Contactor vervangen en zoja, door welk product?

Dit topic is gesloten

We hebben een afvoerventilatie die niet functioneert. De afvoerventilatie wordt door een PLC aangestuurd.

De PLC zit in een kabinet met een linker gedeelte en een rechter gedeelte.

In het linkergedeelte zitten vooral zaken gerelateerd aan krachtstroom (of 230V), zoals een berg contactoren. Sommige voor 3-fase en sommige voor 1-fase (zoals in het geval van de afvoerventilatie).

De stroom komt ergens links boven in het kabinet binnen en dan gaat deze naar een contactor. Voorheen was het zo dat er een klik te horen was bij inschakelen wanneer een bepaald tijdstip was bereikt (dat is het gewenste gedrag). Het probleem is dat die klik nu niet meer te horen is en er hoogstwaarschijnlijk niets meer schakelt.

Nu is het ook zo dat er een zogenaamde interventie module rechts in de kast zit waarop een handmatige schakelaar zit met een relais die optioneel het automatische signaal van de PLC kan worden genegeerd en deze op hand of uit kan worden gezet.

De "hand" modus werkte al langere tijd niet. Dus, nu is de vraag of de interventiemodule stuk is of de contactor. En meer concreet: wat voor type contactor het precies is (je hebt nl. 1-pole, 2-pole, etc.) en welk product een geschikte vervanger zou zijn voor montage op een DIN rail. De maximum stroomsterkte is 1 Ampere en het maximum voltage is 230V, dus dit zou gelijk moeten zijn aan de situatie met een lamp.

Wat het lastig maakt voor mij is dat ik geen specificatie heb van de bestaande contactor (als ik het goed lees is de stuurstroom van de contactor 24V en de hoofdstroom 230V) en ik weet niet of er iets zegt dat elke contactor die in de afgelopen 25 jaar is geproduceerd dezelfde layout heeft bijvoorbeeld van connectors, etc.

Ik vind het lastig om het onderstaande schema te lezen (ik heb het relevante gedeelte (wat links in de kast zit) geel gemaakt). Wellicht kan iemand daar wat annotaties bijzetten, o.i.d.

Bestaat er een product wat deze (of een serie van dit soort schakelaars) kan vervangen, zodat er via een RJ-45 stekker een aansturing kan plaatsvinden?. Zoja, welke? Ik zat zelf te denken aan een ethernet relay board, maar ik zou het toch fijn vinden om iets te horen als "Ja, goed idee".

In principe zou het mogelijk moeten zijn om de interventiemodule te vervangen door een kroonsteentje (om het falen daarvan uit te kunnen sluiten), maar hoe maak je dat praktisch, zodat dat je geen kast krijgt met allerlei loshangende draadjes?

vervangende contactoren zijn er genoeg. De rechtste is een driefazige, maar is monofazig aangesloten.
De spoel trekt niet meer aan begrijp ik. Kan ook aan de sturing liggen. Ik zou de weerstand van de contactorspoel even meten. Als die nog ok is, dan ligt de oorzaak daar niet. Is het een type dat je manueel kan indrukken? Als je dat doet (indien toegestaan) gaat de motor dan draaien?

foto is altijd nuttig.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De contactor, of magneetschakelaar wordt geselecteerd op het te schakelen vermogen. Dat is bij jou toepassing niet veel.
Daarvoor kun je vrijwel alle kleine magneetschakelaars voor kiezen, mits 3 polig.
En wat ook heel belangrijk is, is de spoelspanning.
Dat kan van alles zijn, maar meestal 24 Volt, maar dat kan weer AC of DC zijn.
Maar kan ook 230VAC zijn. Andere spoelspanningen zijn in jouw situatie hoogst ongebruikelijk.

Maar eerst de magneetschakelaar doormeten oid.
Het probleem kan in de PLC zitten (uitgang defect), in het interfacemodule, maar ook in de voeding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Eerst meten of de stuurstroomspanning op het relais aanwezig is.Als dit er is en het relais trekt niet aan, dan is deze stuk.
Wat ook kan is dat de thermische beveiliging getript is, Helaas hebben we daar geen tekening van.Maar eerst meten of de 24 V aanwezig is op A1 en A2 van het relais.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit is de contactor (althans, "SE00-11-PKZ0" staat op de voorkant).
https://nl.rs-online.com/web/p/contactors/0818198.

De contactor lijkt gigantisch overgedimensioneerd te zijn voor de vraag.

GJ_

Moderator

Op 20 september 2022 16:39:49 schreef in_theorie:

De contactor lijkt gigantisch overgedimensioneerd te zijn voor de vraag.

Dat geeft niet: motorcontactoren beginnen meestal bij 4A of zo. Vergeet niet dat de ene stroom de andere niet is: jij hebt 1A gemeten, maar een relais dat geschikt is voor 1A, of zelfs voor 6A is zeker niet altijd geschikt voor jouw motor.
De gebruiksklasse die op hulprelais staat is vrijwel altijd A1 en die van jouw motor is A3.

Helaas heb jij een contactor die deel uitmaakt van een geflopt probeersel van Klöckner Moeller. En dus zit je nu met een niet meer leverbaar gedrocht van een contactor.
Een standaardcontactor is normaal altijd uitwisselbaar, ook door andere merken.

Een goede vervanger voor de jouwe zou zijn:
Schneider Electric LC1D09BL

En die is ook nogal overgedemensioneerd. :-)

Als je alleen het maak hulpcontact gebruikt kan deze ook, kost de helft:
Schneider Electric LP4K0610BW3
of alleen het verbreekcontact:
Schneider Electric LP4K0601BW3

Ik neem even voor het gemak aan dat de spoel inderdaad 24Vdc moet zijn. (dat is ook wel het meest waarschijnlijke)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 20 september 2022 17:02:40 (14%)

Het item gelabeld met 19N1 is een custom made PCB van een partij die inmiddels niet meer bestaat, maar er staat hier nog wel een referentie naar 3F3 (de circuitbreaker), dus wellicht dat dit nog een antwoord geeft op één van de personen hierboven.

Ja, de coil is volgens mij 24VDC.

Ik heb overigens bijvoorbeeld geen idee wat de H, M en V betekent onderaan het plaatje.

jij hebt 1A gemeten, maar een relais dat geschikt is voor 1A, of zelfs voor 6A is zeker niet altijd geschikt voor jouw motor.

Ik heb dat niet gemeten, maar dat staat op de tekening in het eerste bericht ergens onderaan.

Minder relevant:
Is er niet een of andere app waarin je een tekening kunt gooien die deze dan annoteert met "Dit is een motor" (dat lukt nog wel) of "dit is een drie-polige contactor" (met wellicht nog wat uitleg voor leken)? Het lukt me wel om de basis te snappen, maar ik zou het wel fijn vinden om het _exact_ te snappen, omdat we nu eenmaal met zo'n kabinet in onze maag gesplitst zitten. Als er niet zo'n app bestaat, welk boek wordt er dan op electronica opleidingen gebruikt om al dit soort standaard symbolen gebruikt in de HVAC-industrie te communiceren? Als er een PDF o.i.d. is, is dat ook prima. Ik hoef geen expert te worden, maar ik voel me zo dom als ik de taal niet spreek van een bepaald document.

benleentje

Golden Member

En meer concreet: wat voor type contactor het precies is (je hebt nl. 1-pole, 2-pole, etc.) en welk product een geschikte vervanger zou zijn voor montage op een DIN rail.

JE ziet toch welke relais er in de kast zitten dan moet je als die defect is gewoon 1 op 1 vervangen daar is niets moeilijks aan. Type en merk van het relais opzoeken op internet en bestellen maar. Het word iets lastiger als dat type niet meer leverbaar is. Er zonder kennis maar zomaar iets wat er op lijkt inzetten moet je niet doen.

Maar je loopt al heel erg voor voor de muziek uit! Er moet eerst fout gezocht en gemeten worden om de fout(ten) te vinden. Gezien de vragen die je hebt ben je denk ik niet instaat om zelf het probleem te vinden. En ik zou er iemand bijhalen die dat wel kan.

Bestaat er een product wat deze (of een serie van dit soort schakelaars) kan vervangen, zodat er via een RJ-45 stekker een aansturing kan plaatsvinden?.

Het is wel heel vaag wat je bedoelt. Zou je niet gewoon een internet verbinding bedoelen?
Dat kan toch gewoon via de PLC met eventueel een uitbreidingskaart- module dat die PLC een internetverbinding krijgt. Maar dat is pas de helft van de oplossing dat moet ook nog geprogrammeerd worden.

De maximum stroomsterkte is 1 Ampere

Ook hier ontbreek veel kennis over hoe motoren en relais werken. Een 1A motor trekt wel ongeveer 8 - 10A piekstroom tijdens het opstarten. Spanning is 400V die het relais te verwerken krijgt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 20 september 2022 17:34:00 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maar is er al gemeten of er uberhaupt 230v op dit hand-0-auto schakelaar komt ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 september 2022 16:39:49 schreef in_theorie:
Dit is de contactor (althans, "SE00-11-PKZ0" staat op de voorkant).
https://nl.rs-online.com/web/p/contactors/0818198.

De contactor lijkt gigantisch overgedimensioneerd te zijn voor de vraag.

Dan koop je toch weer dezelfde, dan past de rest ook nog.
Je spoelspanning MOET 230 VAC zijn.
Is de motor niet thermisch uit?

Fout gezien, 3F3 is een motorbeveiligingsschakelaar (PKZM.....)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 september 2022 17:29:12 schreef benleentje:
[...]JE ziet toch welke relais er in de kast zitten dan moet je als die defect is gewoon 1 op 1 vervangen daar is niets moeilijks aan.

Op het moment dat ik het eerste bericht schreef, wist ik niet dat we ook nog een foto hadden van het linkergedeelte; het is niet alsof ik even naar zolder hoef te lopen voor het verzamelen van meer informatie.

Type en merk van het relais opzoeken op internet en bestellen maar.

Dat kon dus niet. Inmiddels (na jouw bericht al wel gelukt, dus vreemde reactie) wel gelukt om het te vinden.

Het word iets lastiger als dat type niet meer leverbaar is.

Dat is dus van toepassing, maar ook daarop heeft iemand anders al een suggestie gedaan. En ik heb zelf ook naar een NO + NC al gezocht via een website die op dat soort labels kan filteren, wat ook tot een compatibel resultaat heeft geleid.

Er zonder kennis maar zomaar iets wat er op lijkt inzetten moet je niet doen.

Ik heb ook gewoon een ir. titel (maar niet in de EE). Ik zal niet zomaar wat doen.

Maar je loopt al heel erg voor voor de muziek uit! Er moet eerst fout gezocht en gemeten worden om de fout(ten) te vinden. Gezien de vragen die je hebt ben je denk ik niet instaat om zelf het probleem te vinden.

Ik denk dat er wel voldoende informatie is om het op te kunnen lossen.

En ik zou er iemand bijhalen die dat wel kan.

Dat zou betekenen dat die mensen bestaan. Er is nogal een tekort, voor zover ik weet. Ik ken momenteel niemand (behalve dan mensen die hier op een forum zitten die wellicht aan de andere kant van het land wonen) die dit op kan lossen. Het staat je vrij om het voor ons op te lossen, mochten je handen kriebelen. Het zou hartstikke fijn zijn om een "huis elektricien te hebben", zodat wij minder stress hebben van dit soort zaken. Totdat we een dergelijk persoon gevonden hebben, ploeteren we wel lekker door.

[...]Het is wel heel vaag wat je bedoelt. Zou je niet gewoon een internet verbinding bedoelen?

Er is niets vaags aan. TCP/IP en RJ-45 is compleet gespecificeerd. Een internetverbinding is een verbinding tussen een apparaat en het Internet. Ik heb het over Internet niet gehad, wel over een LAN.

Dat kan toch gewoon via de PLC met eventueel een uitbreidingskaart- module dat die PLC een internetverbinding krijgt.

Nee, want de PLC doet niet aan "Internet". Er zit niet eens een netwerkstekker aan vast en er is ook geen uitbreidingsmodule. Dus, in die zin ben jij nu de persoon die wat hard van stapel loopt (niet leuk, als mensen je zo bejegenen, toch?).

Maar dat is pas de helft van de oplossing dat moet ook nog geprogrammeerd worden.

Dat komt goed uit, want ik ben extreem goed in programmeren.

[...]Ook hier ontbreek veel kennis over hoe motoren en relais werken. Een 1A motor trekt wel ongeveer 8 - 10A piekstroom tijdens het opstarten. Spanning is 400V die het relais te verwerken krijgt.

Dat wist ik wel (dat wordt nl. bij natuurkunde in de tweede klas verteld), maar ik las gewoon wat er in de specificatie stond. Als mensen het in de installatie branch een goed idee vinden om leugens op te schrijven (1A, wanneer het maximum hoger kan zijn), dan lijkt het me een goed idee om wellicht de wetgeving aan te passen dat dit illegaal wordt gemaakt. Het kan natuurlijk zijn dat het "algemeen bekend" is dat er strikt genomen leugens staan in de specificatie, maar dat je het "anders moet lezen", maar in elke andere industrie wordt dat gezien als een vergissing.

Mocht je punt zijn dat ik niet alles weet, nou dan heb je helemaal gelijk. Daarom vraag ik het ook.

Op 20 september 2022 17:33:01 schreef Peter112:
Maar is er al gemeten of er uberhaupt 230v op dit hand-0-auto schakelaar komt ?

Nee, omdat de ruimte waar dit staat onprettig is om in te werken en er weinig praktische ervaring is met een multi-meter is de tijd die besteed wordt aan bedenken _wat_ we gaan doen, hoger dan er daadwerkelijk aanwezig zijn en iets doen.

We komen er wel, maar niet in het tempo dat u het wellicht zou doen. (En natuurlijk zouden we met alle liefde een professional het laten doen, maar dit is geen wervings-en selectiekanaal voor zover ik weet.)

Volgens mij is de meest eenvoudige volgende stap om de knop op de contactor in te drukken waarbij dan de verwachting is dat de afvoerventilatie aan gaat en dat er nog een klik gehoord wordt in de contactor. Bent u het daarmee oneens?

Ik denk dat een spanningstester ook wel een geschikt instrument is om efficiënt uw suggestie te kunnen controleren.

Op 20 september 2022 17:56:57 schreef Toeternietoe:
[...]

Dan koop je toch weer dezelfde, dan past de rest ook nog.
Je spoelspanning MOET 230 VAC zijn.

Hoe kom je daarbij? De Common moet 230 VAC zijn. De stuurspanning is volgens mij 24 VDC en die wordt in de coil gebruikt om een circuit te vormen (waar dan wel 230 VAC doorheen gaat).

Is de motor niet thermisch uit?

De 3F3 switch staat op toestand 1. Toestand 1 betekent volgens mij dat er geen sprake is van een te warme toestand en dat indien de rest van het systeem functioneert, het hele systeem functioneert.

Fout gezien, 3F3 is een motorbeveiligingsschakelaar (PKZM.....)

Dit is ambigu, maar ik neem aan dat je bedoelt dat jij het verkeerd hebt gezien (wat prima is).

Op 20 september 2022 16:58:42 schreef GJ_:
[...]Dat geeft niet: motorcontactoren beginnen meestal bij 4A of zo. Vergeet niet dat de ene stroom de andere niet is: jij hebt 1A gemeten, maar een relais dat geschikt is voor 1A, of zelfs voor 6A is zeker niet altijd geschikt voor jouw motor.
De gebruiksklasse die op hulprelais staat is vrijwel altijd A1 en die van jouw motor is A3.

Helaas heb jij een contactor die deel uitmaakt van een geflopt probeersel van Klöckner Moeller. En dus zit je nu met een niet meer leverbaar gedrocht van een contactor.
Een standaardcontactor is normaal altijd uitwisselbaar, ook door andere merken.

Een goede vervanger voor de jouwe zou zijn:
Schneider Electric LC1D09BL

En die is ook nogal overgedemensioneerd. :-)

Als je alleen het maak hulpcontact gebruikt kan deze ook, kost de helft:
Schneider Electric LP4K0610BW3
of alleen het verbreekcontact:
Schneider Electric LP4K0601BW3

Ik neem even voor het gemak aan dat de spoel inderdaad 24Vdc moet zijn. (dat is ook wel het meest waarschijnlijke)

Hartstikke bedankt voor de informatie.

Wat is er zo geflopt aan? Staat het bekend als een slecht onderdeel? Wat is er nu niet uitwisselbaar aan? Als er een vervanger is, is er toch per definitie sprake van uitwisselbaarheid?

benleentje

Golden Member

Bestaat er een product wat deze (of een serie van dit soort schakelaars) kan vervangen, zodat er via een RJ-45 stekker een aansturing kan plaatsvinden?.

Er is niets vaags aan. TCP/IP en RJ-45 is compleet gespecificeerd.

TCP/IP is internet of lan. en heeft verder erg weinig met een RJ45 stekker te maken. RJ45 kan bv ook telefoon, ISDN of zelfs een seriële verbinding zijn. RJ45 is gewoon en stekker wat je voor heel veel dingen kan gebruiken. Ik kom ze ook vak tegen zonder dat het iets met TC/IP te maken heeft. Dus ja als je het over RJ45 hebt is dat voor mij een vaag begrip het kan werkelijk van alles zijn.

Nee, want de PLC doet niet aan "Internet". Er zit niet eens een netwerkstekker aan vast en er is ook geen uitbreidingsmodule. Dus, in die zin ben jij nu de persoon die wat hard van stapel loopt (niet leuk, als mensen je zo bejegenen, toch?).

Wat is jouw probleem? Beetje beledigd?
Ik geef ook enkel meer als voorbeeld aan dat ik eerst zou proberen of er voor die PLC wel een module bestaat dat is toch niet meer dan logisch?

