Verslagje van Reparatie E-Go e-motion Batavus Wayz Deluxe met voorwielaandrijving

Verslagje van Reparatie E-Go e-motion Batavus Wayz Deluxe met voorwielaandrijving. Sparta heeft dit systeem ook (gehad).

Aangezien wel vaker e-bikes aan de orde komen op dit forum, en ik nog niet veel ben tegengekomen over het E-Go/e-motion systeem van Batavus/Sparta Accell, wil ik graag delen wat ik gevonden heb. Mogelijk kan het anderen weer helpen.
Het begon, je voelt hem al aankomen, met een defecte e-bike. Geen ondersteuning meer, veel fysieke weerstand bij duwen. Na inspectie vond ik samengesmolten en kortgesloten draden naar de motor. Dit was binnenin het frame, aan de voorkant. Deze drie dikke draden zitten gebundeld en kunnen niet makkelijk de warmte kwijt. Na ontbundelen en nieuwe isolatie aanbrengen werkte de fiets nog niet. Controller (Accell 55152073) eruit gehaald en doorgemeten. Sommige MOSFETS kapot. Via Marktplaats nog een tweedehands besteld (niet te duur), maar die was helaas ook kapot. Dan maar MOSFETS kannibaliseren en overplaatsen. Heel veel werk aangezien de ingewanden van de controller ingegoten zijn in een dicht maar ook nog enigszins schuimachtig materiaal; gelukkig geen keiharde hars. Desolderen was hopeloos, uiteindelijk pootjes knippen, overzetten, hittegeleidende pasta, enzovoort. Helaas nog steeds geen ondersteuning…. Wellicht toch meer kapot in de controller? Dus toen een nieuwe er in gezet. Nog steeds niks… Balen. :S

Twee weken later maar eens die hele fiets mee naar boven genomen om eens rustig te bestuderen. Eerst de motor (36V 250W LE230e 39145065) maar eens openmaken. Mogelijk zit daar electronica met Hall sensoren en misschien nog meer. Deksel er af halen is goed te doen, binnenkant eruit halen gaat alleen door duwen met poelietrekker. De magnetische krachten zijn enorm. Let op je vingers!
Daarbinnen dus niks geen haflgeleiders te ontdekken (zie plaatje). Wel fijn eigenlijk. Alleen een klompje dat op een van de wikkelingen zit met twee rode draadjes die naar buiten de motor gaan. Mijn vermoeden was een temperatuur sensor, dat bleek later te kloppen. Na het maken van foto’s en wat doormeten alles uiteindelijk maar dichtgemaakt. Het zag eruit dat hier niet veel kapot kon gaan…

Het display deed het nog, de controller was nieuw. Dus dan in rust maar eens verder kijken. Niet in het koude schuurtje of buiten, maar lekker op mijn werkbank met licht erbij (wel twee trappen omhoog..). Daar zag ik een sensor bij het tandwiel op de trapas, 4 draadjes. Meten op die stekkertjes is hopeloos, dus snel een tussenprintje met aftakkingen gemaakt. Al snel was duidelijk dat rood en zwart +5V en GND zijn. Dus de scope maar eens aan de mogelijke signaaldraden gehangen. Een kanaal gaf bij ronddraaien van de trapas een leuk blokgolfje, het andere kanaal alleen maar af-en-toe (intermittent). Zou dat het probleem zijn? Gelukkig kon ik snel een tweedehands sensor op de kop tikken om te testen.

Op de testbank zagen de signalen er goed uit: nu twee mooie blokgolfjes, beetje verschoven ten opzichte van elkaar! Maar, nog steeds geen draaiend voorwiel…Dus de fiets maar twee trappen naar beneden om te testen. Nee, geen ondersteuning… Ik dacht, als ik nou een achteruit trap.. En ja, daar sprong de motor opeens bij! Dus toen de signaaldraden van de rotatiesensor omgewisseld en hij deed het weer!
Toen nog een testje: werkte mijn zelf gerepareerde controller ook? Ja! Die bewaar ik dan maar als reserve…

Daarna weer naar boven gesjouwd en vanavond, voordat ik alle kabels weer in het frame stop, zoveel mogelijk nog even optekenen hoe alles verbonden is. Ik heb daar een plaatje van gemaakt, niet echt geweldig, maar het kan altijd helpen. Ook wat plaatjes van motor en scope beelden van de sensor.

En dan morgen maar eens 5 km fietsen om te zien of hij blijft gaan...

Even een update: nu 2022-10-11, fiets werkt nog steeds prima! Ook maar eens in het defecte exemplaar van de controller de chip blootgelegd. Dat is dus een TMS320 F28062FPNT. Zie foto.

Groeten

Heel fijn dat je deze ervaring deelt, daar heb je wat aan !

trix

Golden Member

dit is zeker een mooi start punt om te trouble shooten.
bedankt daar voor _/-\o_

eigenwijs = ook wijs