....:p

Zat er dicht bij, aangepast overigens. :+

Op 28 april 2020 16:22:16 schreef A vd Linden:
[...]

Zeker. En als dat een andere vorm krijgt past de wereld zich gewoon weer aan aan het dan makkelijkste en snelst beschikbare vervoersmiddel.

Ik zou eerder zeggen: Als er snellere of makkelijker manieren van transport komen zal men vanzelf daarop overstappen. Dat houdt dus wel in dat je niet overstapt als de oude methode beter was voor jouw specifieke casus. Maar het bedrijfsleven zal de overheid wel weer omkopen of de milieulobby maakt misbruik van de situatie. Omkopen/lobbyen zoals met de uitfasering van gloeilampen het geval was, om een overstap voor iedereen af te dwingen als er nog geen goede vervanger voor alle toepassingen is.

Inderdaad, het lijkt me bijvoorbeeld niet prettig om met een camper te reizen met elektrotractie....

Met diesel gaat het nog als je een vouwfiets bij je hebt voor in de stadscentra.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (30%)]

Neem nu eens de Tesla aandrijf- en batterijtechniek en stop die eens in een normale auto met:

- aandacht voor totaalgewicht.
- een 'normale' acceleratie, pakweg in 10sec naar 100 is ook best goed.
- laat 80% van de opties weg. Al die computers zuipen ook elektriciteit.

Op 29 april 2020 00:14:47 schreef maartenbakker:
..Ik zou eerder zeggen: Als er snellere of makkelijker manieren van transport komen zal men vanzelf daarop overstappen.

Het probleem is dat een, globaal, betere optie niet altijd op korte termijn een betere optie voor een individu is waarvoor ie zou overstappen. Dan gebeurt er niks. Zie de reacties van jezelf en anderen.
Als je er vanuit gaat dat het verbranden van koolwaterstoffen schadelijk is voor het klimaat op aarde (en dus op langere termijn voor ons allemaal), dan moet je iets veranderen. Mensen doen dat niet vanzelf, want "men" wil 1oookm op een tank rijden. Daarom is zo'n radicale regel soms nodig, zoals bv "van het gas af".

@flipflop: Je lijkt je niet te realiseren hoeveel electrische auto's er al rijden en jaarlijks bijkomen. Als je alleen al de leasevloot langzaam vervangt heb je geen enkele dwang nodig voor innovatie.

Van het gas af is net zoiets doms, maar is niet helemaal gelijk aan een verbod want een centraal systeem loont simpelweg niet als het minder gebruikt wordt. Vandaar ook dat er al druk aan alternatieven gewerkt wordt die gewoon op het gasnet werken.

Op 29 april 2020 07:26:05 schreef evelo:
Neem nu eens de Tesla aandrijf- en batterijtechniek en stop die eens in een normale auto met:

- aandacht voor totaalgewicht.
- een 'normale' acceleratie, pakweg in 10sec naar 100 is ook best goed.
- laat 80% van de opties weg. Al die computers zuipen ook elektriciteit.

Dat zijn nou juist de makkelijkste punten die voor zover ze nog niet op alle electrische auto's van toepassing zijn, op dit moment bij ongeveer alle fabrikanten in de pijplijn zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]

Op 29 april 2020 09:07:09 schreef flipflop:
[...]
Het probleem is dat een, globaal, betere optie niet altijd op korte termijn een betere optie voor een individu is waarvoor ie zou overstappen. Dan gebeurt er niks. Zie de reacties van jezelf en anderen.
Als je er vanuit gaat dat het verbranden van koolwaterstoffen schadelijk is voor het klimaat op aarde (en dus op langere termijn voor ons allemaal), dan moet je iets veranderen. Mensen doen dat niet vanzelf, want "men" wil 1oookm op een tank rijden. Daarom is zo'n radicale regel soms nodig, zoals bv "van het gas af".

Iedereen elektrisch en dan wel 3 keer per jaar vliegen naar een vakantie.

Het is in plaats van technieken te verbieden veel beter ervoor te zorgen dat de nieuwe technieken goed bruikbaar en goedkoper worden. Dan gaat de transitie vanzelf.

Op 29 april 2020 14:26:27 schreef Hoeben:
[...]

Iedereen elektrisch en dan wel 3 keer per jaar vliegen naar een vakantie.

Het is in plaats van technieken te verbieden veel beter ervoor te zorgen dat de nieuwe technieken goed bruikbaar en goedkoper worden. Dan gaat de transitie vanzelf.

"Goedkoper" was voor mij heel belangrijk. Als ik bij hetzelfde merk een vergelijkbare benzineauto had willen hebben, dan was ik aan BPM zo'n 30.000 tot 40.000 euro meer kwijt geweest.
Het was dus een eenvoudige beslissing... :-)

Dan zal de overheid die 30-40k dus op een andere manier uit jouw zakken moeten kloppen. Het geld moet toch érgens vandaan komen.

Op 29 april 2020 14:34:38 schreef Boudie:
..."Goedkoper" was voor mij heel belangrijk. Als ik bij hetzelfde merk een vergelijkbare benzineauto had willen hebben, dan was ik aan BPM zo'n 30.000 tot 40.000 euro meer kwijt geweest....

Lees je even mee Maarten? Dat is sturen door de overheid. Anders gebeurd er niks. Die vloot waarover je schrijft is er ook alleen maar omdat het scheelt in de bijtelling.

Sturen staat niet gelijk aan verbieden.

