Solenoid motor voor tuintractortje

Op 21 juni 2022 20:36:46 schreef Arco:
Als je iets als de ifx007t neemt, heb je een half bridge met driver en diodes voor 50A/40V...

[afbeelding]

Leuk, maar die is nergens meer te koop (of in ieder geval niet bij betrouwbare leveranciers), en de factory lead time is 95 weken.

Daarbij is dat een SMD chip die de TS echt nooit zelf kan verwerken.

Ik had al eerder de BTS7690 voorgesteld; die is 27V, 43A volgens spec, maar daar zou ik eindje vandaan blijven. Van Aliexpress e.d. is dat niet de meest betrouwbare bron, maar het zijn in ieder geval complete printjes, wat het al een stukje simpeler maakt.

Ik zou ze wel even los maken, ik heb er wel eens één gehad met metaalsplinters tussen de print en het koelblok, en een laagje kapton tape of gewoon plakband ertussen is ook wel aan te raden, met een beetje pasta als je echt grotere stromen wilt gaan voeren.

Op 21 juni 2022 20:56:13 schreef benleentje:
[...]???? En wat is daar een probleem aan? Zolang hij maar geen 40V op de gate zet

Met een dergelijke belasting, en onvermijdelijke lange draden, kun je flinke transients verwachten, en daarmee heb je de gate van die MOSFET zo stuk. Een seriediode, weerstandje, condensatortje, zenertje lossen dat wel weer op, maar dan zijn het toch al weer teveel onderdelen voor de TS, denk ik.

Ik snap alleen niet waarom je nu mij zo aanvalt

Het was niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen, maar het schema dat je hebt getekend deugt gewoon niet, en als de TS dat zou bouwen en het zou direct stuk gaan, heeft niemand iets geleerd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 21 juni 2022 22:14:22 (27%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Met een dergelijke belasting, en onvermijdelijke lange draden,

Wat is lang in deze context. De schakelaar en fet kunnen dicht op elkaar met zeg max 10cm bedrading. En als het moet nog wel korter. Vanaf vliegwiel tot de voet zal iets van 5 cm zijn. Het gaat hier niet om hoge schakelsnelheden.
De bedrading van de spoel zal wel langer zijn.

Ik zie denk wel je punt. Met de microswitch zal je altijd ergens lange draden hebben direct naar de FET. Met een lichtsluis, hall sensor oid heb je lange draden naar de sensor en als je de fet daar direct mee stuurt heb je hetzelfde probleem toch? Er zal dan nog een fet driver tussen moeten. Maar dan heb je weer bedrading tussen sensor en driver?

IK zou het weten te waarderen als je iets meer opbouwend kan antwoorden, het is meer een leer proces voor mezelf dan voor TS. Maar wel on-topic

Is dit schema beter?

maar dan zijn het toch al weer teveel onderdelen voor de TS, denk ik.

JA het worden er steeds meer. Toch zie ik het probleem van TS niet zo het solderen van dit soort dingen is gewoon te leren en is qua vaardigheden niet heel veel anders dan hij nu doet en dan bedoel ik qua geduld en netjes werken.
TS kan wel lassen dan kan je ook solderen.

Helaas kan ik hem niet helpen alleen de rit er naar toe en ik ben compleet uitgeput.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is al een heel stuk beter; ik zou 1R1 wat groter maken, 470R of zo, en dan voor 1D1 een 15V zener naar de ground, dan is de MOSFET beschermd tegen positieve en negatieve transients.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

En je denkt dat de TS daar ook maar iets mee gaat doen, er is al door iemand hulp aangeboden. Hij trekt gewoon zijn eigen plan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek,

Je hebt gelijk. En het ligt ook gewoon niet binnen mijn mogelijkheden.
Ik moet iemand zien te vinden die voor mij een besturing kan maken.

Om mijn tractor meer geschikt te maken voor een solenoid motor heb ik de overbrenging in de achterbrug een grotere vertraging gegeven
en de motor moet nu maximaal 700 toeren/min. draaien.

Lambiek

Special Member

O, je hebt hem al aardig uitgekleed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het gaat er om rustig toe te werken naar een gepaste 4 cilinder solenoid motor.
Als testopstelling heb ik nu een 1-cilinder met watergekoelde spoel.
Die toont een groot koppel bij 40 Ampère en hoger.

Maar hoe schakel ik 2 x per omwenteling 40 ampère?

Met een MOSFET, of 2 MOSFETs in een halve brug als je de stroom wilt kunnen regelen met PWM.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2022 09:03:56 schreef m.bouwer:
Als testopstelling heb ik nu een 1-cilinder met watergekoelde spoel.
Die toont een groot koppel bij 40 Ampère en hoger.

Maar wordt de kern van de spoel ook goed gekoeld op deze manier, je hebt geen temperatuur sensor mee gewikkeld neem ik aan.

Maar hoe schakel ik 2 x per omwenteling 40 ampère?

Via een halve brug schakeling en als je dubbel wil sturen twee.

Waarom vraag je geen hulp via vraag en aanbod? Of vraag hulp hier. Heb het al een keer gezegd, er is hier al hulp aangeboden door iemand, waarom neem je die hulp niet aan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@SparkyGSX,

Belangrijk is dat ik het toerental kan regelen.

@Lambiek,

De spoel zit nu passend om de RVS cilnder heen. Voor meer koeling van de kern kan ik bij een volgende spoel de binnendiameter groter maken.

Op Vraag en Aanbod heb ik al eens geschreven, en dat kan ik herhalen.

Waar lees ik dat iemand mij heeft aangeboden een besturing te maken?

Op 12 mei 2022 22:25:22 schreef High met Henk:
Steenbergen is 1 dorp verder. Kom maar lenen.

Op 15 mei 2022 11:24:11 schreef High met Henk:
Die had je bij mij zo kunnen lenen dus.. Dorpje verder, maar daar reageerde je niet op.

Op 20 mei 2022 16:10:37 schreef High met Henk:
desalniettemin heb ik meerder malen advies en hulp aangeboden, want ik denk dat je er wel degelijk iets ui kan halen met een redelijk rendement (let wel ik zeg niet vermogen)

de lineaire motor: bovenin en onderin heb je rendement nul. het blijft een takt motor waarbij de efficiency gewoon rondom de 90 graden van de krukas zit..

Toch maar hele topic opnieuw doorlezen. Als HmH geen besturing kan maken, dan kent hij vast wel iemand die een besturing kan maken.

Toen ik het topic weer in de "recente topics" zag verschijnen dacht ik nog even hierover na. Mijn eerste reactie was; "Laat nu eerst eens zien dat je een efficientie haalt van zeg 50%. Op een schaalmodel. Dan hoef je niet met "40A" te klooien en zijn de materiaalkosten wat beperkter. Een gewone elektromotor haalt 80% of meer. Als je dan "voor de leuk" een 4 cylinder solenoidmotor wil maken die 2x meer verliezen heeft dan een gewone motor. Prima. Geen probleem. Maar als je een batterij-gevoed ding met een 10% efficiente motor gaat gebruiken, dan lever je zodanig veel in dat het geen zin meer heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Dan hoef je niet met "40A" te klooien en zijn de materiaalkosten wat beperkter.

IK heb daar toch ook al op lopen hameren dat hij die 40A moet vergeten. Er is meerdere keren geopperd eens iets met een ronde magneet met een gat erin te gaan proberen. De 50% zal je noot halen maar een sroom van 10A is nog wel mee te werken. Eigenlijk is die 40A zelf niet het probleem. Maar bij een spoel van 1 ohm geeft dat al 160W aan warmte, dat red je niet met een beetje water aan de buitenkant van de spoel.

Maar als je een batterij-gevoed ding met een 10% efficiente motor gaat gebruiken, dan lever je zodanig veel in dat het geen zin meer heeft.

Niet persee mee eens, het gaat TS allen om korte ritjes.

Waar lees ik dat iemand mij heeft aangeboden een besturing te maken?

Lees jij uberhaupt wel? Een besturing is nog lang niet aan de orde. Ik ben zelfs nog steeds van mening dat het zonder besturing kan. En dan bedoel ik ingewikkelde regelingen.

Maar hoe schakel ik 2 x per omwenteling 40 ampère?

Schakeling staat hier ergens boven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 8 oktober 2022 19:12:04 schreef ohm pi:
[...][...][...]Toch maar hele topic opnieuw doorlezen. Als HmH geen besturing kan maken, dan kent hij vast wel iemand die een besturing kan maken.

En die heeft nu geen tijd meer, ivm nieuw huis en verkoop klaar maken oude huis.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik volg dit topic vanop afstand en ik denk dat de TS wat verslaafd is aan het knutselen van dergelijke constructies, zie ook zijn windmolens.
De uitvoering ziet er telkens zeer goed uit, petje af, maar als je in uw achterhoofd bedenkt dat niemand zo'n regeling kan maken zonder uitgebreide testen te doen dan twijfel je wel over het nut van die ontwerpen.

Ik weet waarover ik schrijf want ik ben ook zo ingesteld :+ .. ik schrijf veel programma's waar niemand iets mee is, maar ik kan niet zonder bezigheden.

Als je zelf niets kunt veranderen aan de eventuele sturing dan is dat allemaal verloren werk, moest je nu iemand vinden om 1 magneet te laten werken dan is het herbeginnen met 4 magneten en daar kruipt weer heel veel werk in.

Misschien een student in de omgeving zoeken die dat als eindwerk wil opnemen..ik schrijf wel in de omgeving want op afstand kun je geen besturing maken.

LDmicro user.

@MCP,

Sterke beschouwing.
En van die student: daar ben ik wel voor te vinden.

@ Rew,

Hoe zie je dat voor je zo'n schaalmodel met hoog rendement?

@ Benleentje,

Het maakt toch een groot verschil dat je met korte pulsen kan werken?

