soort signaal van sensoren

Dit is mijn eerste bericht hier dus hopelijk gaat dit zo goed! :)
Voor mijn verslag is het nodig dat ik aangeef welke signalen er zijn van diverse sensoren, zoals PWM, digital, analog.
De sensoren die ik heb gebruikt zijn een temperatuursensor, een (lucht)vochtigheidsensor en een druksensor.
Misschien weet iemand hier welke signalen horen bij de sensoren!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1/ veel te algemeen gevraagd. Noem eens merk en type van de sensoren in kwestie;
2/ met die informatie in de hand is het niet onmogelijk om zelf een en ander bijelkaar te zoeken;
3/ dit hoort toch onder schoolvragen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

1/ dit is niet gegeven en het betreft niet een specifieke sensor.
2/ dit heb ik uiteraard al gedaan en is mij niet gelukt. Vandaar dat ik het hier dacht te kunnen vragen.
3/ excuses, niet gezien. Ik zal het onder 'schoolvragen' nogmaals sturen.

Voor mijn verslag is het nodig dat ik aangeef welke signalen er zijn van diverse sensoren, zoals PWM, digital, analog.
De sensoren die ik heb gebruikt zijn een temperatuursensor, een (lucht)vochtigheidsensor en een druksensor.
Er is niet aangegeven om welke soorten sensoren het gaat, dit maakt het ook lastiger. Zelf heb ik het al geprobeerd op te zoeken. Dit is mij helaas niet gelukt, dus misschien dat iemand mij hier zou kunnen helpen!
Alvast bedankt :)

Volgens mij zijn wat je noemt allemaal analoge signalen. Er zijn natuurlijk sensoren die er een digitaal signaal van maken omdat tegenwoordig alles digitaal wordt verwerkt. Maar primair is alles analoog.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Wat voor centrale besturing heb je?
Wat voor signalen kan die ontvangen?

Zijn de sensors die op die ingangen beschikbaar? Zo nee zijn er converters om signalen naar je ingangen om te zetten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 24 mei 2022 10:54:35 schreef MechatronicaStudent:
1/ dit is niet gegeven en het betreft niet een specifieke sensor.
2/ dit heb ik uiteraard al gedaan en is mij niet gelukt. Vandaar dat ik het hier dacht te kunnen vragen.
3/ excuses, niet gezien. Ik zal het onder 'schoolvragen' nogmaals sturen.

1/ dat begrijp ik niet, er staat toch "De sensoren die ik heb gebruikt zijn..."? Welke sensoren waren dat dan, die er zijn gebruikt?
3/ Misschien wil een vriendelijke moderator dat wel rechtzetten. Dat is intussen gebeurd, waarvoor dank!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

hier maar verder:
elke sensor kan van allerhande signalen zijn:
weerstand (PTC/NTC)
spanning (thermokoppel)

Dan zijn er nog talloze sensoren met een omzetter: meestal 0-10V of 4-20 mA.
Maar ook 0-5 V volstaat

en er zijn nog sensoren welke nog meer intelligentie hebben en zelfs via een bus werken: I2C, Ethernet, profibus, Mod bus.

Dan kun je ook nog encoders hebben welke vaak via bussen werken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Topics samengevoegd.

@MechatronicaStudent
Maak in het vervolg geen nieuw topic aan, we verplaatsen dat wel naar de betreffende sectie. Als we dat niet zelf zien doe dan even een verzoekje in https://www.circuitsonline.net/forum/section/6

Thanks voor het samenvoegen. Verhaaltje gemaakt, wil ik dat posten? Error omdat topic is verdwenen.

Nog maar een keer gemaakt:

Voor mijn verslag is het nodig dat ik aangeef welke signalen er zijn van diverse sensoren, zoals PWM, digital, analog.
De sensoren die ik heb gebruikt zijn een temperatuursensor, een (lucht)vochtigheidsensor en een druksensor.
Misschien weet iemand hier welke signalen horen bij de sensoren!

Yep, wel een algemene vraag dit.

De KTY 10 is een temperatuur sensor. Die heeft een weerstandswaarde afhankelijk van de temperatuur.

De DS1820 is een temperatuursensor die met het onwire protocol praat.

De MCP9808-E/MS is een temperatuursensor die I2C praat.

De AD592ANZ is een temperatuursensor die een stroompje afgeeft.

De TMP37FT9Z is een temperatuur sensor die een spanning afgeeft.

Dus voor jou temperattur sensorvraag is elk antwoord goed omdat alles mogelijk is. Voor jouw andere sensoren geld het hetzelfde.

Ik denk dat ook verstandig is om je verdiepen in wat PWM inhoud en wat het is. Ik snap dit niet in jouw vraagstelling.

Sine

Moderator

Op 24 mei 2022 10:47:07 schreef MechatronicaStudent:

De sensoren die ik heb gebruikt zijn een temperatuursensor, een (lucht)vochtigheidsensor en een druksensor.
Misschien weet iemand hier welke signalen horen bij de sensoren!

