Meetprobleem Giant fietsaccu

Beste mensen

Zit hier met een meetprobleem waar ik even helemaal van vertwijfeld raak.
Heb wel wat ervaring maar denk niet voldoende om dit te doorzien.
Het gaat hier om een Giant e-bike Li-Ion accu die is samengesteld als 4p10s,
heeft natuurlijk een BMS die wordt aangesloten via 3 polige connector naar de controller, van beide heb ik geen schema's en zijn behoorlijk ingegoten
in kunsthars zodat nauwelijks is te zien wat er zich afspeelt.

Nu gaat het om de 3 polige connector die aan het accupack zit en de accu verbind met controller.

De zwarte en rode draad is de - + aansluiting van de accu, als ik met zwarte meetpen op zwart en rode op rood meet dan meet ik accuspanning.(10s)
Als ik nu met de rode meetpen op blauw meet, meet ik niets.
Met rode meetpen op plus en zwarte op blauw meet ik de accuspanning-3,6V.(1s)
Daarmee zou ik dus denken dat de blauwe aansluiting minaansluiting+ 3,6V(1s)is, oftewel de rode aansluiting is de spanning van 10P en de blauwe is 9P.
Maar dan zou ik via meetpenzwart op zwart en meetpenrood op blauw toch ook de 3,6V(1s) moeten kunnen meten?
Zelfs als ik niet direct de 1S voltage via accu's maar via eventuele
verschilversterker op de print zou meten, dan moet dat toch altijd via
min of massa te zien zijn ?
De blauwe draad kan toch geen "zwevende" aansluiting zijn ?
Hoop dat ik dit duidelijk heb beschreven.

Dacht dat de situatie gelijkwaardig is met dit voorbeeld, moet spanning A en B toch kunnen meten t.o.v. minaansluiting ?
Maar kan dat hier alleen A t.o.v min en B t.o.v A, maar niet B t.o.v. van min.
Weerstand is er natuurlijk niet maar A=waarde 10 cellen in serie en
B= waarde 9 cellen in serie (aftakking), op wat voor manier dan ook gegenereerd, direct of verschilversterker of wat dan ook.

Is blauw wel een spanningsdraad?

Veel van die fietsen hebben een communicatiedraad met de BMS, I2C, SPI of whatever ze gebruiken. Daardoor moet de accu in de meeste gevallen ook ingeleerd worden als je m in een andere fiets hangt.

Als het een domme celspanningsmeetdraad zou zijn zou dat betekenen dat die accu's geheel 'dom' zijn en dat lijkt me wat onwaarschijnlijk

EricP

mét CE

Daardoor moet de accu in de meeste gevallen ook ingeleerd worden als je m in een andere fiets hangt.

Dat is doorgaans natuurlijk onzin. De enige reden dat dat 'moet' is omdat de fabrikant omzet wil genereren. Technisch gezien is het prima oplosbaar zonder dergelijke hocus pocus.

Verder een wat vaag verhaal... Op basis van de dikte van de draden zou je kunnen vermoeden dat er door rood en zwart wat stroom zou moeten kunnen lopen en blauw een signaalveter is.

jerome

Golden Member

Waarom moet er gemeten worden? Controller stuk? Bij versleten accu's zullen 1 of meer strings buiten de specs vallen en zegt de bms aan de controller om halt te houden. Ben hier ook met zo een probleem bezig. 12 jaar oude accu van nieuwe 3X 13 stringen voorzien, maar de bms doet raar en trekt de cellen (s10,11 en 12) ongelijk. Het bordje blijft altijd lichtjes warm. De lader stopt ermee wanneer de hoogste cel 4,15V bereikt en de laagste nog maar 3,55V heeft. Al heel veel gemeten, maar wat doet men eraan!

Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2022 16:36:26 schreef jerome:
Al heel veel gemeten, maar wat doet men eraan!

Cellen vernieuwen en eventueel BMS vervangen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zal maar vast reageren op de reacties.

Accu is inderdaad dom, is wel een soort van seriële bus op deze fiets maar niet naar BMS.
Rood en zwart zijn zeker de stroom voerende draden, heb wel een idee hoe het allemaal werkt, daar gaat het hier niet om, de vraag is eigenlijk, waarom kan ik over de blauwe draad geen spanning meten van min(zwart) naar blauw en wel over rood naar blauw,
dat is het deel wat ik niet snap, of over zwart naar blauw zou inderdaad 0V
moeten zijn, maar waarom meet ik dan van rood naar blauw wel spanning?

Blauw zit waarschijnlijk aan een temperatuursensor die zich tussen blauw en zwart bevindt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Blauw hoeft geen temp. door te geven, moet een representatie zijn van
de spanning van 9 cellen in serie, en is dat ook gemeten vanaf de plus, maar
waarom kan ik die waarde niet aflezen vanaf de min ?

benleentje

Golden Member

verschilversterker op de print zou meten, dan moet dat toch altijd via
min of massa te zien zijn ?

