CB vraagje

Dit topic is gesloten

Hallo,

Ik had een oude CB liggen waarbij ik een jaar of 10 geleden al een post deed. https://www.circuitsonline.net/forum/view/86922

Na lang in de kast te liggen wilde ik het ding verder gaan testen. Ik haalde een CB antenne en probeerde het.

Nu is mijn vraag ofdat het normaal is dat ik niets kan ontvangen, enkel ruis. Het ene kanaal is al sterker dan het andere maar daar blijft het bij.

Is het super belangrijk eerst de antenne af te regelen met een SWR meter of maakt dat niet uit?

Ik woon in Eke, dicht bij Gent.

Met vriendelijke groeten
Louis

Volgens mij is CB een tikje minder hot als in het verleden...
Met een scanner op 27MC zal je misschien eens wat horen op een van de kanalen.
Misschien het trucker kanaal (Was dat 9)

Wat voor antenne? Hoe hoog? Binnen of buiten?

Als er geen condities zijn, is het bereik van een mobiele CB set meestal minder dan 10km, als je een normaal presterende ontvangstantenne hebt.
Het kan best zijn dat er niemand binnen 10km op het moment gebruik maakt van CB.
Ik woon vlakbij een snelweg met flink wat vracht, dus ik hoor regelmatig wel wat. Het gebruik is zeer sterk afgenomen sinds de introductie van de mobiele telefoon, maar toch hoor je nog wel af en toe wat.

Een halvegolf op de gevel kan wel een kilometer of 45 komen, maar ontvangen doe je de mobiele stations alleen maar als ze echt dichtbij zitten.

Als er wél condities zijn, dan zul je bijna altijd wel wat horen, maar veel DX stations zijn AM of SSB. FM wordt niet zoveel voor DX gebruikt.
Als je een FM bakkie hebt, zul je de AM en SSB stations niet waarnemen, ook al is het signaal sterk genoeg.
Het helpt om even op de WebSDR's te luisteren (er zijn er flink wat, ook in België) om te horen of je misschien wat zou moeten horen.
www.websdr.org en http://kiwisdr.com/public/

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Type Antenne is een SIRIO NEW TITANIUM 3001 MAG PM125
Antenne staat binnen voor het raam
op de 1ste verdieping
De CB is een Emperior Samuraï, heeft AM functie

Heb je de magneetvoet van de antenne wel op een stalen ondergrond staan, zoals de CV radiator (verwarming), een dergelijke antenne heeft wel iets van tegencapaciteit nodig.

Telefunken Sender Systeme Berlin

zoals de CV radiator (verwarming), een dergelijke antenne heeft wel iets van tegencapaciteit nodig.

Dergelijke antennes zijn gemaakt om op een auto te plaatsen. De metalen auto maakt dan ook deel uit van het elektrische circuit van wat antenne genoemd wordt. Bij deze antenne had je dus een auto moeten kopen. Nu heb je maar een halve antenne.

E.e.a. kun je goed maken door een ander metalen object zoals een grote verwarmingsradiator, een bedden spiraal of een ander groot metalen object te gebruiken in plaats van een automobiel.

P.S. Je was iets sneller. Die magneetvoet moet met het hele voetoppervlak contact maken met metalen object. Dat wordt een capacitieve koppeling genoemd. Bij jouw is er nu zo goed als geen koppeling, en dus eigenlijk geen aardvlak.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 27 juni 2022 21:58:58 (17%)

Ok ik begrijp het, maar vind het nog steeds raar dat ik helemaal niets ontvang. Misschien eens een SWR meter aanschaffen. Kan de antenne nog bijregelen.

Mag de rubber tussen de voet en de radiator blijven zitten?

[Bericht gewijzigd door Louis123 op maandag 27 juni 2022 22:07:40 (17%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

HF is niet mijn kopje thee, maar het lijkt me dat de SWR enkel relevant is bij zenden, niet bij ontvangen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Doe dit, en je hebt je antwoord.