De grote vraag is dan welke sensoren je gebruikt? Andes blijft het gissen in de ruimte.
Dus niet wat voor een grootheid ze meten, maar een model/onderdeelnummer

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat vroeg ik ook al direct, @Sine, zie de tweede bijdrage in deze draad. Prompt kwam het antwoord

het betreft niet een specifieke sensor.

Ik snap het niet zo best meer, zal voorlopig maar niet meer proberen behulpzaam te zijn.
Misschien zal een antwoord zoals van @Ex-fietser nog het meeste helpen, door zelf een paar voorbeelden bijelkaar te zoeken. Al vind ik dat de topicstarter dat net zo goed zelf had kunnen doen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 mei 2022 11:33:30 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat ook verstandig is om je verdiepen in wat PWM inhoud en wat het is. Ik snap dit niet in jouw vraagstelling.

Er bestaan sensoren die hun gemeten waarde met een PWM signaal doorgeven, maar dit is vrij ongebruikelijk. In de automotive gebeurd het wel eens, geloof ik, maar ook daar is het zeldzaam.

Andere mogelijkheden uit de Automotive zijn CAN, LIN, SENT, en zelfs Flexray zou kunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een sensor met een 4 - 20 mA uitgang is in de industrie een veel gebruikte standaard.
Deze zijn er in vele uitvoeringen , temperatuur, luchtvochtigheid, druk, lichtintensiteit, en noem maar op.
Dat zijn meestal 2 draads sensoren met een currend-loop.
Maar er zijn ook 3 en 4 draads sensoren.
PT100, PT1000, thermokoppel (meerdere typen) Ni-1000, NTC, PTC, rekstrookjes etc. etc.
Te veel om op te noemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Voor mijn verslag is het nodig dat ik aangeef welke signalen er zijn van diverse sensoren, zoals PWM, digital, analog.

In dat geval is analoog en digitaal al voldoende... ;) (PWM is immers ook digitaal...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

In de industrie is het vrij beperkt:
digitaal:
24Vdc PNP
24Vdc NPN (niet in Europa)

analoog:
0..10V
4..20mA
0..5V (antiek)
frequentie (ook antiek)
Namur

Serieel:
Asibus
SSI
PB-PA
PB-DP
IO-link

direct:
PT-100
PT-1000
thermokoppel (div. types)

Op 24 mei 2022 12:44:23 schreef Arco:
[...]
In dat geval is analoog en digitaal al voldoende... ;) (PWM is immers ook digitaal...)

Sterker nog, digitaal is een illusie, alles is analoog!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Signalen bij sensoren... die heb je natuurlijk in alle maten en soorten.

Voor het overzicht is het wellicht handig om een paar stappen in de signaalketen te onderscheiden:
1) omzetting van fysieke grootheid in een elektrische grootheid --> dit is de 'transducer'
2) omzetting van elektrische grootheid in robuuste analoge grootheid --> 'sensor interface', 'voorversterker', 'sensor front-end'
3) analoog / digitaal omzetting (adc of comparator)
4) data transport (bv kabel of draadloos)

Elke stap heeft zijn eigen 'signalen' en ook standaarden. Hierboven zijn er al talloze genoemd. Afhankelijk van het sensortype en de systeem opbouw kan je van een sensor één of meerdere signalen bekijken.

Op 24 mei 2022 12:44:23 schreef Arco:
(PWM is immers ook digitaal...)

Nee, PWM is analoog!

(De informatie zit in de pulsbreedte, en die kan continu varieren tussen 0 en de periodetijd)

De meeste bronnen van PWM zijn digitaal: een waarde in een register in een MCu of zo. (ik wilde precies gaan schrijven wat jij schreef, maar zo is het leuker. :-) )

TS wilde dat we z'n huiswerk voor hem zouden doen en dat lijkt redelijk gelukt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2022 10:47:07 schreef MechatronicaStudent:
De sensoren die ik heb gebruikt zijn een temperatuursensor, een (lucht)vochtigheidsensor en een druksensor.
Misschien weet iemand hier welke signalen horen bij de sensoren!

Jij weet welk type sensoren het zijn, heb je daar ook de datasheets van bestudeert? Als het goed is staat dat allemaal in de datasheet van de desbetreffende sensor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 mei 2022 14:01:30 schreef rew:
De meeste bronnen van PWM zijn digitaal: een waarde in een register in een MCu of zo.

Tja, de meeste bronnen voor (niet live) muziek zijn digitaal. Maar om muziek nu een digitaal signaal te noemen... Bij sommige house-beats vind ik dat verdedigbaar :-)

High met Henk

Special Member

@blurp: protestproest om die laatste regel

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 24 mei 2022 18:53:43 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 mei 2022 14:17:30 schreef Lambiek:
Jij weet welk type sensoren het zijn, ...

Volgens mij niet. School vraagt gewoon om een verslagje te schrijven na een vak met als opdracht beschrijf in ieder geval [zie openingspost]....

@blurp: Herrie/geen herrie. Digitaal. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2022 16:47:51 schreef rew:
[...]Volgens mij niet. School vraagt gewoon om een verslagje te schrijven na een vak met als opdracht beschrijf in ieder geval [zie openingspost]....

Hij schrijft.
De sensoren die ik heb gebruikt.......

Dan weet hij toch welke, of mis ik nu iets?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.