Aansluiten batterijkabel

Solderen moet je ook alleen overwegen als de kabel strak in de schoen past. (anders komt er inderdaad teveel mechanische stress op de soldeer te staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal eerst eens even rondhoren of er misschien iemand van vrienden/ familie een tang liggen heeft. Ik hou de soldeeroptie in gecachten.

Wat je kunt proberen is om voor zoiets bij een lokaal elektrabedrijf langs te gaan en te vragen of zij dat voor je kunnen doen. Neem iets mee (een financiële bijdrage voor hun personeelspot of zo) en dan zijn ze, zo is mijn ervaring, vaak best bereid.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Waar woon je, ik heb een tang tot 120 mmm

heb op t werk al vaker startkabels gemaakt voor lokale garages, vaak zat er dan een lange levertijd op het originele onderdeel, terwijl de oude kabel alleen 1 nieuwe kabelschoen nodig had. op t werk liggen die kabelschoenen van 1,5 tot 300mm2 dus was zo gemaakt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zet even je wooplaats in je profiel. Er is vast wel iemand in de buurt die een kabelschoen aan die kabels wil persen.

Doe er dan meteen ook een stuk krimpkous overheen zodat die netjes afgewerkt is.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Ik woon in Belgïe, Vlaamse Ardennen, aangezien de meeste leden hier uit NL zijn is het net wat te ver ;)

fatbeard

Honourable Member

Wellicht de mosterd na de maaltijd, maar toch:
Hét probleem bij het solderen van kabels aan kabelschoenen is dat het soldeer zich een weg baant ín de kabel (capillaire werking) en zo de eerste paar cm volkomen stijf maakt. Dat is in een trillingsrijke omgeving een uitstekend recept voor kabelbreuk...

Oh, enneuh... 352 is een beste homp koper, dat soldeer je niet ff met een 80W boutje (of zelfs een 150W bout, daar heb je een serieuze soldeerbout voor nodig; zoiets als dakdekkers gebruiken).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 augustus 2022 17:50:48 schreef wittmann:
Ik woon in Belgïe, Vlaamse Ardennen, aangezien de meeste leden hier uit NL zijn is het net wat te ver ;)

Er zijn ook genoeg BE personen hier. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Als je een automaterialenzaak in de buurt hebt zou het ook goed kunnen dat ze die "service" even aan je verlenen. Een beetje automaterialenzaak verkoopt ook kabelschoenen/kabel/krimpkous etc.

PS: Solderen, bah vloeken....

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Oh, enneuh... 352 is een beste homp koper, dat soldeer je niet ff met een 80W boutje (of zelfs een 150W bout

Moet je ook niet met een bout doen, da's kansloos. Je moet een brandertje op de kabelschoen zetten en de soldeer erin laten lopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan ik dat doen met een huis/tuin/keukenmiddel of heb ik echt zo een speciale grote tang nodig?

In een tang zit 2 krimpvormen die kleiner zijn dan de kabelschoen.
Een kabelschoen moet tijdens het krimpen zijn vorm behouden als je die in een bankschroef doet, dan word het aan 2 kanten wel platgedrukt maar gaat aan de andere 2 kant gewoon open staan.

Mijn 35mm2 kabelschoen heeft een buiten diameter van 11,5mm.

Een M12 moer is inwendig ca 10,4mm. Als je een M12 moer door midden slijpt met een dunnen slijpschijf dan zou je een goede pasvorm moeten hebben en dan kan het met de moeren er omheen in de bankschroef. Eventueel eerst de halve moeren om de schoen tapen en dan tussen de bankschroef.

Als het gelukt is graag een foto ;).

fred101

Golden Member

Omdat wat Benleentje schrijft te voorkomen is er de schroevendraaier, die leg je tussen de kabelschoen en de bankschroef. Het is niet de meest geweldige manier maar het werkt. Heb ik in een auto gedaan en dat heeft altijd prima gewerkt. (dat was ongeveer 10 jaar, heb de auto niet meer.