Op 27 juni 2022 21:16:45 schreef Ledlover:
Het helpt om even op de WebSDR's te luisteren (er zijn er flink wat, ook in België) om te horen of je misschien wat zou moeten horen.
www.websdr.org en http://kiwisdr.com/public/

Je antenne binnen is zwaar suboptimaal, wel of geen groot grondvlak zal niet uitmaken voor de ontvangst (wel voor zenden).
De SWR speelt geen significante rol bij ontvangst, zeker niet als je een buitenantenne binnenshuis probeert te gebruiken.
Bij zenden uiteraard wel, maar dan geldt ook dat je met die antenne binnenshuis maar zeer slechte resultaten gaat halen, met een kans op storing op je eigen apparatuur of die van de buren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 27 juni 2022 22:21:00 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Beste Louis,

als ik jou was zou ik er geen moeite meer voor doen, er is niet veel meer te ontvangen daar.
En als je dan toch perse luisteren wilt doe jezelf een lol en luister dan eerst naar online ontvangers.
http://kiwisdr.com/public/

heb zelf ook even geluisterd,
er waren 3 stations te horen met elkaar in QSO die ik hoorde via een SDR in Lauwe en dat was het.
Tis niet veel meer!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ok ik begrijp het, maar vind het nog steeds raar dat ik helemaal niets ontvang. Misschien eens een SWR meter aanschaffen. Kan de antenne nog bijregelen.

Dat zal voor ontvangst weinig uitmaken. Er zijn gewoon weinig of geen stations te ontvangen. Je antenne is ook gewoon erg slecht. Alleen een goede buiten antenne kan hier helpen. Of je zet deze antenne op een auto, regelt hem af en rijdt naar een minder dicht bezonnecelde en van goedkope rotte schakelvoedingen voorziene locatie. Dan zou je misschien wat kunnen ontvangen.

Mag de rubber tussen de voet en de radiator blijven zitten?

Als het rubber niet te dik is! Ja

Je luistert toch wel van kanaal 1 26,965 tot kanaal 40 27,405MHz?
Dat zijn de "normale 40 kanalen".
Probeer ook eens kanaal 19 daar zitten truckers.
Anders afwachten tot er condities zijn op 27,555MHz.
En met AM of USB is er dan wel wat te ontvangen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

De activiteit van de zon neemt ook weer toe, dus de condities zullen alleen maar verbeteren. momenteel hoor ik NERGENS iets, alleen op 40 meter is er af en toe activiteit..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Als hier niks te horen is en ginder ook niet en bij jullie evenmin dan zullen goeie condities daar weinig aan veranderen. Drie maal niks blijft niks.

Zie gewoon onder ogen dat de huidige communicatiemiddelen zo extreem geëvolueerd zijn dat niemand nog die oubollige technieken gebruikt ..

Tenzij uit nostalgie, Paard en kar zie je ook nooit meer op de weg, tenzij op een lokale kermis als folkloristische attractie.

Henry S.

Moderator

Op 28 juni 2022 00:02:55 schreef Ex-fietser:
Dat zal voor ontvangst weinig uitmaken. Er zijn gewoon weinig of geen stations te ontvangen. Je antenne is ook gewoon erg slecht. Alleen een goede buiten antenne kan hier helpen. Of je zet deze antenne op een auto, regelt hem af en rijdt naar een minder dicht bezonnecelde en van goedkope rotte schakelvoedingen voorziene locatie. Dan zou je misschien wat kunnen ontvangen.

Dan ben je ook meteen van het PLC geknetter af, dat is meestal alles wat ik buiten condities om op 27MHz ontvang. De 10m band is gelukkig lekker stil, even geen goede condities maar vorige week toch wat flarden uit Indonesie gehoord.

Even GD bijsturen:

27MHz in FM mode wordt nog gebruikt door truckers, en mafkezen die het handig vinden om via de microfoon plaatjes te draaien 8)7 .
27,555MHz USB is de DX aanroepfrequentie, als je daar wat op hoort dan zijn grote afstanden te overbruggen. De frequentie (en de QSY's na een succesvolle aanroep) wordt door veel liefhebbers nog steeds gebruikt, DX is een populaire sport.

Op 28 juni 2022 06:50:17 schreef mel:
momenteel hoor ik NERGENS iets, alleen op 40 meter is er af en toe activiteit..

