Maximale stroom van trafo

Voor een project ben ik in de doos met trafo's gaan zoeken naar een geschikt exemplaar om de voeding mee te maken.
De 12V~ 1300mA adapter die ik nu gebruik vindt ik een beetje krap bemeten voor de verschillende sensors en modules die ik er mee wil voeden.
Ik heb een trafo gevonden die volgens mij meer kan leveren, maar er staat niets op. Deze komt uit een sloop apparaat. (Wat niet :+ )

Enkele gemeten gegevens:
Afmetingen: 65x50x55mm (ongeveer)
Primair: 70Ω
Secundair: 0,2Ω (0,3 op DMM min de 0,1 van kortgesloten meetpennen)
Draaddikte secundair: 0,9mm

De trafo getest met een H4 autolamp waarvan het 60W grootlicht nog goed is. (Kleinlicht is doorgebrand. Vermelding op lamp: 12V 60/55W)
Spanning van trafo onbelast: 12V~
Spanning zakt in tot 10,4V~ met de lamp aangesloten met een gemeten stroom van 4,4A
Het vermogen wat de trafo uit de WCD trekt is volgens mijn energiemeter 56,5W.
De energiemeter blijft pendelen tussen 1,0 en 1,3W met niets op de trafo aangesloten. (Maar of die zo betrouwbaar is bij het meten van zo'n laag vermogen)

Ik heb geen beschikking over een variabele belasting om mee te testen, maar zou ik aan kunnen nemen dat ik hier ongestraft 2,5 - 3,0 A uit mag trekken?

https://www.walagata.com/w/nightwalker/12V-trafo-1.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/12V-trafo-2.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/12V-trafo-3.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Als je de secundaire spanning weet/ vermeld staat bij de nominale voedings spanning primair kun je eerst onbelast meten, dat is dan meer dan de vermelde secundaire spanning.

Als je hem nu gaat belasten tot de secundaire gelijk is aan de vermelde spanning heb je een indicatie over de toegestane stroom.

De test op je misschien 12volt trafo onbelast geeft waarschijnlijk wel al een indicatie dat het geen 12v is.

Een klassieke domme gelijkrichter erachter met buffer elko geeft dan waarschijnlijk rond de 14 volt onder volle belasting.

Uitgaande van de draaddikte, niet meer dan2Amp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Gezien de afmetingen iets van 25VA. (die 56W zal wel incl blindstroom zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even nog het gewicht gemeten: 717gram.

Als het max. 2A is, is het al beter bruikbaar dan de andere adapter. Ik weet nog niet wat alles bij elkaar gaat verbruiken, maar sommige onderdelen kan ik ook nog een eigen voeding geven.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met de vuistregel '25 Watts per pound' kom je dan op 39 W.

Met de vuistregel: P= 0,64 A2 kom je op, zo te zien, iets van 36 W. (J. Bron: Zenders, deel 2)
(A is de doorsnede in cm2 van de kernpoot door de wikkelingen. Die poot is 3 cm dik, en lijkt 2,5 cm breed; desnoods meet je dat laatste nog eens na.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@F.E.T.:
Als je met kernpoot het deel bedoeld dat zich binnen de spoelen bevind, kom ik op de volgende maten na nameten.
Lengte: 3,3cm
breedte: 2,3cm
hoogte (platenpakket): 2,9cm

Dan is A: 7,59 Wat volgens de formule dan 36,9W geeft.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

dit vrij recent topic ging er ook al over en bevat nuttige informatie ter leering en vermaak , en geen weegschaal nodig... :-) :

https://www.circuitsonline.net/forum/view/157625

Kruimel

Golden Member

Omdat je de draden tot je beschikking hebt om te meten denk ik dat de volgende quote uit die discussie waarschijnlijk de kritische is:

Op 5 maart 2022 00:16:08 schreef Hunebedbouwer:
De stroom in een spoel mag niet meer zijn dan 3Amp per mm²
om de temp binnen de grenzen te houden, dus eerst je mm omrekenen naar mm².

Kleine trafo's mag het iets meer zijn, maar mijn onderbuik zou deze niet meer in die categorie plaatsen.