Niet als die een ingangs impedantie van 1G ohm of meer heeft. Jouw meter zal iets van 10M ohm zijn en ook dat heeft soms zo zijn beperkingen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zou dus ook op een defect kunnen wijzen, een open verbinding ergens ?

benleentje

Golden Member

Het feit dat je niets meest wijst gewoon op een verbinding met een hele hoge weerstand dat wel niet automatisch zeggen dat het defect is, het kan ook bv gewoon relais contact zijn of een fet die uit staat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het bordje lijkt goed te functioneren, schreef wel dat het dom was, maar slaat alleen op dat het geen seriële verbinding heeft, heeft een drukknopje
met 5 leds waarmee je de accu capaciteit kan aflezen, en afhankelijk van hoe je het drukknopje bedient, kan je 5 diagnosemodes doorvoeren, zoals open fets, overvoltage, cell imbalance, thermistor open, rom error enzv, en komt alle testen zonder fouten door.
Zit ook geen kabelbreuk in de kabels.
Maar snap wel uit jou verhaal dat je in principe wel altijd naar 2 kanten moet kunnen meten, mits de impedantie niet hoger is dan de meter, daar twijfelde ik over, dan is dit voor mij opgelost.
Iedereen bedankt !

[Bericht gewijzigd door andy53 op woensdag 17 augustus 2022 22:39:56 (24%)

Uh, misschien begrijp ik je verkeerd, maar weet je zeker dat dat knopje dat kan? Ik ken ze namelijk alleen als diagnose-status-indicator: bij langer indrukken (seconde of 3, maar de tijd is vaak in te stellen in de software) geven de 5 LEDs, soms maar 3, een bepaalde knippercode af die aangeeft wat er intern mis is met het pack danwel het BMS.

Ik heb er nog nooit 1 gezien waarmee je die statussen kan 'veroorzaken' door op een speciale manier op het knopje te drukken en de knippercodes zijn altijd combinaties van alle fouten die gerapporteerd zijn.

Waarom je niets met kan zoveel oorzaken hebben, maar 1 zou best authenticatie kunnen zijn. Pas als een host zich meld en de accu goedkeurt, komt er communicatie op gang.

Het zou best kunnen dat het pack 'dom' is. Ook accu's (voor een videocamera) die ik zelf heb, exemplaren van 300 tot 500 Euro per stuk, worden gewoon 'dom' volgepompt door een lader die 0 communicatie uitstuurt. Dat snap ik voor die prijs nog steeds niet...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Tja, dat is natuurlijk maar hoe je het benoemd, om een diagnose status weer
te geven, zal hij eerst een diagnose moeten doorvoeren toch ?

Maar die zijn zeker interessant, onthoud bv ook hoeveel keer het pack geladen is.
Een accu die kan communiceren zit ik ook niet op te wachten, je krijgt dan vaak van die systemen waarbij je eerst naar de fietsenmaker moet om een nieuwe accu aan te melden, en waarschijnlijk ook eerst bij hem een nieuwe moet kopen vóórdat hij dat doet.

Heb zelf deze fiets dit jaar 2dehands gekocht met een 8Ah accu met nog 20km actieradius, lijkt nog aardig maar 10km heen en terug is al minder, en onlangs de 18650 cellen vervangen door 21700 cellen waardoor het nu een kleine 20Ah accu is. (19,56Ah)
Na aanleiding daarvan ben ik gaan meten of alles goed zat, en zo kwam ik op mijn vraag.

Heb zelf de 36V zijkantaccu met 5 statusleds uit 2011-2014, en de info gevonden in de SM 2020, die info komt ook overeen voor mijn accu, denk dan dat het voor alle Giant 36V accu's hetzelfde is.
Staat daar wel met enkele fouten beschreven, 1 diagnose wordt daar dubbel beschreven en de laatste diagnose op mijn accu wordt daar niet beschreven.

Die info kan je hier vinden, vanaf pagina 94,
https://www.emtbforums.com/community/attachments/service_manual_2020_v…

[message="2369880"

Alweer mis-edit, sorry

[Bericht gewijzigd door andy53 op zondag 21 augustus 2022 14:37:40 (94%)

Vraag aan administrator, kan topicnaam misschien veranderd worden in
"meetprobleem Giant fiets accu", dekt de lading beter.

Heb deze vraag ook gesteld via mailinfo, ben niet zo handig in dit soort dingen.

Sorry voor het ongemak

B.v.d.

[Bericht gewijzigd door andy53 op zondag 21 augustus 2022 15:34:12 (21%)

Op 21 augustus 2022 09:49:30 schreef andy53:
Tja, dat is natuurlijk maar hoe je het benoemd, om een diagnose status weer
te geven, zal hij eerst een diagnose moeten doorvoeren toch ?