Antenne stuk? Elke dag hoor ik wel wat op 80/40/20/10, en ook op de WARC bandjes zo nu en dan. Kort geleden waren er wat digitale verbindingen tussen Europa en Zuid Amerika.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
harry64

Golden Member

Ik zag op de websdr twente wel wat activiteit tussen 09 en 21 uur op 11 meter. Vroeger ooit zelf eens 1x verbinding kunnen maken op DX SSB met noord amerika op een zondagochtend rond 11 uur ergens halverwege oktober.

Toen had ik nog een vertikale gpa vrijstaand op +/- 25 meter hoog.
:P

mel

Golden Member

Vroeguh woonde ik in een flat van 13 verdiepingen, met de antenne op dak..
Toen ontving ik ook van alles. Maar ik moet het nu doen met een vertical voor 2/70, en een inverted V voor de kortegolf. En dat scheelt echt veel met dat ding toendertijd op dak..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Vroehguh, ooit weleer, destijds zijn de trefwoorden in dit topic.
Wat voorbij is is voorbij.

Onhandig grote antennes, beperkte reikwijdte en kanalen.
Voor grotere afstanden complexe propagatie en 27MHz is daar zeker ongunstig omdat je dicht tegen de MUF aanligt. Dus onzekere toevalsverbindingen.
En wie dxte veroorzaakte enorme overlast in tv en radio in de omgeving.
Bijna elke CBer had heibel met zn omgeving.

Het was ook oorspronkelijk bedoeld voor afgelegen plaatsen in de VS waar geen telefoon voorhanden was en niet voor drukbevolkte steden.

CB was ooit de voorloper van de sociale media en ontaarde in no-time.
De mogelijkheden zijn vandaag zo oneindig veel groter dat de gebruikers nooit meer terugwillen.

Trefzekere contacten met nagenoeg ganse wereld zonder gecijfer en gedoe, geen overlast voor de buren, niet enkel gesprekken , maar ook uitwisselen van foto's filmpjes, documenten en zoveel meer. Het gepeupel is wat comunicatie betreft vandaag strontverwend.

Als ik mijn barbeque wil aansteken, ga ik geen uur met een stokje in een houten plankje gaan draaien als er een gasaansteker naast me ligt.

Kortom , CB heeft wel een plaatsje in Bokrijk tussen de oude ambachten en gebruiken, maar dat is het.

Je kan argumenteren dat het gaat om de interesse in de techniek, maar dat is nooit het punt geweest bij CB waar de nadruk uitdrukkelijk lag op het communiceren zelf en de sociale (of eerder asociale) omgang.
En om technisch te experimenteren is het radioamateurisme de aangewezen piste. Al is het daar ook verdacht stil.

Jinny

Golden Member

Op 29 juni 2022 11:25:08 schreef grotedikken:
Vroehguh, ooit weleer, destijds zijn de trefwoorden in dit topic.
Wat voorbij is is voorbij.

Onhandig grote antennes, beperkte reikwijdte en kanalen.
Voor grotere afstanden complexe propagatie en 27MHz is daar zeker ongunstig omdat je dicht tegen de MUF aanligt. Dus onzekere toevalsverbindingen.
En wie dxte veroorzaakte enorme overlast in tv en radio in de omgeving.
Bijna elke CBer had heibel met zn omgeving.

Stokpaardje, stop daar eens mee, wij hadden geen herrie met de omgeving en deden ieder weekeinde of wanneer gelegenheid was DX.
Er was propogatie, en dus vaste verbinding met Buenos Aires.
En dat was met 12,5 Watt en verderop met ongeveer 900 Watt.
Niemand tot last geweest.

Het was ook oorspronkelijk bedoeld voor afgelegen plaatsen in de VS waar geen telefoon voorhanden was en niet voor drukbevolkte steden.

De eerste civiele 11 meter gebruikers gebruikten oude Franse legerapparatuur...

CB was ooit de voorloper van de sociale media en ontaarde in no-time.

Op sommige plaatsen ja, tokkies houd je overal, zelfs op de legale amateurbanden.

De mogelijkheden zijn vandaag zo oneindig veel groter dat de gebruikers nooit meer terugwillen.

Trefzekere contacten met nagenoeg ganse wereld zonder gecijfer en gedoe, geen overlast voor de buren, niet enkel gesprekken , maar ook uitwisselen van foto's filmpjes, documenten en zoveel meer. Het gepeupel is wat comunicatie betreft vandaag strontverwend.

