4 in 1 inbrekers alarm

Beste

ik ben al van 1 week bezig om onderdelen te kopen die ik nodig heb om mijn project voor school te maken.
Maar er staan geen aparte Onderdelen vermeld.

kan iemand me mischien helpen om de onderdelen;
Want ik weet niet wat de namen van de onderdelen zijn van.

https://www.budgetronics.eu/nl/electronica-schemas/c-23

Het schema staat in hier maar ik ben gewoon niet zeker hoe de componeneten heten.
Want dan kan ik ze zelf kopen nadien.

het schema is ( 4 in 1 inbrekersalarm ) bedankt (:

mvg

Een SL100 transistor en een 556?!

Iemand heeft een schakeling uit een oud elektronica boekje gehaald en dat op internet gezet.
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn voor specifiek deze schakeling te kiezen zou ik voor een eerste begin liever niet in de historie duiken en iets actueels zoeken, met een beginners uitleg er bij.

Met respect voor de mensen die het stom vinden dat tegenwoordig overal een uc in moet, maar is gezien de context een soortgelijk alarm rond een Arduino geen aantrekkelijk idee?

ja zelfs ik begrijp het niet zo goed (:

maar men leerkracht zei dat dit wel een goede schakeling is en ik heb al heel wat op word geschreven.

Maar het is wel heel raar want ik begrijp de schakeling van wat wat doet.
Maar het igewikkelde is gewoon dat ik die componenten hun benamingen niet begrijp.

want ik moet het tegen vandaag kope xD

Ik zou even aangeven welke componenten nou onduidelijk zijn. Bij de meeste staat toch gewoon het typenr. bij vermeld. Waar zit precies de onduidelijkheid?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 7 januari 2022 16:02:14 schreef Aart:
Een SL100 transistor en een 556?!

Iemand heeft een schakeling uit een oud elektronica boekje gehaald en dat op internet gezet.
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn voor specifiek deze schakeling te kiezen zou ik voor een eerste begin liever niet in de historie duiken en iets actueels zoeken, met een beginners uitleg er bij.

Met respect voor de mensen die het stom vinden dat tegenwoordig overal een uc in moet, maar is gezien de context een soortgelijk alarm rond een Arduino geen aantrekkelijk idee?

kent u mischien een schakeling dit iets lijkt op dit waarmee ik mischien kan beginnen?
Want ik koos voor dit alarm systeem omdat het tof leek.
Maar nu dat ik de componenten niet vind is het zeer ambetant xD

als u meer info heeft bedankt beste wensen (;

Op 7 januari 2022 16:17:25 schreef flipflop:
Ik zou even aangeven welke componenten nou onduidelijk zijn. Bij de meeste staat toch gewoon het typenr. bij vermeld. Waar zit precies de onduidelijkheid?

1. Die door switches
2.die ic's vind ik niet op gotron of condrad.
er zijn nog compenten zoals vr2

D1,2,3 zijn 1N4001 en zijn diodes
IC2 is een 6V spanningsregelaar en is een 7806
T1 is een BC158A transistor, daar zul je wel een gangbaarder model voor moeten zoeken
T2 is een SL100 transistor, daar zul je ook wel een gangbaarder model voor moeten zoeken
IC1 is een NE556 en is een timer
VR1, 2 en 3 zijn potmeters, de waarde staat erbij. Neem 10 slagen potmeters, dat is handiger met instellen.
LDR1 en LDR2 zijn ldr's, wat voor waarde je daarvoor moet kiezen moet je in de datasheet kijken wanneer uitgang 8 (trigger) wordt omgeschakeld.

De doorswitches kunnen gewoon iedere schakelaar zijn die gesloten zijn als het alarm actief is (deur dicht bijvoorbeeld)

Op 7 januari 2022 16:20:41 schreef juice wrld:
1. Die door switches
2.die ic's vind ik niet op gotron of condrad.
er zijn nog compenten zoals vr2

1. Dit is een schoolopdracht, dan maakt het exacte type van die schakelaars toch niks uit? Pak gewoon een willekeurig klein schakelaartje. Je maakt neem ik aan een opstelling waarmee je dit kunt demonstreren. Dat kan prima met elke schakelaar.

