Op 3 mei 2005 14:14:57 schreef arno:
ja daar dacht ik ook al aan scheelt toch weer een aantal kilovoltmaar ik weet ook nog niet hoe ik die spanningsdeler ga doen.
Het nadeel van de focusspanning direct uit de ccfl inverter afleiden is dat de spanning daar nog niet is gelijkgericht(wat wel het geval is aan het eind van de cascade) dus dat moet je nog wel weer doen.
Een cascade *kan* je aftakken hoor! Het kan inderdaad een hoop weerstanden schelen.
MvgEat
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 3 mei 2005 11:10:35 schreef arno:
@ High-Voltage wat versta je onder een krachtige ir bundel?(tips?)
Ik hoorde dat een helehoop ir leds uit afstandsbedieningen niet zo erg veel ir opleverd. Maar ik heb nog wel zon PIR senor uit een automatische buitenlamp ben er nog mee bezig om te kijken of die geschikt is.Arnold
IR ledjes werken binnen goed. Maar buiten is dat idd veel minder. Dit kan je makkelijk doen met een lamp van bv 10W ofzo en daar een IR filter voorzetten. Dus een filter die het IR licht doorlaat en de rest tegenhoud. Maar die kosten wel nogal geld. Dan heb je een leuke IR bron, zeker als je deze nog wat bundelt met wat spiegeltjes.
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
Victorie mijn condensatoren zijn binnen!!Nu kan ik aan men cascade beginnen. Vanavond ff de uitgangs spanning van de ccfl meten met een scoop.
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
Geen flauw idee ik zelf kan niet overweg met een scoop, maar je moet het meten met een spanningsdeler.
Je zet 10x 10 mega ohm weerstanden in serie. Je sluit je ccfl inverter eigenlijk kort met die 10x 10mega weerstanden in serie. En over de 1ste 10 mega weerstand meet je met de scoop. die spanning doe je keer 100.
Misschien dat iemand anders hier het nog wat beter kan uitleggen?
owja en sluit je ccfl niet te lang kort met die weerstanden kring want hij wordt wel warm!
[Bericht gewijzigd door arno op ]
Je kan beter extra in serie met die 10x10M een weerstand van 100k zetten dan belast je scope of multimeter je meting niet zo. Wel even terug rekenen natuurlijk!
MvgEat
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 4 mei 2005 17:29:09 schreef erik12:
Tot welke spanning kan je veilig meten met een scope?
8KV was te veel voor de scoop van Technokiddy 
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
mijn arme scoop 
maja je zou tot 1000volt veilig kunnen meten denk ik hang van je scope af. daarom heb je ook je weerstandenkring zodat je je stroom verlaagt dan hoef je alleen je antwoord te vermenigvuldigen 
High-Voltage
Op 5 mei 2005 11:37:35 schreef Technokiddy:
mijn arme scoop
maja je zou tot 1000volt veilig kunnen meten denk ik hang van je scope af. daarom heb je ook je weerstandenkring zodat je je stroom verlaagt dan hoef je alleen je antwoord te vermenigvuldigen
Ik dacht dat het anders zat 
Het hangt ook af van je probes, als deze maar isoleren tot 1000V moet je geen 2KV gaan meten als je scoop dat aankan
Anders zou je wel eens een mep kunnen krijgen als je al dan niet perongeluk je probe aanraakt.
Technokiddy
je krijgt ook mepjes, want ik wordt statisch geladen door die draden als ik ze aanraak
ik moet ff teflon draad gebruiken want dit is elke x een schokkende ervaring als ik me buis test 
High-Voltage
Op 5 mei 2005 12:49:59 schreef Technokiddy:
je krijgt ook mepjes, want ik wordt statisch geladen door die draden als ik ze aanraak
ik moet ff teflon draad gebruiken want dit is elke x een schokkende ervaring als ik me buis test
Daar heb ik geen last van met die 6V 
Maar ik heb het nog altijd niet volledig in orde. Ik ben nu bezig met die goede lichtbron. 27 ledjes tot nu toe. Maar dat wordt wel lekker warm 
Technokiddy
Op 5 mei 2005 12:52:39 schreef High-Voltage:
[...]Daar heb ik geen last van met die 6V
Maar ik heb het nog altijd niet volledig in orde. Ik ben nu bezig met die goede lichtbron. 27 ledjes tot nu toe. Maar dat wordt wel lekker warm
wooooow 6 volt daar krijg je echt een harde klap van ik begrijp niet hoe je nog kan typen 
High-Voltage
Op 5 mei 2005 12:54:11 schreef Technokiddy:
[...]wooooow 6 volt daar krijg je echt een harde klap van ik begrijp niet hoe je nog kan typen
Lees mij post mss nog een keertje 
Wat gebruiken jullie zoal als verlichting? Ik wil een IR filter die alleen IR doorlaat, maar die kosten zo veel geld hé 
Zoek eens een bedrijf dat kunststof plaat verkoopt (b.v. een glashandel die dat nog aandurft, vaak is het te duur om in het assortiment te houden) en vraag wat staaltjes/monsters van zwarte kunststof plaat. De kans is redelijk dat wat zwart is voor het oog, volkomen transparant is voor IR.
MvgEat
ik heb voor mijn webcam(waar het ir-block filter uit verwijderd is) een stukje ir folie uit de irda-tranciever van een gsm gestoken, perfect! computermonitor is compleet zwart op de foto
Op 5 mei 2005 17:25:52 schreef Bertrix:
ik heb voor mijn webcam(waar het ir-block filter uit verwijderd is) een stukje ir folie uit de irda-tranciever van een gsm gestoken, perfect! computermonitor is compleet zwart op de foto
Dat klinkt heel effectief, jammer dat het maar een klein stukje is!
MvgEat
Op 5 mei 2005 17:38:20 schreef Rd12tf:
[...]Dat klinkt heel effectief, jammer dat het maar een klein stukje is!
MvgEat
ongeveer 1cm2
Op 5 mei 2005 17:43:55 schreef Bertrix:
[...]ongeveer 1cm2
Misschien net genoeg om een fietslampje achter te zetten. Kan voldoende zijn!
MvgEat
is t niet makkelijker een oude cd rom drive te slope voor de laser
ik kan met de laser de hele straat verlichten (moet je wel de focus dingen weggslopen)
Op 5 mei 2005 20:12:19 schreef Electrogek:
is t niet makkelijker een oude cd rom drive te slope voor de laserik kan met de laser de hele straat verlichten (moet je wel de focus dingen weggslopen)
Alleen jammer dat er horizontale lichtbalk uitkomt ipv een ronde spot maar misschien moet ik een andere proberen!
MvgEat
Op 5 mei 2005 17:46:07 schreef Rd12tf:
[...]Misschien net genoeg om een fietslampje achter te zetten. Kan voldoende zijn!
MvgEat
als ik die camera naar buiten richt en dan ook met een paar felle ir leds schijn zie ik de tuin redelijk duidelijk. als je zo een spot maak tmer 50 leds ofzow( kun je een afstandsbediening maken om alle tv's ind e straat uit te doen) en he je licht zat
High-Voltage
Op 5 mei 2005 20:44:15 schreef Bertrix:
[...]als ik die camera naar buiten richt en dan ook met een paar felle ir leds schijn zie ik de tuin redelijk duidelijk. als je zo een spot maak tmer 50 leds ofzow( kun je een afstandsbediening maken om alle tv's ind e straat uit te doen) en he je licht zat
Je hebt wel een enorme driver nodig om al die 50 led's te schakelen.
Btw: met 9 led's kom ik in het stikkedonker nog niet echt ver mee. Maar dat is dus echt totaal geen licht, ook niet van sterren ofzo hé...
Op 5 mei 2005 22:00:12 schreef High-Voltage:
[...]Je hebt wel een enorme driver nodig om al die 50 led's te schakelen.
Btw: met 9 led's kom ik in het stikkedonker nog niet echt ver mee. Maar dat is dus echt totaal geen licht, ook niet van sterren ofzo hé...
Ik kan heel mijn kabel verlichten met de ir diode van de afstandsbediening(flikkert geweldig...)
driver voor 50 leds? dikke stroombrom maken he (voeding +50V ofzow) en dan 2 stringen