vintage amp NIKKO IA 600 elco's meer dan bol

jerome

Golden Member

Ik heb gisteren genoemde versterker hersteld. 5V lijn stuk. De grote buffers staan enorm bol. Ze meten goed en de rimpel is bij ruststroom 8mV. Toestel werk heel goed, maar die elco's storen me toch. Zijn er ooit elco's gemaakt die af fabriek bol werden gemaakt? Omdat ze op 0.1mm na beiden even bol zijn moet ik bijna aannemen dat ze zo gebouwd zijn. Als de druk zo hoog komt moesten die al lang gelekt hebben volgens mij. Ik luister :-)

Het is alleen een plastic afdekplaatje wat bol staat ,druk er eens op, het zal meteen meegeven. Komt bij heel veel van dit soort elco's voor.
Sommige fabrikanten willen nog wel eens een sierdopje meesealen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 24 september 2022 14:01:25 (19%)

Volgens mij heb je een IA 400?

Ik zie foto's via google waarbij ze niet bol staan, dus het is niet normaal.

Alleen het kunststof dekplaatje staat of is bol zo te zien. Ziet er vreemd uit idd. Je metingen lijken ook normaal voor goed werkende elko's.

Je zou de metingen kunnen herhalen met voluit belaste versterker. Dus spiekers er af en belastingsweerstanden er op en natuurlijk een ingangssignaal en dan het volume maximaal. En dan met een scoop kijken wat de rimpel op de condensatoren doet.

Als de rimpel dan niet te groot is zou ik de C's gewoon laten zitten.

Op 24 september 2022 13:17:29 schreef nijhuisr:
Volgens mij heb je een IA 400?

Ik zie foto's via google waarbij ze niet bol staan, dus het is niet normaal.

Gaan we weer. Niets te zien, geen fout te meten, lekker recappen.
Elco's moesten eigenlijk 50 euro kosten,. Dan zijn ze ineens bijna allemaal goed!

jerome

Golden Member

400 en 600 hebben een gemeenschappelijke repair manual, maar het is een 600. Bol is bol :-) en niet enkel de folie.

Op 24 september 2022 14:00:02 schreef jerome:
400 en 600 hebben een gemeenschappelijke repair manual, maar het is een 600. Bol is bol :-) en niet enkel de folie.

Als TS zeker wil zijn, kan hij de stukjes plastic gewoon verwijderen om zich te overtuigen. Dergelijke elco's hebben meestal een ventieltje aan de pennenzijde. De scheurvlakjes zoals die bij kleine elco's vaak aanwezig zijn hebben ze niet.
Elco's gaan bol staan als er veel warmte ontwikkeld wordt. Dat gebeurt vaak bij schakelende voedingen waarbij laad- en ontlaadstromen groot zijn en dat ook nog bij een hoge frequentie. Als dan de inwendige weerstand wat toe neemt gaat het mis. Deze elco's worden in een ritme van 100Hz bijgeladen en de laadstromen zijn ook niet geweldig groot. Het probleem low esr speelt bij dergelijke voedingen nauwelijks.

Ik heb eigenlijk nog maar één keer problemen met dit formaat elco's in een versterker gezien; een 2*200W PA versterker die bij inschakelen iedere keer de brugcel opblies en daarna de zekeringen liet springen :) Na vervangen van de afvlakelco's was het probleem opgelost. Verder nog nooit iets aan dit formaat elco gedaan.

jerome

Golden Member

Versterker is van een vriend die hem heeft van zijn veel te vroeg overleden pa, en heeft voor hem een grote emotionele waarde. Als die bollen gaan knallen zit alles onder de smurrie. Denk ze te vervangen door 100V 10.000uF.
De afgaande spanningen zijn merkelijk hoger dan nominaal omdat het een 220V toestel is wat nu 235V krijgt. Was mss ook de oorzaak waarom de 7805 was gesneuveld. De verkleuring op het bord rond en onder de koelvin doet vermoeden dat het altijd vrij heet liep. Heeft nu wel een groter koelblokje mee gekregen. De IA-400 heeft ook maar 10.000uF aan boord voor zijn 130+130Watt in 4 Ohm. Met 18.000uF komt dat op 210+210W. Zal horen wat hij beslist.

