Contactor vervangen en zoja, door welk product?

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Wat een hoop geze... discussie...

Vanuit de oorspronkelijke post:

Nu is het ook zo dat er een zogenaamde interventie module rechts in de kast zit waarop een handmatige schakelaar zit met een relais die optioneel het automatische signaal van de PLC kan worden genegeerd en deze op hand of uit kan worden gezet.

De "hand" modus werkte al langere tijd niet.

Zowel de hand- als PLC-modus maken gebruik van hetzelfde circuit: 19S1, 19K2 en 19Q1. Omdat eerst de hand-modus ermee ophield en pas later ook de PLC modus is (voor mij dan in elk geval, YMMV) de schakelaar 19S1 de boosdoener.
Kan een kapotte schakelaar zijn, of een (of meerdere!) losse draad/slechte soldeerverbinding(en).

ik ken een heleboel IR's die een heleboel weten, maar slechts enkele die ook wat kunnen

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik vind dat jullie bijna allemaal veel te snel conclusies trekken. Dat jullie geen vervangende computer 10 jaar in de toekomst kunnen laten werken, betekent niet dat dat niet kan.

De door jullie beschreven methodes op dat gebied zijn verouderd. Ik vind het vervelend dat jullie maar vasthouden aan jullie eigen ideeën.

Ik deel de zorg dat een monteur bij onderhoud niet moet overlijden. Daarom wordt de installatie ook jaarlijks gekeurd door gecertificeerde partijen.

Ik denk dat een cursus inlevingsvermogen voor ook bijna allemaal wel geschikt is.

@fatbeard, dat is op zich een geldig argument. Kunnen we ergens zo'n module bestellen waarvan we van tevoren weten dat deze hetzelfde functioneert?

Henry S.

Moderator

Op 22 september 2022 17:45:04 schreef in_theorie:
De door jullie beschreven methodes op dat gebied zijn verouderd. Ik vind het vervelend dat jullie maar vasthouden aan jullie eigen ideeën.

Sorry hoor, maar die ideeën zijn van praktijkmensen, niet van theoretici.
Ik zie ook meer dan 10 jaar in het vak, en ken zowel PC als PLC oplossingen en toepassingen. PC toepassingen zijn totaal niet toekomst bestendig gebleken, Soft PLC's uiteindelijk ook niet.

Maar jij kwam hier voor advies toch?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

Op 22 september 2022 17:45:04 schreef in_theorie:
Ik vind dat jullie bijna allemaal veel te snel conclusies trekken. Dat jullie geen vervangende computer 10 jaar in de toekomst kunnen laten werken, betekent niet dat dat niet kan.

Je hebt overduidelijk absoluut geen verstand van zaken.
Je komt om raad, slaat alles in de wind en komt vervolgens met ondeskundige opmerkingen.

Op 22 september 2022 18:04:41 schreef Henry S.:
[...]
Sorry hoor, maar die ideeën zijn van praktijkmensen, niet van theoretici.
Ik zie ook meer dan 10 jaar in het vak, en ken zowel PC als PLC oplossingen en toepassingen. PC toepassingen zijn totaal niet toekomst bestendig gebleken, Soft PLC's uiteindelijk ook niet.

Maar jij kwam hier voor advies toch?

Het hele idee dat je alle PC oplossingen op één hoop kunt gooien is irritant dom.

Ik heb _veel_ meer ervaring dan jij met dit soort zaken. Het _enige_ waar de mensen op dit forum meer vanaf weten is het lezen en ontwerpen van schema's en het gebruik van tools die elektriciens veel gebruiken. Op het moment dat er al sprake is van een programmeerbaar systeem, zal _iedereen_ op dit forum het afleggen.

Ik kom hier alleen voor advies betreffende schakelingen.

GJ_

Moderator

Als je beweert dat het vervangen van een PC na 10 jaar __altijd__ mogelijk is is het duidelijk dat je op dat gebied geen kennis en ervaring hebt.

Op 22 september 2022 18:09:23 schreef GJ_:
[...]Je hebt overduidelijk absoluut geen verstand van zaken.
Je komt om raad, slaat alles in de wind en komt vervolgens met ondeskundige opmerkingen.

Ik sla helemaal niet alles in de wind. Het is alleen zo dat jullie denken dat "PC = Windows computer van de hoek", o.i.d.

Ik _weet_ al dat ik weinig van schakelingen weet. Ik begrijp niet dat het zo lastig is om dat te accepteren. In andere domeinen (waaronder programmeren, netwerken, systeembetrouwbaarheid, beschikbaarheid, etc.), weet ik zeer waarschijnlijk _veel_ meer dan jullie allemaal bij elkaar opgeteld.

Op 22 september 2022 18:20:05 schreef GJ_:
Als je beweert dat het vervangen van een PC na 10 jaar __altijd__ mogelijk is is het duidelijk dat je op dat gebied geen kennis en ervaring hebt.

