AEG oko lavamat 74728 carat zeepla tandwiel potmeter

Dit is een was machine met de beruchte zeepbak en tandwielen. Stopte net na inschakelen, want tandwielen geblokkeerd, Draaide gewoon met een tandwiel verwijderd. En elders zag ik dat met twee tandwielen verwijderd het ding gewoon draait. Maar de vijf mondjes niet langer de verschillende zeepbakjes bedienen. Helaas stond de AEG bij mij op een positie waarbij die geen water toeliet. Zeepbak gedemonteerd, maar toen bleek het oranje tandwielen soort potmeter met twee lopers en verbonden aan een printplaatje met - naar ik vermoed de verschillende programma's. Geen idee dus van de juiste positie. Ik kon in bedrijf dat oranje tandwiel wel een weinig optillen en van positie veranderen, maar er was maar een positie waarbij water instroomde en de machine na een paar keer draaien een programma ging lopen. Maar dan ergens halverwege 3 knipperende ledjes. Naderhand besefte ik, het begin van een programma. Enfin, kon geen service manual vinden, en de platte aanvoer-draadkabeltjes zitten geklemd. Want met dat plaatje los is er misschien nog wel soep te maken van de juiste positie. De hamvraag dus; wat is de juiste positie voor die lopers op dat printplaatje ? Tandwiel moet met de lopers in precies de juiste positie staan, want dan moet het printplaatje omgekeerd erop en de zeepbak weer in elkaar... Wat een rare constructie. Nieuwe zeepbak 139 euri bij de onderdelenwinkel. Niet op ebay. Aan tandwielen overigens geen defecten kunnen vinden. ... Misschien bevat de SM de juiste positie van die "potmeter' en sowieso van de andere tandwielen... Geen markering of zoiets handigs kunnen ontwaren

Vaak met die zeepbakken is een gebroken tanden van zwarte tandwieltje en een getordeerd asje ( is duidelijk te zien, is net een wokkel geworden). Die "potmeter" wat je noemt is bij AEG een Encoder, welk brandschoon vetvrij moet wezen. Belangrijkste is dat je de asjes en doorvoer en rubber smeert met kranenvet, positioneren van tandwieltjes is niet nodig op de twee grote na, maar kan haast niet missen.. Heb nog wel wat van dat spul, dus kan nog eea reviseren als je het wil..

Heb de zeepbak dus gedemonteerd, , eerst dat deksel eraf, en toen hing dus ineens dat printplaatje nog aan de draden. Zeepbak los. Maar de drie kleine en fijne tandwieltjes - waarbij die zwarte- draaiden moeiteloos. De oranje, waaraan aan de onderkant die "loper" zit, die zat vast. Die verplaatst de wateropening in de verschillende posities van de zeepbak. Heb dat ding dus draaiend gekregen en daarvan de tandjes met vet ingesmeerd. Maar na in elkaar zetten stond de boel dus niet aan het begin van een programma....

Met het zwarte kapje wat over de bovenste tandwielen zit eraf, kon ik wel dat oranje tandwiel een weinig optillen en van positie veranderen. Maar ik heb uren posities geprobeerd, maar kon de juiste positie niet vinden.

Maar als ik het goed begrijp hebben alle tandwielen boven maar 1 positie ? Dat heb ik nog niet geprobeerd. .. pffft...

Want zonder een van de tandwielen boven, draaide de machine als normaal, maar kwam er geen water binnen.

Afgezien daarvan draaide de AEG netjes zonder veel kabaal. Maar 1 demper en 1 veer waren bijna aan vervanging toe. Heb nog wel wat liggen. Maar onderdelen zijn vaak duurder dan een andere machine, van Marktplaats. En heb wel eens merkloze dempers van een witgoedhandelaar gekocht, maar die gingen niet lang mee... Tweede hands winkels waren vanaf 250, , plus transport. Mij te duur...

Er draait nu een Miele Meteor V8500 zijn maagden rondje met soda in de trommel op 90 graden. Draait nu al meer dan een uur... Ff afwachten of die netjes draait.

Maar als de AEG nog draaiende te krijgen is, voor de kick, kan die weer voor een habbekrats verder, of als de miele tegenvalt... De AEG is geleegd, waterpomp los en water eruit, kan ik in daglicht, aan dat ding prutsen. Ik kan morgen fotos maken. Maar aan de tandwielen heb ik geen defect geconstateerd....

advertentie met gratis ophalen ( begane grond) en het defect bewschreven , kwam niemand op af... zelfs niet voor oud ijzer... Kon vanavond op straat, morgen grofvuil. Of zondagavond, maandag weer grofvuil. Nog een dag prutsen, met dat ding in de woonkamer hahaha... Dat kan nog wel. ;-)

De bekende handdoek ligt al half in de ring gegooid, maar de machine is al een jaar of 20 oud.. AEG was er snel vanaf gestapt..

jerome

Golden Member

Heb het nooit begrepen waarom men is afgestapt van de 3 electroventielen. Kost 3 spoeltjes wikkelen echt zoveel meer dan een ingewikkeld kluwen met tacho en tandwieloverbrengingen. Volgens mij nergens voor nodig dat een deel van het waswater over het glas van de deur moet stromen. Ook die Aeg deurvergrendelingen met tandwieltje, pal en spoeltje zijn nodeloos ingewikkeld gemaakt.

wrs een manier om meer te verkopen, eerder uitval door kapotte mechanica..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pica's Met de wasmachine bij daglicht, zag ik dat de elektra stekkertjes eenvoudig los konden worden genomen.

Er lijkt niets mis met de tandwieltjes. Schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Mijn eerdere beschrijving klopt niet. Tandwieltje met de lopers is niet het oranje geval.

Gegokt dat de lopers rechts op de foto bij de begin stand staan.

[Bericht gewijzigd door R1476 op zaterdag 4 juni 2022 14:45:31 (13%)

Op 3 juni 2022 18:38:09 schreef smd:
De bekende handdoek ligt al half in de ring gegooid, maar de machine is al een jaar of 20 oud.. AEG was er snel vanaf gestapt..

ik zie 1997 staan, 25 jaar al intussen

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Blijkbaar verkeerd gegokt. Op de waterkraan en de afvoer in de boiler-kast in de keuken aangesloten. Alle lampjes branden netjes. Als je de machine op een programma zet. Maar na "start" indrukken gebeurt er niks....

Wat zou de juiste stand van de 'lopers' op het printplaatje zijn ?

Gok 2 ; Het eerste lijntje van rechts naar het linker lipje - op de foto - waar een stekkertje aan gaat.... ? Neen, tweede lijntje want die koperlijn gaat half rond, of t derde lijntje van rechts.... Op dat linker 'lipje' van het printplaatje. Snapt iemand t nog ;-0)

[Bericht gewijzigd door R1476 op zaterdag 4 juni 2022 15:15:05 (20%)

Als je 230V op motortje zet buiten machine om draait de selector juist?

Machines met zeepbak selectors zijn TM 2003 gemaakt jij heb een van de eerste..

Op 4 juni 2022 18:28:11 schreef smd:
Als je 230V op motortje zet buiten machine om draait de selector juist?

Machines met zeepbak selectors zijn TM 2003 gemaakt jij heb een van de eerste..

220 zetten op t motortje op de laatste foto, naar ik aanneem ?

Op 4 juni 2022 18:28:11 schreef smd:
Als je 230V op motortje zet buiten machine om draait de selector juist?

Machines met zeepbak selectors zijn TM 2003 gemaakt jij heb een van de eerste..

Ja deze moet gaan draaien en aan de hand van de lopertjes en de pulsjes die er dan gegenereerd worden weet de besturing hoe het waterventiel staat.

Op 5 juni 2022 14:28:44 schreef maus0611:
Ja deze moet gaan draaien en aan de hand van de lopertjes en de pulsjes die er dan gegenereerd worden weet de besturing hoe het waterventiel staat.

Heb er net een snoertje aan gesoldeerd. Motortje terug in dat stukje zeepbak met de die tandwieltjes en dan - via een lamp in serie - op het lichtnet ?

Met een lamp in serie gaat je motortje amper vermogen hebben, nee dus...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juni 2022 17:23:38 schreef CrossFireX:
Met een lamp in serie gaat je motortje amper vermogen hebben, nee dus...

Los van de machine bedoel ik. Dus dat motortje in dat stukje zeepbak op de werkbank

Ja kan je zo aansluiten op het lichtnet voor korte tijd. Het gebruikt amper enkele Watt, dus je hoeft hier niet bang te zijn.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juni 2022 17:31:30 schreef CrossFireX:
Ja kan je zo aansluiten op het lichtnet voor korte tijd. Het gebruikt amper enkele Watt, dus je hoeft hier niet bang te zijn.

Ok. Ingeplugd. Motortje zoemt, en de tandwieltjes draaien.

Als dat allemaal werkt zit het probleem dus in de juiste afstelling van de contacten, de sturing heeft nu geen idee wat er aan de hand is. Krijgt onbekende of geen pulsen en stopt dan alles.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juni 2022 17:39:57 schreef CrossFireX:
Als dat allemaal werkt zit het probleem dus in de juiste afstelling van de contacten, de sturing heeft nu geen idee wat er aan de hand is. Krijgt onbekende of geen pulsen en stopt dan alles.

Ergens hierboven heb ik dat printplaatje en die lopertjes wel afgebeeld. En ik heb ze zo gepositioneerd dat het lijkt alsof de boel aan het begin staat. Dat is dan rechts op t printplaatje...

Kan er nog iets zijn met die magnetische water inlaat ?

https://www.fiyo.de/waschmaschine/einlassventil/dt/LAVAMAT+74728+W/-ae…

Er knippert niks als ik de boel weer in heb elkaar heb gezet en inschakel. Maar als ik op start druk, gaat er niks draaien.

Zou er geen 220 via t kabeltje op dat motortje komen ? Dat kabeltje volgen en kijken waar ik uitkom ?

De machine stopte ermee met een brom. En toen ik het deksel eraf haalde en ik wilde "kijken' waar dat vandaan kwam, werd dat een luid tikken. Klonk mij meer elektrisch in de oren. Maar met de zoekfunctie kom je dan al snel bij de zeeplade en de tandwielen uit, maar daar lijkt hier dus niks mis mee te zijn....

Er stond soms een laagje water in de machine, maar dat losten we op door de kraan na gebruik dicht te draaien. Vandaar dat ik ook dacht aan dat magnetische water inlaat ventiel dinges.

Wat ik niet snap is dit ; Het motortje zit onderin. Het enige wat aan de kant van de tandwieltjes komt is de spindel van het asje van het motortje. De prik komt via t plaatje op de lopers, maar hoe komt het bij het motortje ? Heb de achterkant al een paar keer los gehad, maar er is ook niks op de bodem gevallen ofzo. En dan nog zie ik niet waar er iets ontbreekt wat aangesloten dient te worden.... Maar zover ik kan zien is er geen overbrenging van prik van t printplaatje naar dat motortje...

[Bericht gewijzigd door R1476 op zondag 5 juni 2022 18:46:38 (25%)

Zonder service manual ga je hier niet uitkomen vrees ik.

Zet je meter op de klemmen van het motortje, dan weet je of er spanning komt bij inschakelen machine.

Zo niet, dan is er ergens anders een fout waardoor de machine alles stop zet en het motortje nooit aangestuurd wordt.
Het kan dus toch alsnog aan de contacten liggen van die zeepbak, die verkeerd staan of slecht contact maken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 5 juni 2022 18:47:33 (16%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juni 2022 18:45:03 schreef CrossFireX:
Zonder service manual ga je hier niet uitkomen vrees ik.

Zet je meter op de klemmen van het motortje, dan weet je of er spanning komt bij inschakelen machine.

Zo niet, dan is er ergens anders een fout waardoor de machine alles stop zet en het motortje nooit aangestuurd wordt.

Ik heb hierboven nog t een en tander toegevoegd...

Geen prik, omdat je contacten verkeerd staan denk ik... Of gewoon ergens een slecht contact.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb je smd al eens gecontacteerd? Hij kon het een en ander wel reviseren voor je, ik denk dat dat de kortste pijn zal zijn.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.