Arco

Special Member

Als je het zeker wilt weten, kun je de plastic kap eraf wippen...
(ik denk dat het zo hoort, omdat ze beide exact dezelfde bolling hebben, dat krijg je met een defect waarschijnlijk nooit voor elkaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 september 2022 14:59:20 schreef jerome:
Versterker is van een vriend die hem heeft van zijn veel te vroeg overleden pa, en heeft voor hem een grote emotionele waarde. Als die bollen gaan knallen zit alles onder de smurrie. Denk ze te vervangen door 100V 10.000uF.
De afgaande spanningen zijn merkelijk hoger dan nominaal omdat het een 220V toestel is wat nu 235V krijgt. Was mss ook de oorzaak waarom de 7805 was gesneuveld. De verkleuring op het bord rond en onder de koelvin doet vermoeden dat het altijd vrij heet liep. Heeft nu wel een groter koelblokje mee gekregen. De IA-400 heeft ook maar 10.000uF aan boord voor zijn 130+130Watt in 4 Ohm. Met 18.000uF komt dat op 210+210W. Zal horen wat hij beslist.

Een 7805 is nogal robuust en je moet wel wat moeite doen om hem stuk te krijgen. Ompolen is wel schadelijk. Als de spanning voor de regulator sneller daalt als aan de uitgang, door bijv. elco's die lang geladen blijven, dan is het zinvol om een diode in sper over de 7805 te zetten.
Het ic is beschermd tegen te grote stroom, te grote opwarming en nog wat.
De netspanning is verhoogd naar 235V, dat is net iets meer al 6%, niet erg dramatisch. Je zou eens kunnen testen of de ingangsspanning van de regulator tegen de bovengrens aan zit. Ook kan het zijn dat door een of andere reden de stroomafname te groot is geworden. Daarvoor moet je de belasting onderzoeken. Dat kan het eenvoudigst met een losse voeding van 5 volt, terwijl de 7805 uit de schakeling is. Het ic is zoals gezegd stroombegrensd, maar kan wel behoorlijk warm worden als zowel de ingangsspanning als de stroomafname groot is. Is de ingangsspanning te hoog, eigenlijk hoeft die maar een paar volts hoger te zijn als de uitgangsspanning, dan kun je het teveel simpel wegwerken met een weerstand, die zo bemeten is, dat de ingangsspanning juist boven de ondergrens ligt inclusief rimpel, bij de grootste belasting.

De grote bollen (elco's) zullen niet gaan knallen. Ze hebben vrijwel allemaal een ventiel. Als ze echt aan de bovenzijde zo bol staan, dan zijn ze zeker opengescheurd en had de versterker allang mogelijk vol met smurrie gezeten. Ik denk derhalve dat het bolle uiterlijk een plastic probleempje is.

fred101

Golden Member

Gewoon even aan een LCR meter hangen. Als ze echt zo bol stonden en dat niet zou horen, dan zat de kast waarschijnlijk al onder de smurrie en was de rimpel ook enorm veel hoger geweest, zelfs bij weinig vermogen want dan was er functioneel nagenoeg geen capaciteit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

De alu behuizing is dus niet bol :-).Gewoon een dik bol massief deksel. Had er eerder al stevig op gedrukt, maar was heel stug. Dus lekker laten zitten!
Gelukkig maar, want die zitten vast met 4 pennen met brede pith, en met een "huis en tuin" vervanger wordt het klungelen.
@ buzzy; De ingang van de 7805 staat op 13V, waar dat nominaal 12V is. De stroom is 0,6A in de 5V lijn. Een weerstand ervoor had gekund, maar ik heb gekozen voor een wat grotere koelvin.

De genoemde waardes zijn inderdaad niet buitenproportioneel.

jerome

Golden Member

Oorzaak van defecte regelaar is waarschijnljk geweest dat de aan-uit schakelaar ook hulpcontacten heeft die de 5V lijn aan de nul leggen bij het uitschakelen. Komt nu die schakelaar niet vlot terug, dan blijft de power aan met kort gesloten 5V. Schakelaar komt nu vlotjes terug, maar heb wel dat kortsluitcontact uitgeschakeld.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 september 2022 13:17:29 schreef nijhuisr:
Volgens mij heb je een IA 400?

