Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Dat ze nu niet leverbaar zijn is niet bijzonder (bijna alle halfgeleiders hebben een jaar levertijd)
Futurlec had ik (lang geleden) goede ervaringen mee.

Of anders (als je geen jaar wilt wachten) toch Ali maar proberen (soms heb je geluk... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Voor zover ik het kan zien heeft ASWO ze met uitzondering van de 2SA1024 ze allemaal op voorraad.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 15 augustus 2022 12:07:03 schreef Arco:
Dat ze nu niet leverbaar zijn is niet bijzonder (bijna alle halfgeleiders hebben een jaar levertijd)

Ik heb m'n STM32 processortjes zojuist binnen gekregen. Besteld 16 april 2021. (16 maanden geleden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 15 augustus 2022 12:07:03 schreef Arco:

Of anders (als je geen jaar wilt wachten) toch Ali maar proberen (soms heb je geluk... ;) )

(audio) power torren en ali is een heel slechte combinatie.

maartenbakker

Golden Member

Je kan het bij Display proberen. Als het goed is, staan daar sinds kort de Japanse torren (o.a. van Stuut en AST) online.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 15 augustus 2022 20:10:46 schreef maartenbakker:
Je kan het bij Display proberen. Als het goed is, staan daar sinds kort de Japanse torren (o.a. van Stuut en AST) online.

Zo te zien staan nog lang niet alle Japanse torren op de website, 2SA en 2SB torren staan er op maar 2SC en 2SD is (nog) leeg.
Misschien een mailtje sturen..

Ik ben bezig met een nieuwe CPU voor mijn grote-zeven-segmenten-display project.

Daar gebruik ik een TLC59025 in om voor 2 digits tegelijk de CC stroombron voor de leds te vormen. De segmenten zijn ongeveer 8V, dus veel "led drivers" werken niet: Die gaan er van uit dat je met 5V over een segment er wel bent.

In mijn aantekeningen staat dat STP16CPC26 een vergelijkbare chip is. Dat klopt.

Nu zijn die alletwee bij farnell "leverbaar augustus 2023"... Ik moet nog kijken of ik nog een paar van de TLC chips heb liggen.

Maar de hamvraag is dus: Weet iemand een alternatief?

Mijn due dilligence: Mouser: beide chips leverbaar aug '23. Digikey TLC leverbaar aug '23. Maar de ST chip: > 1000 beschikbaar!

Ik ga er een paar kopen, maar houd me nog steeds aanbevolen voor alternatieven.

@Arco hieronder: Thanks.
Update Digikey: In het overzicht (zoek op STP16CPC26) hebben ze nog steeds 1500+ op voorraad. Maar ga je naar de productpagina (-XTR) dan hebben ze er ineens maar 30. Die heb ik dan maar gekocht.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 16 augustus 2022 09:41:45 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@allen: dank voor de input, zeer gewaardeerd!

Ik ga eens bij Futurlec shoppen, dan kan ik in één bestelling iig. de 3 grote transistoren bemachtigen. De prijzen zijn vergelijkbaar met die van Digikey, de 2SB1560 en 2SD2390 kosten ong. € 3 per stuk, en de 2SC3964 ong. € 1.

Ik zal daarnaast Display een mailtje sturen of zij de 2SA1024 en 2SC3206 kunnen leveren. Het schijnen beide Y-types te moeten zijn, die hebben een hogere hfe dan de standaard types (120-240 vs. 70-240). Het datasheet van de 2SA1024 noemt een aantal geschikte vervangende typenrs., zoals 2N5401, BF421 en BF423. Wellicht zijn deze beter/makkelijker leverbaar. Uiteraard vooraf de datasheets op specs en pinout checken. Voor de 2SC3206 heb ik helaas nog geen vervanger kunnen achterhalen.

P.S. Ik kwam afgelopen weekend de webshop Fixpart.nl tegen, die claimt originele Denon/Marantz onderdelen te leveren. Toch maar snel weer weggeklikt, daar kost een set bestaande uit een 2SB1560 en een 2SD2390 'slechts' € 40 (bij Digikey € 3 per stuk), en een onnozel 1,6A glaszekeringetje € 7. Ik wil de receiver graag repareren, maar zó wanhopig ben ik nou ook weer niet...

maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat Fixpart een Euras e-shop exploiteert, dus dropshipment van het Aswo assortiment.

Nou kan het best dat ze bij Aswo al wat duurder zijn omdat het waarschijnlijk inderdaad origineelverpakte onderdelen van DM zijn, maar zo'n dropshipper doet die prijzen dan nog wel eens over de kop of gooit er in elk geval een aardige marge op waar ze zelf eigenlijk niets voor hoeven te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 16 augustus 2022 20:20:23 schreef maartenbakker:
maar zo'n dropshipper doet die prijzen dan nog wel eens over de kop of gooit er in elk geval een aardige marge op waar ze zelf eigenlijk niets voor hoeven te doen.

Valt best mee, voor een 1N4148 betaal je "slechts" 4,25€ :r

fatbeard

Honourable Member

Op 16 augustus 2022 21:13:25 schreef Thevel:
[...]Valt best mee, voor een 1N4148 betaal je "slechts" 4,25€ :r

Dan heb je waarschijnlijk het alternatief nog niet gezien... >:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Wow!
Dat is wel een heel dure 1N4148!

maartenbakker

Golden Member

Op 16 augustus 2022 21:13:25 schreef Thevel:
[...]Valt best mee, voor een 1N4148 betaal je "slechts" 4,25€ :r

De JVC versie (met een Philips codenummer) kost slechts 32,05 euro...

