p1 to usb kabel

Als CH1 hoog blijft, dan is er iets mis met R1 op pin 2.
Pin 2 moet hoog zijn om telegrammen te krijgen.

Pin 5 gaat via optocoupler naar massa. Ik zou R3 weglaten en Pin 5 rechtstreeks naar de basis van de transistor sturen.

Wat nog ontbreekt is een verbinding tussen pin 3 en pin 6.
De 5V voeding op pin 1 heeft een Gnd op Pin 6, terwijl de optocoulpers een Gnd hebben op pin 3. Die zijn binnen de meter niet doorverbonden.

Op 27 september 2022 14:12:18 schreef deKees:
Wat nog ontbreekt is een verbinding tussen pin 3 en pin 6.
De 5V voeding op pin 1 heeft een Gnd op Pin 6, terwijl de optocoulpers een Gnd hebben op pin 3. Die zijn binnen de meter niet doorverbonden.

Dat lijkt me "de bedoeling" van de spec, maar ik heb gehoord van een meter die het wel doorverbonden had.

Het lijkt me dat als zowel ch1 als ch2 "hoog" meten, zowiezo je schakeling het niet doet. Dat is onafhankelijk van wat er in de meter gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Ik gebruik alleen 1,2 & 4 van een RJ11

5V, GND, DATA

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 27 september 2022 14:53:37 (18%)

Dat is dan geen P1 poort.
P1 is RJ12, en pin 4 is NC.

Zie het schema van Camino1 hierboven.

[Bericht gewijzigd door deKees op dinsdag 27 september 2022 20:06:06 (28%)

Succes! Het breadboard was niet helemaal in orde. Nu krijg ik telegrammen én een ledje knippert mee.

Wat ik niet begrijp, is waarom ik op CH2 een teruggeinverteerd decodeerbaar signaal krijg, maar dat er dan op CH1 niks te zien is. Die blijft constant.

Als ik R3 weglaat, zie ik wel het (geinverteerde P1-) signaal op CH1. (En natuurlijk niks op CH2.)

Op 27 september 2022 14:12:18 schreef deKees:
Wat nog ontbreekt is een verbinding tussen pin 3 en pin 6.
De 5V voeding op pin 1 heeft een Gnd op Pin 6, terwijl de optocoulpers een Gnd hebben op pin 3. Die zijn binnen de meter niet doorverbonden.

Is dat zo? Volgens de P1 Companion Standard wel denk ik. :? Maar ik heb 3 en 6 doorverbonden.

Op 27 september 2022 20:05:12 schreef deKees:
Dat is dan geen P1 poort.
P1 is RJ12, en pin 4 is NC.

.

het was eerst rj11, maar de nieuw standaard zegt rj12. De twee extra pins zijn "handig" een beetje 5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

In sommige meters zijn pin1 en 6 niet naar buiten uitgevoerd, dus je moet extern voeden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Wat ik niet begrijp, is waarom ik op CH2 een teruggeinverteerd decodeerbaar signaal krijg, maar dat er dan op CH1 niks te zien is. Die blijft constant.

De spanning op punt Ch1 bij een 5V voeding is
voor laag 0V
Voor hoog (((5V- Ube) /(10K + 1K)) * 1k) + Ube = ((( 5 - 0,7)/11)*1) + 0,7 = 1,1V
Dus 0V en 1,1V

Geen idee of je logisch analyser ook kan instellen op dat signaal.

Als je R3 ook 10k maakt dan is dat signaal op CH1 0 en 2,85V

Een p1 poort mag iets van 4mA hebben door de opto en je mag R2 ook 5K (1mA) maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 september 2022 17:08:44 schreef benleentje:
[...]Voor hoog (((5V- Ube) /(10K + 1K)) * 1k) + Ube = ((( 5 - 0,7)/11)*1) + 0,7 = 1,1V
Dus 0V en 1,1V

Geen idee of je logisch analyser ook kan instellen op dat signaal.

Nee, dat kan ik niet, maar ik heb wel nog een oscilloscoop. Dit is op de data line (CH1 in mijn schema hierboven):

CH1 signaal.mp4

Ik weet niet of het te zien is, maar hij stond op 1v / div en de probe op 1x. Hij ging van -0,4 naar +0,7 - precies 1,1 dus!

Hier nog even het signaal op CH2. Hij stond 2v / div en de probe op 1x en horizontaal op (ongeveer +5v).

CH2 signaal.mp4

(Denk overigens maar niet dat ik weet wat ik doe.)

Je zou de triggering nog wat mooier kunnen krijgen, dan zou je waarschijnlijk de bit-overgangen beter moeten kunnen zien.

Maar goed. Je hebt het vermoeden bevestigd: "De piekspanning is 1.1V die de logic analyser nog net als "0" ziet".

Maar als je even wilt oefenen met de scoop om die overgangen wat beter in beeld te krijgen, dan kan dat denk ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ik weet niet of het te zien is

OM eerlijk te zijn vind ik het nogal omslachtig om dit te kunnen openen en bekijken. En heb dat dus niet gedaan.
Ik moet het bestand eerst downloaden lokaal op een HDD. En dan openen in een ander programma. Zo werkt het tenminste op een Windows PC.
Een foto die je direct in je browser kan openen vind ik veel beter. Bewegend beeld is hier niet belangrijk op 1 screenshot op de oscilloscoop ziet je ook wel wat gebeurt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 27 september 2022 20:05:12 schreef deKees:
Dat is dan geen P1 poort.
P1 is RJ12, en pin 4 is NC.

Zie het schema van Camino1 hierboven.

Als je een RJ11 connector gebruikt schuiven de nummers een positie op ;)

Ja ok, dan klopt het weer.

Niet alle meters hebben die voeding op pin 1 & 6. Dus soms moet je zelf een externe voeding aanleveren.

Op 29 september 2022 15:41:26 schreef benleentje:
[...]OM eerlijk te zijn vind ik het nogal omslachtig om dit te kunnen openen en bekijken. En heb dat dus niet gedaan.
Ik moet het bestand eerst downloaden lokaal op een HDD. En dan openen in een ander programma. Zo werkt het tenminste op een Windows PC.

Dat is inderdaad niet zo handig. Dit wilde ik laten zien:

Ik vroeg me wel af (uit nieuwsgierigheid) waarom het signaal op CH1 +- 0,4v lijkt te zakken voor het met 1,1v stijgt.

Ik kan niet goed overweg met een oscilloscoop dus het kan heel goed aan mij liggen.

benleentje

Golden Member

waarom het signaal op CH1 +- 0,4v lijkt te zakken voor het met 1,1v stijgt.

IS zo niet goed te zeggen. IK weet niet hoe je meet, met een probe of meteen coax kabel met van die krodillen bekjes aan het eind.

Ik weet niet hoe je de schakeling precies hebt opgebouwd

Maar ik vermoed dat het hem wel in de schakeling zit en je massa niet hard genoeg 0V is. Dan kan komen doordat je groundclip van de probe op het verkeerde punt zit, waar er een stroom loopt die voor 0,4V verschil zorgt.

Met andere woorden massa is niet altijd overal nul volt vooral op plaatsen waar er stroom loopt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De basis van de transistor kan nooit hoger worden dan 0.7 V, want dat is een diode naar de emitter. Dan krijg je een spanningsdeler R3/R2, dus de spanning op CH1 wordt max 1.2 V.

De P1 optocoupler trekt CH1 naar massa, maar dat lukt ook nooit voor 100%. Wel voldoende om de transistor uit te schakelen.

benleentje

Golden Member

deKees daar zat ik ook aan te denken dat er over de opto nog 0.4V valt. Maar dat verklaart niet waarom de spanning negatief word. Dan zou ik een een signaal verwachten met 0,4V en 1.1V.

eea zou een stuk duidelijker worden als weten hoe er precies gemeten word en ook precies op welke punten en hoe de schakeling is opgebouwd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 29 september 2022 17:24:21 schreef deKees:
Ja ok, dan klopt het weer.

Niet alle meters hebben die voeding op pin 1 & 6. Dus soms moet je zelf een externe voeding aanleveren.

Klopt, DSMR4 en lager hebben zelf geen prik.

Op 29 september 2022 20:11:11 schreef benleentje:
deKees daar zat ik ook aan te denken dat er over de opto nog 0.4V valt. Maar dat verklaart niet waarom de spanning negatief word. Dan zou ik een een signaal verwachten met 0,4V en 1.1V.

eea zou een stuk duidelijker worden als weten hoe er precies gemeten word en ook precies op welke punten en hoe de schakeling is opgebouwd.

Dit is de huidige schakeling:

En deze probes, met breadboard-draadjes, heb ik gebruikt om te meten.

Dus de huidige schakeling is deze en dit werkt. Wel zag ik vanaf de prompt

code:

cat </dev/ttyUSB0

af en toe missende karakters. Wellicht dat dit door de software (home assistant, dsmr_parser) stilletjes wordt genegeerd.

Ik had na een tip een 1000pF condensator tussen data line en gnd, dat maakte de seriele data onleesbaar. De kabel tussen P1 poort en schakeling is (te) kort en daardoor tussen schakeling en UART een meter, dat kan misschien beter.

Sine

Moderator

Dat is bijna wat ik heb, alleen gebruik ik een BS170, zijn R2 en R4 2k2 en gebruik ik de 5V uit de USB kabel.

Het draadje van meter tot printje is korter dan 10cm overigens, dat mag geen problemen geven.

bprosman

Golden Member

af en toe missende karakters

Dat kan ook te maken hebben met de constructie of de instelling van de transistor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Missende karakters is nogal vervelend voor de statistieken. Dan krijg je foute data.

Er zit een checksum over de telegrammen zodat je communicatie fouten kunt negeren, en wachten op het volgende telegram.

De pullup R2 van 10k is een te hoge waarde, zeker als je een stuk kabel tussen de meter heb zitten en je printje.

Meet eens de flanksteilheid en breedte van een databit en je zult zien dat die te smal worden, vandaar die misvormde characters. Post eens een scoop plaatje ingezoomd.

Je zult naar iets van 1k moeten gaan als de kabel al zo'n 60-70 cm is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 30 september 2022 20:32:57 schreef henri62:
De pullup R2 van 10k is een te hoge waarde, zeker als je een stuk kabel tussen de meter heb zitten en je printje.

Meet eens de flanksteilheid en breedte van een databit en je zult zien dat die te smal worden, vandaar die misvormde characters. Post eens een scoop plaatje ingezoomd.

Ik ga dat zeker doen, maar moet me eerst even inlezen. Ik begrijp wel het principe van de oscilloscoop maar kan hem niet bedienen.

Je zult naar iets van 1k moeten gaan als de kabel al zo'n 60-70 cm is.

Dit vind ik super, deze uitleg bij een fenomeen, dank je wel.

benleentje

Golden Member

Je zult naar iets van 1k moeten gaan

Dat is ook mijn gedachte. Echter dan gaat er naar de basis van de tor 5mA. Dat kan wel maar dan stuur je hem wel steeds ver in de verzadiging en kan dan trager gaan schakelen. Ik zou dan tussen Ch1 en de basis van de tot nog een 4k7 weerstand zetten. Dan heb je op ch1 nog steeds goede schakel niveau's

Makkelijker is denk om R2 eerst eens 2k2 te maken

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.