beste,
ik ben al een tijdje op zoek naar de oplossing die wellicht zelf te ontwerpen/bouwen is.
mijn auto heeft twee x een 6,4 amp 12 volt koelventilator die aan gaat bij 95 C.
als ik hierbij mijn verlichting aan heb valt soms de motor uit als deze ventilatoren inkomen.
standaard hoort er een ventilator met visco-koppeling op die meedraait met de motor.
om vermogen te winnen is dit veranderd in de bovenstaande ventilatoren.
er zijn natuurlijk fan-controllers die dit kunnen regelen, maar het enige dat ik wil is dat de motor niet uitvalt.
zo dacht ik om er een condensator tussen te zetten zodat er een buffer is om deze ventilatoren zonder stroom-dip te laten draaien.
wellicht denk ik verkeerd maar misschien hebben jullie een simpele oplossing.
zag niet echt een soortgelijke ervaring in dit forum.
ik hoor het graag.
Met een condensator ga je dit niet oplossen. Eventueel zou een softstart kunnen helpen, eventueel 1 ventilator met een vertraging straten zodat je de aanloopstroom wat uit elkaar haalt.
Maar als je motor uitvalt dan moet de spanning toch al flink inzakken, dat lijkt mij eerder te wijzen op een probleem met de bedrading of accu.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat voor accu heb je dat die deze inschakelpiek niet aankan?
Het is lastig om een condensator te vinden die een ouderwetse loodaccu significant kan helpen.
De vraag is ook: Hoeveel mag de boordspanning inzakken voordat de boel uitvalt?
Stel dat is 2V. De formule voor een condensator is I = C dV/dt.
Als we hem 2 seconden willen helpen (=dt), dV = 2V en I = 12A, dan
kunnen we C uitrekenen: C = I dt/dV = 12 * 2 /2 = 12F.
Supercondensatoren gaan maar tot 2.7V voor 12V+marge heb je dan 6 in serie nodig. Omdat als je er in serie zet de capaciteit van het geheel evenredig lager wordt (2 in serie halve capaciteit, 6 in serie 1/6e) krijg je als je met 6 stuks van 100F begint dus 16F, dat is voldoende. https://www.aliexpress.com/item/1005002558978028.html
Twee tientjes.
(ik ben het trouwens eens met Sine: dit los je niet zomaar op met een condensator, zelfs niet een supercondensator).
Duidelijk. Dan gaat dat idee niet op. Daarbij moet ik die supercaps ook nog kwijt kunnen ergens. Wellicht dan toch de standaard fancontrollers die in de handel te verkrijgen zijn.
Bedankt voor de snelle en duidelijke info ?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 6 juni 2022 19:33:14 schreef ouwebaas:
beste,
om vermogen te winnen is dit veranderd in de bovenstaande ventilatoren.
Hoeveel vermogen heb je daar mee gewonnen?
De ventilatoren geven een flinke belasting op de dynamo.
Is het niet een beetje lood om oud ijzer. 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Is het niet beter het grootste probleem aan te pakken? Waarom valt een auto stil als er slechts 13A extra wordt ingeschakeld? Wat doet je auto als je bijvoorbeeld de achterruitverwarming aan zet?
Er bestaan relais voor bijvoorbeeld deze van Hella. Stel je gewoon een vertraging in.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
motor met een visco koppeling, dat zal een motor met weinig elektronica zijn klinkt het. als het een oud blok is waar de originele dynamo nog opzit dan daar je probleem liggen, dat 40A dynamo 'tje trekt het niet, spanning zakt in. ofwel de mechanische belasting op de motor zelf is teveel, nuja 188W is niet heel veel. dat zou dan alleen zijn als de motor al op zn max draait lijkt me dan. en dan ligt er mis wel een ander probleem wat daarmee te maken heeft.
Nouja, 188W, ook een DC motor heeft een flinke inschakelstroom.
Maar ik zou inderdaad verwachten dat dit gewoon moet kunnen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (34%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Hoeveel ampère levert de dynamo, is de accu een beetje op? Het is inderdaad wat vreemd dat het boordnet het blijkbaar niet aan kan als er wat meer stroom gevraagd wordt.
Wat is het merkt, type en bouwjaar van de auto?
Het is een Toyota supra.
Er hoort standaard een 7m motor in.
Deze is vervangen door een 2jz.
Er is van alles aan gedaan om vermogen te winnen.
Hij is 30 jaar oud.
Accu en dynamo zijn prima. Althans. Dat denk ik.
Hij start altijd en laadt ook gewoon genoeg bij.
De motor valt vaak uit als hij goed warm is bij verlichting aan en als de ventilatoren inkomen.
Verder zijn er geen stroomverbruikers aan.
Op 6 juni 2022 20:25:29 schreef buckfast_beekeeper:
Is het niet beter het grootste probleem aan te pakken? Waarom valt een auto stil als er slechts 13A extra wordt ingeschakeld? Wat doet je auto als je bijvoorbeeld de achterruitverwarming aan zet?Er bestaan relais voor bijvoorbeeld deze van Hella. Stel je gewoon een vertraging in.[/
Dat zou nog wel is een optie kunnen zijn.
En dan wellicht eerst de ene ventilator inschakelen en bij hogere temperaturen de tweede.
Op 6 juni 2022 21:33:55 schreef pe:
Als hij uitvalt, kun je hem daarna wel weer gewoon starten??
Ja. Geen enkel probleem. Stroom genoeg
pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Op 6 juni 2022 20:25:29 schreef buckfast_beekeeper:
Is het niet beter het grootste probleem aan te pakken? Waarom valt een auto stil als er slechts 13A extra wordt ingeschakeld? Wat doet je auto als je bijvoorbeeld de achterruitverwarming aan zet?Er bestaan relais voor bijvoorbeeld deze van Hella. Stel je gewoon een vertraging in.
Second thought. Met een relais los je niets op omdat het toch de stroomloop nodig heeft ?
Maw. De ventilatoren krijgen spanning van de accu. Of dat nu via een relais is of via de standaard aansturing.
De spanningsdip blijft. Mi.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
pe
Er zit ergens een overgangsweerstand die door de spanningsdip, teveel spanningsverlies heeft .Waardoor de bobine of andere onderdelen te weinig spanning krijgen.En de motor stil valt.
Op 6 juni 2022 21:45:34 schreef Paul Welther:
Hoe heb je het nu aangesloten zitten? Direct op de accu?
Via de temperatuur-voeler op het thermostaat-huis
Op 6 juni 2022 21:43:04 schreef ouwebaas:
[...]Second thought. Met een relais los je niets op omdat het toch de stroomloop nodig heeft ?
Maw. De ventilatoren krijgen spanning van de accu. Of dat nu via een relais is of via de standaard aansturing.
De spanningsdip blijft. Mi.
Dat zijn tijdvertraagde relais, dus je start ventilator 1, wacht x-seconden tot die is aangelopen en dan start je ventilator 2
Op 6 juni 2022 21:48:27 schreef ouwebaas:
[...]Via de temperatuur-voeler op het thermostaat-huis
Paul zal meer bedoelen waar je de voeding vandaan haalt. Direct van de accu? Of via de halve kabelboom?
[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je de ventilatoren ergens afgetakt van de ontsteking op vrij dunne draden, waardoor de spanning van de ontsteking te laag word? sluit de ventilatoren eens rechtstreeks aan op de accu om te kijken wat er dan gebeurd.
Op 6 juni 2022 21:50:01 schreef Sine:
[...]Dat zijn tijdvertraagde relais, dus je start ventilator 1, wacht x-seconden tot die is aangelopen en dan start je ventilator 2
Is daar een schema van? Ik ben niet zo electro-technisch ?
[...]Paul zal meer bedoelen waar je de voeding vandaan haalt. Direct van de accu? Of via de halve kabelboom?
Oh. Ja. Uit de kabelboom. Zal waarschijnlijk uit de ecu komen.
pe