Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

https://twitter.com/conscienceai/status/1565699489150783488

Grote vlamboog in een onderstation in Dronten. De voedende kabels beginnen te roken van de hitte, en ze lijken door de expansie ook wel érg laag te hangen.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/299991/politie-mijd-alle-wegen-i…

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 2 september 2022 16:17:37 (25%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Nou, die jongens hebben voorlopig wat te doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
PE9SMS

Special Member

Nondeju! Da's niet best zeg. Hoeveel stroom zal daar lopen...

This signature is intentionally left blank.

Ik heb het idee dat ze de boel niet afgeschakeld krijgen en de stroom dermate hoog is dat de HS kabels zo zwaar belast worden dat a lager worden en dat roken is natuurlijk ook niet best.

Hier is meer fout gegaan dan een sluiting denk ik, een aantal beveiligingen heeft niet gewerkt.

Helaas is de https://webkaart.hoogspanningsnet.com/index2.php even niet bereikbaar omdat iedereen daar op zit te kijken.

Op 2 september 2022 16:16:46 schreef Ledlover:
en ze lijken door de expansie ook wel érg laag te hangen.

Lijken? Het is in het filmpje heel duidelijk te zien dat ze veel te laag hangen.

M'n zus kwam er net mee. Ongekend dat het zo mis gegaan is. Wel mooi dat het zo snel weer opgelost is door het redundante netwerk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

dit gaat nog een duur grapje worden. Blijkbaar zijn ook ondergrondse kabels erg heet geworden: https://twitter.com/EnricoK95/status/1565699689420554240

Spanning staat en stroom gaat!

Gezien de locaties van de rook, denk ik eerder aan zwerfstroomproblematiek of een hoogspanningskabel die op de bovenleiding terecht gekomen is (dus min of meer zwerfstroomproblematiek).

Het enige is dat ik bij een kabel op de bovenleiding ook vuurwerk in een trein op de verkeerde plek verwacht. Daar heb ik nog niets over gelezen (gelukkig maar, het heeft een machinist ooit bijna het leven gekost maar in ieder geval voor het leven getekend)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mvdk

Golden Member

Maar geen col members zonder stroom gezeten?

Treinen stonden stil. De kortsluiting duurde lang, en de stroom raakte niet aan de afschakelwaarde, of dingen werkten niet.
Anyway de lijn werd zo warm dattie de bovenleiding van een kruisende spoorlijn raakte. Sta je dan, met je trein midden in de polder.
Best wel interessant.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 2 september 2022 18:23:09 (76%)

Ik dacht dat zoiets alleen maar in derdewereldlanden kon voorkomen en dat in Nederland alles goed gezekerd was.
Op Geenstijl zouden ze zeggen: "Je zou er maar net lopen met je kinderwagen"

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 2 september 2022 18:28:31 (26%)

Arco

Special Member

Vreemd dat er niets ingrijpt bij zulke grote kortsluitingen. (als de draden 2x zo lang worden, loopt er geen misselijke stroom door...)

Ik vraag me ook af hoe gevaarlijk het is voor treinreizigers als er plotseling 150kV op de bovenleiding komt te staan... ;)
Je zal maar net je telefoon aan het opladen zijn. (die oplaad faciliteiten zullen niet op 150kV rekenen...)
Als er overslag is kun je toch op flinke vonkjes rekenen...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 2 september 2022 18:36:01 (52%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier @Dronten. Netspanning hier was aardig schokkerend, ben benieuwd hoeveel apparatuur er gesneuveld is. :o

Op 2 september 2022 18:27:31 schreef ohm pi:
Ik dacht dat zoiets alleen maar in derdewereldlanden kon voorkomen en dat in Nederland alles goed gezekerd was.

Tja, wij denken nog steeds dat we alles zo goed voor elkaar hebben, maar de tijd dat het electriciteitsnet werd onderhouden door ingenieurs en techneuten die er een eer in stelden alles betrouwbaar en veilig te laten draaien en als dat wat moest kosten, dan moest het maar wat kosten, die tijd is voorbij.

Met de privatisering kwam het bochten afsnijden en oprekken van de marges om de winstmarge op te krikken en de aandeelhouders tevreden te houden. Gevolg: meer uitval en "ongelukken".

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 2 september 2022 18:35:51 schreef Brokencore:
Hier @Dronten. Netspanning hier was aardig schokkerend, ben benieuwd hoeveel apparatuur er gesneuveld is. :o

[bijlage]

Ah dat verklaart de brommende tl balken. Ik hoorde eerst dit in de verte: https://www.instagram.com/reel/CiAkcoWjlUk/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Toen had ik al zoiets van niet goed. Maar dacht dat het wellicht bij een trafohuisje verderop in de wijk was waar de aan het bouwen zijn.

Edit ook een mooi plaatje van hoe het goed fout gaat: https://mobile.twitter.com/DeGeneraal_NL/status/1565737771997843459/ph…

[Bericht gewijzigd door Gerwin op vrijdag 2 september 2022 18:57:07 (12%)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
mvdk

Golden Member

Dank voor terugvoering. Ik moet nog altijd denken aan die stroomstoring in mijn dorp zo'n 20 jaar terug. Een 150kV eindsluiting in gebouw Kruithuis van TeNNeT stond in de fik. Ik trok m'n Eneco jas aan, en ging kijken. Aangekomen bij het schakelhuis werd ik uitgenodigd door de EZH opzichter om binnen te kijken wat er aan de hand was. Op de website van EZH en TeNNeT is de storing nooit verklaard. En het was zo simpel. De schakelhal moest spanningsloos voor de brandweer.

Ja sorry mannen, opa verteld.
Sorry als ik dit al eerder hier gepost heb

maartenbakker

Golden Member

Op 2 september 2022 18:35:51 schreef Brokencore:
Hier @Dronten. Netspanning hier was aardig schokkerend, ben benieuwd hoeveel apparatuur er gesneuveld is. :o

[bijlage]

Wel apart om te zien. Als ik die grafiek als leek interpreteer dan lijkt het alsof er een sluiting ontstaat, er een trafo automatisch gaat staan opregelen. De spanning even helemaal wegvalt, de regeling probeert te compenseren, overschiet en dan weer langzaam omlaag regelt.

Kan niet helemaal beredeneren of dat klopt en of de sluiting dan voor of achter de regelende trafo heeft gezeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sluiting/vlamboog duurde iets meer dan 4 minuten maak ik uit de grafiek op. Of het einde komt door afschakelen of geen vlamboog meer is de vraag. Wel te zien dat iedereen nog even 300V op de wcd's had staan.

De deurbel heeft hier het loodje gelegd:+

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Bij ons (Harderwijk) heb ik ze niet gehoord over een spanningspiek. Wel uitval. UPS en aggregaat hebben netjes hun werk gedaan...

mvdk

Golden Member

Op 2 september 2022 20:29:51 schreef Gerwin:
De deurbel heeft hier het loodje gelegd:+

Nou, kijk. Dat is een mooie terugvoering.

Arco

Special Member

Kan zijn dat er een varistor + zekering(weerstand) in die bel zit, dan is het simpel op te lossen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat maakt het uit. Recyclen die hap en nieuwe kabels ophangen. Werk voor de klimmers! :)
Dat er nogal wat kapotgeprivatiseerd wordt is bekend. We gaan langzaam de kant van Amerika op. Op meerdere fronten.

de storingsdienst bij prorail zal minder blij zijn, een lijn die 150kV AC op z'n donder heeft gehad welke normaal 1,5kV DC erop heeft. wrs zijn de overslagpunten voor bliksem gelijk verdampt. ik zag ook foto's van rook uit de grond voorbij komen, daar zijn ook kabels verbrand. 2 beveiligings systemen lieten het afweten, er word her en der gezegd dat die beveiligingen waren veranderd omdat op die lijn een jaar geleden met een valwind 4 masten tegen de vlakte waren gegaan, ivm de noodmasten.

er stonden ook trafohuisjes te roken, die van het spoor sowiso wel vermoed ik. je ziet op die video ook dat de achterste set draden in de masten niet rookt. er hangen 9 sets van 2 draden in die mast, meerdere lijnen of parallel lijnen dus.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 2 september 2022 22:02:40 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 september 2022 20:29:51 schreef Gerwin:
De deurbel heeft hier het loodje gelegd:+

Hebben ze in België ook last van.