Zijn de diameters van de poelies nog wel hetzelfde? Het gewichtsverschil mag wat betreft het lopen niet zoveel uitmaken bij stationair toerental. Een lichter vliegwiel kan dit wel veroorzaken.
Kijk ook de stationairsteller eens na, sommige sluiten deze af ivm turbodruk verlies op hogere toeren.
De ecu kan dan niet meer bijsturen.

Op 7 juni 2022 20:09:16 schreef Paul Welther:
Zijn de diameters van de poelies nog wel hetzelfde? Het gewichtsverschil mag wat betreft het lopen niet zoveel uitmaken bij stationair toerental. Een lichter vliegwiel kan dit wel veroorzaken.
Kijk ook de stationairsteller eens na, sommige sluiten deze af ivm turbodruk verlies op hogere toeren.
De ecu kan dan niet meer bijsturen.

Goeie.
Morgen ff checken.

Vandaag bedrading is nagelopen.
De sturing van beide fans komt uit de ecu. Voeding is al gescheiden 12 v. Vanuit de zekeringenkast met een relais.

Is het een 2JZ met programmeerbare ecu?

Op 7 juni 2022 23:00:27 schreef Paul Welther:
Is het een 2JZ met programmeerbare ecu?

Ja. Dat klopt.
Van motorsport-electronics

Origineel wordt fan niet gestuurd door de ecu vandaar mijn gedachte. Kijk eerst of de stationair steller goed werkt. Kan ook dat er in de mapping iets niet helemaal goed staat.
Ook mogelijk dat de generator stationair niet voldoende vermogen levert om de spanningen dip op te vangen.

Iets gelijkaardigs meegemaakt met een dieselmotor in een landbouwmachine.
Bij het inschakelen van een grote verbruiker viel die uit.
Bleek te zitten in een rotte massa aansluiting waardoor de ECU een flinke spanningsdip kreeg en even uitviel.
Massakabel gewisseld en klaar. De accu moet normaal dat effe opvangen en dan gaat je alternator wel bijspringen. Maar die dip hoort er dus niet te zijn.

De accu is een buffer die dat makkelijk moet kunnen leveren. Langs de andere kant, dan zou die ook beroerd moeten starten dacht ik...

De accu is een buffer die dat makkelijk moet kunnen leveren. Langs de andere kant, dan zou die ook beroerd moeten starten dacht ik...

Tenzij de massa aansluiting van de ecu en de fans erg beroerd zijn, en misschien hetzelfde. De startmotor zou dan best wel een goede massa kunnen hebben.

Normaal gesproken mag dit geen enkel probleem zijn. De accu zou die paar (Was het 15?) ampere makkelijk moeten kunnen leveren. Zo'n startaccu is gemaakt om even honderden amperes te leveren. Dat zielige aanloopstroompje van zo'n fan mag geen probleem zijn.

Ik denk dat je alle bedrading en dan vooral de massa verbindingen goed moet nalopen. Je kunt ook proberen de spanningsval over de kabels en verbindingen te meten, en zo de fout proberen te vinden.

Als de spanning van de accu zo laag word tijdens draaiende motor en inschakelende fans, zou ik de accu verdenken. Zo'n combinatie start echter nevernooit weer, de startaccu kakt nog veel verder in als je de startmotor gebruikt.
Dus dat sluit ik eerlijk gezegd uit...

Ik denk dat de spanning naar de ECU alsnog te laag is op het moment van aanslaan van de fans.
Sluit de fans eens via een schakelaar aan rechtstreeks op de accu, los van alle mogelijke verbindingen met de rest van de auto weglaten. Probeer dan eens met de schakelaar (een dikke schakelaar die de stroom aan kan) een paar keer te schakelen.

Wat ook misschien een optie is, is dat er vonkvorming is in het relais/thermostaat, wat een stoorsignaal in de ontsteking/ecu tot gevolg heeft waardoor die vastloopt.

Dat stationair toerental zit wel goed, dat zou met die 2 relatief kleine fans geen probleem moeten zijn.

een lood accu moet die stromen ook gewoon aankunne, anders zou je ecu ook uitvallen bij het starten. want een startmotor trekt vlotjes een paar 100A, veel meer dan die fans doen.

mijn 77'er dodge had een rotte dynamo en een versleten accu. daar zaten 2 electrische fans in van een ford sierra diesel. ook die bleef gewoon draaien als ik de fans aanzette (met schakelaar).

ik zou toch ook de aardingen eens nakijken, en als die fans uit de ECU komen, zet er een relais tussen.
maar dat de fans via dat relais geschakelt worden een een eigen massapunt hebben. relais voeding via zekering aftakken van de accu (niet via de zekeringkast gaan).

2 zulke fans trekken zoveel stroom dat ze zekeringkasten doen smelten

Op 8 juni 2022 07:55:44 schreef Paul Welther:
Origineel wordt fan niet gestuurd door de ecu vandaar mijn gedachte. Kijk eerst of de stationair steller goed werkt. Kan ook dat er in de mapping iets niet helemaal goed staat.
Ook mogelijk dat de generator stationair niet voldoende vermogen levert om de spanningen dip op te vangen.