Als je die bij Aswo bestelt, ben je ex BTW 15,28 kwijt. De winstmarge van Fixpart is dan dus ruim 73%.

Als je zelf voorraad houdt van onderdelen die je in principe nooit verkoopt, is dat niet eens raar. Probleem in dit geval is dat dat dus al in die 15,28 zit en dat Fixpart er feitelijk niets voor hoeft te doen. Minder nog dan Sssinusss voor Farnell doet. Nouja niets, het kost ze een paar euro per maand en misschien dat ze ook consumentenkoopretouren moeten verwerken. Dat laatste weet ik niet zeker.

Voor de duidelijkheid: Aswo verkoopt ook gewoon generieke onderdelen. Dus niet specifiek als reserveonderdeel voor een bepaalde fabrikant aangeduid. Die zijn niet duurder dan in de winkel op de hoek. Soms wel iets duurder dan bij de distributeur, maar als je er één nodig hebt loont het vaak alsnog om gewoon bij Aswo te bestellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 augustus 2022 03:16:10 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

;-) Dat is idd wel een "beetje" heel erg duur.

Voor dat zelfde geld heb ik er 85 stuks.

Ik denk dat een "normale" prijs een duppie per stuk is.

Kan mij niet voorstellen dat iemand €4,25 gaat betalen voor een 1N4184.

Thevel

Golden Member

Voor dat zelfde geld heb ik er 85 stuks.

Bij EOO betaal je 3€ maar dan heb je er wel 100!

Op 17 augustus 2022 03:27:04 schreef Hubie:
Voor dat zelfde geld heb ik er 85 stuks.

Parrrdon? Dan betaal JIJ haast 100x te veel:

(Omdat ik "in stock" wilde hebben was ik bijna 2x duurder uit. Wil ik de niet-SMD versie wordt het nog 10% duurder, kan je er maar 6800 kopen voor $30.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 17 augustus 2022 11:08:22 schreef Thevel:
[...]
Bij EOO betaal je 3€ maar dan heb je er wel 100!

Bij TME heb je er 100 voor € 1.50 ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 17 augustus 2022 03:27:04 schreef Hubie:

Kan mij niet voorstellen dat iemand €4,25 gaat betalen voor een 1N4184.

Vroeger was dat voor garantiereparaties. Nu voor iemand die persé originele fabrieksvoorraad wil gebruiken. Aswo kan op deze manier ook zeggen dat ze fabrieksvoorraad aanhouden, en zo ook deals met apparatenfabrikanten sluiten. Dat er dan na zoveel jaar wel eens wat blijft liggen dat echt nooit meer verkocht gaat worden, is geen ramp. Japanse transistoren worden dat geld vanzelf wel weer waard, maar een 1N4148 natuurlijk nooit. Beetje hetzelfde verhaal als in de vintage elektronica. Er zijn bepaalde marktpartijen die bijvoorbeeld 75 euro vragen voor een ""bijzonder"" onderdeel dat oorspronkelijk een paar dubbeltjes kostte. Dus hoe ga je dat prijzen zodat je het toch ooit verkoopt aan iemand die er wat aan heeft, maar dat het niet gescalpt wordt door iemand die er rijk van denkt te worden en je er toch genoeg aan verdient? Zo'n dropshipper hoeft daar niet over na te denken en gooit een onaantrekkelijke winstmarge op het al onaantrekkelijk geprijsde onderdeel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een 24v 10a permanentmagneetmotor die ik graag als generator wil in kunnen zetten.
Daarvoor heb ik tandwielen nodig die op het asje van de motor passen (6 of 8mm, met een platte kant) én op een fiets met derailleur (gemakkelijk om effe een extra ketting omheen te leggen en er weer af te halen).

Het liefst zou ik daarvoor dus gewoon naar een winkel gaan die ze heeft liggen om ze te kunnen passen. Want er zijn nogal wat verschillende maten. Weet iemand of ik een assortiment zoals hier op ali: https://aliexpress.com/item/32330208980.html

Ook ergens in Nederland kan vinden?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

Op 16 augustus 2022 22:25:17 schreef fatbeard:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk het alternatief nog niet gezien... >:)

Toch gek... 'Orgineel' JVC met een Philips code.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Dat kan best kloppen, JVC kocht ook wel eens apparaten in bij Philips dus ook reserve-onderdelen. Bij JVC was hetzelfde onderdeel dan ook nog eens duurder dan bij Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Idd, anders zou het eerder een 1SSxxx diode zijn, met een stevig prijskaartje.

Aswo etc is/was handig als je alles snel wilt hebben in kleine aantallen zonder je door tig webshops te moeten worstelen, en als je alles door kan berekenen aan je klant.

Het grote voordeel is wel dat dingen járen op voorraad kunnen liggen. Zo was een paar jaar geleden het vinden/bestellen van een aandrukrol voor een 90's cassettedeck een makkie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 augustus 2022 20:19:42 schreef Henry S.:
[....]

Het grote voordeel is wel dat dingen járen op voorraad kunnen liggen. [....]

Lijkt me belist geen voordeel bij elco's of rubbersnaren. Was die aandrukrol niet uitgdroogd?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten