raspberry ziet pulsen niet

andere DC/DC converter gemaakt, deze keer met vast ingestelde waarde (1,2-2,5-3,3-5.0V) maar met wat spelen met weerstanden, toch iets gemaakt waar 5,2V uit komt.
bij de RPI meet ik nu 5,09V en die blijft nu wel stabiel draaien zonder foutmeldingen.

waarom die op de vorige 3maand werkte en ineens gek begon te doen, weet ik ook niet. dat was een regelbare 3A dc die was ingesteld op 5,25V. ook met 2 usb telefoonladers (huawei en apple) kreeg ik die niet goed aan de praat.
ik heb nu voor de zekerheid ook nog een 2de elco erbij gezet als buffer.

hebben ze trouwens wat elco's weggelaten op de rpi3B+? bij de RPI zaten origineel grotere condensatoren, en aan de usb poorten zat er ook zo een gele SMD elco.

bij de 3B+ zie ik daar niks meer van, vooral de ingangselco aan de usb plug ontbreekt

ik soldeerde op die rechtsboven zelf een elco bij zodat die niet reset bij inpluggen van usb devices (en ook mijn cheapass UPS) en die werd gevoedt door die dikke zwarte draden die direct op de usb poort 5V en GND aan kwamen. vanaf de 3 lukt dit volgens mij niet meer, omdat die de usb poorten 'activeerd' bij het booten. beetje jammer dat ze nog altijd geen soldeereilandjes en dergelijke voorzien om pakweg een vaste draad of kroonsteentje in te monteren. die 'micro usb' vond ik toch ook nooit geschikt om meerdere amperes door te jagen. gaan de kabels en die connectoren uiteindelijk toch van kapot

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Rri 1 heeft een analoge regulator.
Rpi 3 heeft een switcher

Rpi1 heeft elco e tantaaltjes brrr tantaaltjes gaan soms in sluiting en boem.

Rpi3 heeft ceramische ctjes die zijn mijn inziens veiliger.

Op 19 april 2022 19:52:30 schreef tuxie:
Rpi1 heeft elco e tantaaltjes brrr tantaaltjes gaan soms in sluiting en boem.

Volgens een lezing (op youtube) van een mijnheer van KEMET (of zoiets) doen ze dat alleen op dag 1. Als ze het op dag 1 niet doen, dan gaat het meestal wel goed.

(ik heb in 1989? een PC gekocht op de HCC. In ieder geval met een Trident 9000 video kaart. Dag 1: BOEM! Dat was een tantaal die verkeerdom had gezeten. Zoveel was nog zichtbaar toen ik de oorzaak een paar maanden later nog vond. Van de leverancier een Trident 8900 voor in de plaats gehad. Die gasten gniffelen dat ze me gedowngrade hadden.... Ik gniffelen omdat ze me geupgrade hebben: De '9000 was de low-cost versie van de 8900: Max 0.5Mb video RAM. 1Mb was wel fijn: 1024x768x8 bits... edit: Ah! ik zie de monitor nog staan waar ik dat op draaide)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

in ieder geval heeft zo een rpi te weinig ingangcapaciteit om een piekbelasting op te vangen, en dat zal de sameloop zijn geweest bij mij.
een DC/DC converter met amper capaciteit op, een lange 12V voedingslijn (over UTP), een Rpi die zijn CPU snelheid dynamisch regelt en zo een piek op de voeding duwt.

trident schermkaarten, waar is de tijd zeg. weet nog dat ik voor een appel en een ei een trident S3 virge kon kopen en ik kon toen ook ineens heel hoog in resolutie.
mijn standaard kaart toen (ff nadenken of ik het me nog herinner, was iets heel simpel op ISA formaat nog) deed 640x480 op 16bit en 800x600 op 8 bit. hoger kon die niet.
en die trident met 2MB deed effe 1280x1024 op 256kleuren. en dat op zo een 15" visbokaal. je kon de tekst amper lezen, maar wat kon je veel op je bureaublad kwijt toen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Op 20 april 2022 08:35:27 schreef rew:
[...]Volgens een lezing (op youtube) van een mijnheer van KEMET (of zoiets) doen ze dat alleen op dag 1. Als ze het op dag 1 niet doen, dan gaat het meestal wel goed.

Gaan ook later kapot, hoor...
Tantaaltjes (zeker het 'druppel' model) kunnen zeer slecht tegen overspanning of spanningspieken: dan maken ze er meteen een eind aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mij staat nog iets bij van een badkuipcurve.
in het begin veel dan --bijna niks-- dan weer veel.

Met tantaaltjes van Kemet heb ik slechte ervaringen, AVX doet het wat dat betreft een stuk beter.
Letop dit is mijn ervaring.

