Hoi weet iemand hoe ik aan een schema of service manual kan komen van Klein & Hummel - WM10

Ik heb heel het internet afgestruind, maar niks zinnigs kunnen vinden helaas…
Het enige zinnige wat ik vond was op ebay…
Vond de titel een beetje dubieus, of dat het een manual of een service manual was, dus had de verkoper een bericht gestuurd of er een stroomschema of parts list in stond, en kreeg een bericht terug dat het er niet in stond…

Enige tips waar ik nog zou kunnen zoeken?
of heeft iemand nog iets liggen?

Een waterkans maar K&H is ooit overgenomen door Sennheiser/Neumann.
Als u heel veel geluk heeft kunnen zij u misschien verder helpen.

Gewoon wat back engineeren.
Zo moeilijk kan het niet zijn; er zitten maar twee schakelaars op, geen potmeters en een meter.

Op 17 september 2022 20:35:35 schreef Martin V:
Gewoon wat back engineeren.
Zo moeilijk kan het niet zijn; er zitten maar twee schakelaars op, geen potmeters en een meter.

Dit zegt genoeg:

Leistungs-Meßbereiche 5 Watt, 50 Watt, 150 Watt. Skala geeicht in Watt und dB.

"In das Gerät sind drei Präzisions-Hochlastwiderstände (4Ω, 8Ω, 16Ω) als Ersatzlast anstelle von Lautsprechergruppen umschaltbar eingebaut. Die Belastbarkeit beträgt jeweils 150 W."

Je kiest een belastingsweerstand (4, 8 of 16 Ohm), een stand voor het verwachte vermogen en meet in principe de spanning over de weerstand. Daaruit volgt direct het vermogen. Het speciale zit hem in de schaal, die niet in Volts aangeeft, maar in Watt.
De meter moet wel breedbandig tot ca 20KHz kunnen meten.
De formule voor vermogen:
P=ExE/R.

Voor de huidige versterkers schiet de meter een beetje te kort. 150 Watt is niet zoveel. Een beetje versterker, ook in het lagere prijssegment levert al gauw 500 tot 1500 Watt per kanaal. Je kunt externe weerstanden aansluiten, maar dan moet je toch weer de formule gebruiken.
Een zelfbouw dummy voor ca 600 Watt/4 Ohm continu en 1500 Watt gedurende korte tijd heb ik ooit eens zelf gebouwd.

Op 17 september 2022 20:56:49 schreef buzzy[/message]:
[...]

Voor de huidige versterkers schiet de meter een beetje te kort. 150 Watt is niet zoveel. Een beetje versterker, ook in het lagere prijssegment levert al gauw 500 tot 1500 Watt per kanaal.

Serieus ? Mijn Fender is 135W en dat ding vol open doet serieus zeer aan mijn oren. Wat moet je dan met 1500W tenzij jij het over PA's hebt en niet over gewone consumenten versterkers.

Op 17 september 2022 21:26:45 schreef fred101:
[...]

Serieus ? Mijn Fender is 135W en dat ding vol open doet serieus zeer aan mijn oren. Wat moet je dan met 1500W tenzij jij het over PA's hebt en niet over gewone consumenten versterkers.

Dat is heel wat anders .
Tegenwoordig zijn ook grotere vermogens in de huiskamer gebruikelijk. Voor grote baskasten is meestal geen ruimte. Om toch voldoende laag te creëren , kun je ook vermogen in laagrendements luidsprekers opstoken. Watts zijn tegenwoordig niet duur meer, vooral verkoop watts. Ga a.u.b. niet serieus meten aan dergelijke versterkers, want ze storten meteen in.
Het vermogen zegt overigens ook niet alles. Het maakt nogal uit wat een luidspreker presteert.
Een hifi luidspreker levert een geluidsdruk van misschien 89dB SPL bij 1 Watt input, terwijl een goede PA luidspreker ergens tussen 96 en 108 dB spl levert.
3 dB scheelt al een versterkervermogen van een factor 2.
Ik heb in het verleden ook parkoers versterking gedaan, Daarvoor had ik twee versterkers van 60 watt ter beschikking. Tegenwoordig neem ik een paar kilowatt mee en niemand zegt dat het veel te hard gaat. Overigens hangen daar beslist geen laag rendements luidsprekers aan.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (12%)]

Of wat de andere mensen hier zeggen is ook een mogelijkheid.

Als u hem openmaakt wel even opletten, volgens een andere bezitter op https://www.telexforum.de/viewtopic.php?p=16900 zou er asbest inzitten.
Of dit klopt kan ik niet met zekerheid zeggen, ik kan de foto's daar niet zien.

