Maximale stroom van trafo

Kruimel

Golden Member

Ok, dan zal de afkoeling wel meevallen. Het lijkt me dat dit ding nog wel verder zal opwarmen als je er 4,4A uit blijft trekken, maar hij lijk tin elk geval geschikt voor ≥2A en met perioden meer.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 11 mei 2022 10:25:36 (30%)

Het zijn best handige hulpmiddelen die warmte camera's ;)

Ik denk wel dat in een dichte kast en de trafo op de bodem zonder sleuven de temperatuur nog wel verder oploopt. Dan zou rond de 3A nog wel te doen moeten zijn scheelt al de helft aan warmte. Dus 4,4A is echt wel de bovengrens. Maar wel leuk dat je dat zo kan bepalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Bij onbekend vermogen altijd wat aan de 'zuinige' kant blijven. (de thermische beveiliging doet 't tenslotte maar één keer... ;) )
Zeker als de trafo in een kleine behuizing zit, kan de temperatuur nog heel lang blijven stijgen...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 11 mei 2022 16:46:02 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben idd blij met m'n warmtebeeldcamera.
Ook wilde ik deze avond, na mijn middagdienst, nog een warmte test van een uur doen met de trafo en lamp. Maar dat komt nog een andere keer. Toen mijn collega en ik op het werk kwamen vanmiddag, kregen we te horen dat de hele productie al stil stond vanaf zo'n 7:00. Ongeval met een gewonde die naar het ziekenhuis moest per ambulance. De arbeidsinspectie heeft pas tegen de avond de boel weer vrij gegeven, waarna wij zijn begonnen met het opruimen van de ravage. Ik heb 147 omgevallen cassettes à 20+ kg p/s uit de machine getild. Da's 3/4 van wat er stond. De ochtenddienst mag het afmaken. En daarna nog 16,5km naar huis fietsen. En nee, ik speel niet vals met accu's en hulpmotors. ;)
Dus ik heb even geen zin om die test nu nog uit te voeren. :/

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 11 mei 2022 23:23:48 schreef Nightwalker:
Ik ben idd blij met m'n warmtebeeldcamera.
Ook wilde ik deze avond, na mijn middagdienst, nog een warmte test van een uur doen met de trafo en lamp. Maar dat komt nog een andere keer. Toen mijn collega en ik op het werk kwamen vanmiddag, kregen we te horen dat de hele productie al stil stond vanaf zo'n 7:00. Ongeval met een gewonde die naar het ziekenhuis moest per ambulance. De arbeidsinspectie heeft pas tegen de avond de boel weer vrij gegeven, waarna wij zijn begonnen met het opruimen van de ravage. Ik heb 147 omgevallen cassettes à 20+ kg p/s uit de machine getild. Da's 3/4 van wat er stond. De ochtenddienst mag het afmaken. En daarna nog 16,5km naar huis fietsen. En nee, ik speel niet vals met accu's en hulpmotors. ;)
Dus ik heb even geen zin om die test nu nog uit te voeren. :/

als de arbo erbij is geweest, moet de nasleep nog komen vaak.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 12 mei 2022 00:12:11 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van die nasleep krijgen wij nauwelijks wat te horen. Wij krijgen een standaard "toolbox" over het ongeval. Deze krijgen ze te zien bij alle filialen van het bedrijf in heel Europa. Zo hebben wij ook al incidenten gezien van andere fabrieken.

Maar goed. Ik heb de trafo eens de 1 uur test laten uitvoeren. Nu met een dun autoradioframe als voetje om geen vertekend beeld te krijgen. Ongeveer elke 10 minuten een foto. De eerste is met de normaalbeeldcamera.
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-1.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-2.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-3.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-4.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-5.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-6.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Therm-uur-7.jpg

Hij schijnt zich aardig te stabiliseren rond de 80°C
23,6
51,9
64,9
70,4
75,2
79,2
80,1

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

80 graden is de buitenkant dus de binnenste wikkelingen zitten al dicht tegen de max van 130 graden zou ik denken.

Wel leuk om te zien dat het verschil tussen 20 en 30 minuten maar heel klein is en dan 10 minuten later weer heel groot. Op ca 40 minuten zit de draad temperatuur op ca 75 graden en stijgt daarna nog maar weinig.

