Allereerst: ik heb basale kennis van elektronica. Dat jullie dat alvast weten.
Het komt regelmatig voor dat ik een mobiele telefoon of een tablet aan moet sluiten op een mengpaneel. Ik gebruik hiervoor dan de headphones out van het mobiele apparaat. Ik moet dan de input gain helemaal open schroeven en eigenlijk ook de master flink omhoog draaien om een beetje geluid te krijgen. Verre van ideaal.
Uiteraard komt dit door de impedance/voltage mismatch van beide apparaten. In eerste instantie dacht ik dit op te lossen door gebruik te maken van een bluetooth receiver en deze aan te sluiten op het mengpaneel. En dan uiteraard het mobiele apparaat via BT verbinding laten maken. Het probleem is dat alle BT receivers die ik tot nog toe heb uitgeprobeerd, hetzelfde probleem hebben. De "line out" uitgang van deze apparaten zijn eigenlijk koptelefoon uitgangen, die gewoon op 2 tulp connectoren aangesloten zijn.
Na (heel) lang zoeken op het internet kwam ik twee schakelingen tegen die het probleem op zouden moeten lossen. een J-FET schakeling en een schakeling met transformatoren. Deze bleken niet te werken. En zoals ik al zei is mijn kennis van elektronica zeer basaal, dus ik kan zelf ook niet uitvogelen waarom ze niet werken.
De JFET schakeling:
Met deze schakeling kreeg ik geen enkele versterking - alleen een hoop clipping, alsof het ingangssignaal overstuurd werd.
De Transformator schakeling:
Deze schakeling werkte ietwat. Naar schatting kreeg ik een 1dB-2dB versterking. Niet echt veel dus.
Concreet is mijn vraag: bestaan er andere schakelingen waarmee ik dit probleem op kan lossen (ik heb een aantal weken gezocht, maar kan niets vinden)? Zo nee, zijn bovenstaande schakelingen aan te passen zodat ze wel werken?