Op 10 oktober 2022 08:57:20 schreef m.bouwer:
@ Rew,

Hoe zie je dat voor je zo'n schaalmodel met hoog rendement?

Nou, ik denk dat er eea te optimaliseren valt (zeg een factor vijf) en dat het resultaat dan nog steed enorm tegen zal vallen (max bereikbare efficientie: 10%).

Dat is mijn voorspelling, maar jij blijft doorstomen naar direct iets wat direct het uiteindelijke product moet worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor mij is de testopstelling die ik nu heb een schaalmodel waar van alles aan veranderd kan worden.

Voor een motortje waar ik wat aan heb denk ik aan:

--hoger voltage en stroom ( uitgaande van voeding 230 volt )
--grotere plunjer en spoel

benleentje

Golden Member

Het maakt toch een groot verschil dat je met korte pulsen kan werken?

IK denk van niet. Voor de werking van de motor maakt het geen verschil, hooguit dat je meer rendement kan halen maar aangezien dit toch maar 1 doel dient zou ik gewoon voor eenvoud gaan. Het rendement is toch al slecht of dat nu 8% of 12% word dan zou ik gewoon voor de meest eenvoudige besturing kiezen en dat is met een paar nokken schakelaars.

OP een of andere manier heb je je zelf op een onmogelijke manier vast gelegd op het feit dat er maar een besturing moet komen, waarschijnlijk denk je dat dit de enige manier is om een hoger rendement te halen. Het tegendeel is eerder waar er zijn nog zoveel manieren om het rendement te verbeteren en kan je af met een eenvoudige besturing.

Maar hoe schakel ik 2 x per omwenteling 40 ampère?

Er zijn wat mij betreft voor een eenvoudige besturing 2 zaken die spelen.
1ste Is dat de spoelen op tijd aangestuurd word. Dat kan met een nokkenschakelaar, miscroswitsch, infrarode luchtsluis of een hall sensor.

2de is dat je de energie die in de spoel gaat moet kunnen regelen om zo de motor enigszins in toeren te kunnen regelen. Daarvoor zou ik op ali oid een pwm regelaar kopen of in eerste instante bij je schaal model je regelbare voeding gebruiken.
https://aliexpress.com/item/32847188891.html

Die laatste is handig omdat die een schakelaar heeft. NU kan je de uitgang van een nokkenschakelaar, miscroswitsch, infrarode luchtsluis of een hall sensor. gebruiken om deze regelaar aan te sturen en hoe je zelf niets (bijna niets) te solderen. Ook kan deze regelaar al direct de stroom omkeren. Je hebt dat per spoel 1x keer deze regelaar nodig.

Voor mij is de testopstelling die ik nu heb een schaalmodel waar van alles aan veranderd kan worden.

Met een stroom van 40A werken noem ik geen schaal model meer dan ben je dat punt al ruim voorbij.

--hoger voltage en stroom ( uitgaande van voeding 230 volt )
--grotere plunjer en spoel

Nee jij bent echt niet met kleine schaal bezig

Ik heb nog een allerlaatste vraag en dan denk ik dat ik de handdoek in de ring ga gooien. Waarom experimenteer je niet eerst met wat magneten in de plunjer? op verschillende plaatsen. Zo moeilijk zou dat niet moeten zijn. Maar een hoop stalen schijven van zeg 3 mm dik waaruit je de nieuwe plunjer opbouwt en dan kan je vrijwel op elke gewenste plaats een ringmagneet tussen steken. of meerdere ringmagneten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
jerome

Golden Member

Heb nooit begrepen waarom ts zijn energie en tijd wil stoppen in een onmogelijk project, terwijl er zo veel andere projecten bestaan waar je nadien kan mee pronken. Met minder dan 0,5kW asvermogen gaat tractor niet bewegen. Mss een V16 oliegekoeld solenoid. Te gek voor woorden.

@Benleentje,

Belangrijk voor mij is dat deze topic over mijn struggle om een doelmatig solenoid motortje te maken plezierig blijft en niemand afhaakt omdat ik ideeën of "oplossingen" niet kan opvolgen.

Goed idee over die pwm regelaar.
Ik probeer nu mijn solenoid veel en veel krachtiger te maken zonder magneten.

@Jerome,

Deze zomer heb ik de 300 Watt motor vervangen door 120 Watt.
Rustig rijden kost niet zoveel kracht, en als het te zwaar wordt kan ik terugschakelen.

benleentje

Golden Member

Op 10 oktober 2022 21:00:22 schreef m.bouwer:
en niemand afhaakt omdat ik ideeën of "oplossingen" niet kan opvolgen.

Het is me duidelijk geworden dat je dingen gewoon niet wilt opvolgen. IK wens je veel plezier toe met je project maar ga niet meer aan een dood paard trekken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De microswitch waarmee het motortje nu draait is veel te licht.

Waar het eigenlijk om gaat is dat ik iemand moet zien te vinden die een eenvoudige besturing voor mij maakt.