Capstan-as met corrosie

Arco, je hoeft het niet te meten je kan het duidelijk horen.
Er is niks heet gestookt dat het blauw ziet of krom is.

De tolerantie is vrij klein bij capstan asjes, ik vind het vrij vreemd dat mensen denken dat het geen probleem is als er deukjes in zitten.

De capstan as bepaald de snelheid van de tape, en als dat niet 100% rond is ga je dat meteen horen, dat hoef je niet te meten.

Met de vinger erop voel je niks, maar met de nagel voel je precies het probleem.

Op 3 december 2021 23:19:46 schreef nijhuisr:
Het cassette deck hersteld zodat het weer werkt met de as met putjes.

Het maakt geen beschadiging in de tape idd maar er zit een jengel in met de omwenteling van de as.

Onbruikbaar helaas vindt ik. Helaas.

Het hoeft niet in de capstan te zitten. Er zit genoeg mechanica in wat een onregelmatige bandloop kan veroorzaken.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Deukjes hoor je niet, want die raken de band niet, het gaat om het oppervlak wat de band transporteert. (daar moet dan nog wat uitsteken)
Als de jengel uit de capstan komt moet dat een 7.5Hz jengel zijn. Moet bij een testband met vaste toon makkelijk te horen/meten zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 4 december 2021 01:05:00 schreef ohm pi:
[...]Het hoeft niet in de capstan te zitten. Er zit genoeg mechanica in wat een onregelmatige bandloop kan veroorzaken.

Lijkt mij ook, het kan ook aan de bandspanning liggen. Even uitwisselen met de juiste capstanas van het andere deck.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 4 december 2021 02:00:05 (19%)]

Als dat door het asje is veroorzaakt dan heb je het niet goed vlak gemaakt (nogmaals: alleen uitstekende delen kunnen dit veroorzaken, putjes niet.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En beide capstanas/lagers oliën, nieuwe platte aandrijfsnaar plaatsen, aandrukrol kracht checken. Alles moet soepel lopen ook evt. slipkoppeling op wind en rewindas checken. De motor is niet overbemeten dus als er iets niet lekker draait merk je dat direct in het geluid.

Het lijkt er inderdaad op dat de capstan en aandrijfrol problemen geeft. De jengelfrequentie is vrij hoog. Het kan zijn dat door het afschuren van de as de as onrond is geworden. Dan zit je met het probleem, hoe krijg je die as weer zuiver rond, al of niet met putjes. Of er zit slip in de band tussen de aandrijfrol en capstan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 4 december 2021 14:07:22 (10%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Dit is een donor deck, wel jammer want hij is nog erg mooi.

Misschien kom ik nog een keer iets tegen, vooruit afspelen werkt heel mooi.

Ben ermee bezig geweest vandaag en heb de as echt helemaal glad, geen uit stekende deeltjes of iets.

Heb maakt geen beschadigingen in een tape maar het jengelt in de muziek zoals in het filmpje te zien is, onbruikbare as helaas.

Ondanks dat ik niet wist of de andere kant van de as bruikbaar zou zijn toch maar met hitte uit elkaar gehaald. Dit is nu het resultaat.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/BvEKYQ.jpg

Het is een non-ferro metalen vliegwiel met een brons achtige bushing en metalen pen.

De andere kant van de as is mooi en glad, ik ga er maar even vanuit dat de diameter over de lengte van de as gelijk is, ik kan geen afwijking meten met de schuifmaat.

Het puntje links van de as wordt een bolletje later, maar dat lijk me geen probleem. Ben benieuwd wat het doet als ik het weer in elkaar zet of krijg.

Helaas, het wiel wiebelt op het slechte stuk van de as. Ook heel erg hoorbaar.

Nu de as er toch weer uit was licht opgeschuurd met korrel 1000 en water en gepolijst met 3M polish 09376, dat zag er wel mooi glad uit maar nu zit de bushing te los voor de knel fitting. Het komt allemaal heel nauw.

Wiel terug geplaatst op het originele deel van de as maar krijg het niet meer recht draaiend, paar keer opnieuw geplaatst maar het is niet meer te herstellen.