CB vraagje

Dit topic is gesloten

Hubie

Special Member

No to mówi? po polsku, wi?c nic nie m?drzeje ;-)

rob007

Yarr, Matey!

Nu maakt het mij niets uit hoor maar grotedikken je moet wel toegeven dat je wat tegen Cbjers heb!
En zoals je altijd reageert ben je ook door ze geplaagd volgens mij HAHAHAaaa LOL ;)
Ik ben ook een Cbjert geweest en hier in de omgeving Rotterdam dus ik weet echt alles en overal van af.
Ik heb inderdaad veel meegemaakt op CB, MAAR kan er niet negatief over zijn!
( kan echt HEEL VEEL vertellen wat ik heb meegemaakt op CB! )
En Hubie heeft ZEKER wel gelijk wat betreft die uitkomst:

Die 2 stellingen zijn beide uitgekomen

ik ben daar knal hart getuigen van.
.
Los van dit alles had ik ook al eerder gezegd er is niet zo veel meer op CB
( vind ik toch wel jammer en zonde van die ruimte het kan/kon ook nuttig zijn )
Een enkele vrachtwagen en tractor en echt HEEL SOMS 2...3 vrienden die ik nog hoor.
( ik heb inmiddels een paar keer geluisterd! :7 )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Sine

Moderator

De effecten van traumatische ervaringen raak je soms maar moeilijk kwijt. En kunnen 50 jaar na dato je leven nog altijd negatief beïnvloeden.

Ik vermoed dat GD het advies gekregen heeft er vooral met anderen over te praten.
En daar zijn wij de dupe van :z

Jinny

Golden Member

Op 3 juli 2022 08:18:49 schreef Sine:

Ik vermoed dat GD het advies gekregen heeft er vooral met anderen over te praten.
En daar zijn wij de dupe van :z

Laat dat voortaan even voorafgaan door een waarschuwing, ik zit nu al 5 minuten mijn laptop te ontdoen van koffie en kruimels koek.... :D :D :D :D

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

@Sine, het is vandaag nu eenmaal mode om oude tijdsgebonden mistoestanden op te rakelen en door een hedendaagse bril te bekijken .
Zelfs ministers en koningen excuseren zich publiek overdadig en wentelen zich in het stof voor wat hun voorgangers een eeuw geleden mispeuterd hebben. En de nazaten van slachtoffers van weleer ruiken geld. :-)

@Jinny dààr heb ik mijn lesje geleerd.
twee jaar geleden mijn kop thee omgestoten over mn laptop.
Onherstelbaar beschadigd.Ik dacht dat zo'n klavier waterdicht was, maar noppes. Duur kopje thee.

On-topic : De reacties van de hedendaagse CB luisteraars wijzen zoals gedacht er op dat het ontbreken van ontvangst eerder gevolg is van een lege ether dan van een ongunstige antenneopstelling.

In het geval van TS zal het een combinatie zijn van beide. Het is veel rustiger dan vroeger, maar de antenne binnenshuis, binnen de stoornevel van het huis opstellen is óók in FM een slecht plan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik kan me eigenlijk niks herinneren van storing op de TV of radio. Terwijl er vlak om ons heen toch flink wat bakkies aanwezig waren. Ik kon met mijn 100 mW walkie talkietje met zeker 25 mensen 'tokkelen' dus die zaten toch redelijk dicht in de buurt. Nooit geen storing gehad en de TV stond iedere avond aan.

Ik heb een signature dus ik ben
harry64

Golden Member

Yup, zitten er twee of meer zo'n 10 meter van elkaar af...

Breakie break, hoe kom ik bij jou binnen Hans?

Door de voordeur Sjaak.

Hadden ze hun raam open gehad, zouden ze ook met elkaar kunnen babbelen. :P

Anoniem

Oh, tegenwoordig zitten ze zelfs aan dezelfde tafel berichtjes uit te wisselen.

harry64

Golden Member

Is i.d.d. ook weer zo. Wat dat aangaat ontwikkelt beestje mens wel heel aparte communicatie. :P

Anoniem

Straks communiceren we op hersengolven. Geen apparaatje meer nodig.
Eén ding is duidelijk gebleken, die werken niet op 27 MHz :-) :-)

Ondertussen is het wachten op meer getuigenissen van witte raven over de situatie van vandaag.
Het verwondert me enigzins dat truckers nu nog frequent CB zouden gebruiken.
Ik zie wel regelmatig vrachtwagens slingeren over de snelweg terwijl de bestuurder zn krant leest op een tabletje of berichtjes stuurt met de smartphone.

harry64

Golden Member

Toen ik vorig jaar over de A28 (NL) reed, hoorde ik veel Polen, Roemenen en soms een Duitser onderling babbelen. Wel klein bereik want een paar kilometer verder vielen ze dan weer weg. Waren waarschijnlijk konvooien, want na een korte tijd ze horen kwam er zo'n trein van een truck of zes langs op de andere baan.

Het voordeel van CB is dat het een open systeem is. Iedereen (binnen bereik) kan iedereen aanroepen.
Telefonisch is dat geen optie. Je hebt geen whatsapp belgroep 'Truckers op de A1 tussen hectometerpaal zus en zo' om maar wat te noemen.

Het is gewoon een ander medium dan telefonie en internet, met z'n eigen nuttige en nutteloze toepassingen. CB is nutteloos als je onderweg met mensen thuis wil communiceren, de telefoon/internet is nutteloos als je wil zien of er onbekende mensen vlakbij zijn die met je meerijden.
Bepaalde apps zoals Grindr bieden nog wel die 'wie is er in de buurt' functionaliteit, en die zal ook voor truckers wel eens handig zijn, maar veel verbale communicatie over het reilen en zeilen op de weg gebeurt er via die app niet :+

Als je nu voor de rit afspreekt dat je in een convooi met een paar gelijkgestemden rijdt, dan kan je wel een groepsgesprek starten, met als nadeel dat als je dat urenlang doet dat je best veel data verbruikt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 3 juli 2022 16:08:54 schreef harry64:
Toen ik vorig jaar over de A28 (NL) reed, hoorde ik veel Polen, Roemenen en soms een Duitser onderling babbelen. Wel klein bereik want een paar kilometer verder vielen ze dan weer weg. Waren waarschijnlijk konvooien, want na een korte tijd ze horen kwam er zo'n trein van een truck of zes langs op de andere baan.

Mogelijk is dit voor de betrokken truckers een nuttig instrument, maar moet je dat als potentiële CB novice ook niet als ruis beschouwen?
Het is een besloten groep, dus je kunt niet deelnemen aan het gesprek en begrijpt evenmin een bal van wat er gezegd wordt.

Dat is waar 'break break' vandaan komt. Inbreken op een lopend gesprek. En in ieder geval is het een teken dat er nog wel gebruik van wordt gemaakt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
harry64

Golden Member

Op 3 juli 2022 16:38:29 schreef grotedikken:
[...]
Mogelijk is dit voor de betrokken truckers een nuttig instrument, maar moet je dat als potentiële CB novice ook niet als ruis beschouwen?
Het is een besloten groep, dus je kunt niet deelnemen aan het gesprek en begrijpt evenmin een bal van wat er gezegd wordt.

O, ja, dat zal vast wel, die komen waarschijnlijk ook in gebieden waar geen GSM-dekking is. En 'besloten' clubjes had je vroeger ook al op de CB. Hoorde je niet bij het clubje, werd je het kanaal af gejaagd of gewoon straal genegeerd.

harry64

Golden Member

Op 3 juli 2022 16:24:20 schreef Ledlover:
Het voordeel van CB is dat het een open systeem is. Iedereen (binnen bereik) kan iedereen aanroepen.
Telefonisch is dat geen optie. Je hebt geen whatsapp belgroep 'Truckers op de A1 tussen hectometerpaal zus en zo' om maar wat te noemen.

Het is gewoon een ander medium dan telefonie en internet, met z'n eigen nuttige en nutteloze toepassingen. CB is nutteloos als je onderweg met mensen thuis wil communiceren, de telefoon/internet is nutteloos als je wil zien of er onbekende mensen vlakbij zijn die met je meerijden.
Bepaalde apps zoals Grindr bieden nog wel die 'wie is er in de buurt' functionaliteit, en die zal ook voor truckers wel eens handig zijn, maar veel verbale communicatie over het reilen en zeilen op de weg gebeurt er via die app niet :+

Als je nu voor de rit afspreekt dat je in een convooi met een paar gelijkgestemden rijdt, dan kan je wel een groepsgesprek starten, met als nadeel dat als je dat urenlang doet dat je best veel data verbruikt.

Ik zal bij een volgende boerenprotest eens kijken of die toevallig ook CB op de trekker hebben. :P

Anoniem

Op 3 juli 2022 16:39:21 schreef Ledlover:
Dat is waar 'break break' vandaan komt. Inbreken op een lopend gesprek. En in ieder geval is het een teken dat er nog wel gebruik van wordt gemaakt.

Maar daar heb je toch niks aan. waarom zou je inbreken op een gesprek waarvan je niet weet waarover het gaat in een taal die je niet begrijpt en vice versa.

Anoniem

Op 3 juli 2022 17:49:56 schreef harry64:
[...]
Ik zal bij een volgende boerenprotest eens kijken of die toevallig ook CB op de trekker hebben. :P

Waarschijnlijk wel. Het nadeel van GSM is dat ze door onze overheid kunnen gelokaliseerd worden.
"Nee, boer Pummel, je zat niet thuis naar tv te kijken, je was exact op de plaats en het tijdstip waar die politieauto vernield werd. We gaan je kop eens vergelijken met de camerabeelden."

Evarist

Golden Member

Op 27 juni 2022 21:05:06 schreef Louis123:

Nu is mijn vraag ofdat het normaal is dat ik niets kan ontvangen, enkel ruis. Het ene kanaal is al sterker dan het andere maar daar blijft het bij.

Is het super belangrijk eerst de antenne af te regelen met een SWR meter of maakt dat niet uit?

Louis

De antenne en de opstelling zijn veel belangrijker dan het bakkie.Ik heb net met m'n Baofeng UV5R een verbinding over 100km gemaakt. De verbinding liep over een repeater 45km van hier. Ik stond op een berg en de repeater ook. Het tegenstation zat in een vallei maar met richtantenne.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nu is mijn vraag ofdat het normaal is dat ik niets kan ontvangen, enkel ruis. Het ene kanaal is al sterker dan het andere maar daar blijft het bij.

Is het super belangrijk eerst de antenne af te regelen met een SWR meter of maakt dat niet uit?

Louis

Nee dat maakt vrijwel helemaal niets uit.
In plaats van die antenne had je evengoed 5 en een halve meter draad eraan vast gemaakt en dat zou evengoed als ontvang antenne kunnen werken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Op 3 juli 2022 19:32:06 schreef grotedikken:
[...]
Waarschijnlijk wel. Het nadeel van GSM is dat ze door onze overheid kunnen gelokaliseerd worden.
"Nee, boer Pummel, je zat niet thuis naar tv te kijken, je was exact op de plaats en het tijdstip waar die politieauto vernield werd. We gaan je kop eens vergelijken met de camerabeelden."

Geen 27mc gezien bij deze lading vandaag.

Hubie

Special Member

Op 3 juli 2022 08:18:49 schreef Sine:
De effecten van traumatische ervaringen raak je soms maar moeilijk kwijt. En kunnen 50 jaar na dato je leven nog altijd negatief beïnvloeden.

Ik vermoed dat GD het advies gekregen heeft er vooral met anderen over te praten.
En daar zijn wij de dupe van :z

Nou,daar zijn we klaar mee dan.
Dus we moeten in lengte van dagen dat gezeur aanhoren/lezen van GD?

40 jaar geleden zat een ouwe vriend van mij gezellig keuvelend achter zijn bakkie een cryptogram op te lossen met iemand die 3 straten verder woonde.Daar is toch niets mis mee?

Nogmaals,ik heb helemaal niets met 27 MC maar GD doet het voorkomen alsof het allemaal Tokkies waren.Dat is gewoon NIET waar.

Anoniem

Op 4 ezeur?2022 22:24:54 schreef Hubie:
[...]

Nou,daar zijn we klaar mee dan.
Dus we moeten in lengte van dagen dat gezeur aanhoren/lezen van GD?

Tis natuurlijk veiliger om zoals jij af en toe een flauwe off topic mop te posten dan een gevoelig onderwerp aan te raken :-)

Gezeur? Ik merkte gewoon terzijde op dat CB destijds voor heel wat overlast zorgde door instraling in breedbandantenneversterkers wat strookt met de realiteit. Jij rakelt het weer op.door te beweren dat dit verzonnen is. Juist diegenen die het gezeur noemen houden het zelf in stand.
Wie zoals jij niets met CB heeft, kan daar niet eens over oordelen.
Misschien willen sommigen niet aan hun wangedrag van weleer herinnerd worden Dat zou de nijdige reacties verklaren.
Ik kap er maar mee voor het topic gesloten wordt, want blijkbaar rust er een taboe op.
Ondertussen heb ik nog geen getuigenis gelezen van leven op de CB,behalve een konvooitje Roemeense truckers

Jinny

Golden Member

Er rust geen taboe op, maar jij begint elke keer weer over de zo ongeveer zwaar crimineel zijnde gebruikers van de 11 meter toen.
Begin jij er niet over, dan zal ik niet verhalen over de toch wel mooie tijd die -wij- meegemaakt hebben.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten