Uitleg buizenversterker schakeling

Tidak Ada

Golden Member

Het is juist dat frekwentiebereik van <15Hz - >15 kHz dat die trafo's zo duur maakt. Vergeet niet dat dat een groot frquentiebereik is en ook nog es een zo vlak mogelijke keraktristiek moet hebben. Met een normale voedingstrafo lukt dat niet, zelfs niet met zware tegenkoppeling. Bovendien moet de trafo ongevolig zijn voor externe stoorvelden.
Dat vergt allemaal nogal wat, vandaar die prijs.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 10 juni 2022 10:49:09 schreef Ex-fietser:
Twee electrolitische condensatoren anti parallel. Waarom?

Is gewoon een tekenfout.

Op 10 juni 2022 22:29:19 schreef Bukkum:
haha, ik had laatst een spel fout gemaakt en gezocht op triodick, krijg je ook hele andere dingen te zien :)

Ik vind dit niet zo heel boeiend. Ja, op pagina 3 van Google komt hij met www.xnxx.com, maar zover kom ik nooit met zoeken van Google. Ik blader nooit verder dan de eerste twee pagina's.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 10 juni 2022 23:53:44 (15%)

Hubie

Special Member

;- https://playback.fm/people/first-name/dick

Is toch best wel een gangbare naam.

Maar bij Dick Van Dyke moet ik telkens aan Hansje Brinker denken. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 11 juni 2022 00:07:46 (31%)

Is gewoon een tekenfout.

Dat geloof ik niet erg. Stel die ene is inderdaad per ongeluk verkeerd om getekend, dan kun je je nog steeds afvragen waarom er dan twee parallel moeten staan.

Dan zet je er toch ook maar 1 condensator in van 220 µF. ofzo. Of ontploft die versterker als je er 20µF meer dan die 200µF inzet?

Ik krijg een beetje de indruk dat die TriodeDick een beetje een hobbyknutselaar is die net zo lang blijft proberen en prutsen totdat hij iets heeft dat hij goed vind klinken. Van de empirisch uitgevonden schakeling weet hij echter niet exact hoe en waarom het werkt. Alleen dat het in zijn oren goed klinkt. En als alles goed lijkt te werken schrijft hij dan de onderdeel waarden, spanningen en stromen op in een schema dat hij publiceert als een superschakeling. En hij bedenkt er een leuke naam voor.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 11 juni 2022 00:15:58 (63%)

Jeever

Golden Member

Op 11 juni 2022 00:07:10 schreef Ex-fietser:
Ik krijg een beetje de indruk dat die TriodeDick een beetje een hobbyknutselaar is die net zo lang blijft proberen en prutsen totdat hij iets heeft dat hij goed vind klinken.

Uit de website van audio-creative.nl, waarvan Dick van de Merwe een van de oprichters is:

Dick van de Merwe is dus een van de zeldzame mensen die blijkbaar begenadigd zijn met bovenmenselijke eigenschappen en die bijvoorbeeld (volgens eigen zeggen) het verschil horen tussen een afvlakelco van merk X en een afvlakelco van merk Y in de voeding van een audio versterker. Meestal klinken de elco's van honderd euro uiteraard veel beter dan de goedkope van een tientje. Hetzelfde geldt voor netkabels en nog een heleboel andere spullen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 11 juni 2022 00:07:10 schreef Ex-fietser:
[...]
Ik krijg een beetje de indruk dat die TriodeDick een beetje een hobbyknutselaar is die net zo lang blijft proberen en prutsen totdat hij iets heeft dat hij goed vind klinken. Van de empirisch uitgevonden schakeling weet hij echter niet exact hoe en waarom het werkt. Alleen dat het in zijn oren goed klinkt. En als alles goed lijkt te werken schrijft hij dan de onderdeel waarden, spanningen en stromen op in een schema dat hij publiceert als een superschakeling. En hij bedenkt er een leuke naam voor.

Als dat zo zou zijn is daar toch ook weinig mis mee, het is zijn bevinding die hij deelt en dan is het aan een ander wat hij/zij daar mee doet of van vindt.
Dat het empirisch tot stand komt is toch ook niet erg, zie het als kunst :)

Wat betreft die uitgangstrafo denk je waarschijnlijk wel iets te makkelijk. Volgensmij heb je voor het laag bereik een behoorlijk inductie nodig, voor de hoge frequenties moet de capaciteit beperkt zijn, dat zijn behoorlijke tegenstrijdige behoeften om praktisch te maken.
Lineariteit blijft bij de pursiten niet beperkt tot 20-20kHz, zij verlangen een lineariteit die doorgaat tot zeker 40khZ.
Ja, dan hoor ik je denken welke driver kan dit weergeven, en wie kan het dan nog horen? Lijkt mij ook overdreven maar wellicht heeft het te maken met de harmonische weergave van hoge tonen, ik denk ook maar hard op...Oh ja, het is kunst, daar moet je niet teveel over denken maar beleven ;)

Op 11 juni 2022 00:07:10 schreef Ex-fietser:
[...]

Dat geloof ik niet erg. Stel die ene is inderdaad per ongeluk verkeerd om getekend, dan kun je je nog steeds afvragen waarom er dan twee parallel moeten staan..

Zou dat iets met de ESR of zoiets te maken hebben?
Ik vermoed dat het gedrag van twee elco's parallel bij hogere frequenties gunstiger is dan één elco met dubbele capaciteit.
Meest logische reden is de gebrekkige electrotechnische kennis van de ontwerper.

Op 10 juni 2022 23:47:53 schreef ohm pi:
[...]Is gewoon een tekenfout.[...]Ik vind dit niet zo heel boeiend. Ja, op pagina 3 van Google komt hij met www.xnxx.com, maar zover kom ik nooit met zoeken van Google. Ik blader nooit verder dan de eerste twee pagina's.

Zo te zien had ik toen (onbewust) op trio dick gezocht, geen idee of je dat wel heel boeiend vind. Moet je wel op afbeelding zoeken, deed ik ook.

Tidak Ada

Golden Member

Zo, dat maakt blijkbaar nogal wat los!
Ik kwam er ook alleen maar op omdat dick in de post met een kleine letter was geschreven -dus geen naam- en er nogal (terecht of onterecht?) negatief over Dick werd geschreven.
Kwestie van associaties en een klein tikje humor....

Vertaal 'triode dick' maar eens met Google Translate....
Zelfs indien met een hoofdletter geschreven! Een geuzenaam??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

Terug naar de buizenversterkers:

Die uitgangstrafo is een van de meest kritische componenten, naast een goed ontwerp en layout, ook voor chassisbouw met 'zwevende' componenten en dito bedrading!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog maar een keer wat input van mij over buizen versterkers, ben ik daar negatief over? in het geheel niet.
Alleen heb ik wel een heel gevoelige Bull-Shit detector als het over versterkers gaat, Yep, zowel gebouwd met halfgeleiders en/of met buizen.

Smoorspoel
Kijken we even naar de smoorspoel voor zeg de 150mA die hier wordt gespecificeerd, als deze goed is gemaakt,
dus hij kan de maximale stroom aan bij de gespecificeerde inductie, dan is daar niets mis mee.
Samen met de twee condensatoren van de twee 100µF condensatoren heb je een prachtig filter, wat ik zeg, daar is helemaal niets mis mee.

De smoorspoelen die ik dan zie met allemaal gescheiden kamers is nog mooier, dit houd de interne capaciteiten klein, maar wat mij betreft geeft dat in deze toepassing te weinig voordelen.
Kijk je naar het frequentiegebied dat de smoorspoel moet dempen, dan is dat maar een heel beperkte bandbreedte(denk aan 300Hz),
de hogere frequenties zijn door C1 samen met de trafo impedantie en de Ri van de GZ34 als goed de kop ingedrukt.
Dus smoorspoelen wikkelen die lage capaciteit hebben voor de voeding van een buizenversterker, is in mijn ogen niet zinvol.
Er is zoals ik en anderen ook al aangaven, een elektronische oplossing voor de smoorspoel die goed werkt.

Condensatoren
Vooral omdat moderne condensatoren zeer goed zijn geworden en dan heb ik het niet over Black Gate condensatoren, maar gewoon de goede merken die in SMPS voedingen worden gebruikt.
Deze condensatoren zijn vrijwel perfect voor audio voeding schakelingen maar ook voor ontkoppeling van zeg Kathode weerstanden.

Wikkel technieken uitgang transformatoren
Dan even over transformatoren, ja dat is wel een dingetje, Philips wikkelde zijn uitgangstrafo's ook al op speciale manieren om de interne capaciteiten beheersbaar te houden.
Dus speciale wikkeltechnieken zijn daar welkom om de fase draaiing in vooral de hoge frequenties laag genoeg te houden,
zodat je een redelijke hoeveelheid tegenkoppeling kan gebruiken.
Je wilt bij een uitgangtrafo en hoge inductie, kleine interne capaciteiten, en ook een kleine spreiding zelfinductie,
en dat is niet makkelijk, daarom zijn er speciale technieken ontwikkeld en dit samen met betere kern materiaalen.

Waarom tegenkoppeling, bijna alle luidsprekers "willen graag" vanuit een lage impedantie worden aangestuurd.
Bij een buizen eindversterker kan je geen dempingsfactor krijgen van boven de 500 tot in het midden gebied, maar dat is ook helemaal niet nodig.
Bij buizen eindversterkers ga je al de goede kant op als je boven de 20 komt.

Een b300 buis zonder tegenkoppeling gaat op veel luidpreker nu niet direct een zo optimaal mogelijk geluidsbeeld geven.
De uitgangimpedantie van zo'n eindversterker is gewoon te hoog voor het in bedwang houden van voor als de bas, maar ook de midden luidspreker.

Er zijn tegenwoordig goede ringkerntransformatoren te krijgen voor balans versterkers die een veel grotere bandbreedte hebben dan de meeste andere typen transformatoren.
Hierdoor is er ook meer tegenkoppeling beschikbaar, ik heb geen idee of de ringkernen ook voor een enkele buis goed werkt, geen ervaring/ kennis van.

Bandbreedte voor audio
Mijn ervaring met het ontwerpen van versterkers en er naar luisteren als dit audio betreft is, dat een versterker het liefst lineair moet zijn tot 50KHz a 100KHz voor audio.
Meestal houd dit voor audio in dat de openloop bandbreedte 5KHz a 10KHz is en dat door de tegenkoppeling recht wordt getrokken en door een paar condensatoren
in het tegenkoppel circuit je deze bandbreedte beperk tot zeg 100KHz.

Verder zal je maatregelen moeten nemen voor/tegen HF instraling, dit zowel voor voorversterker ingangen als luidspreker uitgangen.

Bekabeling
het koppel kabeltje tussen je CD speler, platenspeler enz, koop redelijk spul, meer als zeg 25€ voor een kabel is meestal onzin.
Dat er veel gebazeld wordt over "Interlinks" hoeft niemand mij uit te leggen, kan je het verschil tussen verschillende "Interlinks" horen, ik denk het wel.
Vooral als ze gebruikt worden op slecht ontworpen versterker apparatuur. (vaak een te hoge uitgang impedantie bij buizen schakelingen, of generatie verschijnselen bij halfgeleiders))
Apen die zelf een kabel ontwikkelen en daar idiote prijzen voor vragen met b.v. extra hoge capaciteit zullen van mij weinig respect krijgen. :+

Maar zoals altijd, iedereen mag van mij bouwen en geld uitgeven aan spul die hij/zij leuk vind en maximaal plezier aan gaan beleven is natuurlijk helemaal top,
dan heb je een goede investering gedaan!

BS tegen mij verkondigen, zodat mijn BS detector aanslaat tja, dan geef ik af en toe zo mijn mening. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 juni 2022 11:40:56 schreef Frederick E. Terman:
Heeft iemand zich al het nut van R7 afgevraagd? 220 ohm aan de samenkomst van 100k en 33k? Echt? ;)
Of reken eens de stroom door R3 uit (wet van ohm, eitje). Dit is de anodestroom van de triode, en DUS ook de kathodestroom. Die loopt door R4. Wat zou daarover dus de spanning moeten zijn?

Die stroom loopt ook door de pentode erboven. Klopt dat wel met de rooster-kathodespanning die deze heeft?

R7 is kleiner dan de tollerantie van R9 en R15, dus overbodig toch?

Ik weet niet of de ingetekende spanning juist zijn, maar dan zou er 7.6mA door de 6N30P gaan. Spanning over R4 wordt dan 5.7V, maar er staat 8.43 volt bij geschreven, dus bijgeschreven spanningen zijn niet juist?

Werking van de penthode in dit schema is me nog niet helemaal duidelijk, moet ik nog eens uitzoeken.
Als ik naar de ouput van de 300B kijk is dit ongeveer 8W, totale verserkeringsfactor van de 2 triodes kom uit op ongeveer 50. Dus dan heb je 160mW nodig aan de ingang.
R6 die over de ingang staat is 100k-ohm. CD-speler heeft 2V output, I door R6 is dan 0.02mA, vermogen is dan 0.04mW?
Berekening zal vast niet juist zijn maar een voorversterker lijkt me wel nodig.

rob040

Golden Member

Op 11 juni 2022 00:49:22 schreef Bukkum:
Lineariteit blijft bij de pursiten niet beperkt tot 20-20kHz, zij verlangen een lineariteit die doorgaat tot zeker 40khZ.

Maak daar, zoals Blackdog al aangeeft, maar 100kHz van.

Lijkt mij ook overdreven maar wellicht heeft het te maken met de harmonische weergave van hoge tonen, ik denk ook maar hard op...

Zo is het inderdaad. Grondtonen boven de (theoretisch) 20kHz horen mensen niet, maar de harmonischen (bijvoorbeeld geproduceerd door een muziek instrument) bepalen de klankkleur. En dat is wel goed waar te nemen.
Je wilt dus niet dat er ergens in de keten afbreuk wordt gedaan aan de hoge frequenties.
De tweeter is het zwakste punt, maar als je dan ook nog eens andere componenten in dee keten beperkt in de hoogweergave telt de verzwakking uiteraard op en klinkt de installatie ineens niet natuurgetrouw meer.

Tidak Ada

Golden Member

De golfvorm, samen met de harmomischen bepalen het timbre.
Dat kan, simpel gezien, verschillen van sinus (fluit), tot zaagtand, (viool) of een burst (guitaar of piano)
De werklijkheid is nóg veel gecompliceerder!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi,

wat ik probeer duidelijk te maken met b.v. 50 a 100KHz bandbreedte is dat de schakeling daar lineair is.
Dus b.v. geen slew rate vervorming aan de ingang, geen slewrate in je belangrijkste spannings versterker en als laatste niet in de onderdelen de b.v. de luidspreker aan sturen.

Tegenkoppeling bij goede ontwerpen is bedoeld wat goed is nog beter te maken.
En niet iets wat slecht onworpen is wat beter te maken...
En dat gebeurd natuurlijk wel veel.

De moderne versterker technieken zijn nu zo goed geworden dat de THD rond de -140dB kan zijn tot zo'n 10KHz.
Dit samen meet een hoge slew rate, lage ruis, hoge ingangs impedantie en een lage uitgangimpedantie.

Met buizen gaat dat niet lukken, grote bandbreedte kan zeker wel, maar kost meerdere buizen.

Bij buizeneindversterker die een eindbuis moet aansturen met grote interne capaciteiten, kan je dat beter doen met een stuurtrap die een lage uitgangs impedantie heeft.

Daar zijn verschillende schakelingen voor ontworpen, kan met een Cascode, kleine eindbuis of een Kathode volger.

Alles bij elkaar kom je dan wel op duidelijk meer buizen uit.
Maar nog niet zo veel active onderdelen als in een moderne opamp.

Hoe laag zou je de vervorming moeten houden...
Ik heb zelf wat testjes gedaan en beneden de 0.05 thd als er niet te veel hogere harmonische zijn, moet je wel veel moeite doen iets te kunnen waarnemen.

Deze vervorming cijfers zijn met een goed ontworpen buizen schakeling goed te doen.

Een 300b of b300 enz zonder tegenkoppeling wappert maar wat aan, en nu maar hopen dat het geluid uit de gebruikte luidsprekrr om aan te horen is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 juni 2022 12:50:22 schreef Bukkum:
Als ik naar de ouput van de 300B kijk is dit ongeveer 8W, totale verserkeringsfactor van de 2 triodes kom uit op ongeveer 50. Dus dan heb je 160mW nodig aan de ingang.
R6 die over de ingang staat is 100k-ohm. CD-speler heeft 2V output, I door R6 is dan 0.02mA, vermogen is dan 0.04mW?

Die '50' zal eerder de spanningsversterking zijn. Met 'alles open' zou de 2 V van de cd-speler dan 100 V aan de anode van de eindbuis zijn. Gezien de voedingsspanning zal er nog wel met wat meer gerekend zijn.
De luidsprekertransformator verlaagt deze spanning wel weer, maar verhoogt ook de stroom - die 8 W zal wel zowat kloppen.

--
Als we grondtonen boven 20 kHz niet kunnen horen, horen we boventonen boven 20 kHz ook niet.
Het streven naar 'recht tot 100 kHz' gaat (als het met goede intenties is) meer om voldoende fasemarge te houden en zo alle 'transients' natuurgetrouw te handhaven.
Als er geen akelige dingen als transformatoren en tegenkoppeling zouden bestaan, zou je niet zo hoog hoeven gaan: 20 kHz, misschien met een klein beetje reserve, zou dan perfect zijn.

Persoonlijk ben ik al blij als mijn gehoorgrens nog even blijft hangen waar hij nu is: ca. 4 kHz. En tóch hoor ik het effect van een 7 kHz laagdoorlaatfilter (een overblijfsel uit 'Hilversum') soms: mét filter mis ik dan bepaalde intermodulatieproducten, die anders in mijn oor ontstaan. Maar met 'losse' pianomuziek hoor ik geen verschil tussen met en zonder dat filter. Zo schotelt de natuur mij ongewild een experiment voor! :(

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Op 11 juni 2022 15:04:32 schreef Tidak Ada:
De golfvorm, samen met de harmomischen bepalen het timbre.
Dat kan, simpel gezien, verschillen van sinus (fluit), tot zaagtand, (viool) of een burst (guitaar of piano)
De werklijkheid is nóg veel gecompliceerder!

De vorm van een signaal is een resultante van een mix van sinussen.
Je kunt niet zeggen dat je een blokgolf kan goed weergeven zonder dat harmonischen er toe doen. Vallen de harmonischen weg, dan is het geen blokgolf meer. En dus zal het anders klinken.
Maar misschien begrijp ik je niet goed.

blackdog

Golden Member

Hi Frederick E. Terman,

Laten we dan maar niet jouw oren als norm nemen bij het ontwikkelen van goede geluids apparatuur. ;)
Wat ik aan geef dat het geluid kan aantasten, als je een slecht ontwikkelde versterker schakeling gebruikt en die met tegenkoppeling weer "recht"
probeerd te trekken echt geen goede versterker wordt.
Ik gaf al één punt aan, de slew rate, maar er zijn er meerdere eigenschappen die het geluid slechter maken.

En ja, bij moderne versterker technieken is er meestal heel veel openloop gain en dat kan op meerder manieren mis gaan als de ontwerper
niet met een aantal zaken rekening houd.
Dat is voor voorversterkers weer anders dan eindversterkers en een deel komt overeen.

En aantal zaken is in eerste instantie gunstiger bij buizen, vooral omdat er vaak geen hoge openloop gain beschikbaar is, maar dat heeft ook weer zijn goede kanten. :-)
Een buizenversterker clipt vriendelijker, maar het is natuurlijk de bedoeleing dat je een versterker installatie nooit laat clippen!
Daar heb je voldoende vermogen voor nodig, in een redelijke huiskamer met gemiddelde luidsprekers denk dan aan 40 a 50Watt per kanaal.

Nou dan het je het als HiFi fanaat allemaal opgelost (ik weet er alles van *grin*) dan blijkt een groot deel van je CD's geclipt gemaasterd te zijn, en nee, dat zuig ik niet uit mijn duim.

En de handel die nu wel eens goed is opgenomen en gemasterd, is niet de muziek waar je graag naar luisterd, live sucks! *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 juni 2022 15:30:40 schreef rob040:
[...]
De vorm van een signaal is een resultante van een mix van sinussen.
Je kunt niet zeggen dat je een blokgolf kan goed weergeven zonder dat harmonischen er toe doen. Vallen de harmonischen weg, dan is het geen blokgolf meer. En dus zal het anders klinken.
Maar misschien begrijp ik je niet goed.

Ik had het alleen over de golfvormen van MUZIEK. Díe moet een versterker zo natuurgetrouw mogelijk doorgeven; meer niet!

Hoe dat gebeurt is en andre zaak, daar zegt @Bram het zijne al over.
Een ding zegt hij al in de post hiervoor: De slew-rate, die zorgt dus de nauwkeurigheid waarmee transiënts worden doorgegeven en daarmee de juiste verhouding van de harmonischen bepaalt en dus de klank. Dat geldt niet alleen voor blokgolven, maar ook voor pulsen en pieken, zaagtandvormen en driehoeksgolven. Als een zaagtand/driehoek niet zuiver lineair wordt versterkt, tast dat het geluid ook aan ((niet-)lineaire vervorming).

Hopelijk is dan uiteindlijk ook het (elktro)mechanische deel van de keten in orde.
Met name de akoestiek van de opnamezaal/-ruimte, de microfoons (inclusief opstelling!) of andere transducers (o.a. bij guitaar) en vooral de luidprekers en hun behuizing. Die laatste moeten dan weer goed matchen met de luisterruimte.

En als dan het gehoor en erger nog, de perceptie, van de luisteraar niet goed (meer) is, is alles voor niets.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Voor de voorversterker zoek ik een geschikte trafo met aan de uitgang 210-0-210V.

Nu heb ik een vraag of deze trafo:

https://www.hammfg.com/files/parts/pdf/363AX.pdf

De spanning van 100-0-100V die bij deze trafo word opgegeven is bij 120V aan de primaire zijde. Dan wordt bij 230V aan de primaire zijde de uitgangsspaaning 230/120 x 100 = 192V, toch?

Zou ik de 230V uit het lichtnet mogen aansluiten op de 100V en 110V wikkelingen? Aan de secundaire zijde krijg je dan 230/210 x 192 = 210V, is dit juist?

edit:

haha blijft lastig....Bij 240V staan de 2 primaire wikkelingen in serie, bij 120V staan ze parallel. Dus secundaire spanning zou bij 240V ook iets van 100V moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Bukkum op woensdag 22 juni 2022 23:36:40 (17%)

mel

Golden Member

Als een trafo voor 110 V primair is, dan gaat het mis als je m op 230 aansluit..de primaire wikkeling gaat dan gegarandeerd uitfikken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als het de trafo is in je bijlage....

Primair in serie betekent 240V en er loopt dan ca. 125mA bij volle belasting

Primair parallel betekent 120V en er loopt dan bij volle belasting 250mA

Secundair kun je niets parallel of in serie zetten.
De 0V red yellow is je nul, de beide red met gelijkrichtdiode naar de plus. Plaatje 1

Een brugcel kan, maar dan heb je maar maximaal of het halve vermogen, of de dubbele spanning. Plaatje 2.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 juni 2022 23:22:33 schreef Bukkum:
Nu heb ik een vraag of deze trafo:

https://www.hammfg.com/files/parts/pdf/363AX.pdf

[...]Zou ik de 230V uit het lichtnet mogen aansluiten op de 100V en 110V wikkelingen?

Nee. Maar de trafo kan op 230 V:

'GRY-electrostatic shield' komt aan massa.

Aan de secundaire zijde krijg je dan 230/210 x 192 = 210V, is dit juist?

Als je de trafo aansluit zoals hierboven, dan komen er de spanningen uit zoals die er in het schema secundair bij staan.
(NB: de onderste 'RED' staat in tegenfase met de bovenste 'RED'. Tussen de twee REDs staat dus 200 V AC.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik leg het wat slecht uit merk ik nu, ik wil het inderdaad aanlsuiten zoals op de afbeelding van Frederick, bedankt.

Op 23 juni 2022 12:01:09 schreef Frederick E. Terman:
[...]Als je de trafo aansluit zoals hierboven, dan komen er de spanningen uit zoals die er in het schema secundair bij staan.

Wat je verteld is toch niet juist? De opgegeven spanningen zijn op basis van 120V. Dan worden beide primaire wikkelingen volledig benut. Nu met 230V gebruik je een primaire wikkeling niet volledig. Aan de secundaire kant wordt dan de spanning 240/230 = 4% hoger?

Met deze gedachte wil ik niet de 110V aftakking gebruiken maar de 100V, dan wordt de spanning aan secundaire zijde 240/220 * 100V = 109V

[Bericht gewijzigd door Bukkum op donderdag 23 juni 2022 20:10:00 (10%)

Wat FET schrijft is correct.
Je sluit 230V aan op de twee primaire wikkelingen. Over de ene primaire wikkeling die je volledig gebruikt staat 120V. Over de andere primaire wikkeling die je gedeeltelijk gebruikt staat 110V, dus samen 230V. Als je de spanning meet tussen de blauwe en witte draad van de primaire wikkelingen, dan zal je merken dat daar 240V over staat, dus 10V hoger dan de aangesloten 230V. Primair kloppen dan de opgegeven spanningen, dus secundair ook.

Op 23 juni 2022 20:06:45 schreef Bukkum:
Met deze gedachte wil ik niet de 110V aftakking gebruiken maar de 100V, dan wordt de spanning aan secundaire zijde 240/220 * 100V = 109V

Dat mag niet. Je mag geen hogere spanning op de wikkelingen aanleggen die de fabrikant voorgeschreven heeft. Bij aanbrengen van een te hoge spanning kan de transformator in verzadiging raken zodat de primaire (magnetisatie)stroom te hoog wordt met het risico dat de primaire wikkeling doorbrandt. Dat schrijft mel een paar posts eerder ook.