bachelor of master Opleiding

McAwesome

Golden Member

Mijn opmerking heeft niets te maken met het leerplan en de studiepunten die best wel OK zijn, het gaat om maatschappelijke waardering.

In België zijn er gewoon minder interessante jobs dan in Nederland en het valt op dat nogal wat Bachelors (en soms zélfs Masters) jobs doen waarvoor een TSO opleiding ook had volstaan. Dat fenomeen haalt dan ook weer de algemene waardering voor de Bachelor opleidingen omlaag.

ik heb het idee dat de "waardering" veel meer te maken heeft met vraag en aanbod van werk, dan of het hooggeschoold is.

McAwesome

Golden Member

Een punt is ook dat je met een Master makkelijker iets totaal anders kan doen dan waar je voor gestudeerd hebt. Je hebt dus veel meer keuze qua beroepsmogelijkheden.

Je kan perfect met een Master Agogische Wetenschappen beleggingsadviseur worden bij een bank. Dat moet je zelfs met een Bachelor Economische Wetenschappen niet proberen (het minimum opleidingsniveau bij veel banken is tegenwoordig Master, anders kom je er gewoon niet in).

A ok op die manier,maar in Belgie ziin ook intersante bedrijven,hoor,mijn broer werkt bij een pharmaceutisch bedrijf,ik zelf werk als eketricein,maar toch ook tamelijk veel glasbedrijven,maar ja idd in Nederland kan het beter zijn.Ook tamelijk veel chemiebedrijven.

A ok,ja een Master,dit is normaal 1 niveau,kwa moeilijkheidsgraad dan een bachelor,van secundair naar bachelor was 2 niveaus moeilijkheidsgraad.Van graduaat naar bachelor 1 niveau.

master is niveau 7
bachelor is niveau 6
graduaat is niveau 5
secundair is niveau 4