2. Niet? Ik wel:
https://www.gotron.be/2xtimer-nmos-dip14.html

x. Die VRx zijn trimpotentiometers, overal verkrijgbaar, ook bij Gotron.

ps, Gotron heeft ook een zoekmachine he, bovenin kun je zoeken. Bijna alle sites hebben dat wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Heel er bedankt (:

ja ik was niet zo goed met sommigen termen xD.
ahahah ja ik zit nog maar in't 5de middelbaar.

heel erg bedankt hoor en beste wensen voor dit jaar.

Op 7 januari 2022 16:27:55 schreef Red_Arrow:
D1,2,3 zijn 1N4001 en zijn diodes
IC2 is een 6V spanningsregelaar en is een 7806
T1 is een BC158A transistor, daar zul je wel een gangbaarder model voor moeten zoeken
T2 is een SL100 transistor, daar zul je ook wel een gangbaarder model voor moeten zoeken
IC1 is een NE556 en is een timer
VR1, 2 en 3 zijn potmeters, de waarde staat erbij. Neem 10 slagen potmeters, dat is handiger met instellen.
LDR1 en LDR2 zijn ldr's, wat voor waarde je daarvoor moet kiezen moet je in de datasheet kijken wanneer uitgang 8 (trigger) wordt omgeschakeld.

De doorswitches kunnen gewoon iedere schakelaar zijn die gesloten zijn als het alarm actief is (deur dicht bijvoorbeeld)

Heeeel erg bedankt nu kan ik eindelijk die componenten kopen xD
i appreciate ur help

Op 7 januari 2022 16:29:03 schreef flipflop:
[...]

1. Dit is een schoolopdracht, dan maakt het exacte type van die schakelaars toch niks uit? Pak gewoon een willekeurig klein schakelaartje. Je maakt neem ik aan een opstelling waarmee je dit kunt demonstreren. Dat kan prima met elke schakelaar.

2. Niet? Ik wel:
https://www.gotron.be/2xtimer-nmos-dip14.html

x. Die VRx zijn trimpotentiometers, overal verkrijgbaar, ook bij Gotron.

ps, Gotron heeft ook een zoekmachine he, bovenin kun je zoeken. Bijna alle sites hebben dat wel.

ja maar dit opdracht is eingelijk mijn eindjaars project maar in het 5de middelbaar tis voor mijn examen punten ik moet een verslag enzo maken,
maar ik was gewoon niet zeker welke componenten wat waren bij sommigen dingens.
want we waren meer op programmas enzo bezig.

heel erg bedankt.
En beste wensen voor 2022 (:

Geachte

ik ben momenteel bezig met een project dat ik op eagle moet maken.
Maar ik begrijp niet waar er meer dan de helft van de componenten die ik heb gewoon niet op eagle zijn library zitten.
Kan iemand me mischien hiermee helpen,
Ik kan zo snel mogelijk help kunnen gebruiken.

mvg

Ik ken Eagle niet goed om je direct te helpen, maar het is wel vrij normaal dat een PCB tool niet standaard een lib heeft waar precies jouw componenten in zitten. Dat houdt meestal met het standaard spul wel op. Dus, die moet je zelf aanmaken. Schema symbool en evt daaraan gekoppeld een footprint.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 mei 2022 17:55:24 schreef flipflop:
Ik ken Eagle niet goed om je direct te helpen, maar het is wel vrij normaal dat een PCB tool niet standaard een lib heeft waar precies jouw componenten in zitten. Dat houdt meestal met het standaard spul wel op. Dus, die moet je zelf aanmaken. Schema symbool en evt daaraan gekoppeld een footprint.

Kent u mischien in programma die makkelijker te gebruiken is ?
Want met dees 'eagle' heb ik niets begrepen.
zit namelijks vast want heb bijna examens en moet dit aan de leerkrachten presenteren.
Heb wel de nodige uitleg klaar enzo..
Maar ben gewoon hier stuck ik begrijp gewoon niet hoe ik Eagle moet gebruiken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dus schoolopdracht.