Zoals ik het las, dacht ik dat je dacht dat het ding op jouw verzoek al zijn functionaliteiten ging testen. Dat doet 'ie niet ;)

De diagnose is al bekend en opgeslagen in een geheugen. Je leest 'm alleen maar uit door dat knopje in te drukken op een bepaalde manier.

Als er geen failure-condities in het geheugen staan, zullen de LEDs ook niets aangeven (of allemaal gaan branden of zo, helemaal afhankelijk van de software).

Op 21 augustus 2022 09:49:30 schreef andy53:
Maar die zijn zeker interessant, onthoud bv ook hoeveel keer het pack geladen is.
Een accu die kan communiceren zit ik ook niet op te wachten, je krijgt dan vaak van die systemen waarbij je eerst naar de fietsenmaker moet om een nieuwe accu aan te melden, en waarschijnlijk ook eerst bij hem een nieuwe moet kopen vóórdat hij dat doet.

Reken maar dat het BMS in dat ding kan communiceren. Als er zo'n uitgebreid foutstatus-geheugen in zit, kan dat ook met software (I2C, SMBus) uitgelezen worden.

In de fabriek wordt het BMS namelijk volledig geprogrammeerd met alle cel-parameters, verkregen uit een laad- en ontlaad-test van een volledig nieuwe accu. Het BMS weet dan precies hoe lang het pack nog meegaat, zonder dat elk pack opnieuw ingeleerd hoeft te worden.

Op 21 augustus 2022 09:49:30 schreef andy53:
Heb zelf deze fiets dit jaar 2dehands gekocht met een 8Ah accu met nog 20km actieradius, lijkt nog aardig maar 10km heen en terug is al minder, en onlangs de 18650 cellen vervangen door 21700 cellen waardoor het nu een kleine 20Ah accu is. (19,56Ah)

Ik hoop van harte voor je dat het vergroten van de capaciteit ook zin heeft gehad. Naast het feit dat de originele cellen een optimaal compromis tussen capaciteit en levensduur-per-lading zijn, waardoor cellen met een hogere capaciteit wel eens slechter uit kunnen pakken dan cellen met minder capaciteit, kan het best zijn dat het BMS die extra capaciteit niet eens 'ziet': het is ingesteld voor een 8Ah accu en zal niet beter weten dat die capaciteit er nog aanhangt.

Ik had allang een foutstatus verwacht (discharge-error, omdat de klemspanning niet snel genoeg daalt door een 'mismatch' tussen ontwerp-capaciteit en werkelijke capaciteit) . Dat dat blijkbaar niet gebeurt lijkt aan te geven dat het BMS dommer is dan ik verwacht.

Hou er wel rekening mee dat het best kan dat de print niet bedoeld is voor 2,5 keer zoveel capaciteit: naar mijn mening zou je eigenlijk een kortsluitproef moeten doen om te weten of de print wel in staat is dat veel grotere vermogen af te schakelen voor het gruwelijk misgaat, maar dat is, zonder communicatie, vragen om moeilijkheden, ik verwacht namelijk dat de print na een sluiting op slot gaat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zoals ik het las, dacht ik dat je dacht dat het ding op jouw verzoek al zijn functionaliteiten ging testen. Dat doet 'ie niet ;)

De diagnose is al bekend en opgeslagen in een geheugen. Je leest 'm alleen maar uit door dat knopje in te drukken op een bepaalde manier.

Resultaat is toch hetzelfde ?

Reken maar dat het BMS in dat ding kan communiceren.

Maar doet dat niet met de andere onderdelen op deze fiets.

Naast het feit dat de originele cellen een optimaal compromis tussen capaciteit en levensduur-per-lading zijn, waardoor cellen met een hogere capaciteit wel eens slechter uit kunnen pakken dan....

Alle cellen hebben een optimaal compromis tussen capaciteit en levensduur per lading, zo zijn ze gemaakt.

Hou er wel rekening mee dat het best kan dat de print niet bedoeld is voor 2,5 keer zoveel capaciteit: naar mijn mening zou je eigenlijk een kortsluitproef moeten doen om te weten of de print wel in staat is dat veel grotere vermogen af te schakelen voor het gruwelijk misgaat, maar dat is, zonder communicatie, vragen om moeilijkheden, ik verwacht namelijk dat de print na een sluiting op slot gaat.

Dat er 2,5 meer capaciteit is, wil dat niet zeggen dat de onderdelen ook 2,5 meer stroom gaan gebruiken, blijft hetzelfde als voorheen.
Bij sluiting zal dezelfde zekering van 30A eruit vliegen.

Om het nog maar kort samen te vatten, deze BMS/accu laat zich probleemloos ombouwen, ondanks zijn vele mogelijkheden.

Het enigste wat er bij mij elektrisch of softwarematig mis is gegaan, is dat de BMS zijn lading niet meer goed weergeeft, na het laden geeft hij vol aan, maar na een 30km fietsen geeft hij aan dat de accu leeg is.

Dacht zelf ook dat hij misschien voor 8Ah is gemaakt, maar bij het youtube
kanaal Gerards tips en tricks, die hem zelf naar 12Ah heeft omgebouwd, is dit niet zo.
De accu's zijn toen, voor zover ik weet, als 8Ah en 10Ah varianten verschenen, en is 12Ah nog net tolerant ?

Maar functioneert verder goed, ook het "meetprobleem" heb ik inmiddels op een andere accu kunnen vaststellen, hoort dus zo te zijn.
BMS print is ingegoten in een doorzichtige massa, dus ga daar verder niet na zoeken, kan daar mee leven, meet zelf de accuspanning via een universeel meter, de RideControl op de fiets geeft de lading wel goed weer.

Het is wel zo dat het BMS na het verwijderen van het accupack in een soort idle mode gaat, doet dan ogenschijnlijk helemaal niets op het nieuwe pack, maar laat zich weer activeren door even de lader aan te sluiten, schijnt bij een nieuwe uit de winkel ook zo te zijn.

Beste Mensen

Nadat ik een defecte BMS van deze fiets heb gekregen en bezig ben deze op schema te zetten, kom ik tot de conclusie dat een deel van mijn beweringen over deze accu niet waar zijn, voor degene die op zoek zijn over info van deze accu, is niet zo veel over te vinden.

Het gaat over de verticaal geplaatste accu van de Giant Twist go power of double power, 36V, zwart met chrome letters, zie foto, word op meerdere Giant's gebruikt.

Het "meetprobleem" waar ik het hier over hebt is niet anders dan een verhoogt massa potentiaal, heb me hierdoor laten misleiden.

Het is een digitaal signaal van 2,5V en laat de controller weten als de accuspanning 33V is, de controller schakelt dan de trapondersteuning uit en men kan dan nog met licht aan doorfietsen tot de BMS de accu bij 30V helemaal afschakelt.
Het kan ook nog zijn dat de BMS in geval van een accuprobleem tussendoor nog het afschakelsignaal doorgeeft, maar is zelf zo goed beveiligd dat hij zich dan überhaupt zelf uitschakelt.

Nu is een digitaal signaal van 2,5V niet veel voor ruwe weersomstandigheden en las/weet dan ook dat vele mensen na een lege accumelding helemaal geen licht meer konden voeren door slecht contact van de middelste pin of veroudering van de bedrading.

De middelste accu pin kan je dan ook rustig weglaten (plakbandje erover of stekker bij controller loshalen) en in mijn geval met een flinke accu capaciteit levert me dat met 3V extra vele extra kilometers op, beter een hoofdlampje ofzo meenemen in het donker.

Hierdoor is het ook mogelijk om een "domme" (China)BMS te plaatsen in geval van een defecte BMS, hierdoor kan je de accu leegfietsen tot 28,5V, wat nog meer bereik oplevert, men kan dan alleen de originele lader niet meer gebruiken, die communiceert uitvoerig met de BMS tijdens het laden, vraagt o.a. geregeld na wat de accutemperatuur is, en weigert te laden indien hij geen antwoord krijgt.
Let wel op dat je bij een Chinese controller niet perse de goedkoopste neemt, er zijn verkopers die beweren dat hij balanceert, maar de onderdelen
weglaten die dat doen uit kostenbesparing, zorg er ook voor dat er een temperatuurcensor bij zit die je tussen de cellen kan steken, de accucellen worden het meest gestrest tijdens het laden.

Het "Brein" van de BMS is een M37512-FC201 MPU, waarbij FC201 staat voor de Sanyo software, de eigenschappen van de Sanyo cellen
worden daar toegepast en verklaard waarom bij mijn veel grotere LG capaciteit cellen de laadtoestand met de accu leds niet goed meer word weergegeven, het ontlaadproces tijdens het leegrijden gaat niet zo snel als bij de Sanyo cellen, de software weet zich geen raad daarmee en geeft na een 30km maar aan dat mijn accu leeg is, op de RideControl word het wel goed weergegeven.

Als je de middelste pin van de accu dus niet gebruikt, word ook de accustatus op de RideControl niet helemaal goed meer weergegeven, de laatste rode led zal dan veel langer blijven knipperen dat de accu leeg is omdat je 3V meer hebt om op te rijden.

Hoop dat iemand hier nog zijn voordeel mee kan doen.

[Bericht gewijzigd door andy53 op maandag 13 februari 2023 14:46:49 (31%)