Op 11 mei 2022 16:45:05 schreef Arco:
Bij onbekend vermogen altijd wat aan de 'zuinige' kant blijven. (de thermische beveiliging doet 't tenslotte maar één keer... ;) )
Zeker als de trafo in een kleine behuizing zit, kan de temperatuur nog heel lang blijven stijgen...

Een thermische beveiliging kan je dan wel weer vervangen. Ik denk dat een trafo die rond de 60 graden word in een kast al erg veel is en 80 graden is denk wel extreem ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik was ook met andere dingen bezig, dus de metingen zijn niet op elke 10 minuten. Ik heb aan de hand van de tijden op de foto's de aantal minuten ertussen uitgerekend en een grafiek gemaakt met temperatuurverloop ten opzichte van de tijd. En deze komt aardig overeen met wat je kunt verwachten.
Die van 30 minuten nam ik pas na zo'n 36 minuten en lijkt een beetje af te wijken. Maar de temperatuuraanduiding in het scherm veranderd ook steeds een beetje door het bewegen van de camera waardoor hij steeds een ander heetste punt ziet.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Trafo-tempgrafiek.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Die temperaturen zijn 'open air', dus ingebouwd (een stuk?) hoger, afhankelijk van behuizingsgrootte.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja die grafiek klopt veel beter. ;). Je ziet wel dat de temperatuur van de wikkelingen nog niet aan zijn max zit. Ik denk dat zijn max nog 2 a 3 graden hoger zit. Maar ik denk wel dat je na 1 uur wel redelijk dicht tegen de eind temperatuur zit van de gehele trafo.

Op 13 mei 2022 19:51:39 schreef Arco:
Die temperaturen zijn 'open air', dus ingebouwd (een stuk?) hoger, afhankelijk van behuizingsgrootte.

Ik verwacht dat de afgestraalde warmte hier een stuk groter is en dat de luchtstroming hier een minder grote rol speelt. Het is een vrij massief blok wat relatief weinig oppervlakte heeft om aan de lucht te koelen.
Maar ingebouwd in een kast zal het wel nog een stuk warmer worden. Maar dat zal TS toch ook wel weten is denk ook veel nieuwsgierigheid van wat een trafo kan, maar zal dat praktisch niet met deze stroom gaan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 13 mei 2022 20:35:13 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Klopt. Ik weet nu wel wat ik maximaal als veilige continue stroom uit de trafo kan halen. Maar het is natuurlijk ook interessant om te zien wat zo'n trafo doet aan z'n max over langere tijd.

Maar ik heb intussen een Meanwell voeding besteld die ruimschoots de stromen kan leveren en meteen 2 verschillende uitgangsspanningen heeft die ik kan gebruiken voor de verschillende sensors en onderdelen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Ik verwacht dat de afgestraalde warmte hier een stuk groter is en dat de luchtstroming hier een minder grote rol speelt.

Dat klopt, maar door de afgesloten ruimte wordt de Ta (ambient temperature) van de trafo ook steeds hoger.
Afhankelijk van type en merk trafo varieert de toegestane Ta max meestal tussen 40 en 70 graden. (en daar zit je snel aan in een kleine ruimte)

Op de site van Myrra zie je dat trafo's die nog net onder de max toegelaten temperaturen Ta en Tc (overall temp) zitten, intern al 'hotspots' kunnen vertonen van 220 graden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De trafo kan ik weer opbergen. Maar nu wel met de maximale stroomgegevens er op.
Ik heb zo'n Meanwell voeding gekocht. De RD-65A. Alleen heb ik hier een vraagje over. Moet ik deze primair nog een zekering geven, of zit de beveiliging er al in? Volgens de handleiding kan hij tot 40A inschakelstroom trekken. Red een normale zekering dit?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Zelf zeker ik dit soort voedingen nooit. Zit intern al iets. Een USB adapter voor het opladen van je telefoon heeft ook geen zekering terwijl er intern geen beveiliging zit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Ow jawel hoor, alleen de behuizing is vaak iets anders dan je gewend bent, dit is een telefoonlader (topic):

Er zitten ook zekeringen in Action laders en Aldi laders, alleen goedkope eBay/AliExpress meuk soms niet.

