en ik zit net nog even te lezen in de datashhet, om uit te vogelen welke pinnen nu standaart i/o zijn, welke er (wat) anders doen, en hoe ik dat verander, maar, ik kan niks vinden, of wel iets, maar niet iets dat ik nodig heb. nu werken jullie al langer met pic's, dus weten jullie dat zo onderhand denk ik wel uit het hoofd. zouden jullie me op weg willen helpen (namen van registers, bits, POR values enz.) of me een kaart van de weg geven, zodat ik m kan bewandelen (dus: dit en dit zijn i/o dat is clockin, die kan i/0 worden als je in ic-prog instelt op een interne ocilator (dat heb ik wel door denk ik, maar klopt t?), dat is de lijn voor comunicatie met je pc, die is i/o als je je pic niet aan t proggen bent (klopt dat ook?) enz...)

en verder heb ik icprog nog steeds niet werkend :(

maar wel de onderdelen voor die programmer.

en heb onderdelen op internet besteld bij www.elektronica-onderdelen.nl en moet alleen nog een max232 of equ. zien te vinden, voti heeft die maar om daarvoor nu gelijk hun verzendkosten te betalen... die zijn wel laag in verhouding tot andere winkels, maar ik betaal alsnog meer verzend- dan productkosten. weet iemand een webwinkel met nog minder verzendkosten dan voti (vrees van niet) waar je gewoon wel je spullen op tijd krijgt en waar ze de max 232 hebben (of een gelijkwaardige)

of heeft www.elektronica-onderdelen.nl wel een equ?

Op 4 mei 2005 10:14:19 schreef Lucky luke:
en ik zit net nog even te lezen in de datashhet, om uit te vogelen welke pinnen nu standaart i/o zijn, welke er (wat) anders doen, en hoe ik dat verander, maar, ik kan niks vinden, of wel iets, maar niet iets dat ik nodig heb. nu werken jullie al langer met pic's, dus weten jullie dat zo onderhand denk ik wel uit het hoofd. zouden jullie me op weg willen helpen (namen van registers, bits, POR values enz.) of me een kaart van de weg geven, zodat ik m kan bewandelen (dus: dit en dit zijn i/o dat is clockin, die kan i/0 worden als je in ic-prog instelt op een interne ocilator (dat heb ik wel door denk ik, maar klopt t?), dat is de lijn voor comunicatie met je pc, die is i/o als je je pic niet aan t proggen bent (klopt dat ook?) enz...)

en verder heb ik icprog nog steeds niet werkend :(

maar wel de onderdelen voor die programmer.

en heb onderdelen op internet besteld bij www.elektronica-onderdelen.nl en moet alleen nog een max232 of equ. zien te vinden, voti heeft die maar om daarvoor nu gelijk hun verzendkosten te betalen... die zijn wel laag in verhouding tot andere winkels, maar ik betaal alsnog meer verzend- dan productkosten. weet iemand een webwinkel met nog minder verzendkosten dan voti (vrees van niet) waar je gewoon wel je spullen op tijd krijgt en waar ze de max 232 hebben (of een gelijkwaardige)

of heeft www.elektronica-onderdelen.nl wel een equ?

ja hee, kom op, ik ben ook beginner met pics en ik heb alleen de 16f628a nog maar geprogrammeerd met basic en niet in asm. ik heb wel asm gedaan met de 16f84a van het artikel van deze site. beiden pics zijn identiek. je kan de 16f628 op dezelfde manier asm programmeren als de 16f84a door een regel bovenaan je programma te zetten die een bepaalde instelling geeft. het staat ergens in een topic op deze site dat weet ik zeker. maar iig kan je je poorten precies hetzelfde prorammeren als in de tutorial met trisa/trisb en dan je bits aangeven (of in hexadecimaal) en eeh wat por vulues zijn weet ik ook nie. ik hou het nog alleen bij i/o. koop anders eerst ff een 16f84 erbij en volg de tutorial. in de datasheet staat echt bij het plaatje welke pin i/o en osc of weet ik het wat is or, dat begrijp je nu toch wel eens? waarom wil je een max232? die is toch maar voor je incircuit programming, heb je niet nodig als je de simpele pic progger van deze site maakt. verder sweet ik geen winkels dan dil, voti, conrad en elektronica-onderdelen.nl, maar je heb die max232 toch niet nodig.......