Niet onoverkomelijk gevaarlijk maar misschien toch enkele voorzorgsmaatregelen treffen voor u begint.

per definitie is dit geen Wattmeter. ( een wattmeter doet het product U x I, vectoriëel )

Een meer gebruikelijke naam voor dit soort instrument was een outputmeter.
Bestaat uit een voltmeter, met een gekende belasting in parallel (al dan niet intern). De schaal kan dan meteen in Watts gemarkeerd worden, er van uitgaande dat de belasting zuiver Ohms is. Veel elektronica zal er wel niet inzitten.

Sorry ik zie de berichten net pas…
Ik kom er later op terug, bedankt voor de input alvast!

Op 17 september 2022 20:56:49 schreef buzzy:
Voor de huidige versterkers schiet de meter een beetje te kort. 150 Watt is niet zoveel. Een beetje versterker, ook in het lagere prijssegment levert al gauw 500 tot 1500 Watt per kanaal.

Op 17 september 2022 21:38:43 schreef buzzy:
Watts zijn tegenwoordig niet duur meer, vooral verkoop watts. Ga a.u.b. niet serieus meten aan dergelijke versterkers, want ze storten meteen in.

Heb je het nu steeds over PMPO?

Subs zijn de zware versterkers, maar de claims moet je met een potje zout nemen.

Zoals bij deze B&W ASW610, Output: 500W, opgenomen vermogen: 94W _/-\o_ .

Op 19 september 2022 19:44:51 schreef Henry S.:
[...]
[...]
Heb je het nu steeds over PMPO?

Subs zijn de zware versterkers, maar de claims moet je met een potje zout nemen.

Zoals bij deze B&W ASW610, Output: 500W, opgenomen vermogen: 94W _/-\o_ .

Tja er is veel te doen over afgegeven vermogens en ze worden soms zwaar overdreven. Toch zijn er wel versterkers in het goedkope segment die bijv wel de opgegeven 500 Watt leveren aan een belasting.
Geleerden hebben bepaald dat een gemiddeld muzieksignaal (geen heavy metal!) ca een achtste deel als gemiddeld vermogen heeft. Zou je een versterker nemen van 500 Watt, dan levert die bij muziekweergave 500/8= 62,5 Watt gemiddeld. Daar worden die versterkers op berekend wat betreft koeling, trafo en voeding. Dat gaat meestal goed onder normale omstandigheden. Bij uitsturing met een toongenerator is het uiteraard snel gebeurd, soms al na een paar minuten.
Velen hebben al ervaren dat een dergelijke versterker op een rumoerig feestje al snel een spelbreker is en dat geldt meestal ook voor de "1000 Watt" boxen. De tijd dat professionele PA versterkers gedurende lange tijd het RMSvermogen kunnen leveren is ook al tijden voorbij om dezelfde reden. Je kunt de versterkers niet meer gebruiken voor industriële doeleinden, bijvoorbeeld om spanningen te verkrijgen met een variabele frequentie voor allerlei testen. Die versterkers zijn voor de bühne veel te duur.
Ik ben nogal een Philips fan en gebruik daarvan een veelvoud aan 100 Volt versterkers.
De oude series die ik vroeger gebruikte (SQ4)waren 250 Watt, wogen bijna 30 kilo en konden gewoon gedurende zeer lange tijd 250 watt sinustoon leveren aan een belasting. De latere versies, bijv SQ45 leveren 400 Watt, wegen slechts 25 kilo en presteren uitstekend. Evenwel schieten koeling en voeding te kort als je ze langdurig uitstuurt met een sinustoon. Na een minuut of tien reduceert een temperatuursensor het ingangssignaal tot een veilige waarde. De versterker blijft wel heel.
In de praktijk is bij mij gebleken dat die beveiliging nooit ingekomen is.

Een klein ingangs vermogen en een groot uitgangsvermogen kun je bijv ook zien bij accu's. Om een accu te laden heb je bijv 100 Watt gedurende een aantal uren nodig. Op die accu kun je gedurende (zeer) korte tijd wel een belasting aansluiten van een paar kilowatt.
Die 500 Watt versterkers met slechts een opgenomen vermogen van 94 Watt kunnen dus ook gerust een fikse tromslag verwerken, maar voor de volgende tik moet je gewoon even wachten. 8)7

PMPO is dus een juiste term en dan te bedenken dat een stereoversterker nog eens het dunbbele levert.

Ik ga nu even in herhalingen vallen.
In Philips Hobbyskoop heeft een artikel gestaan Wat is Watt in versterkerland. Ene Jeroen heeft het in CO gezet (Jaar 2000)
Je kunt het hier nog eens lezen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/2