Led TL-buis plaatsen

Op 23 september 2022 08:57:13 schreef rew:
Ik heb het datasheet van die dingen gedownload en daar staat behalve de standaard "wijzigingen voorbehouden" niets in????

Noemen ze nu blijkbaar Ledvance, hier heb je meer info;

https://www.ledvance.com/professional/products/product-stories/led-tub…

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 22 september 2022 18:40:55 schreef testman:
de goedkope manier is 230V op 1 voetje zetten. maar zit de ledbuis dan verkeerdom in de bak harde klap en buis voor 10cm zwart. de juiste manier van bedraden is fase op 1 voet en nul op andere voet en draad tussen de voetjes in. draai je de buis om dan werkt het ook gewoon. in 1 buiseinde zit ook een zekering, echter een chinees prul wat echt explodeert met 240V erop..

Dat zwart worden valt wel mee, heb het deze week voor gehad.
Vraag me dan wel af waarom sommige TL bakken af-fabriek niet met een omloopdraad bedraad worden, zal wel kostenbesparend zijn het niet te doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Toevallig vandaag ook 2 led buizen gekocht om de oude te vervangen.
Mijn armatuur heeft 1 VSA,2 starters en 2 buizen.Ze staan dus in serie.
1 op 1 buizen en starters vervangen gaat niet want dan krijgt elke buis maar 115 Volt.
Ff een paar draadjes omleggen,2 x N + 2 x L parallel naar de 2 buizen.

Op 24 september 2022 00:30:55 schreef bprosman:
[...]
Dat zwart worden valt wel mee, heb het deze week voor gehad.
Vraag me dan wel af waarom sommige TL bakken af-fabriek niet met een omloopdraad bedraad worden, zal wel kostenbesparend zijn het niet te doen.

klopt, is puur kosten. er zit ook de dunste draad in die nog erin past. als de buis klapt kun je deze omdraaien en dan werkt ie wel nog.

je hebt ook ledbuizen die op 2 pennen aan 1 zijde de nul hebben en de andere pennen op de andere zijde de fase. leuke als je die nooit hebt gehad :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 24 september 2022 10:32:58 schreef testman:
[...]
je hebt ook ledbuizen die op 2 pennen aan 1 zijde de nul hebben en de andere pennen op de andere zijde de fase.

Ik ben ze nog niet tegengekomen maar dan krijg je alsnog een klap met een omloopdraad >:)
Een beetje standaardisatie zou hier geen kwaad kunnen...

Op 24 september 2022 00:46:14 schreef Hubie:
Mijn armatuur heeft 1 VSA,2 starters en 2 buizen.Ze staan dus in serie.
1 op 1 buizen en starters vervangen gaat niet want dan krijgt elke buis maar 115 Volt.

Dat komt vaak voor bij 2*60cm armaturen, de zgn tandemschakeling. Er zijn tegenwoordig wel wat LED tubes die ook op zo'n armatuur werken, zonder dat ombouw nodig is. Bv deze: https://www.conrad.be/nl/p/osram-led-buis-energielabel-f-a-g-g13-t8-co…

Hubie

Special Member

Er schijnen buisjes van Osram te zijn die aan 2 kanten gevoed moeten worden.

De "Flair" buisjes van Hornbach moeten iig aan 1 kant gevoed worden.

@KellyDK hierboven:Heeft als nadeel dat het VSA er tussen blijft zitten.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 24 september 2022 15:17:37 (20%)

Op 24 september 2022 14:30:41 schreef McAwesome:
[...]

Ik ben ze nog niet tegengekomen maar dan krijg je alsnog een klap met een omloopdraad >:)
Een beetje standaardisatie zou hier geen kwaad kunnen...

ik heb er in handen gehad, maar dat was 2x. de uitvoering met N en L op 1 zijde is meer gangbaar. ook de HF uitvoering voor achter een evsa kom je vaker tegen in de bak, goed opletten want dan staat er geen 230-240V werkspanning op het label.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Bjorn04: en anderen.
Als je het aansluit volgens dit schema maakt het niet uit hoe deze in het armatuur word gemonteerd.

Anders als de L&N aan één kant zit is er maar 50% goed en 50% dat er sluiting ontstaat.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Turbokeu

Golden Member

Op 21 september 2022 19:38:49 schreef flipflop:
Neem LED-panelen, dat geeft veel mooier en efficienter licht. Een buis is per definitie ongunstig omdat het ook de verkeerde kant op straalt. Zal met LED minder zijn dan FL, maar toch. Paneel van 60x60 kost maar een paar tientjes.

Ik ben inderdaad best tevreden over onze LED-panelen/LED-plafondlampen.
Ik heb o.a. deze met chroomring van Lidl-webshop (2 jaar geleden nog 9.99€ voor betaald) voor het washok en de dressing.
Binnenin zijn het simpelweg 3 stukken LEDstrip in driehoek en een LED-driver.
In mijn bureau heb ik daarentegen een 'echt', iets duurder, 60x60cm LED-paneel geïnstalleerd, ook van de Lidl webshop.
Geven allen een bak warm en mooi diffuus licht.

Op 21 september 2022 20:28:05 schreef McAwesome:
[...]

Mijn 28 W T5 lampen gingen met een vertraging van ongeveer 1 seconde aan op een EVSA. Hierbij leek het alsof de gloeidraden even voorverwarmd werden voor de buis werd ontstoken.

Een ander armatuur met 2 x 36 W T8 lampen, ook met EVSA ging wel onmiddellijk aan na inschakelen.

Ik weet niet of het aan specifieke vereisten voor T5 versus T8 ligt of aan de specifieke EVSA's. Voor zover ik weet hebben de meeste T5 armaturen altijd EVSA's gehad.

Je hebt 'cold start' en 'warm start' EVSA's.
Bij de 'warm start' EVSA's worden de gloeidraden voorverwarmd vanwaar de inschakelvertraging.
Bij de 'cold start' EVSA's wordt de volle ontsteekspanning direct op de elektrodes gezet.
Liever een lichte vertraging voor de levensduur van de buis dus...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De koude start types werken goed, maar de buizen zijn snel op... Ik gebruikte ook altijd warm start types. Die seconde wachttijd maakt dat echt wat uit? :?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

De buizen van TS zullen onderhand ook alweer bijna versleten zijn :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je nog een voorraadje hebt liggen en ze niet kwijt raakt zou ik toch kiezen voor cold start... :+

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

heb pas een pallet of 2 ledbakken gewisseld waar eerst 2x 58W tl-d bakken zaten. daar zaten de eerste tl buizen nog in van de bouw destijds. even gerekend zouden die buizen over de 20.000 uren gemaakt hebben in 13 jaar tijd. zaten goede osram warmstart evsa's in. een 85-90% van de buizen werkte nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer