Hallo,

voor een restauratieproject ben ik op zoek naar het schema / bouwhandleiding van een van de Philps bouwpakketten uit de jaren 60.

Het betreft een meetbrug R 6516 waarmee weerstanden en condensatoren gemeten konden worden met brug van Wheatstone en brug van Schering.

Heeft iemand toevallig zoiets nog liggen?

Alvast dank,

Frank

Ja, maar daar kan ik op korte termijn niet bijkomen. Als troost de schaalverdeling :-)

Op 11 oktober 2015 01:05:18 schreef RAAF12:
Ja, maar daar kan ik op korte termijn niet bijkomen. Als troost de schaalverdeling :-)
[bijlage]

Toevallig ooit nog tegenaangelopen? Het ging als ik op een oude foto afga om een faseshift oscillator met 1 tor. Ik ben iets aan het nabouwen, gewoon voor de pret.

Op 9 april 2022 17:46:28 schreef Brightnoise:
https://www.vansteenonline.nl/wp-content/uploads/philips-R6516-meetbru…

Die schaalverdeling werd bijgeleverd in het bouwpakket. Ik weet niet meer of die foto hierboven schaal 1:1 is. edit: Zo te zien op de Youtube film is die groter. Ik had op de potmeterknop een doorzichtig langwerpig stukje plexiglas gelijmd zodat de stand van de potmeter verlengd werd.
https://www.youtube.com/watch?v=FFDELJZ73b0

Grote dank, Brightnoise en RAAF12! Ik ben weer een avondje knutselen.

Wat gek: Frank Veldhuisen stelt een vraag, Raaf12 geeft een link naar Youtube met een filmpje van Frank en Komeet1973 bedankt voor de informatie.

Hoeveel accounts kun je hebben?

Wat gek: [...]

Het zal 'm in die zeven jaar tussentijd zitten.

Frank stelt in 2015 een vraag, krijgt een schaalverdeling, en maakt drie dagen later een video.
Komeet1973 stelt in 2022, inmiddels is meer bekend (jouw schema en het feit dat dat filmpje bestaat); hij bedankt voor deze antwoorden.

Grappig om te zien, wat ik al een beetje vermoedde, dat het erg lijkt op een projectje uit de Philips bouwdoos EE08/EE20. Gekregen van die beste Sint in 1964. Componentwaarden ietsje anders. Torren waren toen AF116 en AC126.

Ik wil een beetje gaan spelen met het meten van zelfinducties met de brug van Maxwell en de uitleg in Hobbyskoop afl. 14/15.

Op 9 april 2022 21:39:58 schreef Frederick E. Terman:
Het zal 'm in die zeven jaar tussentijd zitten.

Frank stelt in 2015 een vraag, krijgt een schaalverdeling, en maakt drie dagen later een video.
Komeet1973 stelt in 2022, inmiddels is meer bekend (jouw schema en het feit dat dat filmpje bestaat); hij bedankt voor deze antwoorden.

Ja, er zit die zeven jaar tussen. Ik zocht op R6516 en kwam hier op CO terecht. Ik dacht, ik probeer het ondanks die tijd gewoon met een vraag; wie niet vraagt, die niet wint ;-)

In de nalatenschap van een medehobbyist vond ik een artikel in Hobbyskoop over het meten van zelfinducties. Daar stond die R6516 vermeld. Toen werd ik nieuwsgierig naar dat ding.

Zo'n brug is nog steeds ontzettend leuk om te maken. Je zult verbaasd zijn hoeveel je daarmee kunt meten.

Ooit stond in het blad 'Radio Blan' (in nr. 16, o.a. hier) een meetbrug van hetzelfde principe, waarbij in plaats van een toongenerator, het geruis gebruikt werd van twee koolstaafjes uit oude batterijen die over elkaar werden gewreven.
Zelfs daarmee kon de jonge onderzoeker genoeg meten, en het was een stuk goedkoper dan een transistor toen.

Op 9 april 2022 22:24:17 schreef Frederick E. Terman:
Zo'n brug is nog steeds ontzettend leuk om te maken. Je zult verbaasd zijn hoeveel je daarmee kunt meten.

Ooit stond in het blad 'Radio Blan' (in nr. 16, o.a. hier) een meetbrug van hetzelfde principe, waarbij in plaats van een toongenerator, het geruis gebruikt werd van twee koolstaafjes uit oude batterijen die over elkaar werden gewreven.
Zelfs daarmee kon de jonge onderzoeker genoeg meten, en het was een stuk goedkoper dan een transistor toen.

Dat is ook een originele invalshoek! In deze tijd van luxe Arduino's en Raspberries denk je daar niet snel aan. In die vroegere jaren was men inventief. Als de frequentie niet uitmaakt voor het evenwicht, moet je een eind kunnen komen. Met een kontaktdraadje over wat staalwol of een oud ijzerzaag heengaan werkt misschien ook.

Ondertussen is het schakelingetje draaiend. Ik heb wat kruimelcomponenten gebruikt omdat ik het geduld niet had om de exacte waarden uit mijn voorraad te zoeken.

De geluidskaart en cooledit zijn mijn adhoc oscilloscoop en dat zegt me dat de boel op 190 Hz zoemt. Wat opvalt: de positieve piek ziet er puntiger uit dan de negatieve piek. Op het youtube filmpje lijkt dat ook het geval te zijn, al kan ik het niet goed waarnemen.

tja de oscillator is een dippy zonder amplitudestabilisatie, dus de transistor doet dat via de scheermesmethode zelf, wat zich uit in wat vervorming. Maakt niet uit, het doel heiligt de middelen...

Op 11 april 2022 20:00:43 schreef kris van damme:
tja de oscillator is een dippy zonder amplitudestabilisatie, dus de transistor doet dat via de scheermesmethode zelf, wat zich uit in wat vervorming. Maakt niet uit, het doel heiligt de middelen...

Helemaal waar, maar ik had dan eerder een afgeplatte sinus verwacht? Even goed nadenken hier vanavond ...

zover komt het niet. dan zou de transistor verzadigen of helemaal uit geleiding gaan. de bias is zo gekozen dat ie daar tussen blijft. de kromming van de karakteristiek stabiliseert het werkpunt. (die kromme, das een diode..)
maar door de keuze C R, C R, C R, (R naar de ground, btw, je kan ook C naar de ground kiezen) worden de hoge tonen meer versterkt, en daar krijgt de uitgang een punthoofd van :-)

Op 11 april 2022 20:40:09 schreef kris van damme:
zover komt het niet. dan zou de transistor verzadigen of helemaal uit geleiding gaan. de bias is zo gekozen dat ie daar tussen blijft. de kromming van de karakteristiek stabiliseert het werkpunt. (die kromme, das een diode..)
maar door de keuze C R, C R, C R, (R naar de ground, btw, je kan ook C naar de ground kiezen) worden de hoge tonen meer versterkt, en daar krijgt de uitgang een punthoofd van :-)

Mooi puntig uitgelegd ;-)