Het mist alleen de magie van een verbinding..
En ja, daar is niet iedereen gevoelig voor natuurlijk..

Als ik mijn barbeque wil aansteken, ga ik geen uur met een stokje in een houten plankje gaan draaien als er een gasaansteker naast me ligt.

Ik zie je er wel voor aan....

Kortom , CB heeft wel een plaatsje in Bokrijk tussen de oude ambachten en gebruiken, maar dat is het.

Je kan argumenteren dat het gaat om de interesse in de techniek, maar dat is nooit het punt geweest bij CB waar de nadruk uitdrukkelijk lag op het communiceren zelf en de sociale (of eerder asociale) omgang.
En om technisch te experimenteren is het radioamateurisme de aangewezen piste. Al is het daar ook verdacht stil.

Dan waren wij de uitzondering....
Zonder de 11 meter en de 3 meter zou ik nooit mijn licentie gehaald hebben...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 29 juni 2022 11:25:08 schreef grotedikken:
Vroehguh, ooit weleer, destijds zijn de trefwoorden in dit topic.
Wat voorbij is is voorbij.

Dat is zo en dat is gelukkig verleden tijd, die toestanden in de jaren 80 van de vorige eeuw.

Als CB wordt gebruikt voor het maken van sociale contacten, dan heb je daar geen CB apparatuur meer voor nodig.
Facebook GSM, appen en weet ik veel meer is daarvoor in de plaats gekomen.
En dat is maar goed ook want dan zijn we verlost van wangedrag, knijpers en muziekdraaiers af.
Wat overblijft zijn de zendamateurs met of zonder licentie en daar was "normale communicatie" ook voor bedoeld.

Het was ook oorspronkelijk bedoeld voor afgelegen plaatsen in de VS waar geen telefoon voorhanden was en niet voor drukbevolkte steden.

Helemaal mee eens.

Onhandig grote antennes, beperkte reikwijdte en kanalen.
Voor grotere afstanden complexe propagatie en 27MHz is daar zeker ongunstig omdat je dicht tegen de MUF aanligt. Dus onzekere toevalsverbindingen.
En wie dxte veroorzaakte enorme overlast in tv en radio in de omgeving.
Bijna elke CBer had heibel met zn omgeving.

Onhandig grote antennes?
Wat heb je wel niet nodig voor de 80 of 160 meterband? Een lengte van 40 meter draad wegspannen heb je minimaal nodig op die banden.
Een horizontale dipool op 10 of 11 meter is slechts 5 tot 5 en halve meter nodig, dus ook voor een beam.
Ik vindt dat nog meevallen, ja het is nog steeds kortegolf en geen VHF/UHF.
Overigens vindt ik uw argument dat er geen betrouwbare verbindingen zijn te maken op deze hoge kortegolf frequenties nergens op slaan.
Het is juist de sport om geduldig het juiste moment af te wachten, tot de propagatie met andere werelddelen mogelijk is.
Als je dat niet begrijpt dan snap je ook niets van het zendamateurisme.

En wat die enorme overlast betreft dat is zwaar overdreven.
De niet goedgekeurde zendapparatuur beschikt over goede filters in de eindtrap, dezelfde filters als bij goedgekeurde apparatuur.
Een willekeurige CB set heeft vrijwel geen harmonische output en is sterk onderdrukt met 60dB.
Aparte eindtrappen, de z.g.n. lineairs hebben wat minder filtering, daar gelaten.
Als je op de CB banden actief bent hoeft dat echt niet met een kilowatt, ja dan is het logisch dat je interferentie veroorzaakt op consumenten apparatuur bij de buren. Deze storing betreft overigens meestal "laagfrequent inslag" op audio apparatuur. Die vorm van interferentie is een logisch gevolg van een te hoge veldsterkte, maar niet van harmonischen opgewekt uit de zender.

Wanneer je "gewoon" onder de 50 Watt blijft is storing bij de buren "onmogelijk" .
Dat verhaal dat iedere CB er een vorm van overlast veroorzaakt is een fabeltje, een broodje aap verhaal.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat was de vraag ook alweer? 8)7

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 29 juni 2022 13:56:21 schreef Martin V:
[...]

Onhandig grote antennes?
Wat heb je wel niet nodig voor de 80 of 160 meterband? Een lengte van 40 meter draad wegspannen heb je minimaal nodig op die banden.
Een horizontale dipool op 10 of 11 meter is slechts 5 tot 5 en halve meter nodig, dus ook voor een beam.

Wel, ik vind die CB autoantennes en dipolen van 5m wel onhandig groot, terwijl op mn mobieltje zelfs geen bobbeltje of uitwendige antenne meer te bespeuren valt en toch kan ik waar en wanneer dan ook om het even wie bereiken.

En wat die enorme overlast betreft dat is zwaar overdreven.
De niet goedgekeurde zendapparatuur beschikt over goede filters in de eindtrap, dezelfde filters als bij goedgekeurde apparatuur.
Een willekeurige CB set heeft vrijwel geen harmonische output en is sterk onderdrukt met 60dB.

Klopt niet. Dat is vergoelijking van mistoestanden destijds. CBers waren een ware plaag van Egypte voor tv kijkers. Zeker in de steden en sociale wijken. Niet enkel harmonoschen veroorzaakten storing, maar vooral directe instraling en oversturing van antenneversterkers. Anenneontvangst was toen nog algemeen. Zelfs directe instraling in tv middenfrequenten kwam voor. En immuniteit van elektronica was nog geen aandachtspunt. En dat bewijst eens te meer dat je een situatie van een halve eeuw geleden niet 1/1 kunt op vandaag projecteren.

Aparte eindtrappen, de z.g.n. lineairs hebben wat minder filtering, daar gelaten.
Als je op de CB banden actief bent hoeft dat echt niet met een kilowatt, ja dan is het logisch dat je interferentie veroorzaakt op consumenten apparatuur bij de buren. Deze storing betreft overigens meestal "laagfrequent inslag" op audio apparatuur. Die vorm van interferentie is een logisch gevolg van een te hoge veldsterkte, maar niet van harmonischen opgewekt uit de zender.

Dat klopt dan weer.

Wanneer je "gewoon" onder de 50 Watt blijft is storing bij de buren "onmogelijk" .

En dat is dan weer je reinste onzin. Vooral AM en SSB modulatie noverlast. De klassieke 4W en 5W veroorzaakten al vaak interferentie bij de buren. Daarom waren ze ook verboden.

Dat verhaal dat iedere CB er een vorm van overlast veroorzaakt is een fabeltje, een broodje aap verhaal.

Dat moet ik ten stelligste ontkennen. In stedelijke omgevingen waar CBers vaak opappartementen met balkonantennes werkten was het kommer en kwel. Het fabeltje is dat sommige amateurs die een CB verleden hebben dit proberen goed te praten.
ach, geschiedvervalsing om eigen imago op te poetsen gebeurde al ten tijde vn Caesar.

@FET, het antwoord heb ik al een tijdje gegeven.
Doordat CB kortgesloten is door modernere en veelzijdiger communicatie middelen die binnen bijna ieders budget liggen, zijn nog slechts weinigen begeesterd door dat omslachtig en beperkt gedoe.
Nu de zon na 11 jaar weer wat sproeten krijgt zijn er enkelen die terug beginnen kwijlen en hunkeren naar vervlogen tijden, maar dat is een kleine groep.

joopv

Golden Member

Bestaat er ondertussen een internet-based equivalent voor de CB? Zo iets als Echolink voor zendamateurs, of websdr's voor luisteramateurs?

GD, stop met in het verleden leven. De problemen van vroeger zijn van vroeger, niet van nu.

Het aantal gevallen van storing door CB'ers is nu extreem klein. AM en SSB zijn inmiddels legaal. De kans op storing door een CB'er is niet veel anders dan die door een gelicenseerde amateur op 10m, als ze allebei degelijke fabrieksapparatuur gebruiken. De halvegolf spriet aan de gevel is een van de makkelijkst te monteren antennes, veel makkelijker dan 't amateurspul wat ik heb geprobeerd. En met 4w in die halvegolf, met z'n basis op 6m hoog, kwam ik vrij makkelijk 45km ver.

Laat je verleden los. Zou je goed doen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit topic is gesloten