Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Blind energie wordt niet geregistreerd, maar als de stroom periodiek wordt gemeten om je vast recht te bepalen en niet meer de hoofdzekeringen bepalend zijn. Dan is het de schijnbare stroom, dus de vectoriele opsomming van arbeidstoom en blindstoom zodat het in het vastrecht wel wordt meegenomen.
Op 23 mei 2022 10:04:15 schreef KlaasZ:
Ze leveren dan dus geen blindenergie, die moet ergens anders vandaan komen. In Borssele doen ze dat o.a. met een condensatorbatterij in het 150kV station.
Dan is die centrale ohms belast en uiteraard is de Cos φ dan 1. Dat is het punt van dit verhaal. Fysisch kan dat ook niet anders omdat er dan ergens onderweg een faseverschuiving zou plaatsvinden. Wat onmogelijk is.
Op 23 mei 2022 10:44:32 schreef Hunebedbouwer:
Blind energie wordt niet geregistreerd, maar als de stroom periodiek wordt gemeten om je vast recht te bepalen en niet meer de hoofdzekeringen bepalend zijn. Dan is het de schijnbare stroom, dus de vectoriele opsomming van arbeidstoom en blindstoom zodat het in het vastrecht wel wordt meegenomen.
Misschien niet duidelijk maar ik had het bij die 20% over industrie uiteraard.
MGP
LDmicro user.
Op 23 mei 2022 10:04:15 schreef KlaasZ:
In Borssele doen ze dat o.a. met een condensatorbatterij in het 150kV station.
Wat moet ik mij daarbij van voorstellen als je ziet over welk vermogen we het hebben?
Een grote loods vol met hangende metalen platen, om en om doorverbonden. 
Transformatoren en spoelen voor dat vermogen zijn er ook, dus condensatoren ervoor zullen ook wel gemaakt worden.
[plaatje: condensatorbatterij van Marconi-zendstation 1902. Bron]
MGP
LDmicro user.
Heel grote transformatoren heb ik al gezien maar nog nooit zo'n heel grote condensatorbatterij, iemand een foto of link?
Op 23 mei 2022 12:55:19 schreef MGP:
[...]
Wat moet ik mij daarbij van voorstellen als je ziet over welk vermogen we het hebben?
Zo iets: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Condensor_bank_150kV_-_75MVAR.…Deze staat in Zandvliet, België, maar die in Borssele lijkt er veel op.
Op 23 mei 2022 12:58:49 schreef Frederick E. Terman:
...
[plaatje: condensatorbatterij van Marconi-zendstation 1902. Bron]
Op pagina 10 houd Russell Cunningham een zendbuis in z'n hand. Deze lijkt erg op die ik hier op zolder heb liggen. Nog uit m'n vaders collectie. De opdrukken: 1, 2, 3.
MGP
LDmicro user.
@FET, Klaasz
Interessante plaatjes, nog nooit gezien thx
[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]
Op 16 mei 2022 12:37:49 schreef rew:
[...]Verrek, als je het zo bekijkt, dan is het nog redelijk makkelijk ook om zo'n ouderwetse draaischijfmeter te maken die dit meet!Begin met een gewone. Hierin zit een "spanningswikkeling" die met ontzettend dun draad gemaakt is. Die vervang je door dikker draad zodat het ook een stroomspoel wordt en gebruik een condensator om daar dan wat stroom door te jassen.
Bijna perfect. Mogelijk dat het lukt om het beter te doen, maar dit is wat ik in 30 sec bedacht.
nee, je hoeft de ferrarismeter helemaal niet om te bouwen, en al zeker niet de spanningspoel omzetten naar een stroomspoel, die zit er al in en ten slotte moet je toch ook de spanning meten? Wat je wel moet gebeuren om het blindvermogen te meten is de spanning ,of de stroom, naar de desbetreffende spoel met 90° verschuiven. Dat gaat uiteraard het makkelijkst voor de spanningsspoel.