Op 29 juni 2022 11:25:08 schreef grotedikken:
Vroehguh, ooit weleer, destijds zijn de trefwoorden in dit topic.
Wat voorbij is is voorbij.
Onhandig grote antennes, beperkte reikwijdte en kanalen.
Voor grotere afstanden complexe propagatie en 27MHz is daar zeker ongunstig omdat je dicht tegen de MUF aanligt. Dus onzekere toevalsverbindingen.
En wie dxte veroorzaakte enorme overlast in tv en radio in de omgeving.
Bijna elke CBer had heibel met zn omgeving.
Stokpaardje, stop daar eens mee, wij hadden geen herrie met de omgeving en deden ieder weekeinde of wanneer gelegenheid was DX.
Er was propogatie, en dus vaste verbinding met Buenos Aires.
En dat was met 12,5 Watt en verderop met ongeveer 900 Watt.
Niemand tot last geweest.
Het was ook oorspronkelijk bedoeld voor afgelegen plaatsen in de VS waar geen telefoon voorhanden was en niet voor drukbevolkte steden.
De eerste civiele 11 meter gebruikers gebruikten oude Franse legerapparatuur...
CB was ooit de voorloper van de sociale media en ontaarde in no-time.
Op sommige plaatsen ja, tokkies houd je overal, zelfs op de legale amateurbanden.
De mogelijkheden zijn vandaag zo oneindig veel groter dat de gebruikers nooit meer terugwillen.
Trefzekere contacten met nagenoeg ganse wereld zonder gecijfer en gedoe, geen overlast voor de buren, niet enkel gesprekken , maar ook uitwisselen van foto's filmpjes, documenten en zoveel meer. Het gepeupel is wat comunicatie betreft vandaag strontverwend.
Het mist alleen de magie van een verbinding..
En ja, daar is niet iedereen gevoelig voor natuurlijk..
Als ik mijn barbeque wil aansteken, ga ik geen uur met een stokje in een houten plankje gaan draaien als er een gasaansteker naast me ligt.
Ik zie je er wel voor aan....
Kortom , CB heeft wel een plaatsje in Bokrijk tussen de oude ambachten en gebruiken, maar dat is het.
Je kan argumenteren dat het gaat om de interesse in de techniek, maar dat is nooit het punt geweest bij CB waar de nadruk uitdrukkelijk lag op het communiceren zelf en de sociale (of eerder asociale) omgang.
En om technisch te experimenteren is het radioamateurisme de aangewezen piste. Al is het daar ook verdacht stil.
Dan waren wij de uitzondering....
Zonder de 11 meter en de 3 meter zou ik nooit mijn licentie gehaald hebben...