Geen PC die door één of andere prutser is geconfigureerd. Wel een die door mij is gemanaged en gedocumenteerd.

Henry S.

Moderator

Op 22 september 2022 18:21:44 schreef in_theorie:
[...]
Ik sla helemaal niet alles in de wind. Het is alleen zo dat jullie denken dat "PC = Windows computer van de hoek", o.i.d.

Je hebt wel humor...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 september 2022 18:24:58 schreef GJ_:
Je maakt jezelf belachelijk.

Meestal is het zo dat mensen zonder argumenten dat soort dingen zeggen. Waarom kun je je niet gewoon beheersen?

Op 22 september 2022 18:27:25 schreef Henry S.:
[...]
Je hebt wel humor...

Bijna iedereen begint over "Windows" in deze discussie. Als dat je referentie is, ja, dan kan ik me goed voorstellen dat al je systemen zo onbetrouwbaar zijn als de pest.

Dat jullie wellicht een industriële pc met Windows gebruiken maakt niet uit, want uiteindelijk heb je geen enkele controle over een blob uit Redmond.

Henry S.

Moderator

Zou je de posts nog eens goed willen lezen? Nergens wordt over M$ oid gesproken, dat maak jij er nu van...

Ik heb het over industriële oplossingen, geen houtje-touwtje werk. En ook daar wordt trouwens ook met succes Windows gebruikt, kijk maar naar de HMI's, maar dit is nog geen PLC.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

Jij weet net zo min als iedereen wat de processorboeren over 10 jaar in de aanbieding hebben. En dan kan je met RTOS of wat dan ook aan de slag gaan, maar dan heb je nog steeds geen controle over de hardware.

Vandaar dat ik weet dat je geen ervaring op dit gebied hebt.

Ik vind het wel grappig dat TS ,die net komt kijken en geen idee heeft wie allemaal op dit forum zitten kan beweren dat hij/zij het allerbeste jongetje of meisje van de klas is.
Verder heeft hij volgens mij geen benul van waaraan een echte PLC moet voldoen.

Volgens mij heeft de opmerking RTOS hem even stil gehouden :)

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op donderdag 22 september 2022 19:50:43 (15%)

Op 22 september 2022 19:42:40 schreef F_S:
Ik vind het wel grappig dat TS ,die net komt kijken

Eerste PLC heb ik > 20 jaar geleden geprogrammeerd. Aangezien het programmeren van PLCs bijna geen drol oplevert, heb ik daar niet mijn carrière van gemaakt.

en geen idee heeft wie allemaal op dit forum zitten

Wat eigenaren van SMBs, wat hobbyisten, en wat mensen die met pensioen zijn voor zover ik kan zien.

kan beweren dat hij/zij het allerbeste jongetje of meisje van de klas is.

Als iemand aangeeft dat hij of zij aan systemen met meer dan een miljard gebruikers heeft gewerkt en daar daadwerkelijk iets van belang heeft gedaan, zal ik daar wellicht anders over denken.

Verder heeft hij volgens mij geen benul van waaraan een echte PLC moet voldoen.

Volgens Wikipedia is een PC ook een PLC. Ik heb het vermoeden dat je gewoon slecht bent in het uitdrukken van wat je bedoelt. (Mensen die slecht kunnen programmeren, zijn vaak slecht in het ordenen van hun gedachten.)

Volgens mij heeft de opmerking RTOS hem even stil gehouden :)

De eerste keer dat ik met dit soort systemen in aanraking ben gekomen was ook al 15 jaar geleden. Dus, helaas. Ik weet zeker dat ik een RTOS kan ontwerpen dat objectief beter is dan alles wat er nu bestaat. Het is alleen zo dat er geen vraag is naar dergelijke perfecte systemen (en het interesseert me ook niet bijster veel), omdat de rest van de industrie nu eenmaal zelf niet zo perfect is. Ik kan dus prima een Bugatti Veyron ontwerpen, maar de rest van de industrie zit te wachten op een beter paard.

Zoals, al meerdere keren aangegeven: jullie zijn natuurlijk beter in het lezen van schema's en hebben neuronen gealloceerd aan het herkennen van een wisselcontact of een klemstrook op een technische tekening, maar ik vind dat eigenlijk een verspilling voor wat ik wil in mijn leven. Ik leer deze dingen uit noodzaak, niet omdat ik het nu zo bijster interessant vind. Ik vind de tooling in jullie industrie lachwekkend slecht evenals de economische efficiëntie.

Ik hoop dat jullie, ondanks dat ik jullie alleen maar op één kennisgebied waardeer, je een beetje normaal kunnen gaan gedragen.

Iemand had het over een IQ van 145. Mijn IQ is zeer veel hoger dan dat.

Op 22 september 2022 18:55:32 schreef GJ_:
Jij weet net zo min als iedereen wat de processorboeren over 10 jaar in de aanbieding hebben. En dan kan je met RTOS of wat dan ook aan de slag gaan, maar dan heb je nog steeds geen controle over de hardware.

Vandaar dat ik weet dat je geen ervaring op dit gebied hebt.

Over tien jaar kun je RISC-V hardware kopen voor een appel en een ei. Je kunt nog steeds x86-64 hardware kopen. Je kunt nog steeds ARM hardware kopen.

Ook kan ik nog steeds een FPGA kopen en daar zelf een berg soft-cores op draaien.

Dus, ik weet hartstikke goed wat er over 10 jaar is. Er zal vast ook wel iets nieuws worden bedacht (maar dat moet nu al werken in een lab omgeving, omdat het anders nooit binnen 10 jaar op de markt is), maar die zullen vast wel met een compiler komen.

Het concept van "controle over hardware" is hartstikke filosofisch. Als je zelf atomen gaat stapelen dan heb je redelijk veel controle, maar aangezien er elk moment een kernraket op je neus kan ontploffen is dat maar relatief. Als je een FPGA van een ander programmeert al wat minder en als je een stuk server hardware koopt nog minder.

Op 22 september 2022 18:54:25 schreef Henry S.:
Zou je de posts nog eens goed willen lezen? Nergens wordt over M$ oid gesproken, dat maak jij er nu van...

Je hebt de posts zelf niet goed gelezen. Zoek maar naar het woord "win" en ga je dan schamen.

Iemand had het over een IQ van 145. Mijn IQ is zeer veel hoger dan dat.

Potjandorie en dan nog niet eens een vervang magneetschakelaar kunnen vinden 8)7

Gr.F_S

Op 22 september 2022 23:37:03 schreef in_theorie:

Zoals, al meerdere keren aangegeven: jullie zijn natuurlijk beter in het lezen van schema's en hebben neuronen gealloceerd aan het herkennen van een wisselcontact of een klemstrook op een technische tekening, maar ik vind dat eigenlijk een verspilling voor wat ik wil in mijn leven. Ik leer deze dingen uit noodzaak, niet omdat ik het nu zo bijster interessant vind. Ik vind de tooling in jullie industrie lachwekkend slecht evenals de economische efficiëntie.

Ik hoop dat jullie, ondanks dat ik jullie alleen maar op één kennisgebied waardeer, je een beetje normaal kunnen gaan gedragen.

Iemand had het over een IQ van 145. Mijn IQ is zeer veel hoger dan dat.

dat kan allemaal wel zijn, maar intussen verzand het topic in een bizar wereldvreemd iets met veel onbegrip, frustratie en blijkbaar wordt daar niemand vrolijk van, dus straks een slot.

om terug op het topic te komen, hoe inefficiënt dat ook mag zijn..
heb je de relaisspoel al eens nagemeten, of gemeten of er spanning op staat? En de contactor even met de hand bedient om te checken of de motor dan aangaat.

Op 23 september 2022 00:02:47 schreef F_S:
Iemand had het over een IQ van 145. Mijn IQ is zeer veel hoger dan dat.

Potjandorie en dan nog niet eens een vervang magneetschakelaar kunnen vinden 8)7

Gr.F_S

Als je zo dom bent, dat je het probleem niet begrijpt, waarom reageer je dan?

Henry S.

Moderator

Denk je hier even om?
https://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys

Wel even netjes blijven aub!

Op 22 september 2022 23:47:13 schreef in_theorie:
[...]
Je hebt de posts zelf niet goed gelezen. Zoek maar naar het woord "win" en ga je dan schamen.

Ok, bijna nergens, maakt niet uit, je bent doof voor agumenten van anderen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 23 september 2022 01:39:06 (59%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is nu wel duidelijk dat we hier of met een trol of met een narcist te maken hebben.

Ik zet in op het eerste.

mel

Golden Member

Ik vind dat dit topic wel op slot kan, omdat de TS iedereen blijft beledigen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 22 september 2022 23:45:36 schreef in_theorie:
[...]
Over tien jaar kun je RISC-V hardware kopen voor een appel en een ei. Je kunt nog steeds x86-64 hardware kopen. Je kunt nog steeds ARM hardware kopen.

Wat een wonderlijke voorspelling. En sinds wanneer is x86 downward compatible? (niet altijd dus). Probeer eens een 386 of 486 te kopen.

Op 23 september 2022 00:35:19 schreef in_theorie:
[...]
Als je zo dom bent, dat je het probleem niet begrijpt, waarom reageer je dan?

Om te beginnen ben je gekomen met een klacht voorzien van (foute) diagnose, gevolgt door nog wat posts met opnieuw foute aannames én de mededeling dat je er eigenlijk niks van weet.

Ga je ook naar de dokter met een diagnose om vervolgens te zeggen dat jij veel intelligenter bent dan de dokter, terwijl een pleister plakken nog een brug te ver is?

Het topic begint nogal flink te ontsporen eigenlijk.

Dit topic is gesloten