Op 17 april 2005 21:08:55 schreef Mr GAmba:
Benzineslang heb ik vast nog wel liggen.

@iemand met ook een xx1080, hoe maken jullie de kabel vast aan de ronde ring aan de voorkant van de buis?

Ik heb aan deze ring gesoldeerd maar dat mag niet van Philips, beter is een ring te maken van blik en hieraan de draad te solderen. De blikken ring klem je om de kathodering van de buis.

MvgEat

ok bedankt dat is heel mooi alleen de voeding is best bagger die hv condensatoren zijn zo gods duur :'(. Ik ga een 14traps cascade maken. ccfl op 12vof 15v dan 14 traps cascade met BY255 als diodes en een 1nf condensators.
alleen heb ik die nog niet gevonden.
Arnold

Op 17 april 2005 21:13:25 schreef arno:
ok bedankt dat is heel mooi alleen de voeding is best bagger die hv condensatoren zijn zo gods duur :'(. Ik ga een 14traps cascade maken. ccfl op 12vof 15v dan 14 traps cascade met BY255 als diodes en een 1nf condensators.
alleen heb ik die nog niet gevonden.
Arnold

Kent heeft ze rond de 50 cent per stuk: 1nF/2kV

MvgEat

Op 17 april 2005 21:00:36 schreef Rd12tf:
[...]

Je gaat me dus vertellen dat het gelukt is met dat Schmidt objectief!!!

:D

MvgEat

Jah, dat wil wel werken. Ik heb dat ook in dat topic gepost (nu ondertussen wel ergens op blz 2-3-4). Maar met een gewone lens kwam er ook te veel licht binnen.
Je moet maar eens gaan kijken in dat topic (als je dat nog vindt). Het werkte een beetje. Voor details ga maar kijken zou ik zeggen :)

Op 17 april 2005 21:18:43 schreef High-Voltage:
[...]

Jah, dat wil wel werken. Ik heb dat ook in dat topic gepost (nu ondertussen wel ergens op blz 2-3-4). Maar met een gewone lens kwam er ook te veel licht binnen.
Je moet maar eens gaan kijken in dat topic (als je dat nog vindt). Het werkte een beetje. Voor details ga maar kijken zou ik zeggen :)

Je bedoelt in dat lenzen topic? Daar lees ik nog geen conclusie.
Maar het is gelukt en daar gaat het om!

MvgEat

Op 17 april 2005 21:23:34 schreef Rd12tf:
[...]

Je bedoelt in dat lenzen topic? Daar lees ik nog geen conclusie.
Maar het is gelukt en daar gaat het om!

MvgEat

Ik krijg toch al een beetje beeld. Het is nog niet om over naarhuis te schrijven, maar kom.
Idd, het is het belangrijkste dat het al wat wil werken :)

ik heb zo juist 14 BY255 diodes gekocht voor maar 25 cent per stuk:d en volgende week heb ik waarschijnlijk ook men condensatoren
link: http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=366&id=977

ik hou jullie op de hoogte
Arnold

Zo een cascade schakeling maken kost nogal geld voor die spanning :'(

Na zondag ga ik mss ook weer terug aan mn nightvision werken ;)

Ik ben nogsteeds aan het wachten op koninginne dag,... Nu alleen hopen dat ik me broertje zo ver krijg dat hij opzoek gaat naar een oude fotocamera met schroef lens, (k moet zelf honkballen dus heb totaal geen tijd :()

Zo ik heb eindelijk een lens :P. Kostte welgeteld 2 euro, met bijbehorend fototoestel waar je na 2 foto's een hernia van krijgt :P.

De brandpunts afstand is ongeveer 5 cm, moet ik nu de voorkant van het buisje op 5 cm van de lens zetten? Of moet het via een bepaalde constructie ?

Op 1 mei 2005 17:11:50 schreef Mr GAmba:
Zo ik heb eindelijk een lens :P. Kostte welgeteld 2 euro, met bijbehorend fototoestel waar je na 2 foto's een hernia van krijgt :P.

o zo'n fototoestel... kreeg je die hernia er gratis bij, of was ie erg duur? :P

Op 1 mei 2005 17:11:50 schreef Mr GAmba:

De brandpunts afstand is ongeveer 5 cm, moet ik nu de voorkant van het buisje op 5 cm van de lens zetten? Of moet het via een bepaalde constructie ?

Daar moet je mee experimenteren. Als je het juist op 5cm zet dan krijg je maar een klein beeldje. Als je hem iets verder zet wordt je beeld groter. Wel opletten als je hem verder of korter zet dan het brandpunt keertje je beeld om (in een van de richtingen).

Ik dacht dat als je de restlicht versterker niet op de brandpunts afstand van je lens zet je juist een onscherp beeld krijgt op je restlicht versterker.
(verbeter me als ik het fout heb)

btw die condensatoren gaat nog wel ff duren:'( ze hadden ze nog niet opvoorraad.

[Bericht gewijzigd door arno op ]

Bepaling brandpunt afstand van een optische lens:
Richt je lens op een ver verwijderde lichtbron (afstand 15-30 m) en vang achter de lens een scherp beeld op van deze lichtbron. Meet nu de afstand tussen lens en beeld.

MvgEat

@High Voltage: *Lees* die dictaten optica nou toch eens!!!

@Lucky Luke: Dit is een serieus onderwerp ja!! ;) :) :D

Op 1 mei 2005 21:40:58 schreef Rd12tf:

@Lucky Luke: Dit is een serieus onderwerp ja!! ;) :) :D

beetje de buren spioneren.. seriieus, dat lijk me meer lollig, maargoed, ikzelf zal niet zo gauw met hv gaan knoeien. wel leuk om te lezen wat je ermee kan!

Op 1 mei 2005 22:13:45 schreef Lucky luke:
[...]
beetje de buren spioneren.. seriieus, dat lijk me meer lollig, maargoed, ikzelf zal niet zo gauw met hv gaan knoeien. wel leuk om te lezen wat je ermee kan!

Dat zal nog tegenvallen, dat spioneren bij de buren (buurvrouw). De werking van een eerste generatie restlicht versterker is nou niet zo geweldig...Doet het vooral erg bij goed met de hulp van gewone (zwakke) gloeilampen. Met de moderne spaarlampen valt er weinig eer mee te behalen. Daarom worden die buisjes ook massaal gedumpt(?).

MvgEat

Het gaat mij niet om de geweldige beeldkwaliteit, maar gewoon om de lol van het bouwen van zo'n ding, en de verraste gezichten van klasgenoten die niet geloven dat je zoeits ook gewoon zelf kan bouwen.

Op 1 mei 2005 21:40:58 schreef Rd12tf:
@High Voltage: *Lees* die dictaten optica nou toch eens!!!

Ik heb het proef ondervindelijk gedaan ;)
Als ik hem juist op het brandpunt zetten had ik maar een klein beeldje, naar mate ik hem verder ervan af zetten werd het beeld schermvullend.

Op 1 mei 2005 22:21:24 schreef Rd12tf:
[...]

Dat zal nog tegenvallen, dat spioneren bij de buren (buurvrouw). De werking van een eerste generatie restlicht versterker is nou niet zo geweldig...Doet het vooral erg bij goed met de hulp van gewone (zwakke) gloeilampen. Met de moderne spaarlampen valt er weinig eer mee te behalen. Daarom worden die buisjes ook massaal gedumpt(?).

MvgEat

Je moet al eens eerst de mogelijkheid hebben hé ... Hier valt dus nx te bespioneren. En met een goede lens en een goed gerichte krachtige IR bundel kan je perfect binnenkijken bij de buren ;)

@ High-Voltage wat versta je onder een krachtige ir bundel?(tips?)
Ik hoorde dat een helehoop ir leds uit afstandsbedieningen niet zo erg veel ir opleverd. Maar ik heb nog wel zon PIR senor uit een automatische buitenlamp ben er nog mee bezig om te kijken of die geschikt is.

Arnold

Hoe maak ik de spanningsdeler om de focusseerspanning te krijgen? Die 47Mohm weerstanden zijn niet te krijgen en om nu een heel bos van die 1Mohm weerstanden te gebruiken is ook wel weer wat. Is het ook mogelijk om De foscusseerspanning van de ccfl af te leiden? Dan hoef je slecht van 1200 naar 350 ipv 15.000 volt.

ja daar dacht ik ook al aan scheelt toch weer een aantal kilovolt ;) maar ik weet ook nog niet hoe ik die spanningsdeler ga doen.
Het nadeel van de focusspanning direct uit de ccfl inverter afleiden is dat de spanning daar nog niet is gelijkgericht(wat wel het geval is aan het eind van de cascade) dus dat moet je nog wel weer doen.

Het kan natuurlijk ook via een klein trafootje. die ik pulserend aanstuur. Wordt alleen wel zwaar dan

Voor het berekenen van men spanningsdeler moet ik weten hoeveel ampere men buis trekt(xx1080).
Volgens de datasheet: dark current 10 micro ampere als ik daar voor de zekerheid eens 20 micro ampere van maak speel ik dan op zeker?

Op 3 mei 2005 18:15:12 schreef arno:
Voor het berekenen van men spanningsdeler moet ik weten hoeveel ampere men buis trekt(xx1080).
Volgens de datasheet: dark current 10 micro ampere als ik daar voor de zekerheid eens 20 micro ampere van maak speel ik dan op zeker?

Nee, de buis mag maximaal en voor korte duur 1 uA verbruiken, gemiddeld verbruikt de buis iets van 10-100 ***nano*** Ampere!!!!!

(en @derest die 47Mohm weerstanden verkoopt Kent: VR68 25 stuks voor eur. 1,25)

MvgEat