Zo afgaande op de afmetingen vermoed ik dat deze trafo 25-30VA is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dus met 0,9mm heb je 0,64mm2 x 3A = 1,92A.
Met een beetje tolerantie/afronding zou het dus neerkomen op 2A.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Kruimel

Golden Member

Crap net te laat... 8)7

Op 10 mei 2022 02:14:56 schreef Martin V:
Zo afgaande op de afmetingen vermoed ik dat deze trafo 25-30VA is.

Het gewicht van net over 700g lijkt dat te bevestigen, net als de doorsnede van het oppervlak van 0,64mm2 dat wijst op een stroom van ongeveer 2A (uitgaande van 3A/mm2). Dit lijkt een 12V/2A transformator.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 10 mei 2022 09:42:51 (24%)

Op 9 mei 2022 23:16:41 schreef Nightwalker:
Dan is A: 7,59 Wat volgens de formule dan 36,9W geeft.

De formule geeft 36.9, hetgeen betekent dat de trafo waarschijnlijk tussen de 30 en de 40 W zal zijn... Meer nauwkeurigheid moet je niet verwachten van zo'n nattevinger regel.

Merk op dat dit eigenlijk een maximum is. De fabrikant kan een ongunstige draaddikte gebruikt hebben (ofwel primair ofwel secondair) waardoor eea lager uitvalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Of een meer of minder hittebestendig isolatiemateriaal, wat ook veel verschil kan maken.

Waar de trafo uit komt weet ik allang niet meer. Hij ligt hier al jaren tussen de andere trafo's in de doos. Deze was de enige met maar 1 secundaire uitgang die ook 12V is. En gezien deze wat groter is dan de meeste, dus ook wat meer zou kunnen leveren. Maar hij komt als een degelijke trafo over.

Het is natuurlijk allemaal giswerk. Maar ik denk dat ik, gezien de gegeven berekeningen en vuistregels, er wel veilig 2A uit mag trekken. Misschien ook wel 2,5A voor korte tijd. Sommige componenten zullen maar kort ingeschakeld zijn.
Maar ik zal tegen die tijd eens per onderdeel meten wat de afgenomen stroom is om de totale stroom te bepalen.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
benleentje

Golden Member

Let er wel op dat 2A uit de trafo niet hetzelfde als dat je ook 2A DC mag gebruiken. De DC waarde ligt een stuk lager. Voor een dubbelzijdige bruggelijkrichter met buffer elco is de de DC stroom dan 0,62x de AC stroom en hier ca 1.25A.

Misschien ook wel 2,5A voor korte tijd. Sommige componenten zullen maar kort ingeschakeld zijn.

Dat mag en kan zeker. De autolamp trok al 4,4A dus stroom leveren kan de trafo wel. Echter gaat het om de warmte die de trafo kan afvoeren to over de ontwikkelde warmte in de trafo. Na zeg 30 minuten zou er dan een evenwicht moeten ontstaan waarbij de trafo onder de 80 - 100 graden moet blijven. Als het wikkeldraad van klasse B is mag de de draad zelf 130 graden worden voordat er isolatie defecten op kunnen treden.

Echter als de warmte ontwikkeling heel groot is zal je die temperatuur ook snel bereiken. Warmte ontwikkeling is I2 x R. Dus een verdubbeling van de stroom is dan 4x meer warmte.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Beetje brutale vraag misschien: waarom koop je geen Meanwell voeding? Zijn niet duur en geven direct een gestabiliseerde gelijkspanning.

Ik gebruik trafo's alleen nog maar als ik wisselspanning nodig heb. Die paar trafo's die ik nog heb dienen als ballastgewicht als ik iets heb gelijmd.

Bij die Meanwell voedingen zitten best interessante tussen voor weinig. Ik heb daarvan al eentje op het oog.

Maar om eens terug te komen op de temperatuur van mijn trafo bij volle belasting.
Ik heb hem een half uur laten werken met de autolamp er aan gekoppeld. De temperaturen vallen dan nog behoorlijk mee. Ik heb hem bij de test op een groot koelblok gezet uit voorzorg.
Hier zijn de foto's die ik heb genomen met mijn thermische camera.
Voor de test, na 15 minuten en na 30 minuten.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm01.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm02.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm03.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Kruimel

Golden Member

Dat is best redelijk, maar de tijdconstante van trafo's is errug lang, verkijk je er niet op. Als je de temperatuur tegen de tijd uitzet kan je extrapoleren of de temperatuur nog verder zou toenemen of niet. Het feit dat je hem op een koelblok hebt gezet vertekent het resultaat natuurlijk wel.

Hij maakt wel nauwelijks contact met het koelblok omdat de trafo op de ribben staat. Niet op het platte vlak waar de componenten tegenaan geschroefd worden. Er is dus maar weinig warmte afgevoerd naar het koelblok. Ik heb deze er onder gelegd om er zeker van te zijn dat de vinyllaag die op de werktafel heb liggen niet smelt als de trafo toch te heet zou worden.
En de meeste warmte die je ziet in het koelblok is reflectie. Alle reflecterende oppervlakken (glas, aluminium e.d.) werken als een spiegel voor een warmtebeeldcamera.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op woensdag 11 mei 2022 09:46:00 (19%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Kruimel

Golden Member

Ok, dan zal de afkoeling wel meevallen. Het lijkt me dat dit ding nog wel verder zal opwarmen als je er 4,4A uit blijft trekken, maar hij lijk tin elk geval geschikt voor ≥2A en met perioden meer.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 11 mei 2022 10:25:36 (30%)

benleentje

Golden Member

Het zijn best handige hulpmiddelen die warmte camera's ;)

Ik denk wel dat in een dichte kast en de trafo op de bodem zonder sleuven de temperatuur nog wel verder oploopt. Dan zou rond de 3A nog wel te doen moeten zijn scheelt al de helft aan warmte. Dus 4,4A is echt wel de bovengrens. Maar wel leuk dat je dat zo kan bepalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Bij onbekend vermogen altijd wat aan de 'zuinige' kant blijven. (de thermische beveiliging doet 't tenslotte maar één keer... ;) )
Zeker als de trafo in een kleine behuizing zit, kan de temperatuur nog heel lang blijven stijgen...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 11 mei 2022 16:46:02 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben idd blij met m'n warmtebeeldcamera.
Ook wilde ik deze avond, na mijn middagdienst, nog een warmte test van een uur doen met de trafo en lamp. Maar dat komt nog een andere keer. Toen mijn collega en ik op het werk kwamen vanmiddag, kregen we te horen dat de hele productie al stil stond vanaf zo'n 7:00. Ongeval met een gewonde die naar het ziekenhuis moest per ambulance. De arbeidsinspectie heeft pas tegen de avond de boel weer vrij gegeven, waarna wij zijn begonnen met het opruimen van de ravage. Ik heb 147 omgevallen cassettes à 20+ kg p/s uit de machine getild. Da's 3/4 van wat er stond. De ochtenddienst mag het afmaken. En daarna nog 16,5km naar huis fietsen. En nee, ik speel niet vals met accu's en hulpmotors. ;)
Dus ik heb even geen zin om die test nu nog uit te voeren. :/

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 11 mei 2022 23:23:48 schreef Nightwalker:
Ik ben idd blij met m'n warmtebeeldcamera.
Ook wilde ik deze avond, na mijn middagdienst, nog een warmte test van een uur doen met de trafo en lamp. Maar dat komt nog een andere keer. Toen mijn collega en ik op het werk kwamen vanmiddag, kregen we te horen dat de hele productie al stil stond vanaf zo'n 7:00. Ongeval met een gewonde die naar het ziekenhuis moest per ambulance. De arbeidsinspectie heeft pas tegen de avond de boel weer vrij gegeven, waarna wij zijn begonnen met het opruimen van de ravage. Ik heb 147 omgevallen cassettes à 20+ kg p/s uit de machine getild. Da's 3/4 van wat er stond. De ochtenddienst mag het afmaken. En daarna nog 16,5km naar huis fietsen. En nee, ik speel niet vals met accu's en hulpmotors. ;)
Dus ik heb even geen zin om die test nu nog uit te voeren. :/

als de arbo erbij is geweest, moet de nasleep nog komen vaak.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 12 mei 2022 00:12:11 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer