Aansluiten batterijkabel

Arco

Special Member

Het maakt weinig uit of je krimpt, soldeert, of de boel op een andere maniet aan mekaar zet: overgangen zijn nu eenmaal het meest kwetsbare punt.
(zeker bij de overgang van soepel naar massief, omdat daar de meeste stress optreedt, het flexibele deel bezwijkt daar dan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb het weleens gehad, onderweg brak de dikke + kabel aan de dynamo op het blok af, alle voeding viel toen weg, de kabels liepen liep anders als dat je zou verwachten.. 1 geluk dat het overdag was en ik vlakbij huis was, een ouderwetse diesel draait zonder stroom gewoon door :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 augustus 2022 14:37:34 schreef Arco:
Solderen moet je ook alleen overwegen als de kabel strak in de schoen past. (anders komt er inderdaad teveel mechanische stress op de soldeer te staan)

Probleem met solderen van het uiteinde is dat de kabel door trillingen en beweging juist er naast stukgaat door vermoeiing.
Kabels met zadels vastzetten zodat er minder stress op de aansluitpunten komt werkt op mijn boot al een poos.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Arco

Special Member

Er is ook hele dikwandige krimpkous om eromheen te doen, dat vangt ook de meeste bewegingen goed op...
https://www.autoschadeshop.nl/index.php/krimpkous-9mm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com