Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Ah, dat is zeker een oplossing dan. Hoe kan je zien dat die er 20 op voorraad hebben? Ik zie dat precies nergens staan. Ik heb al te vaak met moeilijk verkrijgbare componenten meegemaakt dat je ze online bestelt, en dan een week later de boodschap krijgt dat ze ze toch niet meer hebben.

Het is misschien sowieso geen slecht idee om eens naar een vervanger te kijken als deze zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Ze worden gebruikt voor pH probes dus de hoge impedantie is wel een noodzaak. En helaas sneuvelen ze wel eens bij het vervangen van een pH probe (mogelijk door ESD) dus ik zou er nog wel wat op reserve moeten nemen.

Arco

Special Member

Bij de meeste websites is de ICL7611DCPAZ nog gewoon leverbaar, en niet obsolete of zo.
(wel jaar wachttijd, maar dat is nu eenmaal met bijna alle ic's zo)

Heisener heeft er nog 52.764 op voorraad... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 juni 2022 17:40:36 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 19 juni 2022 17:27:17 schreef KellyDK:
Ah, dat is zeker een oplossing dan. Hoe kan je zien dat die er 20 op voorraad hebben? Ik zie dat precies nergens staan. Ik heb al te vaak met moeilijk verkrijgbare componenten meegemaakt dat je ze online bestelt, en dan een week later de boodschap krijgt dat ze ze toch niet meer hebben.

Het is misschien sowieso geen slecht idee om eens naar een vervanger te kijken als deze zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Ze worden gebruikt voor pH probes dus de hoge impedantie is wel een noodzaak. En helaas sneuvelen ze wel eens bij het vervangen van een pH probe (mogelijk door ESD) dus ik zou er nog wel wat op reserve moeten nemen.

Een goede webshop doet idd aan voorraadbeheer en geeft aan als het bestelde in aantallen niet voorradig is. Ik heb er 20 in de basket gegooid en tot aan de betaling ging alles ok. Maar als je zeker wilt zijn kan je HAJE natuurlijk ook eerst mailen.

Mosfet ingangen bij opamps zijn idd gevoelig voor statische lading. Maar het staat allemaal in de specs beschreven hoe daarmee om te gaan. Als die bij jou bij bosjes sneuvelen dan wordt er ergens iets verkeerd gedaan. Niet de opamps de schuld geven!

Heisener heeft alles op voorraad. Wat verdacht veel. En het is een Chinees.

Het kan best zijn dat je een origineel component krijt. Maar het kan ook zijn dat er gewoon een 741 chip in is geplaatst.

Op 16 juni 2022 13:38:30 schreef Tidak Ada:
[...]

Dat lijkt sterk op het kabeltje dat bij kleine Olympus kameraatjes zit. Dat heb ik ooit eens bij 'Alle Kabels' of de 'KabelShop' gekocht....

Daar lijkt ie i.d.d. heel erg op, heb ik hier liggen, maar past net niet... T midden deel in het chassi deel is net ff te dik.

zit sinds 2009 in de PV.
Tidak Ada

Golden Member

Jammer!
Het leek een goede oplossing.
Wat dat betrft is die USB-C norm een goede oplossing, alleen blijft voor mij Apple's 'lightening' de meest degelijke uitvoering.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een goede webshop doet idd aan voorraadbeheer en geeft aan als het bestelde in aantallen niet voorradig is. Ik heb er 20 in de basket gegooid en tot aan de betaling ging alles ok. Maar als je zeker wilt zijn kan je HAJE natuurlijk ook eerst mailen.

Ze hebben er nog drie; dat helpt me helaas niet zo heel veel verder. Dus eigenlijk zoek ik toch nog een vervanger.

fatbeard

Honourable Member

Voor de constructie van een binair gecodeerde 0.1Ω-51.1Ω weerstandsbank (kabelsimulator) heb ik wat weerstanden nodig om de benodigde waardes samen te stellen:
2.2Ω 1% 2W (2 nodig)
2.7Ω 1% 2W (1 nodig)
4.7Ω 1% 3W (2 nodig)
8.2Ω 1% 5W (3 nodig)
die vermogens zijn echt nodig, er moet 700mA door kunnen.
Ik zoek me een slag in de rondte maar heb totnogtoe alleen de laatste twee kunnen vinden (bij Digikey, en daar kan ik zelf niet bestellen)...

D'r zitten wel meer 1% weerstanden in, maar die heeft zowat iedereen (diverse waardes 0.6W en 1Ω 1W) en vormen geen probleem.

Wie weet/heeft een oplossing?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Blijkt dat het 'gewoon' te koop is bij Ali... |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 26 juni 2022 23:32:25 schreef fatbeard:
Blijkt dat het 'gewoon' te koop is bij Ali... |:(

De weerstanden zullen best redelijk zijn, maar best kans dat die 1% maar 5% is. En dat de TC tamelijk groot is. Maar je weet nooit. Soms hebben ze restparttijen Vishay etc.

fatbeard

Honourable Member

TC is van ondergeschikt belang, net zoals ruis: het moet een kabel simuleren; koper heeft ook een aanzienlijke TC...

Ze zien er uit als Vishay, maar ik zal wel wat meetwerk moeten doen.
Gelukkig zijn de uiteindelijke waardes samengesteld uit minimaal twee weerstanden en ze worden per 10 verkocht, dus er is hoop..

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb een boekje 0603 weerstanden E24. Dat horen altijd 1% weerstanden te zijn. Maar sommige weerstanden zijn gemarkeerd alsof ze 5% zijn. Ook waardes die NIET in E12 zitten.

Een chipje wat ik gebruik wil een "1:10" spanningsdeler hebben. De fabrikant stelt voor om een 91k weerstand te gebruiken.... Dus mijn voorraad 91k uit het sampleboek gaat daarmee op. Moet binnenkort maar eens een rol kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Misschien niet helemaal op z'n plek hier, maar een heel nieuw topic openen is ook zo wat.

Ik ben een printje aan het maken, en om de goedkope mosfets te kunnen gebruiken is het wenselijk om de mosfets aan te sturen met meer dan 3.3V. Een HCT245 als levelshifter is ondertussen plan A. Dat werkt met de mosfets die ik zojuist zag.

Maar ik zat te denken: zou er niet een chipje zijn waar ik logic level signalen in kan sturen en waar dan 12V mee geschakeld kan worden?
Ik kan gewoon een klein N-fetje kopen en een pullup. Maar dat is waarschijnlijk niet handig als er ge-PWMed gaat worden (en dat gaat gebeuren).

Ik kan een ULN2803 kopen, hoef ik maar 1 ding te solderen, maar zelfde bezwaar een "drive" om de uitgang hoog te maken.

Ik kan normale fet-drivers kopen. Dual in een SO8. Maar dat gaat in de papieren lopen kwa kosten. Dan heb ik alleen meer vrijheid in de keuze van de mosfet, maar de print wordt significant duurder. Dat heb ik liever niet.

Weet iemand een goedkope manier om veel mosfets aan te sturen met een 12V gate-drive.

Hmm. OK. Een mosfetje met pullup die een 12V CMOS driver aanstuurt. Dat zou moeten werken. Beetje veel extra onderdelen. Weet iemand iets beters?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Er zijn toch ook goedkope fet drivers? (de NCP5901 kost 33 cent/100 stuks)
https://eu.mouser.com/ProductDetail/onsemi/NCP5901DR2G?qs=UikTwjRNStLh…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met de anti-crossover en de enkele input werkt het niet voor mij. Met fet-driver (evt met high side zoals deze) met LIN en HIN kan ik twee fets per driver aansturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

Misschien een HEF4104B van Nexperia?

This signature is intentionally left blank.
evelo

Golden Member

Voor het installeren van 2 gps antennes op een tractor ben ik al een tijdje op zoek naar de gepaste bouten.
https://www.ardusimple.com/product/survey-gnss-multiband-antenna/

Ik zou er 2 nodige hebben van 5/8" 11 TPI/UNC. Lengte vanaf 20mm, wat korter maken kan altijd.

Ik vind ze ook wel op ali-express maar ik vind het nogal onduidelijk wat er aangeboden wordt. En ik heb er eigenlijk maar 2 nodig.

Iemand die toevallig deze bouten heeft liggen en het ziet zitten om er enkele op te sturen tegen betaling?

fatbeard

Honourable Member

Dat zijn beste bouten...
Is de linker misschien een oplossing? (klikbaar)
https://ae01.alicdn.com/kf/S1fd85730561949b78aa860f0a995b83el.jpg

Anders deze (kies juiste schroefdraad en lengte).

Dichter bij huis kan ook, maar is wel duurder èn je betaalt verzendkosten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 28 juni 2022 21:23:41 schreef PE9SMS:
Misschien een HEF4104B van Nexperia?

Thanks! Dat geeft me net genoeg hints zodat ik de NTS0308E en CD4010B-Q1 heb gevonden! :-) Die eerste zal wel niet onder een euro te krijgen zijn. Maar die 4010 vast wel. Thanks voor de suggesties. Ik ga het evalueren.
@PE9SMS hieronder: Jep. Ook gevonden. En inderdaad toch te duur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

You're welcome. Die NTS0308E doet geen 12V.

This signature is intentionally left blank.
evelo

Golden Member

Op 29 juni 2022 01:26:04 schreef fatbeard:
Dat zijn beste bouten...
Is de linker misschien een oplossing? (klikbaar)
[afbeelding]

Anders deze (kies juiste schroefdraad en lengte).

Dichter bij huis kan ook, maar is wel duurder èn je betaalt verzendkosten...

Bedankt!

Ik neig naar die tweede optie. Wel iets van 17€ voor 2 bouten maar dan moet dat maar.

mel

Golden Member

Ik zoek 3 condensators, 0,1 U 1000V.axiaal. Waar vind ik die?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

... en dan maar hopen dat die laatste geen chinese volts gebruikt ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten