Solenoid motor voor tuintractortje

Op 21 juni 2022 20:36:46 schreef Arco:
Als je iets als de ifx007t neemt, heb je een half bridge met driver en diodes voor 50A/40V...

[afbeelding]

Leuk, maar die is nergens meer te koop (of in ieder geval niet bij betrouwbare leveranciers), en de factory lead time is 95 weken.

Daarbij is dat een SMD chip die de TS echt nooit zelf kan verwerken.

Ik had al eerder de BTS7690 voorgesteld; die is 27V, 43A volgens spec, maar daar zou ik eindje vandaan blijven. Van Aliexpress e.d. is dat niet de meest betrouwbare bron, maar het zijn in ieder geval complete printjes, wat het al een stukje simpeler maakt.

Ik zou ze wel even los maken, ik heb er wel eens één gehad met metaalsplinters tussen de print en het koelblok, en een laagje kapton tape of gewoon plakband ertussen is ook wel aan te raden, met een beetje pasta als je echt grotere stromen wilt gaan voeren.

Op 21 juni 2022 20:56:13 schreef benleentje:
[...]???? En wat is daar een probleem aan? Zolang hij maar geen 40V op de gate zet

Met een dergelijke belasting, en onvermijdelijke lange draden, kun je flinke transients verwachten, en daarmee heb je de gate van die MOSFET zo stuk. Een seriediode, weerstandje, condensatortje, zenertje lossen dat wel weer op, maar dan zijn het toch al weer teveel onderdelen voor de TS, denk ik.

Ik snap alleen niet waarom je nu mij zo aanvalt

Het was niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen, maar het schema dat je hebt getekend deugt gewoon niet, en als de TS dat zou bouwen en het zou direct stuk gaan, heeft niemand iets geleerd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 21 juni 2022 22:14:22 (27%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met een dergelijke belasting, en onvermijdelijke lange draden,

Wat is lang in deze context. De schakelaar en fet kunnen dicht op elkaar met zeg max 10cm bedrading. En als het moet nog wel korter. Vanaf vliegwiel tot de voet zal iets van 5 cm zijn. Het gaat hier niet om hoge schakelsnelheden.
De bedrading van de spoel zal wel langer zijn.

Ik zie denk wel je punt. Met de microswitch zal je altijd ergens lange draden hebben direct naar de FET. Met een lichtsluis, hall sensor oid heb je lange draden naar de sensor en als je de fet daar direct mee stuurt heb je hetzelfde probleem toch? Er zal dan nog een fet driver tussen moeten. Maar dan heb je weer bedrading tussen sensor en driver?

IK zou het weten te waarderen als je iets meer opbouwend kan antwoorden, het is meer een leer proces voor mezelf dan voor TS. Maar wel on-topic

Is dit schema beter?

maar dan zijn het toch al weer teveel onderdelen voor de TS, denk ik.

JA het worden er steeds meer. Toch zie ik het probleem van TS niet zo het solderen van dit soort dingen is gewoon te leren en is qua vaardigheden niet heel veel anders dan hij nu doet en dan bedoel ik qua geduld en netjes werken.
TS kan wel lassen dan kan je ook solderen.

Helaas kan ik hem niet helpen alleen de rit er naar toe en ik ben compleet uitgeput.

Dat is al een heel stuk beter; ik zou 1R1 wat groter maken, 470R of zo, en dan voor 1D1 een 15V zener naar de ground, dan is de MOSFET beschermd tegen positieve en negatieve transients.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

En je denkt dat de TS daar ook maar iets mee gaat doen, er is al door iemand hulp aangeboden. Hij trekt gewoon zijn eigen plan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.