We hebben een afvoerventilatie die niet functioneert. De afvoerventilatie wordt door een PLC aangestuurd.
De PLC zit in een kabinet met een linker gedeelte en een rechter gedeelte.
In het linkergedeelte zitten vooral zaken gerelateerd aan krachtstroom (of 230V), zoals een berg contactoren. Sommige voor 3-fase en sommige voor 1-fase (zoals in het geval van de afvoerventilatie).
De stroom komt ergens links boven in het kabinet binnen en dan gaat deze naar een contactor. Voorheen was het zo dat er een klik te horen was bij inschakelen wanneer een bepaald tijdstip was bereikt (dat is het gewenste gedrag). Het probleem is dat die klik nu niet meer te horen is en er hoogstwaarschijnlijk niets meer schakelt.
Nu is het ook zo dat er een zogenaamde interventie module rechts in de kast zit waarop een handmatige schakelaar zit met een relais die optioneel het automatische signaal van de PLC kan worden genegeerd en deze op hand of uit kan worden gezet.
De "hand" modus werkte al langere tijd niet. Dus, nu is de vraag of de interventiemodule stuk is of de contactor. En meer concreet: wat voor type contactor het precies is (je hebt nl. 1-pole, 2-pole, etc.) en welk product een geschikte vervanger zou zijn voor montage op een DIN rail. De maximum stroomsterkte is 1 Ampere en het maximum voltage is 230V, dus dit zou gelijk moeten zijn aan de situatie met een lamp.
Wat het lastig maakt voor mij is dat ik geen specificatie heb van de bestaande contactor (als ik het goed lees is de stuurstroom van de contactor 24V en de hoofdstroom 230V) en ik weet niet of er iets zegt dat elke contactor die in de afgelopen 25 jaar is geproduceerd dezelfde layout heeft bijvoorbeeld van connectors, etc.
Ik vind het lastig om het onderstaande schema te lezen (ik heb het relevante gedeelte (wat links in de kast zit) geel gemaakt). Wellicht kan iemand daar wat annotaties bijzetten, o.i.d.
Bestaat er een product wat deze (of een serie van dit soort schakelaars) kan vervangen, zodat er via een RJ-45 stekker een aansturing kan plaatsvinden?. Zoja, welke? Ik zat zelf te denken aan een ethernet relay board, maar ik zou het toch fijn vinden om iets te horen als "Ja, goed idee".
In principe zou het mogelijk moeten zijn om de interventiemodule te vervangen door een kroonsteentje (om het falen daarvan uit te kunnen sluiten), maar hoe maak je dat praktisch, zodat dat je geen kast krijgt met allerlei loshangende draadjes?