edit: jij wilt toch die rgb led voorlopig toch maken? van "willy wortel"? dan heb je die max232 niet nodig als je de pic het proramma wilt laten afraaien, maar zodra je dus de kleur direct vanaf de pc wilt veranderen dan heb je hem wel nodig of met in circuit programming. probeer nou maar eerst die pic te proggen in de simpele progger van deze site -> prik de pic dan in een ander bordje met die rgb led en kijk dan of tie het doet......klaar....en dan pas die max232 eraan hangen.......eerst makkelijk beginnen!

tuurlijk begin ik eerst makkelijk, maar die max 232 koop ik toch maar vast (besteld bij de groot in leiden)

dus alles van die poorten kan ik gewoon gebruiken als i/o? dus ook de clockin en out en de comperator in en uitgangen?

nu heb ik dat bij die rgbled van willie worteltje niet nodig, maar goed.

ik heb trouwens de programmer af, maar als ik die (zonder pic want die moet nog komen (gesampled)) aan mn pc hang en in icprog voor hardware controle kies dan loopt mn pc 1 gigantisch te malen, en 2 krijg ik alleen maar meldingen : "privileged instruction" zijn er hier andere windows xp gebriukers/sters die dat hebben? anders moet ik ff op een andere pc met win 98 icprog zetten... zou het dan wel werken?

en dat i/o uit de toturital snap ik, maar ik zie ook de datasheet met zijn comperatoringangengebeuren en voltage-referentie-shit (die gelukkig standaard uit is) maar die comperators was ik nog niet zeker van... dus dat wouw ik wetern. ik wil eerst de theorie, en dan de praktijk, want van fouten maken leer je, maar als je onwetend begint leer je zoveel, als je begrijpt wat ik bedoel. elke keer een pic samplen gaat niet lukken, bovendien duurt het wel even voor je ze hebt, en kopen is vrij duur als ik er 10-tallen door ga jagen. vandaar dat ik het even vroeg. nu alleen nog dat uitzoeken over die comperators en dan weet ik het hoop ik wel genoeg om te beginnen. ik dacht dat asm zo makkelijk was, maar jij (hoihoi) zegt dat je begon met basic? is dat makkelijker? waar haal je dat? bedoel je visual basic? zit je dan gewoon op "knoppen" te klikken om 'm te proggen?

zoals je ziet levert 1 antwoord weer vele vragen op, gelukkig weet zelfs ik op een gegeven ogenblik genoeg.

en hartstikke bedankt iedereen voor wat ik tot nu toe heb geleerd hier, ik wil nog wat dingetjes weten, en hoop jullie binnenkort te vermaken met wat leuke foto's als het gelukt is. dit geld ook voor mn plintmod (voor link zie eerder in dit topic) waar ik nu ook mee bezig ben. het topic daarover post niemand meer in, maar ik heb mn info nu wel, dus ik ga als het af is mn foto's daar geven en hoop dat er toch iemand kijkt...

Op 4 mei 2005 17:30:45 schreef Hoihoi:
[...]
edit: jij wilt toch die rgb led voorlopig toch maken? van "willy wortel"? dan heb je die max232 niet nodig als je de pic het proramma wilt laten afraaien, maar zodra je dus de kleur direct vanaf de pc wilt veranderen dan heb je hem wel nodig of met in circuit programming. probeer nou maar eerst die pic te proggen in de simpele progger van deze site -> prik de pic dan in een ander bordje met die rgb led en kijk dan of tie het doet......klaar....en dan pas die max232 eraan hangen.......eerst makkelijk beginnen!

Helemaal mee eens.

Eerst kijken of je de pic progger en de ic prog aan de praat krijgt.

Maar Lucky luke vind het schijnbaar leuker erover te posten dan te bouwen. ;-)

Ik had die melding ook maar ik heb in hardware instellingen (F3) de interface op Windows API gezet. De melding is weg. Maar ik gebruik deze PC (XP) niet voor het proggen enkel voor het code schrijven. Proggen doe ik zelf op Hobby PC(WinME). Als ik één dezer dagen tijd heb zal ik kijken of deze XP laptop ook wil proggen.

Op 5 mei 2005 09:28:47 schreef Willie Worteltje:
[...]
Helemaal mee eens.

Eerst kijken of je de pic progger en de ic prog aan de praat krijgt.

hoe dan?

Maar Lucky luke vind het schijnbaar leuker erover te posten dan te bouwen. ;-)

nee, bouwen is leuker, en heb de simpelle pic programmer gebouwd, voor de rest ben ik nog met een ander project bezig en de enige dhz werkzaamheden die daarmee samenhangen.

Ik had die melding ook maar ik heb in hardware instellingen (F3) de interface op Windows API gezet. De melding is weg.

dus dat is de oplossing?

Maar ik gebruik deze PC (XP) niet voor het proggen enkel voor het code schrijven. Proggen doe ik zelf op Hobby PC(WinME). Als ik één dezer dagen tijd heb zal ik kijken of deze XP laptop ook wil proggen.

of toch niet de oplossing?

ik heb trouwens ook nog wel een win 98 pc binnen handbereik, dus als het daarop wel zou lukken? alleen die heeft weer andere problemen die eerst opgelost moeten worden (er staan een foutgebakken ilegale versie vn norton op, waar een virus inzit.)

dus als ik het op deze (xp) pc aan de praat kan krijgen is het mooi.

als ik het beeld van ic-prog instel op assambler, kan ik daar dan mijn programma tikken en zet ie het dan naar .hex als ik m weer op hex view zet?

dan zou ik dat mplab niet uit hoeven te vissen hoe dat zit.

?

Eureka: Getest en goed bevonden.

Je moet de hardware interface op windows API zetten.

IC prog doet het dan onder xp goed. Heb getest op mijn xp laptop. Ik heb wel een iets andere programmer als van deze site. Ik heb nu mijn eigen bouwsel met externe voeding. Werkt als een speer. Dus ook met laptop. Eindelijk hoef ik niet telkens met een floppy naar zolder.

Gebruik IC-prog enkel om hex te versturen. De disassembler is alleen nodig als je zelf de code niet hebt van het hex bestand. Maar evengoed is het een crime om een disassembled hex te lezen.

maar hij kan dus niet als ik in het beeld in assambler view assembler typ, dit omzetten in hex? jammer, dan moet ik alsnog met mplab leren omgaan...
edit: ik zie dat ik er niet een skan typen, dus vraag is beantwoord

door met het orginele bericht:
kan iemand me een spoedcursus mplab geven? ik heb nl een andere versie dan in de toturital, en die werkt ook zodanig anders dat ik er niet uitkom.

ik heb versie 6.60 van mplab IDE.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 6 april 2005 21:39:39 schreef surge_me:
[...]

Wil je een apparaat zien dat een ARM processor heeft kijka dan hier: http://www.arm.com/markets/armpp/8732.html

Alhoewel dit laatste erg hoog gegrepen is (duh) zie je wel dat een ARM processor een hoop in huis heeft.

Die heeft me broertje geimporteert uit japan... echt super mooi beeld.....

* Lucky Luke vat na een nog een ochtendje datasheetlezen eindelijk hoe en wat met die i/o's die ook een andere functie hebben, op 3 pinnen na:

rb4/pgm
wat is ie standaard? low-voltage programming pin, of i/o?

rb6/t1oso/t1cki/pgc
wat is ie standaard? i/o? timer1 ocilator output? timer1 clock input? icsp programming clock?

rb7/t1osi/pgd
wat is ie standaard? i/o? timer 1 ocilator input? iscp data i/o?

* Lucky Luke wacht nog op zijn gesamplede pic, weet iemand de tijd dat t normaal duurt om m gestuurd te krijgen? ze zeggen dat ie 26 april verzonden is.

* Lucky Luke krijgt als het goed is vandaag zijn onderdelen van www.elektronica-onderdelen.nl door de brievenbus.

dit was het nieuws, we gaan nu verder met het weer...

die datum heb je die van de website van microchip of via email?

van hun website.

heb wat met mplab lopen knoeien, beetje onzinprogrammatje ingetikt, klopt het dat deze eror betekend dat mn bestandsnaam te lang is:" source file path exceeds 62 characters"

ik zit namelijk met dat asmetje in mn mijn documenten, in mn map voor elctro, in mn map voor mn huidige project, in mn map voor mn mplab project, en dat alles in de map windows/documents and settings/lucky luke (zijn ook weer 3 mappen)

moet mn asm ergens andrs zetten?

waar komt mn .hex terecht? (met file, open, de.asm file die ik eerder gemaakt heb opzoeken, open, quickbuild?

de eerder gemaakte asm was:
file, new

?

Maak gewoon een map aan zodicht mogelijk bij je root (zoiets van c:\electro ) als je daarin al je prj en asm files zet zal daar ook de hex in komen.

een prj file weet ik niet hoe mee te werken, dan moet je een project aanmaken in mplab en ik weet niet welke actieve toolsuite ik nodig heb, die van de micrcontroller tutorital zie ik niet. als iemand me zeggen kan welke ik daar moet selecteren, dan weet ik t wel. denk ik. cmiiw, mischien.

Bij mplab zelf zit ook een uitstekende help file

Op 6 mei 2005 12:14:45 schreef surge_me:
Bij mplab zelf zit ook een uitstekende help file

in uitstekend engels.
laat ik nou niet zo uitstekend zijn in engels.
maar als jullie het niet uit jullie hoofd weten, dan wil ik ook wel dat engels ontcijferen hoor, ik ben niet lui ofzo.

mijn spullen zijn trouwens binnen, die van elektronica-onderdelen.nl bedoel ik dus.

mn rgb-led word niet wit...

nuja, daar gaat dan maar een papiertje voor of opschuren...

ik heb nu dus ook mijn spullen binnen voor mn plintmod (ander topic) dus als jullie die weer boven zien staan, zijn er fototjes.

en ik heb ff zitten spelen met mplab: resultaat was een lijstje erors. mag ik hier de .asm, het bedoelde schema, en het lijstje errors posten? het is niet echt een serieus iets, maar gewoon om met mplab en diens errors om te gaan te leren voor mij. en ook leuk om toch ff uit te proberen als ik de spullen eenmaal heb (wanneer komt die gesamplede pic16f628 nu :( ). het is een de bedoeling om bij een druk op de knop een ledje 2 keer te laten knipperen. de "loop" heb ik uit de micrcontroller toturital, ik weet niet of dat goed gaat ze gebruiten daar een pic16f84a en ik een pic16f628, dus willen jullie daar dan ook nog naar kijken mischien?

het lijstje errors:

Clean: Deleting intermediary and output files.
Clean: Done.
Executing: "C:\Program Files\MPLAB IDE\MCHIP_Tools\mpasmwin.exe" /q /p16F628 "knip-op-knop.asm" /l"knip-op-knop.lst" /e"knip-op-knop.err"
Error[112]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 1 : Missing operator
Error[112]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 2 : Missing operator
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 7 : Missing argument(s)
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 8 : Missing argument(s)
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 9 : Missing argument(s)
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 15 : Missing argument(s)
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 18 : Missing argument(s)
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 21 : Missing argument(s)
Error[128]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 24 : Missing argument(s)
Halting build on first failure as requested.
BUILD FAILED: Sat May 07 12:47:45 2005

de .asm:

input	equ	06h.0
output	equ	06h.5
trisb	equ 86h
teller	equ	40h
teller2	equ	41h
	org 00h
	bsf	input
	bcf	output
vier	btfss	input
	goto vier
	call delay
	return
	call delay
	return
	bsf	output
	call delay
	return
	bcf	output
	call delay
	return
	bsf	output
	call delay
	return
	bcf	output
	call delay
	return
	goto vier
delay	movlw	0FFh
	movwf teller2
verder	movlw	0ffh
	movwf	teller
opnieuw	decfsz	teller,1
	goto opnieuw
	decfsz	teller2,1
	goto verder
	end

en het schema: gewoon voedingsspanning erop, gebruik de internal clock, schakelaar maakcontact tussen de +5v en rb0 met een weerstandje ertussen (1K ofzo?)

aan rb5 een ledje naar de -

dit is t 'm, lijk me wel leuk om dit werkend te krijgen, dan kan ik (hoop ik) met mplab omgaan, iig beter dan nu.

in regel 1 & 2 de punt vervangen door een komma.
Lukt dat trouwens met een equ ? Ik gebruik altijd een #define

Op 7 mei 2005 13:10:56 schreef JoWi:

ik weet niet of dat equ goed gaat? geeft dat foutengebeuren daar niets over?

Op 7 mei 2005 13:10:56 schreef JoWi:

hij geeft bij een komma dit:

Executing: "C:\Program Files\MPLAB IDE\MCHIP_Tools\mpasmwin.exe" /q /p16F628 "knip-op-knop.asm" /l"knip-op-knop.lst" /e"knip-op-knop.err"
Error[108]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 1 : Illegal character (,)
Error[108]   C:\MPLABPROJECTEN\KNIP-OP-KNOP.ASM 2 : Illegal character (,)
BUILD FAILED: Sun May 08 10:41:40 2005

ik denk dat ie mn komma ook niet slikt.

wacht ff, heb ik niet ergens een puntkomma gezien...

edit:

BUILD FAILED: Sun May 08 10:44:09 2005

met punkomma lukt het de 1e 2 errors weg te werken. nu de rest nog.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 8 mei 2005 10:43:09 schreef Lucky luke:
[...]
met punkomma lukt het de 1e 2 errors weg te werken. nu de rest nog.

gebruik maar (aannemende dat je MPLAB gebruikt)

#define input 06,0
#define output 06,5

Je vergeet trouwens nog de richting van de I/O pinnen te definieeren (input of output). Die zitten trouwens in BANK 1 !!!!
Bij een 16F628 moet je ook nog de analoge meuk disabelen.

En misschien is er nog wel meer mis, zo nauwkeurig heb ik niet gekeken.

En nu weer verder met mijn knipperled proggie dat ik al vaker gemaakt heb maar nu voor een 18F2525 met maar
liefst 10 pagina's configuratie fuses. Je kan zelfs kiezen tussen de "normale" en "extended" instructieset.
En die "extended" set is niet compatibel met de "normale". Aaaaargh |:-(

Op 8 mei 2005 11:04:12 schreef JoWi:
[...]

gebruik maar (aannemende dat je MPLAB gebruikt)

#define input 06,0
#define output 06,5

Je vergeet trouwens nog de richting van de I/O pinnen te definieeren (input of output). Die zitten trouwens in BANK 1 !!!!
Bij een 16F628 moet je ook nog de analoge meuk disabelen.

En misschien is er nog wel meer mis, zo nauwkeurig heb ik niet gekeken.

En nu weer verder met mijn knipperled proggie dat ik al vaker gemaakt heb maar nu voor een 18F2525 met maar
liefst 10 pagina's configuratie fuses. Je kan zelfs kiezen tussen de "normale" en "extended" instructieset.
En die "extended" set is niet compatibel met de "normale". Aaaaargh |:-(

ik zet ze wel input/output hoor. maar hoe kwam ik ook al in bank 1? wacht ff, zometeen nieuwe code. suc6 met jouw knipperprojectje.

Make: The target "C:\mplabprojecten\knip-op-knop.o" is out of date.
Loaded C:\mplabprojecten\knip-op-knop.COD
BUILD SUCCEEDED: Sun May 08 11:27:35 2005

juich ik te vroeg als ik hoera ga roepen?

#define	input	06,0
#define	output	06,5
#define	trisb	86h
#define teller	40h
#define	teller2	41h
	org 00h
	bsf	03,5	
	bsf	input
	bcf	output
vier	btfss	input
	goto vier
	call delay
	return
	call delay
	return
	bsf	output
	call delay
	return
	bcf	output
	call delay
	return
	bsf	output
	call delay
	return
	bcf	output
	call delay
	return
	goto vier
delay	movlw	0FFh
	movwf teller2
verder	movlw	0ffh
	movwf	teller
opnieuw	decfsz	teller,1
	goto opnieuw
	decfsz	teller2,1
	goto verder
	end

ofwel, klopt de asm ook nog eens, of moet ik nog wat veranderen?

Op 8 mei 2005 11:30:00 schreef Lucky luke:
[...]
juich ik te vroeg als ik hoera ga roepen?

Ja :-)
Zoek om te beginnen maar eens uit hoe subroutines werken.
(effe wat voorbeelden bij elkaar schrapen op het internet)