hf rubriek =piratentijd?

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 8 augustus 2022 13:32:05 schreef Arco:
(een filter vinden ze zonde: wordt 't signaal alleen zwakker van en kost extra onderdelen... ;) )

Die harmonischen meet de watt meter ook netjes mee, als je dan toch een wedstrijdje om wie het verste kan pissen wilt doen met je buurman dan hou je die er lekker in.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 8 augustus 2022 13:40:22 (37%)

Arco

Special Member

Ik heb sowieso al een vreselijke hekel aan s(ch)lagers, en in het noord/oosten draaien ze niet anders...
(waarschijnlijk van mijn vader meegekregen, die vond 't ook vreselijk. Noemde Andre Hazes altijd "de zingende gehaktbal"... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Daarmee dwalen we wat af van de insteek van dit topic. Maar het zijn niet allemaal van dat stereotype piraatjes ;)

harry64

Golden Member

Op 8 augustus 2022 13:32:05 schreef Arco:
De meeste 'zenderaars' die ik daar gesproken heb, hadden totaal geen benul van wat er in een zender zit. Het doel was zo veel mogelijk vermogen uit zo min mogelijk onderdelen...
(een filter vinden ze zonde: wordt 't signaal alleen zwakker van en kost extra onderdelen... ;) )

Veel gebruikten ook te kleine afstemcondensatoren, die niet voor die enorm hoge spanningen bedoeld waren. Bij harde modulatie kreeg je dan iedere keer overslag tussen de platen.
Was wel amusant om te zien: men probeerde dan de ontstane vonkbrug uit te blazen, wat natuurlijk voor geen meter ging... :)

Ik heb in de 3 meter tijd van toen wel eens eigenwijsjes opvolgend alle acht hun vingers zien branden aan een uitgangsspoel om te checken of ie aan stond. En was die zender redelijk afgeregeld, dan ging een of andere nitwit er toch nog even aan prutsen want die meternaald kon dan toch nét effe verder de hoek in.

Kon je ze wel uitleggen dat je 4x meer vermogen nodig hebt om het signaal 2x sterker te maken, maar dat was dan niet waar. :P

Hubie

Special Member

Op 8 augustus 2022 14:05:19 schreef Arco:
Ik heb sowieso al een vreselijke hekel aan s(ch)lagers, en in het noord/oosten draaien ze niet anders...
(waarschijnlijk van mijn vader meegekregen, die vond 't ook vreselijk. Noemde Andre Hazes altijd "de zingende gehaktbal"... ;) )

Precies...een uur lang naar Hazes luisteren lijkt mij een onmenselijke marteling. ;-) Erger nog dan waterboarding. ;-)

Ze hebben zijn as de lucht in geschoten,dat hadden ze beter bij zijn geboorte kunnen doen. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 8 augustus 2022 10:05:09 schreef mel:
Het grote verschil is dat 3 meter zenders illegaal zijn. behalve degene met vergunning dan, meestal lokale omroep.
En ik dacht dat CO niet meewerkte aan illegale zaken.

Volgens mij vroeger al eens besproken. Ik zie in de 3m topics regelmatig zendgemachtigden of andere redelijk gekwalificeerde mensen meepraten.. En hoe zouden die zendgemachtigden hun kennis en ervaring ooit hebben opgedaan? ;-)

Op 8 augustus 2022 10:51:36 schreef DK:
Als het allemaal te erg wordt, bepaald dat het agentschap telecom wel, en als die co zien als een oorzaak omdat daar de info vandaan komt,

En dan denk ik vooral dat ze nog blij zijn met CO ook. Er wordt actief tegen slechte ontwerpen ingegaan...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 augustus 2022 15:24:21 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Oef, wil je nu werkelijk beweren iedereen met een licentie ooit als piraat is begonnen?

Verder gok ik zomaar eens dat het AT niet eens weet heeft van het bestaan van CO, laat staan dat ze er blij mee zijn.

Piratenrij? In principe ben ik er op tegen, terwijl ik dat soms ook wel eens doe.
Wat betreft mijzelf ben ik een techneut, geen piraat.
Een piraat is iemand die een zender van 100Watt of enkele kilowatts aan de band heeft staan en zo hard mogelijk wil zijn en door iedereen gehoord wil worden.
Van techniek hebben ze geen verstand, het interesseert hun niet.

Mij interesseert alleen de techniek en ik wil juist niet door iedereen gehoord worden.
De laatste keer dat ik een antenne op een zender heb aangesloten is omstreeks 2010.
En dat zal ik ook blijven doen, hoewel ik heb een F licentie.

@Grotedikken; kom er maar in.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Degene die de experimenten hier doen met 3 meter achtige frequenties zijn niet degene die een KiloWatt zender ergens kopen de stekker erin doen en lukraak los gaan met alle gevolgen van dien.....

Kortom: ik zie niet zoveel kwaads in deze threads en bovendien als ze eenmaal de techniek gaan beheersen is de kans groot dat ze legaal gaan ooit met een N/F machtiging op de juiste banden.

Ik spreek uit ervaring ;-)

eSe

Honourable Member

HF is toch niet enkel 'radiozendtechniek'?

Tegenwoordig met al die snelle digitale elektronika moet je toch ook wat weten over HF?

Goed dat deze rubriek er is, daar kunnen we altijd wel wat van opsteken.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Hubie

Special Member

Radiopiraten zijn er altijd geweest,dat fenomeen is net zo oud als de radio zelf.

Henk Jesse was ook een piraat, ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_Jesse

Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2022 10:05:09 schreef mel:
Het grote verschil is dat 3 meter zenders illegaal zijn. behalve degene met vergunning dan, meestal lokale omroep.

Ja en nee.

En graag zelf een keer uitzoeken wat de details zijn, 'pas' sinds de jaren tachtig is de regelgeving wat 'illegaal' betreft aangepast.

Op 8 augustus 2022 10:51:36 schreef DK:
Als het allemaal te erg wordt, bepaald dat het agentschap telecom wel, en als die co zien als een oorzaak omdat daar de info vandaan komt,
Mailen ze vanzelf een keer met een takedown request

En dat gaat het AT niet doen, aan wat op CO gebeurt is niets illegaal.

Maar dat is wat veel (en vooral stekker-) zendamateurs liever willen ontkennen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 augustus 2022 15:33:42 schreef Sine:
Oef, wil je nu werkelijk beweren iedereen met een licentie ooit als piraat is begonnen?

Absoluut niet, maar de meeste zendgemachtigden die ik ken (niet statistisch verantwoord) wel. Het ligt ook wel een klein beetje voor de hand. Ik zou ruwweg schatten "ergens in de tientallen procenten", dus niet iets om te verwaarlozen.

Verder gok ik zomaar eens dat het AT niet eens weet heeft van het bestaan van CO, laat staan dat ze er blij mee zijn.

Zou goed kunnen, maar als ze ervan weten denk ik wel dat ze met andere fora en sites minder blij zijn. De discussies zijn hier steeds relatief technisch en er wordt eigenlijk altijd wel een beetje in de richting van kwaliteit boven kwantiteit gestuurd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 8 augustus 2022 16:31:34 schreef EgbertG:
Degene die de experimenten hier doen met 3 meter achtige frequenties zijn niet degene die een KiloWatt zender ergens kopen de stekker erin doen en lukraak los gaan met alle gevolgen van dien.....

Dat bedoelde ik ook met dat het AT juist met dit forum weinig problemen zou hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Mmmh,ik heb helemaal niets met zendpiraten.
Als ik een advertentie als deze zie:

https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1…

Met daarbij de tekst: Zender gooit netjes zijn vermogen
8)7 8)7 Dan weet je al hoe laat het is...

Weer zo'n Nononono (dat was de ezel van Pipo de clown) denk ik dan.
;-)

harry64

Golden Member

Op 9 augustus 2022 00:04:58 schreef Hubie:
Mmmh,ik heb helemaal niets met zendpiraten.
Als ik een advertentie als deze zie:

https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1…

Met erbij de tekst: Zender gooit netjes zijn vermogen
8)7 8)7 Dan weet je al hoe laat het is...

Weer zo'n nononono (dat was de ezel van Pipo de clown) denk ik dan.
;-)

Kan altijd erger... :P
https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1…

Hubie

Special Member

@Harry64 ;-) ;-) LOL,tja dat is idd de overtreffende trap

Aan en uit zit er ook op 8)7 8)7 schrijft die cocosmacroon. ;-)
Joh... hoe is het mogenlijk hee?? ;-)

Uitzetten lijkt mij hier de beste optie... ;-)

mel

Golden Member

Op 9 augustus 2022 00:04:58 schreef Hubie:
Mmmh,ik heb helemaal niets met zendpiraten.
Als ik een advertentie als deze zie:

https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1…

Met erbij de tekst: Zender gooit netjes zijn vermogen
8)7 8)7 Dan weet je al hoe laat het is...

Weer zo'n nononono (dat was de ezel van Pipo de clown) denk ik dan.
;-)

In werking zien.. misschien een tip voor agentschap telecom? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Als marktplaats dit zonder gene aanbiedt .... wie is CO/wie zijn wij als CO
om de wereld te verbeteren?

GJ_

Moderator

Op 9 augustus 2022 09:34:44 schreef mel:
[...]
In werking zien.. misschien een tip voor agentschap telecom? O-)

Dat zou gewoon uitlokken zijn. Plus geen personeel. Gaat 'm niet worden.

Op 9 augustus 2022 09:47:47 schreef EgbertG:
Als marktplaats dit zonder gene aanbiedt .... wie is CO/wie zijn wij als CO
om de wereld te verbeteren?

Even in het midden gelaten of dit nou wel of niet is toegestaan: als een site ongewenst gedrag toelaat is dat natuurlijk nooit een reden om dat ook te doen ;-)

EgbertG

Golden Member

@GJ_ ..... ook weer een goed punt! ;-)

maartenbakker

Golden Member

En als mp het onder de huidige omstandigheden zou verbieden, dan zouden ze heiliger willen zijn dan de paus, want er is niet echt een wettelijke grond. Heiliger willen zijn dan de paus is ook ongewenst gedrag dat je niet moet kopieeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 9 augustus 2022 10:06:58 schreef GJ_:
[...]Dat zou gewoon uitlokken zijn. Plus geen personeel. Gaat 'm niet worden.[...]Even in het midden gelaten of dit nou wel of niet is toegestaan: als een site ongewenst gedrag toelaat is dat natuurlijk nooit een reden om dat ook te doen ;-)

Bij mijn beste weten is bezit van een zendinstallatie, of een deel daarvan, zonder vergunning i.i.g. strafbaar dan wel verboden.

Maar handhaven is weer een ander verhaal.

Dat is naar wat ik begreep wel dé reden waarom b.v. de RVV zendertjes alleen als bouwpakket worden verkocht, dan is het een hoopje onderdelen en een print en dus (nog) geen zender.

Dit topic is gesloten