Fiat Bravo lekstroom sinds nieuwe LCD radio

Hoi allen,

Sinds ik een LCD radio heb gekocht en de connectors in elkaar heb geklikt op de enige manier dat ze passen... blijk ik toch een lekstroom te hebben.

Auto start namelijk niet meer na 5 dagen zonder gebruik. oei.

De oude accu was te ver heen dus een nieuwe accu aangeschaft, maar ook deze was nu binnen een maandje leeggestrokken; tijd om er iets aan te doen.
Radio er weer uitgehaald. druppellader gebruikt om de accu weer tot leven te wekken.. Auto rijdt weer als een zonnetje. Dynamo blijkt trouwens gewoon te werken; uit meet ik 12-12.6 volt. met auto aan 13 volt. En met 2000 toeren meet ik 14 volt.

Nu heb ik een hypothese over de fout. maar ik durf niet zonder jullie input even de draden om te schakelen.

; De pins en bijbehorende ingang die op de radio zelf staan aangegeven heb ik ge-highlight in bijlage 1. (ik neem althans aan dat hij zo gespiegeld is, en dat geel op 12V+ zit, zwart op Ground en rood op Accu.
Echter; als ik nu de voltage meet over geel en zwart met de auto uit, en de sleutel uit het contact; meet ik 12.1 volt (zie bijlage 2).
En als ik dan rood en zwart meet dan meet ik 0 volt (bijlage 3).
Wanneer ik de sleutel in het contact doe en half draai voor stroom dan komt er 10.6 volt op rood en zwart te staan (bijlage 4)
Mij lijkt het dan logisch om geel en rood om te wisselen met elkaar....
echter als ik kijk waar rood vandaan komt, is dat het rode draad uit een kastje komt (zie blijage )ik denk dat deze is voor mijn OBD meter? dit rode kastje hegeft dan weer een hele dradensoep naar de hoofdaansluiting. maar ik kan niet herleiden waar rood vandaan zou moeten komen.

wie o wie kan mij helpen? alvast bedankt voor je reactie.

bprosman

Golden Member

en dat geel op 12V+ zit, zwart op Ground en rood op Accu.

ACC op je sticker staat niet voor "Accu" maar voor "Accesories" ofwel de geschakelde 12V.
Dus ik denk dat je de rode en gele om moet draaien.

https://nl.aliexpress.com/item/1005004146599339.html?gatewayAdapt=glo2…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Dat is een beetje het probleem met die standaard DIN connectoren: die zijn niet standaard. Soms worden er ineens nog extra signalen bij gestopt waardoor je als je een radio uit de doos aansluit de meest vreemde effecten kunt krijgen in de rest van de auto. Volgens mij was VAG de topper als het ging om die effecten, van deuren die niet op slot gingen of er weer af sprongen tot onverwacht openende ramen.

VAG is nu toevallig ook een speciale; die sluiten de geschakelde en permanente 12V volgens mij net omgekeerd aan tov alle andere merken. Dat is meteen ook de reden waarom de gele en de rode draad van een adapter vaak zo'n ronde kabelschoen hebben zodat je ze makkelijk kan omwisselen.

GJ_

Moderator

VAG had wel meer vreemde dingen, zoals de snelheidspuls op een van de pennen zetten.

ahá dus mijn vermoeden dat rood; acc (blijkbaar accesoires :P) gewisseld moet worden met geel klopt. is het niet alsnog raar dat rood vanaf dat rode doosje komt (bijlage 5) ?

Oh, wat wat ik me ook afvraag; waarom gaat de radio wel netjes uit (en is niet aan te zetten met de 'radio aanknop' wanneer ik de auto uit zet. Als deze schakeling zo verkeerd zit zou ik juist verwachten dat hij gewoon aan blijft. Hebben jullie daar nog een verklaring voor?

De voeding komt van de 12V lijn en de ACC lijn geeft je radio een start/stopsignaal. Als je de auto afzet pak je de voeding weg, en is het startsignaal nog steeds beschikbaar maar daar heeft de radio zonder voeding niet veel aan. Dat verklaart meteen waarom je de radio niet meer aankrijgt als de auto uit staat.

KGE

Golden Member

Op 31 juli 2022 16:39:32 schreef GJ_:
VAG had wel meer vreemde dingen, zoals de snelheidspuls op een van de pennen zetten.

Dat was om een snelheidsafhankelijke volumeregeling mogelijk te maken.

GJ_

Moderator

Dat was in eerste instantie voor de navigatie.

bprosman

Golden Member

Op 31 juli 2022 15:59:58 schreef GJ_:
Dat is een beetje het probleem met die standaard DIN connectoren: die zijn niet standaard. Soms worden er ineens nog extra signalen bij gestopt waardoor je als je een radio uit de doos aansluit de meest vreemde effecten kunt krijgen in de rest van de auto. Volgens mij was VAG de topper als het ging om die effecten, van deuren die niet op slot gingen of er weer af sprongen tot onverwacht openende ramen.

//Offtopic, een verstoorde CAN bus kan hele rare dingen gaan doen heb ook ik aan den lijve ondervonden. Ik heb een aftermarket temp/snelheidsmeter op het dashboard zitten. Dashboard kastje een beetje vol, ODB2 stekker is er er daardoor half uitgevallen en midden in Amsterdam begint mijn auto in te houden en traction control grijpt in (zomerdag). Stekker er uit gerukt en het was over. Later goed er in geduwd en geen probleem.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ojee.

ik heb op youtube nog wat radiomonteurs gevolgd over hoe deze aansluiting zou moeten zitten... en hij zit helaas gewoon correct. geel moet constant 12 volt leveren en rood moet na sleutelcontact signaal geven om aan te gaan en flink stroom te zuipen... afin.

des al niet te plus heb ik geel en rood omgeswitcht om hem altijd 'aan' signaal te laten krijgen, maar alleen stroom wanneer de sleutel in het contact zit. --> dit had als gevolg dat de radio starten samen met de auto. Echter sprong deze na 20-30 seconde weer uit. geen idee waarom.

Nu was ik er een beetje klaar mee... dus ik heb een oplossing gemaakt waarvan de meeste hier hun ogen van gaan bloeden; een kil switch;

joepie.... als ik dus weet dat ik een weekje niet ga rijden moet ik alleen nog onthouden dat ik dat kreng moet omswitchen om de 12V constante voeding te dwarsbomen... ''soepel'' kuch.

Die aftermarket radio's is een bron van ellende.

Grote kans dat de losse module (canbus ) roet in het eten gooit.

Had laatst een golfje gti deze had allerlei vage klachten zoals bijv dat de motor niet meer uit wilde (sleutel uit contact) omdat de afmarket radio de canbus verstoorde.

bij deze radio heb ik alleen de nodige voedingen (massa batt acc) / signalen( antenne speakers) gebruikt de restr los gekoppeld en het geheel werkt nu prima.

Grote kans dat bij jouw de canbus wakker gehouden wordt en dat daarom de auto niet rust valt.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

In't slechtste geval zet je er een relais tussen, bekrachtigd door ACC. Als ACC wegvalt onderbreekt die ook de 12V permanent. Dan hoef je niet meer aan de schakelaar te denken.

benleentje

Golden Member

Dan kan je toch ook gewoon de hele radio achter de ACC zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met 10,6V onbelast? Daar zit precies toch al redelijk wat verlies op, als je daar een ampere of 5 uit trekt (als het eens wat luider staat) gaat er toch niet veel meer overblijven.

bprosman

Golden Member

Op 1 augustus 2022 00:20:51 schreef benleentje:
Dan kan je toch ook gewoon de hele radio achter de ACC zetten.

Vaak is een vaste +12V wel nodig om zenders en andere instellingen vast te houden.

In't slechtste geval zet je er een relais tussen, bekrachtigd door ACC. Als ACC wegvalt onderbreekt die ook de 12V permanent. Dan hoef je niet meer aan de schakelaar te denken.

Grote kans dat bij jouw de canbus wakker gehouden wordt en dat daarom de auto niet rust valt.

Dat heb ik ook met mijn aftermarket ODB2 temperatuurmeter gedaan. Die bleef opstarten en de ODB2 bus bezig houden ook met contact uit.
Misschien is dat nog iets, de +12V naar dat CANbus doosje onderbreken (via een relais), want blijft die geen stroom trekken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 augustus 2022 09:45:48 schreef bprosman:
[...]
Vaak is een vaste +12V wel nodig om zenders en andere instellingen vast te houden.

De technologie om dat niet meer nodig te laten zijn is reeds 20-30 jaar (betaalbaar!) aanwezig. Zouden de radiofabrikanten niet een keer wakker moeten worden?

De zenders schrijf je weg naar een stukje eeprom. Kan je 1000x de zenderinstellingen veranderen... mwah gaat wel goed.

Als je dingen als "huidig volume" en "huidige zender" wil opslaan en verwacht dat je eeprom dat niet aan gaat kunnen... (een auto gaat max iets van 500k km mee. Dus met 100k aan-uit cycli rij je gemiddeld 5km met het ding. Dan haalt die auto de 500k niet, toch?),.. dan kan je altijd nog een supercap en een rammetje nemen zodat je het een paar weken kan bewaren, maar dat je op default moet terugvallen als de auto meer dan een paar weken stilstaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

De zenders schrijf je weg naar een stukje eeprom. Kan je 1000x de zenderinstellingen veranderen... mwah gaat wel goed.

Er zijn eeproms die daar ruim overheen gaan.
Bijvoorbeeld de BR25H640FJ (4x10e6 write cycles).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Sommige radio's hebben een ingebouwde klok. Dan heb je niet veel aan een eeprom... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Een canbus interface tussen de radio en de iso connector plaatsen lost 99% van de problemen op en je hoeft niks aan de bedrading te veranderen.
Ik heb hier regelmatig mensen op de stoep staan die gelijkwaardige problemen hebben.
Zijn ze zelf aan het inbouwen geweest, draden lopen trekken omdat de zenders niet in het geheugen blijven staan of de radio niet aan gaat.
En dat alleen omdat ze € 100,- voor een canbus interface te veel vinden.

bprosman

Golden Member

Op 5 augustus 2022 17:14:44 schreef Cobus100:
Een canbus interface tussen de radio en de iso connector plaatsen lost 99% van de problemen op en je hoeft niks aan de bedrading te veranderen.
Ik heb hier regelmatig mensen op de stoep staan die gelijkwaardige problemen hebben.
Zijn ze zelf aan het inbouwen geweest, draden lopen trekken omdat de zenders niet in het geheugen blijven staan of de radio niet aan gaat.
En dat alleen omdat ze € 100,- voor een canbus interface te veel vinden.

Die zit er tussen. Zie foto 7 van de de OP.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 augustus 2022 17:14:44 schreef Cobus100:
Een canbus interface tussen de radio en de iso connector plaatsen lost 99% van de problemen op en je hoeft niks aan de bedrading te veranderen.
Ik heb hier regelmatig mensen op de stoep staan die gelijkwaardige problemen hebben.
Zijn ze zelf aan het inbouwen geweest, draden lopen trekken omdat de zenders niet in het geheugen blijven staan of de radio niet aan gaat.
En dat alleen omdat ze € 100,- voor een canbus interface te veel vinden.

De can interface's die bij deze aftermarket radio's geleverd worden zijn juist een bron van ellende.

Die accederen meestal niet met het canbus systeem van de auto waarin de radio geplaatst wordt.

Veelvuldig worden foutieve berichten verstuurd waardoor de auto bijv wakker blijft wat resulteert in een lege accu na enkele nachtjes stilstaan.

Of wat ik al eerder schreef dat de motor niet meer reageerd op het stopsignaal etc.

Het beste is juist om op de ouderwetste manier gewoon een 30+(accu) en een 15+(via contact) aan te bieden dan heb je 100% bedrijfs zekerheid

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 5 augustus 2022 21:13:44 (12%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Anoniem

Klopt, de meegeleverde canbus interface zorgt vaak voor problemen.
Daarom bestel ik altijd een canbus interface van een bekende leverancier.
Bij fiat gebruik ik de canbus interface van AVC of Connects2