In de datascheets staat meestal iets dat ze niet geschikt zijn om te
gebruiken in voedingen.
Maar daar worden ze nu juist veel in toegepast..

t heeft lang geduurd. paar dagen terug ging de rpi offline, geen beelden meer van camera, geen reactie op ssh.
boel gedemonteerd en binnen op display en voeding gehangen. kreeg een heleboel foutmeldingen van processen die niet starten, gewoon alles is corrupt. de solar log files zijn wel intakt tot de moment dat ik de rpi afkoppelde. dus blijkbaar bleef die toch deels werken en schreef vrolijk metingen door, maar het hele netwerkgedoe en andere processen waren failed.

SD kaart in pc gestoken en image terug gezet, blue screen van windows.
pc reboot, steek sd kaart erin, blue screen.

pc reboot, nieuwe kaart genomen, image erop en terug in de RPI. start weer vrolijk op, 2dagen bezig geweest met manueel terugzetten van mijn solar log files, camera settings...

de oude kaart in een andere pc geformateerd, en sindsdien kan ik ze weer overal lezen en beschrijven.

ging die rpi vandaag om 17h weer offline, ik bekijk de syslog en die staat vol reboots (ergens 15h begonnen).

zit nu een nieuwe DC converter in, met extra condensatoren, nieuwe SD kaart, nieuwe image en die reboot weer tussen 15h en 17h. staan ook weer een aantal 'undervoltage' in weer.
t is toch echt niet normaal. de reboot gebeurt als die gaat tijdreizen (17h01=> 16h49)

nu was ik wel druk aan het lassen vandaag (de andere powertools zijn op accu en zou die niet mogen zien).

ik heb nu een logscript draaien die elke 10min zijn CPU temperatuur wegschrijft in een file, ik vermoed dat die daar oververhit (of zijn onboard 3,3V voeding gaat onderuit door warmte)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vermoed dat het een temperatuurprobleem is. gisteren heel de dag geen problemen, was ook bewolkt,

vandaag weer zonnig en warm, piek tot 56°C geweest. en heb 2x undervoltage gehad.
110 000seconden is 30,5 uur na booten.
het kan niet zijn dat die 30uur geen problemen heeft (spanning altijd correct) en dan ineens wel.
volgens mij loopt de temperatuur teveel op, en ofwel gaat de DC/DC onboard achteruit, of de cpu detecteerd de hoge temperatuur ook als 'undervoltage'

mijn rpi4 die in dezelfde garage hangt en ook cameras beheert, heeft geen ellende, en mijn rpi zero die 1meter verder hangt ook niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

volgens mij loopt de temperatuur teveel op, en ofwel gaat de DC/DC onboard achteruit, of de cpu detecteerd de hoge temperatuur ook als 'undervoltage'

Dat vermoeden had ik al eerder maar goed het kan zoveel dingen zijn.
Dat de CPU de melding under_voltage geeft lijkt me zeer onwaarschijnlijk en toch ook wel ongewenst, ik zou dat zelfs wel als een bug willen omschrijven.

De DCDC converter is voor zover ik weet de enige die het signaal under_voltage kan geven, het is dan het meest voor de hand liggend dat deze chip te warm word. Je hebt van de kleine koelblokjes die je erop kan plakken.

IK zou zeggen verbeter de koeling van enkel de DCDC converter en niet van de CPU. En kijk ook even of je tijdelijk een temperatuur meting kan doen. Om te zien of de verbeterde koeling ook effectief is. En als uit meting blijkt dat de koeling effectief is en de meldingen wegblijven dan lag het aan de converter. Blijven de meldingen komen dat is het toch wat anders.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje Dat "undervoltage" is dat de voltage-monitoring chip rapporteert over de 5V voeding dat die onder de 4.6 gekomen is.

Het heeft niets met de 3.3V te maken. De 3.3V is alleen voor de SD kaart en IO voltages binnen het bordje. Oh en de ethernet chip.

@fcapri, Heb je iets op de GPIO header aangesloten? Zonee (of alleen "uart" of zoiets), dan heb ik een printje met een IMHO goede DCDC converter... 12V in werkt bij mij al jaren stabiel. (dan moet je me prive even je adres sturen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

gpio is enkel de pulsenteller van de kwh meter van de zonnepanelen.
en 3 usb cameras hangen eraan, maar dat is al een jaar.

ik heb 12V in, en 5,3V uit met een 3A DC/DC converter en extra elco erop.

het ding heeft 30uur zonder problemen gewerkt, en nu, eens het richting 60° gaat, is het weer 'undervoltage'.
dat was het hele probleem hier al enkele weken terug ook, als het warm wordt, geeft die blijkbaar undervoltage.

ofwel wordt de DC/DC converter echt inefficient dat die met pulsen de voeding onderuit trekt, ofwel wordt er in de software iets verkeerd uit de CPU geinterpreteerd.

op 60° zou er een software alarm afgaan dat de cpu selheid van 1400MHz verlaagt, maar daar ben ik vandaag niet aan geraakt (hoogste 56,3°C)
op 85° wordt de boel instabiel.

die loods wordt wel warm, maar ik heb achteraan dezelfde loods (zon zit er op de zijkant op) een rpi4 hangen die geen problemen geeft

de rpi3 heeft 3 cameras, de rpi4 achteraan heeft er 5 namelijk 2 van zichzelf en de 3 als 'netwerkcamera' van de rpi3. dus die zou er meer last van moeten hebben

die undervoltage is normaal een gpio pin die van status veranderd.

denk dat rpi3 met een bug zit, vond dit online

Next, I ran a test at a much lower CPU utilization, but covered up the case to build up the heat, and after about 10 minutes, I got the rainbow block again. I wouldn’t think these minor changes in temperature would affect the voltage draw, especially given the throttling. I picked up a pair of cheap stick-on “Addacore” CPU stick-on heat sinks (yeah, I said stick-on). I repeated the same experiments and they clearly did their job. I saw a consistent drop in temps of about 4-5 degrees, which is more than enough to prevent the throttling and the under-voltage warning (which I’m not sure I believe). Even the system bench test had much lower temps and less throttle.

en

She's simply reporting back what Raspbian's vcgencmd get_throttled reports.

voltage < 4.6
temperature > 80 ARM frequency capped
temperature > 85 throttled

Seventy is still okay.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Op 26 april 2022 19:06:13 schreef rew:
@benleentje Dat "undervoltage" is dat de voltage-monitoring chip rapporteert over de 5V voeding dat die onder de 4.6 gekomen is.

Ja dat begrijp ik. Mijn gedachte is dat als de chip te warm word het de under_volotage triggert. Kan bv ook zijn dat het in eerste instantie meld dat hij te warm word maar dat het als under_voltage gelezen word. Niet dat ik denk dat de 3,3V niet meer goed gereguleerd word.

Het heeft niets met de 3.3V te maken. De 3.3V is alleen voor de SD kaart en IO voltages binnen het bordje. Oh en de ethernet chip.

Ja ik zag wel de inverter chip meerdere spanningen maakt maar dat allen een te lage 5V alarm geeft maar ook als hij te warm is. Maar dat allemaal via een io pin aan de rspberry word doorgegeven. Dus die io pin kan geen verschil zien. Weet verder niet wat voor meldingen er dan over de i2C bus gelezen kan worden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 26 april 2022 20:00:07 (32%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 april 2022 19:37:46 schreef fcapri:
gpio is enkel de pulsenteller van de kwh meter van de zonnepanelen.

Dan moet je als je mijn print gebruikt een GPIO nemen die ook voor UART, SPI of I2C gebruikt kan worden. Die zitten op mijn print weer op headers. Ik zou zeggen: probeer het eens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 26 april 2022 19:06:13 schreef rew:
@benleentje Dat "undervoltage" is dat de voltage-monitoring chip rapporteert over de 5V voeding dat die onder de 4.6 gekomen is.

Het heeft niets met de 3.3V te maken. De 3.3V is alleen voor de SD kaart en IO voltages binnen het bordje. Oh en de ethernet chip.

De chip maakt toch nog veel meer spanningen
Uit het schema van de PI4
https://wiki.geekworm.com/images/1/14/Raspberry_Pi_4_Model_B_schematic…

U2
3V3 VDDIO
3V3_AUD
3V3_LX1 1,7A
1V8 2,3A
1V1_DDR 4,4A
VDD_core 5,5A

IN U2 word de 5V uit de USB connector gemeten via een ADC, en geen idee hoe temperatuur gevoelig die is.

U3
1V03 2,3A waaruit dan weer 1V05 en 1V0 komt
En een Uv03_enable signaal die denk ik ook als alarm kan dienen.

Maar welke spanningen er allemaal waar precies gemonitord word weet ik verder ook niet.

Maar zoals gezegd waarom niet eerst een stuk koelprofiel op U2 zetten en kijken wat er daarna gebeurt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

voor die RPI4 zijn er mods
https://hackaday.com/2021/02/12/pcb-mods-silence-voltage-warnings-on-t…

niet gemakkelijk om een kleine koelplaat te vinden, dus een grote maar bij gesneden als test

ook het geheugen achteraan maar een koelplaat gegeven. hoe kouder de gehele print blijft, hoe beter

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 27 april 2022 07:59:34 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

In het slechtste geval een kleine ventilator die je laat starten als de CPU temperatuur boven een bepaalde drempel komt.