Je kunt bijvoorbeeld een tweedehandse benzine- of dieselwagen kopen om ook onder de BPM uit te komen. En als je use case het waard is, houdt niemand je tegen om een nieuwe te kopen voor een paar euro teveel.

Bovendien komt de BPM keihard terug als er meer dan een bepaald percentage electrische auto's is. Het is dus een tijdelijke maatregel, geen definitieve.

Vergelijking met het gloeilampverbod zou zijn als ze in plaats van gloeilampen verbieden, tijdelijk de BTW op LED-lampen (die trouwens flink duurder waren dan gloeilampen in het begin) terug hadden betaald of op 0 gezet.

Dit is tot hiertoe een discussie topic gebleven maar gaat niet echt praktisch.
Ik denk eraan een nieuwe Renault Megane E-Tech (60kWh) aan te kopen en wil gebruik maken van zijn nieuwe V2G mogelijkheden. Echter ... het is mij niet duidelijk hoe gebruik te maken van die nieuwe V2G mogelijkheden. Welke laadpaal/aansluiting(en) heb ik thuis nodig ? Wat moet ik voorzien in mijn electrische installatie thuis ?

Ik denk dat je dat het beste aan Renault kan vragen.

Beste Ahrand,
welkom op CO. Het is hier niet gebruikelijk om na twee jaar nog te reageren op topics zonder echt iets toe te voegen. Bij het reageren op een topic van drie maanden of ouder krijg je een waarschuwing voor het posten. Deze negeren word maar zelden gewaardeerd.

Dan kun je beter een nieuw eigen topic openen.

Wat ik tot zover heb kunnen achterhalen is dat je een 'two-way charger' nodig hebt, Quasar is een merk die deze maakt.. De LEAF kan het ook maar dan met chademo stekker op een Quasar wallbox die DC laadt.

Voor je huisaansluiting wil je waarschijnlijk 3x 25A aansluiting. 1x 25A kan ook wel maar dan wordt het laden en ontladen langzaam.

Bij tweakers.net is er het één en ander te vinden over V2G op het forum.

Op 29 maart 2022 20:15:50 schreef GJ_:
Beste Ahrand,
welkom op CO. Het is hier niet gebruikelijk om na twee jaar nog te reageren op topics zonder echt iets toe te voegen. Bij het reageren op een topic van drie maanden of ouder krijg je een waarschuwing voor het posten. Deze negeren word maar zelden gewaardeerd.

Dan kun je beter een nieuw eigen topic openen.

Geen probleem, ik neem mijn vraag wel naar het Tweakers forum, dat lijkt levendiger/toleranter te zijn.

Ik dacht dat dit een electrotechnisch forum was en stelde een praktische electrotechnische vraag, als nieuweling had ik geen idee dat het forum liever had dat ik mijn algemene theoretische mening aan een maatschappelijke debat zou toevoegen.
Daar ik wellicht een beetje een te praktisch ingestelde persoonlijkheid heb, is dit forum misschien niet geschikt voor iemand zoals ik.
Dat bleek een slecht idee, excuus, my bad.

Bovendien, als nieuweling op fora krijg je bij je eerste vraag heel vaak het verwijt 'zoek eerst op of dit al niet beantwoord is op het forum', dus probeer ik een relevant topic te doorzoeken. Omdat mijn vraag over de 'auto aan het net' gaat dacht ik dat het dit topic zou zijn.
Dat bleek een slecht idee, excuus, my bad.

Ik stelde de vraag ook al bij Renault , maar ze verwezen me door naar laadpaalinstallateurs/fabrikanten. Ik stelde de vraag aan laadpaalinstallateurs/fabrikanten en ze verwezen me door naar ... Renault.
In zulke gevallen zoek ik verdere info op een forum.
Ook dat bleek een slecht idee, excuus, my bad.

Op 29 maart 2022 20:26:04 schreef K7Jz:
Wat ik tot zover heb kunnen achterhalen is dat je een 'two-way charger' nodig hebt, Quasar is een merk die deze maakt.. De LEAF kan het ook maar dan met chademo stekker op een Quasar wallbox die DC laadt.

Voor je huisaansluiting wil je waarschijnlijk 3x 25A aansluiting. 1x 25A kan ook wel maar dan wordt het laden en ontladen langzaam.

Bij tweakers.net is er het één en ander te vinden over V2G op het forum.

Klopt, die info heb ik ondertussen ook al gekregen. Renault zou nu inderdaad 3fase terug kunnen leveren aan het net/mijn huis. Dit is best uniek en wil zeggen dat er geen verdere 'omzetting' in de laadpaal zelf meer dient te gebeuren. Dit vind ik een prima evolutie en zou hier graag praktsiche verder over nadenken met jullie maar ik zet mijn vragen/bevindingen wel verder op Tweakers.
Bedankt !

Op 24 april 2020 06:41:14 schreef EricP:
Alles wat door subsidie in stand gehouden wordt is blijkbaar niet rendabel. Zonnepanelen en windmolens bijvoorbeeld...

Vergeet de kerncentrales niet. En natuurlijk de bestaande gas- en kolencentrales.

Op 29 april 2020 15:09:04 schreef Kilian:
Dan zal de overheid die 30-40k dus op een andere manier uit jouw zakken moeten kloppen. Het geld moet toch érgens vandaan komen.

Hoeft niet speciaal uit mijn zakken te komen.

Op 28 april 2020 14:12:28 schreef RAAF12:
[...]

Veel parkeerplaatsen met laadpaal hebben geen blauw bord. Daar mag iedereen staan.

Dat is niet de norm.
De norm is dat er wél een bord staat.