Oké. Laat ik daar even naar kijken. Top. Dank je.

Op 8 juni 2022 07:59:15 schreef Appel:
Iets gelijkaardigs meegemaakt met een dieselmotor in een landbouwmachine.
Bij het inschakelen van een grote verbruiker viel die uit.
Bleek te zitten in een rotte massa aansluiting waardoor de ECU een flinke spanningsdip kreeg en even uitviel.
Massakabel gewisseld en klaar. De accu moet normaal dat effe opvangen en dan gaat je alternator wel bijspringen. Maar die dip hoort er dus niet te zijn.

Dat beroerd starten doet hij niet. Daar is geen enkel probleem mee.
Maar er zou wel een slechte massa verbinding kunnen zijn. Ook dat gaan we even bekijken. Thank you.

Op 8 juni 2022 08:34:53 schreef Ex-fietser:
[...]

Tenzij de massa aansluiting van de ecu en de fans erg beroerd zijn, en misschien hetzelfde. De startmotor zou dan best wel een goede massa kunnen hebben.

Normaal gesproken mag dit geen enkel probleem zijn. De accu zou die paar (Was het 15?) ampere makkelijk moeten kunnen leveren. Zo'n startaccu is gemaakt om even honderden amperes te leveren. Dat zielige aanloopstroompje van zo'n fan mag geen probleem zijn.

Ik denk dat je alle bedrading en dan vooral de massa verbindingen goed moet nalopen. Je kunt ook proberen de spanningsval over de kabels en verbindingen te meten, en zo de fout proberen te vinden.

Het schijnt dat de dynamo de meest stroom levert aan de verbruikers. Accu is alleen een buffer.
Waarschijnlijk is dat de rede dat hij moeite heeft ?

Op 8 juni 2022 08:48:51 schreef maus0611:
Als de spanning van de accu zo laag word tijdens draaiende motor en inschakelende fans, zou ik de accu verdenken. Zo'n combinatie start echter nevernooit weer, de startaccu kakt nog veel verder in als je de startmotor gebruikt.
Dus dat sluit ik eerlijk gezegd uit...

Ik denk dat de spanning naar de ECU alsnog te laag is op het moment van aanslaan van de fans.
Sluit de fans eens via een schakelaar aan rechtstreeks op de accu, los van alle mogelijke verbindingen met de rest van de auto weglaten. Probeer dan eens met de schakelaar (een dikke schakelaar die de stroom aan kan) een paar keer te schakelen.

Wat ook misschien een optie is, is dat er vonkvorming is in het relais/thermostaat, wat een stoorsignaal in de ontsteking/ecu tot gevolg heeft waardoor die vastloopt.

Dat stationair toerental zit wel goed, dat zou met die 2 relatief kleine fans geen probleem moeten zijn.

Goeie tip. Gaan we ook ff proberen. Daarmee sluiten we weer wat uit.

Op 8 juni 2022 09:02:59 schreef fcapri:
een lood accu moet die stromen ook gewoon aankunne, anders zou je ecu ook uitvallen bij het starten. want een startmotor trekt vlotjes een paar 100A, veel meer dan die fans doen.

mijn 77'er dodge had een rotte dynamo en een versleten accu. daar zaten 2 electrische fans in van een ford sierra diesel. ook die bleef gewoon draaien als ik de fans aanzette (met schakelaar).

ik zou toch ook de aardingen eens nakijken, en als die fans uit de ECU komen, zet er een relais tussen.
maar dat de fans via dat relais geschakelt worden een een eigen massapunt hebben. relais voeding via zekering aftakken van de accu (niet via de zekeringkast gaan).

2 zulke fans trekken zoveel stroom dat ze zekeringkasten doen smelten

Stroomloop is al via een relais in de zekeringenkast. Dus dat moet goed zijn.
Wellicht de massa idd. Thanks.

Op 9 juni 2022 16:54:21 schreef ouwebaas:
[...]

Stroomloop is al via een relais in de zekeringenkast. Dus dat moet goed zijn.
Wellicht de massa idd. Thanks.

Die zekeringkast is misschien te krap bemeten (en zijn centrale aanvoer) waardoor de spanning in de zekeringkast inzakt. Wat zit daar allemaal nog meer op aangesloten?

zowieso is de toevoer bij 30jaar oude wagens naar de zekeringkast niet echt denderend. als de motor ook ontwikkeld was voor visco fan, is die zekeringkas dus niet voorzien op 10-20A van een stel fans

zet de fans eens apart op een relais, relais gevoed vanuit de accu met zekering (niet over interne bekabeling), gebruik ook goeie dikke 4mm² draad ofzo.
fans dan naar massa,
relais naar massa
sturing van relais laat je uit je zekeringkast komen.

het is ONMOGELIJK dat je een loodaccu onder de 9V krijgt dat je ECU ermee kapt door een stel fans. daarvoor moet je al stromen richting 500A creeeren.
wat wel kan is dat de internet zekeringkast te zwak bemeten is, en als je door 1,5mm² draad ineens 30A trekt, kan de spanningsval ineens zo fel oplopen dat je ecu een spanningsdip krijgt en onderuit gaat.

daarom dit uitsluiten.

wat je kan proberen, trek het relais uit je zekeringkast, laat je meter lopen, zet een voltmeter op een 12V punt in de zekeringkast en maak een brugje tussen de schakelcontacten van het relais zodat de fans aan gaan. kijk hoe de spanning dipt.

doe dan eens hetzelfde door de fans met losse draad eens aan de accu te hangen, normaal zou je dan amper spanningsval in de zekeringkast mogen hebben

Bovenstaande suggesties over de zekeringkast vind ik moeilijk te rijmen met het feit dat bij een iets verhoogd toerental de motor niet afslaat als de vinnen inschakelen.

Op 9 juni 2022 17:29:49 schreef maus0611:
[...]

Die zekeringkast is misschien te krap bemeten (en zijn centrale aanvoer) waardoor de spanning in de zekeringkast inzakt. Wat zit daar allemaal nog meer op aangesloten?

Niets speciaals. Standaard zekerinksst. Airco is verwijderd. Veel verlichting is al vervangen door led.
Ik zag dat er een dikke pluskabel van 30 cm van de accu naar de zekeringkast gaat. Zitten vlak naast elkaar

Op 9 juni 2022 21:04:54 schreef fcapri:
zowieso is de toevoer bij 30jaar oude wagens naar de zekeringkast niet echt denderend. als de motor ook ontwikkeld was voor visco fan, is die zekeringkas dus niet voorzien op 10-20A van een stel fans

zet de fans eens apart op een relais, relais gevoed vanuit de accu met zekering (niet over interne bekabeling), gebruik ook goeie dikke 4mm² draad ofzo.
fans dan naar massa,
relais naar massa
sturing van relais laat je uit je zekeringkast komen.

het is ONMOGELIJK dat je een loodaccu onder de 9V krijgt dat je ECU ermee kapt door een stel fans. daarvoor moet je al stromen richting 500A creeeren.
wat wel kan is dat de internet zekeringkast te zwak bemeten is, en als je door 1,5mm² draad ineens 30A trekt, kan de spanningsval ineens zo fel oplopen dat je ecu een spanningsdip krijgt en onderuit gaat.

daarom dit uitsluiten.

wat je kan proberen, trek het relais uit je zekeringkast, laat je meter lopen, zet een voltmeter op een 12V punt in de zekeringkast en maak een brugje tussen de schakelcontacten van het relais zodat de fans aan gaan. kijk hoe de spanning dipt.

doe dan eens hetzelfde door de fans met losse draad eens aan de accu te hangen, normaal zou je dan amper spanningsval in de zekeringkast mogen hebben

Ga ik as zaterdag ff uitgebreid testen. Thanks.

net even de meting gedaan. de fans trekken 9,4 amp. maar bij opstarten heel even 24 amp. dat is waarschijnlijk het ding.
er is geen spanningsverschil tussen de accu of voeding uit de zekeringenkast.

wellicht nog even de massa punten nakijken dan.

Leg een voldoende dikke draad rechtstreeks naar de batterij en met een draadoog aansluiten op de batterij.

Maakt geen verschil. Voeding via ecu of rechtstreeks van de accu.
Ik denk dat er gewoon een fan-controller tussen moet.
Een andere oplossing zie ik nu niet.
Jullie?

Ik vind het wonderlijk dat er zomaar met oplossingen wordt gegooid in dit topic. Eerst onderzoeken waar het probleem zit. Haal je B+ draad van de dynamo eens los, even isoleren tegen ongewenste sluiting. Motor warm laten draaien. Valt de motor dan nog steeds uit als de koelventilatoreb inslaan dan zou het een elektrisch probleem kunnen zijn. Blijft de motor lopen dan is het of de stationair regeling of een mechanisch probleem, te licht vliegwiel o.i.d.

Heb je de stationair steller nu gecontroleerd? En wat doet de accu spanning op het moment van fan aanslaan?
En dan blijft de mapping in de ecu nog als mogelijkheid, bijvoorbeeld opvangen van plotseling vacuüm val in de inlaat door de belasting van de generator of voltage drop.
Maar misschien ook makkelijker een 2e uitgang van de ecu gebruiken via een relais uiteraard en op een andere temperatuur de 2e fan laten inkomen.

Op 11 juni 2022 19:15:35 schreef ouwebaas:
Maakt geen verschil. Voeding via ecu of rechtstreeks van de accu.
Ik denk dat er gewoon een fan-controller tussen moet.
Een andere oplossing zie ik nu niet.
Jullie?

Heb je ook de massa rechtstreeks van de batterij genomen? Hoe zwaar is de accu? Zelfs een 40Ah moet die plotse spanningsvraag kunnen verwerken.