Voor de meeste pi zijn toch koelprofieltjes op maat te vinden.

Voor de 4 is er nog wat meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
KGE

Golden Member

Er bestaan ook kant en klare koelbehuizingen voor de Pi's (met en zonder fans) die contact maken met alle chips die warmte produceren.
Zoiets bijvoorbeeld:

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

vandaag was een nutteloze dag, vergeten script van temperatuur aan te zetten, dus geen gegevens. wel weer 3x undervoltage gehad op 13000 en 24 000sec.
met boottijd rond 8-9h vanmorgen komt dat op 12-13h en 14-15h uit

Op 27 april 2022 11:20:12 schreef KGE:
Er bestaan ook kant en klare koelbehuizingen voor de Pi's (met en zonder fans) die contact maken met alle chips die warmte produceren.
Zoiets bijvoorbeeld:
[bijlage]

das een leuke, heb ik direct ook geen problemen dat de rpi kortsluiting maakt door ergens tegen metaal te komen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandaag wel goeie resultaten.
geen undervoltage meer gezien, enkel die van gisteren stonden nog in dmesg. echter vandaag ineens mijn verbinding kwijt (die raspberry is ook mijn vpn connectie van het werk naar mijn netwerk thuis).

raspberry reboot als die dus op 60°C komt. normaal zou die zijn cpu throttlen dan, maar dat doet die niet.

mijn rpi4 en rpi zero die in dezelfde ruimte hangen, hebben geen problemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 april 2022 21:20:39 schreef fcapri:
vandaag was een nutteloze dag, vergeten script van temperatuur aan te zetten, dus geen gegevens. wel weer 3x undervoltage gehad op 13000 en 24 000sec.
met boottijd rond 8-9h vanmorgen komt dat op 12-13h en 14-15h uit

Gebruik "dmesg -T". Dan rekent hij het voor je uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

DE RPi4 heeft dan ook een iets grotere motor. Hoe is de CPU belasting van de RPi3 en van de RPi4? Zijn die vergelijkbaar of is deze groter bij de 3.

Dit kan ook nog helpen. Ze beweren 40°C winst te maken. Geraak je van 60 naar 35 dan zal het al een forse winst zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

net gezien dat die RPI4 geen rpi4 is maar een RPI3B 1.2Ghz.
deze draait op 16% load als ik nu kijk. daar draait de software op van 5 camera beelden. temperatuur 51°C

de RPI3 waar ik wel ellende mee heb, heeft 3cameras die hij op het net zet (de bovenstaande beheert de beelden).
er draait ook een pulsenteller op van mijn zonnepanelen (puls via interrupt die hij wegschrijft naar log file
en mijn VPN draait hier op. de load is 8%

de Rpi 4 dacht ik dacht te hebben, zit in de kelder, die blijft stabiel op 44°C zitten. deze beheerd mijn webserver en daar draait ook het webgedeelte op van mijn zonnepanelen (vandaar de verwarring).

mijn raspberry zero die beheert de pulsen van mijn zonnepanelen over een 2de kwh meter en beheert ook het volledige webgedeelte hiervan. deze heeft geen camera beelden en geen vpn draaien. zijn load schommelt tussen 1 en 14% en staat op 39°C. die hangt 1 meter van de probleem rpi

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je van de load uitgaat, zou je toch zeggen dat de andere RPi3 een hogere temperatuur zou moeten krijgen. Blijkbaar is er toch iets niet 100% OK met deze RPi. De RPi3 die ik hier draaien heb (meteobridge) heeft een load van 11% en 47°C. Geen extra koeling aangebracht, normale behuizing en kamertemperatuur als omgeving.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik weet het niet zeker, maar heb kan zijn dat deze rpi de vorige webserver was, en dan heeft die al 24/24 gedraait gedurende 5jaar. van juni2016 tot jan2021 en toen werd een upgrade gedaan naar RPI4.
toen die iets meer dan 2jaar werkte, rebootte die ook altijd, dat was de sata->usb adapter die gekke kuren kreeg en de disk soms afkoppelde. usb adapter vervangen en werkte perfect sindsdien

zowat elke 5jaar vernieuw ik alles, RPI, usb adapter en sata ssd.

de allereerste was een rpi1B die iets meer dan 2jaar zonder problemen werkte. upgrade gedaan om quad core te hebben, zo een single core 700MHz was iets te krap.

de loods is natuurlijk ook wel een warme omgeving, dat is een staalplaat koepel. in de zomer loeiheet, maar nu eigenlijk gewoon aangenaam warm in de zon. maar de andere 2 staan er ook zonder problemen
ik zou de cameras natuurlijk via lange usb kabels kunnen verbinden en de rpi in de smeerput hangen. maar de rpi gebruik ik net om de usb cameras IP based te krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken