Hameg HM8122 troubleshooting

Ik heb een Hameg HM8122 fequency counter, waarvan de 7-segment displays voor het weergeven van de exponent van de getoonde frequentie/tijdsduur niet werken. Kan iemand mij helpen aan een schema van het apparaat zodat ik hiermee ietwat gericht kan zoeken naar de oorzaak van het mankement?

fred101

Golden Member

https://elektrotanya.com/hameg_hm8122_universal_counter_um.pdf/downloa…

Ik heb hem niet gedownload dus ik weet niet of er schemas bijstaan, de link noemt het een servicemanual

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 16 mei 2022 11:24:24 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op 16 mei 2022 11:21:50 schreef fred101:
https://elektrotanya.com/hameg_hm8122_universal_counter_um.pdf/downloa…

Ik heb hem niet gedownload dus ik weet niet of er schemas bijstaan, de link noemt het een servicemanual

Het is een handleiding, geen service manual.

Ha martijn klasing,

Dan heb helaas een paar vragen voor de duidelijkheid, je verschaft niet zoveel informatie :?

Ik ga er vanuit dat je weet hoe het apparaat te bedienen !
Zijn de toetsen onder het display wel verlicht, of is het geen lampje wat er achter zit.
Als je een signaal op bijvoorbeeld kanaal A aansluit dan kan je aan de achterzij dit signaal meten ( signal A output ) ook het Gate signaal is beschikbaar !

Wat heb je in de toobox oscilloscope, multimeter ?
Ik wacht even op jou testen van bovengenoemde.
Als het apparaat open moet dan altijd eerst beginnen met het meten van de voedingsspanningen zowel de spanning als de fideliteit ( brom en ruis ).....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Martijn, ik heb je een Wetransfer link gestuurd, daar moeten de schema's instaan.
Ik heb ook nog een oudere versie, kijk even van welke datum jouw instrument is.

Wanneer ik vanuit een HP3325B functiegenerator een sinus vormig signaal aan biedt met een frequentie van 10MHz en een amplitude van 1V, dan toont het display op de HM8122: 10.0000028
Van de twee meest rechtse 7-segment display brandt geen enkel segment. Terwijl ik zou verwachten dat er een 6 zou moeten staan (10e6Hz=10MHz)
Ik check het signaal wat uit de HP komt met een Tektronix 2205 oscilloscoop.
En dat klopt vrij aardig. Met horizontaal 0,1us per divisie, zie ik een periode per hokje. Met verticaal 1V per divisie zie het signaal tussen twee hokjes boven en onder het GND niveau (DC offset is nul en DC gekoppeld)

Ik snap niet waarom ik dit aan het uitleggen ben. Het display is niet goed.
Ik zou graag willen dat iemand me kan zeggen waar dat aan ligt. Rob040 suggereert verouderde elco's, wat ik zeer aannemelijk vindt. Maar om nou alle elco's te gaan vervangen, daar zie ik tegen op. Ik heb bovendien op dit moment niet eens een soldeerbout!

rob040

Golden Member

De elco's vervangen was een tip nu het apparaat toch open is.
Maar het zal het probleem van de display niet oplossen...

Als ik in het schema kijk worden de twee rechtse 7-seg displays aangestuurd vanuit ic303, een 14499 (zal wel een BCD naar 7-seg decoder zijn) en wordt vanuit het ic een transistor T311 en T312 (BC237) aangestuurd om op het juiste moment de common cathode (pin 1) van de displays geleidend te maken naar GND.

Het zou kunnen dat de transistoren het niet meer doen. Dat zou ik als eerste willen 'checken'.

rob040

Golden Member

Dan zou het LEDje eronder ook niet oplichten. Klopt dat?
Ik kan me niet voorstellen dat er twee torren tegelijker tijd defect raken.
Eén display geeft alleen een minteken als dat van nodig is, doet die het ook niet?

Ja da's een goeie. Onder de twee meest rechtse 7-seg display zitten twee LEDs. Eén voor Hz en rechts daarvan één voor sec en die doen het wel. Ergo de transistoren zijn dus goed. Zouden de display dan stuk zijn..?

rob040

Golden Member

Wissel ze even om, ze zitten in een voetje.

Ze werken allebei niet. Als ik periode tijd meet. Dus de PER. A led brandt, zie ik 99.999968 staan.

10MHz is een periode duur van 0,1us oftewel 100ns. Ik zou dus op het display rechts een -9 als exponent moeten zien staan, met de genoemde waarde. Echter nada.

Hensz

Golden Member

Is het schema geheim dat het niet hier geplaatst mag worden? Dan zouden we beter mee kunnen kijken.
Mijn idee is inmiddels dat de displays niet worden aangestuurd, er komt kennelijk niets (zinnigs) op die 14499's te staan. Er zit iets vóór dat kennelijk niet goed werkt. Wat dat is, zou in het schema te vinden moeten zijn.

Don't Panic!

Wat mij betreft is het schema niet geheim. Ik het schema gekregen van rob040. Ik laat het graag aan hem over in hoeverre het schema toeganglijk mag zijn voor derden.

rob040

Golden Member

Het bestand is te groot om hier te plaatsen.
Van mij mag het gedeeld worden.

@Martijn: Ik verwacht dan niet dat het in het laatste stuk van de uitlezing zit.
Mogelijk gaat het mis in de aansturing naar de 14499.

Ja, een flat cable die niet helemaal lekker zit. De die verbinding vormt tussen main board 121 en het display board. Ik zie drie connectors tussen de borden.

Ik zal nu toch eerst moeten gaan zien hoe zo'n 14499 werkt en hoe deze aangestuurd wordt vanuit het main board. Dat gaat vanavond niet meer lukken, morgen maar weer verder kijken. Tot zover bedankt allemaal!

RAAF12

Golden Member

Delen van grote bestanden kan door het op wetransfer te zetten en de link hier te zetten.

Hensz

Golden Member

Het is idd nog al een ding.
Het gedeelte rond het display staat hier. Helaas loopt de seriëele aansturing bijna meteen van de pagina af. :S

Don't Panic!

De seriële data voor de 3 x ic MC14499 komt uit ic 417 (een up80C31 microcontroller) pen 8 (P1.7), via pen 5 van connector CN409 op main board 121 en connector CN301 op het display board.

Uit pen 8 (P1.7) zouden dus twintig bits moeten komen om de vier meest rechtse displays aan te sturen. Zonder moderne scoop zou ik niet weten hoe ik dat kan controleren.

rob040

Golden Member

Zit die in een voetje? Dan kun je nog proberen het IC er even uit te trekken en terug te stoppen.

Ja, dat zal ik proberen. Ik weet nog wanneer ik de moed heb om het apparaat open te maken. Maar ik hou je op de hoogte.

Hensz

Golden Member

Op 17 mei 2022 21:35:05 schreef rob040:
Zit die in een voetje? Dan kun je nog proberen het IC er even uit te trekken en terug te stoppen.

Geef ook de connectors die er tussen zitten dezelfde behandeling.

Don't Panic!