Even het schema bekeken en zowat alle onderdelen zitten gewoon in eagle. Het enige wat er niet zal inzitten is je wire loop. De rest zijn zowat standaard componenten.

Een tip: voor de elco's zoek op cpol*

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

goeiedag

dank u voor uw antwoord
Ik heb kweenie hoeveel keer gekeken maar ik vind de ic's ook niet terug.
en nog wat componenten.

idk als het mijn fout is of mischien kijk ik het verkeerd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een paar minuten gezocht in eagle al deze screenshots zijn gemaakt op 4 minuten:

1N4004 is bouwgelijk aan 1N4001

Allemaal elco's.

NE556

BC168

7806 in zijn verschillende vormen.

De librarie waarin je ze kan vinden staat er bij. Uiteraard wel het pad aanpassen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 29 mei 2022 18:28:09 (17%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
pa3gws

Golden Member

Op 29 mei 2022 18:00:38 schreef juice wrld:
[...]
zit namelijks vast want heb bijna examens en moet dit aan de leerkrachten presenteren.
Heb wel de nodige uitleg klaar enzo..
Maar ben gewoon hier stuck ik begrijp gewoon niet hoe ik Eagle moet gebruiken.

Jaartje overdoen kan je gelijk je taalkunde wat opkrikken. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

AH ja dat had ik natuurlijk niet te gezien.
heel erg bedankt als ik vandaag nog klaar geraak met dit.
Kan ik het mischien hier doorsturen zodat u een kijkje kunt nemen?

mvg

Op 29 mei 2022 18:40:49 schreef pa3gws:
[...]
Jaartje overdoen kan je gelijk je taalkunde wat opkrikken. >:)

AHHAHA

Ja ik moet ook 8 talen spreken
Dus dat ik wat fouten maak is niet zo erg hoor (:

Proebeer ten minste bij te leren (:

Op 29 mei 2022 18:26:36 schreef buckfast_beekeeper:
Een paar minuten gezocht in eagle al deze screenshots zijn gemaakt op 4 minuten:
[bijlage]
1N4004 is bouwgelijk aan 1N4001
[bijlage]
Allemaal elco's.
[bijlage]
NE556
[bijlage]
BC168
[bijlage]
7806 in zijn verschillende vormen.

De librarie waarin je ze kan vinden staat er bij. Uiteraard wel het pad aanpassen.

Tot nu toe heb ik dit
Maar voor de NE556 zie ik dat ik de pin 10 , 12 niet te zien krijg?
weet u mischien hoe ik die kan vinden.
want bij de library foto zie ik dat die er wel daar is.

zijn dat de voedings pins? Meestal "invoke". Ik heb hem deze week nog gebruikt maar kan hem vandaag niet vinden. Hij zou in het menu links moeten zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Je hebt IC1a en IC1b: beide hebben verschillende pinnen die je bij de andere niet ziet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goede vraag die je aan TS stelt: wat is de functie van de missende pinnen?

Als ik naar het schema'tje van TS kijk zijn er meer pinnen die "missen". Specifiek pin 8 t/m 13.
Pak het plaatje van een NE556 er bij en wat valt je op over die pinnen?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/NE556_pennen.svg/220px-NE556_pennen.svg.png

Hint: een 556 is een dubbele 555 samen in een huisje.

edit: Arco kwam inmiddels tussendoor met een soortgelijke hint

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 29 mei 2022 19:28:41 schreef Jochem:
Goede vraag die je aan TS stelt: wat is de functie van de missende pinnen?

Als ik naar het schema'tje van TS kijk zijn er meer pinnen die "missen". Specifiek pin 8 t/m 13.
Pak het plaatje van een NE556 er bij en wat valt je op over die pinnen?
[afbeelding]

Hint: een 556 is een dubbele 555 samen in een huisje.

edit: Arco kwam inmiddels tussendoor met een soortgelijke hint

Degene met de 566d zie heb krijg ik maar dit weten jullie mischien waar ik die andere 'verdwene' pinnen kan terugvinden?