Ik vind dat je maar raar reageert alsof je beledigt bent. Uit jouw startpost blijk nu niet echt dat je IR bent, dat kwam op mij over als iemand die erg weinig weet van elektrotechniek en wat er mee te maken heeft. Ook andere begrippen en taalvorming passen nu ook niet echt bij een IR.
Ook komen er regelmatig van die topics binnen waaruit blijkt dat de topic starter er maar weinig vanaf weet. Dus hoe moet ik nu weten dat je wel ingenieur bent.
Bovendien kan je ook slecht professioneel blijven als men een keer een opmerking plaats die je niet aanstaat.

Dat kon dus niet. Inmiddels (na jouw bericht al wel gelukt, dus vreemde reactie) wel gelukt om het te vinden.

IK doe al ruim 20 jaar onderhoud en ook opsporen van fouten in machines. Waarvan 90% van de machines geen schema's hebben. En via een foto kan je niet storing zoeken. Dus ik zou niet weten waarom als je het defect component gevonden hebt je daarvan het type nr en merk niet kan zien. Ik begrijp dan niet waarom dat een vreemde reactie is, het is eerder raar dat je niet eerst gaat kijken in de kast en al van alles gaat bestellen.
Nu vind ik dat als monteur wel fijn dat als ik er naar toe gaat dat is al de reserve onderdelen heb. Maar een goede monteur heeft wat mij betreft toch al een halve auto vol met veel voorkomende reserve onderdelen.

Nee, omdat de ruimte waar dit staat onprettig is om in te werken en er weinig praktische ervaring is met een multi-meter is de tijd die besteed wordt aan bedenken _wat_ we gaan doen, hoger dan er daadwerkelijk aanwezig zijn en iets doen.

Als je vermoed dat het een relais is dan is dat per relais zeg 1 minuut aan meetwerk maximaal. En dat is vel minder dan de tijd die je nodig hebt om een relais te vervangen en dat eventueel ook nog eens voor niets te hebben gedaan. Dus zelfs met reserve onderdelen paraat moet je toch echt eerst de werking controleren door de te meten.
En wat betreft ruimte waar je onprettig kan werken ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb half liggend onder machines, opgevouwen in kleine ruimtes enz meegemaakt. Maar ik heb wel overal kunnen werken maar dat hoort nu eenmaal ook bij de uitdaging. Iets voor elkaar krijgen wat een ander niet lukt terwijl ik 1,96 lang ben paste ik bijna overal in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 september 2022 18:18:56 schreef in_theorie:
[...]
Hoe kom je daarbij? De Common moet 230 VAC zijn. De stuurspanning is volgens mij 24 VDC en die wordt in de coil gebruikt om een circuit te vormen (waar dan wel 230 VAC doorheen gaat).

Ik neem aan dat je 19Q1 zoekt.
Die is echt 230VAC spoelspanning.
Of je tekening moet niet kloppen...

Vervangend type EATON DILEM-10 (230V50HZ), verkrijgbaar bij elke electro-groothandel.

Maar eerst controleren of het de magneetschakelaar wel is.
Controleer ook of het hulpkontakt (tegen de zijkant van de motorbeveiligingsschakelaar) wel goed zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 september 2022 18:59:23 schreef benleentje:
Uit jouw startpost blijk nu niet echt dat je IR bent, dat kwam op mij over als iemand die erg weinig weet van elektrotechniek en wat er mee te maken heeft.

Je kunt ook ir. zijn in zaken die geen electrotechniek zijn...

Daarom heb ik ook het volgende opgeschreven:

Ik heb ook gewoon een ir. titel (maar niet in de EE).

Wat was daar niet duidelijk aan?

TCP/IP is internet of lan

Ik denk dat je niet weet wat TCP/IP is en ik weet zeker dat je een discussie op dat onderwerp gaat verliezen, omdat je spreekt met iemand die daar toevallig _wel_ een hoop vanaf weet, zowel academisch als praktisch.

Wat is jouw probleem?

Dat heb ik al aangegeven.

Beetje beledigd?

Niet beledigd, maar ik vind het bijzonder dom en daarom vervelend.

Ik geef ook enkel meer als voorbeeld aan dat ik eerst zou proberen of er voor die PLC wel een module bestaat dat is toch niet meer dan logisch?

Heb je bedacht dat dit impliceert dat je denkt dat ik dat niet zelf had kunnen bedenken? Het is sociaal een beetje hetzelfde als mansplaining.

Ik vind dat je maar raar reageert alsof je beledigt bent. Uit jouw startpost blijk nu niet echt dat je IR bent, dat kwam op mij over als iemand die erg weinig weet van elektrotechniek en wat er mee te maken heeft. Ook andere begrippen en taalvorming passen nu ook niet echt bij een IR.
Ook komen er regelmatig van die topics binnen waaruit blijkt dat de topic starter er maar weinig vanaf weet. Dus hoe moet ik nu weten dat je wel ingenieur bent.
Bovendien kan je ook slecht professioneel blijven als men een keer een opmerking plaats die je niet aanstaat.