Is in ieder geval beter dan solderen. ;) Solderen kan wel als de kabel niet beweegt/trilt. Gebruik ook goede no-clean flux anders gaat de boel corroderen. De soldeer trekt in de kabel en maakt een scherpe overgang van hard naar zacht. Het maakt volgens mij ook het koper harder waardoor het nog sneller breekt bij bewegen/trillen. Bij hoge stroom en te veel overgangs- weerstand kan de boel zo heet worden dat de soldeer zachter wordt en dus zijn sterkte verliest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Solderen gaat prima, ook als een kabel trilt. Als je maar weet wat je doet (maar dat geldt met 't meeste in het leven... ;) )
Nogmaals: de kabel moet strak in de schoen zitten. (de soldeer is er om electrisch betrouwbare verbinding te maken, niet als opvulsel)
Te koud solderen en/of zonder vloeimiddel is ook wachten op naderend onheil...

Als de kabel er strak in zit, hoeft de soldeer de bewegingen niet op te vangen, dat doet de kabel zelf.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Krimpen maakt de kabel ook hard en denk zelf na een stuk harrder dan een gesoldeerde verbinding. En waar je de kabel vastschroeft is er ook een harde stugge verbinding. Zolang je de kabel maar niet over de hele lengte vol met soldeer zet maakt het volgens mij niets uit.
Een gesoldeerde kabel rot wel sneller. Maar hoe dat precies werk weet ik ook niet meer.

Op 15 augustus 2022 17:28:59 schreef fred101:
(dat was ongeveer 10 jaar, heb de auto niet meer.

Ja, zo kan ik het ook. Meteen verkopen... Zorgen dat de reparatie de "bezichtiging" overleeft. :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb hem compleet opgebouwd ongeveer 20 jaar geleden en er daarna zo'n 10 jaar mee rondgereden. Die 10 jaar heeft het perfect gewerkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
fred101

Golden Member

Op 15 augustus 2022 17:46:23 schreef Arco:

Als de kabel er strak in zit, hoeft de soldeer de bewegingen niet op te vangen, dat doet de kabel zelf.

De kabel beweegt idd zelf en dat is nu net het probleem want de verbinding kan helemaal niets bewegen. Precies daar waar de soldeer ophoud gaan de afzonderlijke adertjes breken. Je zult dan toch minstens een trekontlasting moeten aanbrengen zodat de kabel alleen kan bewegen op een plaats waar geen soldeer meer zit.

Mijn ervaringen qua solderen bij (vibrerende/trillende) autobedrading zijn behoorlijk slecht. De knelverbinding bij persen maakt geen scherpe overgang, zeker niet in het merendeel van de aders. Anders leg het maar eens onder de microscoop, de kromming van de geperste bus tov een ader is behoorlijk geleidelijk. Soldeer trekt in de kabel (capilair) en de overgang soldeer/geen soldeer is erg scherp/kort (en voor iedere ader) Daar mag het niet bewegen.

Ik weet niet of koper van dit soort persen harder wordt, de druk is over een groot gebied verdeeld. Als het zo extreem hard was dan zou je aders doorsnijden. En aangezien het intern voornamelijk zacht koper tegen zacht koper is kan ik het me niet voorstellen. Als dat zo was dan zou je volgens deze stelling dus ook beter geen aderhulzen kunnen aanpersen maar ze solderen.

Dat rotten heb ik ook bij oude HP en Tek scoops gezien. Veel gesoldeerde draden aan potmeters waren zwart en braken bij de minste beweging compleet af. Geen idee van de reden. Misschien hoge spanning en luchtvochtigheid ? In autos en boten is er plenty vocht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Precies daar waar de soldeer ophoud gaan de afzonderlijke adertjes breken.

Dat is toch exact hetzelfde als een krimpverbinding, ook daar gaan de aders breken na de verbinding. Van een beetje veel bewegen breken die aders niet zo snel pas als de kabel gaat knikken dan worden de aders in de buitenbocht opgerekt en kunnen ze breken. De kabel moet juist genoeg los hangen zodat het ook veel kan bewegen.
Probleem word erg overdreven.