Je ziet wel dat de waarde vaak hoger is dan het apparaat strikt genomen nodig heeft, maar een 1A zekering is in veel gevallen het verschil tussen gewoon smelten als de boel over de zeik gaat en een knal die de behuizing open blaast.

De datasheet zegt 1,2A primaire stroom, ik zou gaan voor een trage zekering van 1,25A.

fred101

Golden Member

Je kunt ook meten bij welke stroom hij in verzadiging gaat. Dan weet je ook ongeveer wat hij als piekstroom kan leveren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb geen geschikte zekering en zekeringhouder meer liggen. En maar ééntje bestellen vindt ik ook overdreven. Zeker met de verzendkosten die dan hoger zijn dan de onderdelen.
Maar ik heb de Meanwell voeding eens nader bekeken en zag dat er een zekering ingebouwd zit. Meteen achter de primaire ingang. Ik houd het hier wel even bij.
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Meanwell-zekering.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Full load max. inrush current is 50A, typical 24A...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Handig zo een merkvoeding, dan documenteren ze zulke dingen. :)

Op 17 mei 2022 12:58:06 schreef Nightwalker:
Ik heb geen geschikte zekering en zekeringhouder meer liggen. En maar ééntje bestellen vindt ik ook overdreven. Zeker met de verzendkosten die dan hoger zijn dan de onderdelen.
Maar ik heb de Meanwell voeding eens nader bekeken en zag dat er een zekering ingebouwd zit. Meteen achter de primaire ingang. Ik houd het hier wel even bij.

Da's IMHO zat, het hoeft allemaal niet 100% te kloppen, maar als je (bijvoorbeeld zoals ik lange tijd) afhankelijk bent van 16A smeltkoppen wordt het wel een flinke knal als er eens wat mis gaat.

Van smeltpatronen heb ik al lange tijd geen last meer. Bij mij zit alles achter Hager MKS 516 B16 automaten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik vind een temperatuur van 80C nogal veel voor een trafo die op je buro staat. Als je die ergens in bouwt waardoor er minder lucht stroming is wordt ie nog heter.

Dat is al eerder uitgelegd in dit topic. Dit was van TS enkel een test om te kijken wat het maximale aan stroom is wat de trafo kan leveren bovenop de normale nominale stroom die we al berekend hadden. Voor normaal gebruik is dit een trafo voor ca 2A het maximum wat de trafo kan leveren is 4,4A
Dit wat denk ik omdat TS gewoon nieuwsgierig was maar niet als praktisch niet om ook 4,4A te gaan gebruiken.

Moet zeggen dat ik het een nuttige en leerzame meting vond met enkel gebruik van een warmte camera kan je dus veel over een trafo leren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die maximale stroomtest was idd om te kijken wat de trafo dan doet op de lange duur. Een trafo van mindere kwaliteit zou het dan allang begeven hebben. Maar als ik deze trafo nog eens ga gebruiken, weet ik nu welke stroom ik er veilig uit kan halen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
HarmP

Golden Member

Een andere manier van het meten van de trafo temperatuur is door het meten van de verandering van de weerstand van een winding. Eerste hit van Google https://vertexcc.files.wordpress.com/2016/05/resistance-method-explain…. Uiteraard met de spanning volledig losgehaald.

RAAF12

Golden Member

Op 18 mei 2022 20:14:47 schreef Nightwalker:
Die maximale stroomtest was idd om te kijken wat de trafo dan doet op de lange duur. Een trafo van mindere kwaliteit zou het dan allang begeven hebben. Maar als ik deze trafo nog eens ga gebruiken, weet ik nu welke stroom ik er veilig uit kan halen.

De temperatuur waarbij de wikkeldraadisolatie gaat smelten is van belang. Er zijn vele soorten draad te koop, tot wel 180° Celcius. Eerst gebruikte men lak, emaille op koperdraad maar inmiddels zijn er ook andere isolatie's.
Bij een professionele 'laboratorium' voeding van Oltronix gebruikte ze geen rond maar plat dik wikkeldraad voor de secundaire wikkeling. Dat vulde de nylon spoelkoker beter, maar dat terzijde :)