Goed, je weet dus echt niet ir. voor staat en je bent te lui om mijn berichten te lezen of de inhoud daarvan te begrijpen.

IK doe al ruim 20 jaar onderhoud en ook opsporen van fouten in machines. Waarvan 90% van de machines geen schema's hebben. En via een foto kan je niet storing zoeken. Dus ik zou niet weten waarom als je het defect component gevonden hebt je daarvan het type nr en merk niet kan zien. Ik begrijp dan niet waarom dat een vreemde reactie is, het is eerder raar dat je niet eerst gaat kijken in de kast en al van alles gaat bestellen.
Nu vind ik dat als monteur wel fijn dat als ik er naar toe gaat dat is al de reserve onderdelen heb. Maar een goede monteur heeft wat mij betreft toch al een halve auto vol met veel voorkomende reserve onderdelen.

Ik vind het hartstikke prima dat je beter bent in hetgeen ik nu op amateuristische wijze probeer te doen, maar ik heb al antwoord gegeven op al deze vragen. Ik ben prima in staat om fouten te vinden in systemen. Het is alleen zo dat om fouten te kunnen vinden in systemen dat je eerst exact moet weten wat het systeem hoort te doen en aangezien er een berg kabels in- en uitkomen is dat zeer zeker niet evident. Tot vanmorgen wist ik niet eens wat 3F3 voor nut had, maar ook op dit moment weet ik niet _exact_ wat er uit de PLC komt en hoe het volledige circuit eruit ziet. Jij denkt dat dit eenvoudig is, maar de kabels verdwijnen in het kabinet en het is niet bepaald makkelijk om één kabel te volgen door die wir-war. En ja, je kunt een continuiteits-test doen, maar dan nog mag ik weet ik niet hoeveel draden testen. Kortom, niet alles is zo makkelijk als wat je waarschijnlijk perfect bij je thuis hebt geregeld. En misschien heb je wel veel ingewikkeldere dingen gedaan op dit gebied, maar _ik_ niet en _ik_ mag het waarschijnlijk uiteindelijk gaan oplossen.

Ik kan overigens genoeg zaken aangeven waarin ik waarschijnlijk beter ben dan jij, maar wat heeft iemand daaraan? Niets.

Als je vermoed dat het een relais is dan is dat per relais zeg 1 minuut aan meetwerk maximaal.

Ja, _voor_ jou. Niet voor iemand die dat minder dan 1 keer per 10 jaar doet. Ik snap niet wat daar nu zo moeilijk aan is voor je om dat te begrijpen.

Het staat je vrij om de exacte instructies voor het specifieke model uit te schrijven en dan kunnen wij het ook in 5 minuten; anders wordt het gewoon een YouTube video volgen en dan duurt het een uur.

Volgens mij heb ik iedereen hartstikke vriendelijk behandeld. Mocht iemand het daar niet mee eens zijn, dan hoor ik dat wel. Ik raad je echt aan om de volgende keer iets beter te lezen en iets minder snel iets te roepen, want ik kan je verzekeren dat ik niet de enige persoon ben die dat opmerkt.

Op 20 september 2022 19:11:55 schreef Toeternietoe:
[...]

Ik neem aan dat je 19Q1 zoekt.
Die is echt 230VAC spoelspanning.
Of je tekening moet niet kloppen...

Vervangend type EATON DILEM-10 (230V50HZ), verkrijgbaar bij elke electro-groothandel.

Maar eerst controleren of het de magneetschakelaar wel is.
Controleer ook of het hulpkontakt (tegen de zijkant van de motorbeveiligingsschakelaar) wel goed zit.

Op 20 september 2022 16:58:42 schreef GJ_:
Een goede vervanger voor de jouwe zou zijn:
Schneider Electric LC1D09BL

Ik neem even voor het gemak aan dat de spoel inderdaad 24Vdc moet zijn. (dat is ook wel het meest waarschijnlijke)

Hiermee spreek je de moderator tegen. Wie heeft er nu gelijk? Kun je de tekening een klein beetje vertalen/annoteren, zodat het overduidelijk is dat jij gelijk hebt? Desnoods teken je iets met Paint, hoewel dat inderdaad altijd wel iets tijd kost.

Is de logica dat de 3-fase stroom 400V is en dat er dan één fase naar de contactor gaat en aangezien de output stroom 230V moet zijn, dat er dan een 230V spoel in moet zitten? Maar dan is het toch eigenlijk meer een omvormer i.p.v. een contactor? Om een contact te bewegen voor het stuursignaal is nooit meer dan 24V nodig in deze installatie. Dat zou niet logisch zijn.

Ik vind het ook jammer dat ik de specificaties van de bestaande contactor niet heb, want daardoor kan ik ook niet compatibiliteit controleren tussen een eventueel vervangend component en het huidige.

Op 20 september 2022 17:26:19 schreef in_theorie:
Ik heb overigens bijvoorbeeld geen idee wat de H, M en V betekent onderaan het plaatje.

Dat zijn verwijzingen (pagina + stramiennummer) naar de contacten (respectievelijk: hoofdcontacten, maakcontacten en verbreekcontacten) die bij de spoel van het relais horen.

Op 20 september 2022 19:11:55 schreef Toeternietoe:
[...]

Ik neem aan dat je 19Q1 zoekt.

Een mogelijke vervanger daarvoor, ja.

Die is echt 230VAC spoelspanning.
Of je tekening moet niet kloppen...

Vervangend type EATON DILEM-10 (230V50HZ)

Dat is geen specificatie van een specifiek model (en de NO+NC compatibiliteit is er ook niet met het bestaande product). De moderator kwam wel met een concreet model aanzetten.

EricP

mét CE

Ik denk dat je niet weet wat TCP/IP is en ik weet zeker dat je een discussie op dat onderwerp gaat verliezen, omdat je spreekt met iemand die daar toevallig _wel_ een hoop vanaf weet, zowel academisch als praktisch.

Goh. Ik ben onder de indruk (not). Je begon over RJ45. Dat is gewoon een stekker meer niet. Je kunt er ethernet in diverse varianten overheen jagen. Je kunt er RS232 overheen jagen. Je kunt er RS485 overheen jagen. Het is een stekker. Niks meer en niks minder. Toevallig wordt die ook vaak gebruikt voor ethernet.

Niet beledigd, maar ik vind het bijzonder dom en daarom vervelend.

Dat heb ik nou met de neus-in-de-lucht houding. Dom en daarom vervelend.

Heb je bedacht dat dit impliceert dat je denkt dat ik dat niet zelf had kunnen bedenken? Het is sociaal een beetje hetzelfde als mansplaining.

Och, zolang je alleen over een RJ45 connector begint... Daarnaast... Zelf mensen die dagelijks met dat spul werken worden nog wel eens verrast door wat er te koop is - al is het alleen maar omdat de ontwikkelingen razend snel gaat.

Ik ben prima in staat om fouten te vinden in systemen.

Voorlopig schiet het niet zo op...

Het is alleen zo dat om fouten te kunnen vinden in systemen dat je eerst exact moet weten wat het systeem hoort te doen

Wat een onzin. Ik repareer vrijwel dagelijks stukkies electronica / electrotechniek waarbij ik echt geen idee van het geheel heb - duurt te lang om het allemaal uit te zoeken. Foutje in deze zoeken kan niet meer dan 5 minuten werk zijn - aangenomen dat het schema een weergave van de realiteit is en rare kabelbreuken die 'soms' optreden buiten beschouwing gelaten. Ik hoef echt niet te weten wat de rest doet hoor...

en aangezien er een berg kabels in- en uitkomen is dat zeer zeker niet evident.

Is niet relevant. Je weet wat aan wat zit (schema...). Hoe het verder loopt en wat er bij zit... boeit niet.

Tot vanmorgen wist ik niet eens wat 3F3 voor nut had, maar ook op dit moment weet ik niet _exact_ wat er uit de PLC komt en hoe het volledige circuit eruit ziet. Jij denkt dat dit eenvoudig is, maar de kabels verdwijnen in het kabinet en het is niet bepaald makkelijk om één kabel te volgen door die wir-war.

Waarom zou je dat dan willen??

En ja, je kunt een continuiteits-test doen, maar dan nog mag ik weet ik niet hoeveel draden testen.

Waarom? Er zijn er maar een paar die in aanmerking komen. Zeker daar 'manual' ook niet werkt.

Kortom, niet alles is zo makkelijk als wat je waarschijnlijk perfect bij je thuis hebt geregeld.

Eh... Een interface relais en een magneetschakelaar. Hoe spannend kan het zijn??

Ja, _voor_ jou. Niet voor iemand die dat minder dan 1 keer per 10 jaar doet. Ik snap niet wat daar nu zo moeilijk aan is voor je om dat te begrijpen.

Kom, batterij-lampje. Als je dat snapt, dan is dit ook appeltje-eitje.

Het staat je vrij om de exacte instructies voor het specifieke model uit te schrijven en dan kunnen wij het ook in 5 minuten.

Er zijn tientallen modellen die dit kunnen. Maar net wat er 'makkelijk' te koop is bij een leverancier waar jij wel eens zaken mee doet - veel van die jongens willen dat je 'klant' bent, voor een eenmalige actie ff gedoe.

Volgens mij heb ik iedereen hartstikke vriendelijk behandeld. Mocht iemand het daar niet mee eens zijn, dan hoor ik dat wel.

Och... gezien de toon... als ik er al tijd voor zou hebben... dan zou de lust om 'huis elektricien' te worden me inmiddels wel vergaan zijn.

Ik raad je echt aan om de volgende keer iets beter te lezen en iets minder snel iets te roepen, want ik kan je verzekeren dat ik niet de enige persoon ben die dat opmerkt.

QED.

GJ_

Moderator

Als ik het tweede schema bekijk is de spoelspanning dus wel 230Vac en geen 24Vdc, de types die ik aangaf als vervanger zijn dan NIET de juiste.

Als het tweede schema klopt zijn de NO en NC hulpcontacten helemaal niet gebruikt.

Voor de zekerheid zou ik 'm vervangen door een:
Schneider Electric LC1D09P7 bij 230Vac spoel. Maar dat moet je dus wel eerst even goed controleren.

Een vergelijkbare als deze Schneider heeft ieder merk. Hou het wel bij de A merken!

En ik sluit me bij EricP aan: een RJ45 wil niet zeggen dat het over ethernet gaat. Ik heb ze hier met RS232, RS485 en nog een RS485 maar dan anders bedraad. RJ45 connectoren zijn oorspronkelijk ook niet bedoeld voor ethernet.

Op 20 september 2022 19:38:30 schreef in_theorie:
Hiermee spreek je de moderator tegen. Wie heeft er nu gelijk?

Nee, ik had dat tweede schema nog niet natuurlijk, en daaruit blijkt dat de spoelspanning toch 230Vac is.

Even controleren dus, het moet er ergens op staan, maar niet op de voorkant.

Op 20 september 2022 20:03:03 schreef GJ_:
Als ik het tweede schema bekijk is de spoelspanning dus wel 230Vac en geen 24Vdc, de types die ik aangaf als vervanger zijn dan NIET de juiste.

Als het tweede schema klopt zijn de NO en NC hulpcontacten helemaal niet gebruikt.

Voor de zekerheid zou ik 'm vervangen door een:
Schneider Electric LC1D09P7 bij 230Vac spoel. Maar dat moet je dus wel eerst even goed controleren.

Een vergelijkbare als deze Schneider heeft ieder merk. Hou het wel bij de A merken!

En ik sluit me bij EricP aan: een RJ45 wil niet zeggen dat het over ethernet gaat. Ik heb ze hier met RS232, RS485 en nog een RS485 maar dan anders bedraad. RJ45 connectoren zijn oorspronkelijk ook niet bedoeld voor ethernet.

Ik heb niet gezegd dat RJ-45 impliceert dat er van ethernet gebruik gemaakt wordt. Ik heb ze hier ook liggen (met RS232 met jumperbox). Ik heb alleen gezegd dat bij een discussie over TCP/IP hij het gaat verliezen, omdat ik nogal veel op dat vlak gedaan heb.

Nee, ik had dat tweede schema nog niet natuurlijk, en daaruit blijkt dat de spoelspanning toch 230Vac is.

Even controleren dus, het moet er ergens op staan, maar niet op de voorkant.

Wat betekent 22.2 bijvoorbeeld in dat tweede schema?

Er staat ook 18.26 >--7F5 + 24VDC----7F5 + 24VDC-->20.2 Hoe moet ik zo'n regel lezen? Er zal vast wel een "object" zijn dat 18.26 heet, maar ik heb die informatie hier niet. Wellicht wel in een andere map. Betekent de + dat dat de + pool is?

Ik snap niet dat ze niet gewoon in hoofdstuk 1 zeggen van de documentatie "We maken gebruik van de syntax, zoals gespecificeerd in die en die standaard.".

revado

Honourable Member

Mij valt iets op in het bovenste schema.
Bij zowel 16Q1 als bij 19Q1 gaat L1 via contact 1-2 direct aan nul bij opkomen...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het getal voor de punt slaat op de bladzijde, het getal na de punt op het stramien van die bladzijde.
22.2. met de pijl betekend dat het verbonden is met bladzijde 22, stramien 2
op Blz 22 zul je iets vinden van 21.10
de + betekend dat het de Positieve (plus) van de voeding is, de - is van de Negatieve (min) van de voeding.

7F5 betekend dat de voeding komt van blad 7 stramien 5. Daar vind je de zekering (of andere beveiliging) van deze voedingslijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit topic is gesloten