Een kabel op een lasapparaat die heeft het wat dat betreft extreem zwaar. Vaak als de trafo te ver weg staat geeft met een flinke ruk aan een van de kabels om deze dichterbij te trekken en ook daar duurt het heel erg lang voordat een kabel het een keer door midden breekt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 15 augustus 2022 20:46:23 (58%)

Op 15 augustus 2022 20:40:48 schreef benleentje:
[...]Dat is toch exact hetzelfde als een krimpverbinding, ook daar gaan de aders breken na de verbinding. Van een beetje veel bewegen breken die aders niet zo snel pas als de kabel gaat knikken dan worden de aders in de buitenbocht opgerekt en kunnen ze breken. De kabel moet juist genoeg los hangen zodat het ook veel kan bewegen.
Probleem word erg overdreven.

Een kabel op een lasapparaat die heeft het wat dat betreft extreem zwaar. Vaak als de trafo te ver weg staat geeft met een flinke ruk aan een van de kabels om deze dichterbij te trekken en ook daar duurt het heel erg lang voordat een kabel het een keer door midden breekt.

ik heb het bij autoladers al vaker gehad, net achter de laadstekker breken de dunne signaal aders omdat deze bovenop in de kabel zitten. de 3 dikke 2,5mm2 en dat gewicht trekken de 2x 0,50 kapot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 augustus 2022 20:30:20 schreef fred101:
[...]
Mijn ervaringen qua solderen bij (vibrerende/trillende) autobedrading zijn behoorlijk slecht. De knelverbinding bij persen maakt geen scherpe overgang, zeker niet in het merendeel van de aders. Anders leg het maar eens onder de microscoop, de kromming van de geperste bus tov een ader is behoorlijk geleidelijk. Soldeer trekt in de kabel (capilair) en de overgang soldeer/geen soldeer is erg scherp/kort (en voor iedere ader) Daar mag het niet bewegen.

Ik heb alleen anecdotiscch bewijs, dus geen bewijs.
In de ex-ambulance van mijn broer zat de Victron 3kW omvormer met gesoldeerde kabels vast, heeft vermoedelijk 10 jaar prima gewerkt tijdens de actieve periode en nog een jaar of drie tijdens zijn bezit. Toen heeft hij het hele ding verkocht voor een prikkie (defecte automaat) en de Victron laten zitten |:(

Mijn Volvo, ook na een jaar of 13: dit is de kabel tussen motorblok en chassis (dus massa vanuit de dynamo naar de auto).

Gerard*

Golden Member

Gewoon solderen als krimpen niet haalbaar voor je is en de kabel achter de soldering goed vastzetten met een geschikte klem, de isolatie zit dan nog tussen de klem en het koper van de kabel waardoor de trillingen heel mooi opgevangen worden.
Zo, opgelost, dit draadje kan beëindigd worden volgens het recht van één of ander roofdier. 8)7

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Het maakt weinig uit of je krimpt, soldeert, of de boel op een andere maniet aan mekaar zet: overgangen zijn nu eenmaal het meest kwetsbare punt.
(zeker bij de overgang van soepel naar massief, omdat daar de meeste stress optreedt, het flexibele deel bezwijkt daar dan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb het weleens gehad, onderweg brak de dikke + kabel aan de dynamo op het blok af, alle voeding viel toen weg, de kabels liepen liep anders als dat je zou verwachten.. 1 geluk dat het overdag was en ik vlakbij huis was, een ouderwetse diesel draait zonder stroom gewoon door :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 augustus 2022 14:37:34 schreef Arco:
Solderen moet je ook alleen overwegen als de kabel strak in de schoen past. (anders komt er inderdaad teveel mechanische stress op de soldeer te staan)

Probleem met solderen van het uiteinde is dat de kabel door trillingen en beweging juist er naast stukgaat door vermoeiing.
Kabels met zadels vastzetten zodat er minder stress op de aansluitpunten komt werkt op mijn boot al een poos.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Er is ook hele dikwandige krimpkous om eromheen te doen, dat vangt ook de meeste bewegingen goed op...
https://www.autoschadeshop.nl/index.php/krimpkous-9mm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com