Beste Allemaal,

Ik zit met het volgende probleempje. Op een bepaalde reeks motoren zitten we met een sensor die de luchtdruk voor het carterventilatiefilter meet. Bij iets oudere motoren wordt deze druk soms zo hoog dat hierop foutcodes worden gegenereerd. De sensor is een 3draads sensor (massa, signaalspanning en 5V voeding). Ik heb al eens een voltage deler geprobeerd op de signaaldraad waardoor de spanning naar de motorcontroller ongeveer 0,3V lager uitvalt dan zonder deze schakeling maar de controller blijft in fout gaan. Hij gaat in fout omdat hij bij contact aan en motor uit, atmosferische druk moet meten. Met de voltage deler, gaat hij dus ook dan 0,3V te weinig meten waardoor hij een foutcode genereerd.

Ik zoek dus een oplossing om de signaalspanning vanaf een bepaalde (liefst instelbare waarde af te vlakken zodat de druk wel nog mag stijgen maar de spanning dit niet meer doet. Ik meet straks de maximum waarde nog na maar ik geloof dat dit rond de 1,6V zal liggen.

Ik heb zelf heel weinig (lees geen) ervaring met elektronische schakelingen ;).

Alvast bedankt!

Groetjes, Vincent

Zonder verdere specificaties zou ik in deze richting denken. Met b.v. een LMV431 zou het ook precies kunnen.

Vast goedkoper dan nieuwe zuigerveren ;)

Geen idee wat een 'signaalvoltage' zou moeten zijn. In het Nederlands heet zoiets gewoon 'spanning'.

Als ik je zo lees, dan wil je feitelijk iets wat 'af' is toch nog een tijdje door laten draaien en feitelijk de 'beveiliging' buiten werking zetten.
Welnu, haal de sensor gewoon mechanisch uit het blok. Dan meet-ie altijd atmosferische druk en is iedereen tevreden.
Je zou eens kunnen kijken of je de carter ventilatie kan verbeteren - soms de boel gewoon eens schoon maken, knik uit een slang, filter schoon, dat soort dingen.

En tenslotte... je zou je eens af kunnen vragen waarom een fabrikant dit verzonnen hebben en er geld aan uitgegeven heeft. Die doet dat met een reden en niet omdat-ie toevallig nog een doosje van die sensoren over heeft.
Het zal niet de eerste diesel zijn die aan de haal gaat omdat-ie op z'n smeerolie is gaan lopen en er niks is wat dat 'regelt' (duh). En ja, dat stopt ook vanzelf. Meestal met een grote rookpluim en soms met wat rond vliegende onderdelen omdat het wel erg snel rond draaide. De ene is er gevoeliger voor dan de andere.

@Aart,alvast bedankt voor de nuttige reactie.

Ik heb ondertussen een collega van me (die handig is met arduino) hier ook over gecontacteerd en hij heeft er een moduele voor geprogrammeerd die we eens gaan testen.

Natuurlijk is dit een lapmiddel, het is ook helemaal niet de bedoeling om dit als blijvende oplossing te gebruiken. Levertijd van nieuwe motoren loopt de laatste tijd flink op waardoor we een periode moeten kunnen overbruggen zonder dat de trucks met foutmeldingen aan de kant worden gezet.

Sensor eruit halen en langs de buitenkant hangen is geen optie, hedendaagse motorcontrollers zijn "slim" genoeg om het te merken als ze onrealistische waardes meten.

Ik dacht dat twitter vooral diende om meningen te spuien en forums er zijn om elkaar vooruit te helpen dus ben je niet verloren gelopen EricP? :D

Tsja... jouw mening is blijkbaar dergelijk knoeiwerk te moeten gaan leveren. Tsja... :+ Er is vast iemand mee 'geholpen'.
En eh... en motor die voor elkaar is... die heeft nauwelijks tot geen carterdruk. Dus 'niks' meter is niet heel raar normaal gesproken. Al zullen er vast uitzonderingen op zijn.

er bestaan tig manieren om de spanning te limiteren, maar gezien de ruwe omgeving (trilling, temperatuur, EMC storingen) moet je het zo eenvoudig mogelijk houden.
bvb..
twee Si- diodes in serie gaan begrenzen rond 1,4 Volt. valt alvast te proberen.

Je kan zowat alles door een Arduino sturen en laten processen, maar hier lijkt het me niet de meest aangewezen oplossing :-)

@ERicP.. je hebt blijkbaar schrik dat de zuigerstangen tot op je dak gaan landen ? :+

gewone zener diode geen mogelijkheid? of paar serie diodes.

bv, als je spanning 5V is, maar het signaal is mag 1.6V, dan kan je gewoon een zener met of serie diodes maken.
je zet bv 2 diodes van 0,6V in serie met een germanium diode van 0,3V of 5 germanium diodes in serie. beetje trial en error om de goeie diodes te vinden om precies op 1,6V te geraken,
https://slidetodoc.com/presentation_image_h2/7f4af755306901b604e4ff3a41f70e81/image-14.jpg

de spanning aan de ingang kan stijgen, aan de uitgang ga je max de spanning van de (zener)diode(s) zien. alles hoger gaat de diode(s) geleiden.
misschien met een rode led kan je op 1,6V ongeveer begrenzen

led op met arduinos. ik gebruik vaak de nano's, maar de chinese variant heeft een crappy 5V regelaar erop zitten die 5% van de gevallen op 12V ineens uit elkaar klapt en de hele arduino meeneemt dan.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]

ja begrenzing met diodes, maar hier geen Ge gebruiken. die zijn te temperatuurgevoelig.

Je kan zowat alles door een Arduino sturen en laten processen, maar hier lijkt het me niet de meest aangewezen oplossing :-)

Meen je dat nou? Het past goed bij 'prutsen' in deze context...

@ERicP.. je hebt blijkbaar schrik dat de zuigerstangen tot op je dak gaan landen ? :+

Nee hoor. Zit ver genoeg weg. Maar ik blijf erbij dat een beveiliging buiten werking stellen zinnig kan zijn voor kort testen. Voor 'algemeen gebruik' is het gewoon not-done. Die fabrikant heeft er een reden voor om het zo te doen. Dat wil niet zeggen dat je dat klakkeloos moet accepteren, maar gewoon buiten werking stellen 'want het zit in de weg' is zelden een goed idee.
En eh... ja... ik heb meermaals een motortje zelfmoord zien plegen door 'af' en 'lopen op smeerolie'. Stoppen kan - als je op tijd bent - nog met een klassieke schakelbak en anders alleen door de luchtinlaat dicht te drukken - of er een koolzuurblusser in leeg te spuiten, dat doet het ook. Het ene blok is er gevoeliger voor dan het andere...

als ik het goed gelezen heb gaat er uiteindelijk wel een nieuwe motor in, en is dit bedoeld als tijdelijke oplossing totdat de leveringsproblemen opgelost zijn voor de nieuwe motoren. Nu, ja, als er geen truck meer bolt gaat het leveringsprobleem nooit opgelost geraken lijkt me :-)
a la guerre comme à la guerre., en ja het is oorlog in Europa.

Neem een 1.6v led (+ serieweerstand), simpeler kan niet...
https://nl.rs-online.com/web/p/leds/0826515

Met de waarde van de weerstand kun je de boel nog tweaken op de juiste spanning.

Ik heb even geen schema voorhanden, maar dit is makkelijk te doen met 2 opamps. Zoek even op fuelcut defender en je hebt schema’s zat.
Het is een oude gevaarlijke truc om de turbodruk begrenzer te omzeilen. Werd veel gebruikt in de Subaru en Mazda tuning wereld.