Ik zie foto's via google waarbij ze niet bol staan, dus het is niet normaal.

Hoe kun je dat zien aan foto's van, naar ik aanneem, een ander exemplaar? Voor zover ze iets zeggen over het exemplaar van de TS, bieden ze alsnog geen zekerheid.

De ENIGE manier om bolstaan bij dit soort condensatoren te constateren, is om het ronde 'dekseltje' eraf te wippen. Indrukken geeft ook een redelijke indruk ;) van de ernst van het verschijnsel.

De 8mV rimpel is opzich een goede hint dat er niks aan de hand is, maar als je toch bezig bent zou ik inderdaad wel even goed inspecteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 september 2022 17:13:11 schreef jerome:
De alu behuizing is dus niet bol :-).Gewoon een dik bol massief deksel.

Ha, krijg nou wat. :) Dus dat kan ook nog. Goed om te weten!
Nou, gelukkig maar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Oef gelukkig maar, want twee van die monsters zullen niet zo goedkoop zijn.

Hij kan weer jaren verder.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

toch 33 jaar is niet slecht. zouden ze bol zijn geweest dan is er teveel warmte, of voeding is te hoog. dat laatste heb je wrs toch wel.

18000uf 80V is al niet goedkoop, een tdk 18000uf 350V elco doet bij de C maar 7200€ 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ooit een Nikko Alpha 440 gehad met dezelfde soort afvlak elco's. Alle 4 hadden last van lekkage (electroliet) en dit had de print aangetast. Uiteindelijk vervangen door 4x 10.000uF 100V van Philips.

Deze met klembeugeltjes aan de zijwand gezet en met een dik stuk soepel koperdraad weer aangesloten op de print. Niet meer origineel, maar wel betrouwbaar voor de komende jaren.

Even overleggen met de eigenaar, maar ik zou toch voorstellen ze te vervangen..

Zoeits dus:
https://elektrodump.nl/nl/elco-s-laagspanning/1994-elco-laagspanning-1…

Of nieuw:
https://www.eoo-bv.nl/radial-10000uf47000uf/1258-beker-10000uf-100v-ft…

zonder prutsen kom je nergens!
Arco

Special Member

Als ze totaal niet lekken, zou ik ze laten zitten. Lekkage of defect van dit soort elco's is uiterst zelden.
(hooguit uitdroging, maar dat zie je dan terug in de meetresultaten. Lekken kan wel na sluiting in de gelijkrichter)

Als het een SMPS was geweest had ik je wel gelijk gegeven: de secundaire elco's gaan daar vroeger of later bijna allemaal kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Check voor de zekerheid even of ze niet warm worden tijdens idle bedrijf en of de voetjes nog droog zijn.

zonder prutsen kom je nergens!
jerome

Golden Member

2 uur aan gestaan, en niet warm. Het ietwat groter koellichaam van de 7805 scant wel 71°. Geen goed ontwerp, want het koelblokje hangt onderaan het power verdeelbord. In BE gaat de warmte steeds omhoog :-), en dus wordt dat bordje plaatselijk wel goed warm. Zal mss toch nog een vermogensweerstand plaatsen voor de ingang. Onderaan de elco's op de foto is geen lekkage maar bros geworden lijmkit. De tool kan horizontaal onder het bol deksel worden geschoven.

Probleem is dat je zeker moet zijn van je zaak: Wat is de maximum stroom ?

Als de ingangsspanning nu 13V is dan kan dat zomaar in de winter als de zonnepanelen uit staan 12V zijn. De 7805 heeft minimaal 8V aan de ingang nodig, dus 4V bij 0.6A mag je weg stoken. De weerstand mag dan 6.7 Ohm zijn. Maar wat nu als er gemiddeld 0.6A en pieken van 1A nodig zijn? Dan mag die weerstand ineens maar 4 Ohm zijn!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/