Van een Miele W2653 wasmachine is de ELP150 print defect. De wasmachine doet helemaal niks meer. Een SS39 diode in een SMPS circuit is erg warm geworden, en was kortgesloten.
Na de diode vervangen te hebben heeft de wasmachine weer voor een week gewerkt. Dezelfde diode is nu echter weer defect.
Om het circuit beter te begrijpen heb ik de datasheet van de SMPS controller erbij gepakt (TEA1522T datasheet). Hier zijn de diodes als Z1/D1 op de foto vinden:
Van de Z1/D1 combinatie is dus D1 defect. Z1 (RK39 diode) meet nog goed (meet als normale diode iig).
Ik begrijp echter niet goed wat deze diodes hier doen. Het lijkt mij een overspanningsbeveiliging, waarbij Z1 boven een bepaalde spanning gaat geleiden, en hier bewust kortsluiting maakt om het circuit er achter te beveiligen. Zit ik hier in de juiste richting te denken?
Ik begrijp echter niet goed onder welke omstandigheden dit precies gebeurd. Is het de SMPS controller welke hier waarschijnlijk het probleem geeft? Is het de RK39 diode (Z1)? Of is het mogelijk de transformator?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De trafo diagnostiseren gaat moeilijk worden
Je kan alle verdachten vervangen en zo via eliminatie tot een conclusie komen. Vraagt dus een investering in componenten.
Z1 D1 TEA alle elcos
Je kan met scope met een gezonde print vergelijken.
IR kijken of er andere componenten warm worden zoals secundaire overbelasting
Eenvoudigste is donorprint.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb geen gezonde print tot mijn beschikking om het e.e.a. te vergelijken. IR camera zou een optie kunnen zijn, echter staat de machine niet bij mij, dus dit gaat ook niet makkelijk.
Uiteraard heb had ik al gekeken wat de componenten in dit circuit zouden kosten om te vervangen. Het "probleem" waar ik hier tegenaan loop is de RK39 diode (datasheet). Deze lijkt nergens leverbaar te zijn, en als ik een vervanger zoek bij bijvoorbeeld Digikey dan kan ik die alleen per reel van 3000 stuks kopen (en met levertijd van diverse weken).
Componenten 'willekeurig' vervangen in de hoop dat dat het probleem oplost ben ik dan ook geen voorstander van. Ik probeer het probleem liever te begrijpen. Vandaar mijn vraag over de D1/Z1 beveiliging.
Roland11
Golden Member
Op 17 oktober 2022 09:38:02 schreef Naevius:
Componenten 'willekeurig' vervangen in de hoop dat dat het probleem oplost ben ik dan ook geen voorstander van. Ik probeer het probleem liever te begrijpen. Vandaar mijn vraag over de D1/Z1 beveiliging.
Dat is toch 'gewoon' een Schottky diode 90V / 2A? Ja, die zijn nog moeilijk te vinden in een 'ouderwetse' axiale behuizing met twee draden eraan die je door de print heensteekt. Ik zou gewoon de pootjes laten zitten op de print en daar dan een SMD versie aan vast solderen.
Ik kwam er toevallig laatst wel (bij reparatie van een Philips TV) achter dat Aswo ook dit soort dingen heeft, zocht een Schottky SR810 (100V/8A), ook axiaal, en die hebben ze dan gewoon bij Aswo voor een euro terwijl je bij Farnell/Mouser/Digikey alleen maar SMD vindt.
Het gaat hier ook om de SMD variant 
Als je de foto bekijkt zie dat de D1/Z1 diodes opgebouwd zijn uit een SS39 en een RK39 diode. Volgens de datasheet is de SS39 een "normale" 'SCHOTTKY BARRIER DIODE', en is de RK39 een 'SCHOTTKY BARRIER RECTIFIER DIODE'. Ik ben ervan uitgegaan dat de SS39 de D1 in het schema is, en de RK39 dus Z1 is.
Het symbool van Z1 is voor mij niet helemaal duidelijk (schottky diode symbool is iets anders). Dus deze RK39 vervangen voor (ook) een SS39 (90V/3A) lijkt mij niet juist hier.
Maar dan komt weer het punt naar voren dat ik niet goed begrijp wat D1/Z1 hier doen in het circuit. Misschien vangt het alleen (EMK) spanningspieken op van de trafo-winding? Waarom zijn deze 2 diodes dan verschillend en zo opgebouwd (tegen elkaar in)? En waarom zou deze na een week weer kapot gaan?
Roland11
Golden Member
Op 17 oktober 2022 10:23:49 schreef Naevius:
Het gaat hier ook om de SMD variant
Je link naar de datasheet laat een axiale diode zien... 
Maar zoals gezegd: er zijn er genoeg te koop bij de verschillende leveranciers, ik snap niet helemaal waarom jij ze alleen per 3000 vinden kan dan...
MGP
LDmicro user.
Er zit een addertje onder het gras met het schema uit de datasheet, dat zijn 2 dioden die tegengesteld geschakeld zijn, normaal gezien werken die dus niet, maar op de print zit een doorverbinding (via) tussen de twee die waarschijnlijk zal leiden naar een condensator of weerstand.
Kijk daar eens naar en mogelijks geeft die via geen doorverbinding meer door de eerdere warmteontwikkeling.
Dat is heel scherp van je MGP. Ik heb deze via (onbewust) wel gezien, maar verder niet bij nagedacht dat het stroomcircuit daar anders maakt.
Zodra ik de print weer voor mij heb zal ik dit verder bekijken.
Volgens de application note dienen die diodes om de interne schakelfet te beschermen tegen schakel pieken.
Zie https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN00055.pdf
Als D1 zo warm wordt dan loopt er teveel stroom door die diode. Maar normaal gesproken wordt er veel meer vermogen verstookt in de Zener, dus die moet dan nog veel warmer worden. Dus volgens mij zenert die niet echt meer.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Z vangt overspanning op zoals een zener. D zorgt ervoor dat Z in tegenovergestelde richting niet als flyback functioneert.
EricP
mét CE
Kijk eens naar CF1 en CF2. LF kan best naar doen als er geschakeld wordt en de stroom die loopt kan nergens heen.
Bedankt voor alle suggesties 
Ik zal CF1/2 doormeten zodra ik de print weer tot mijn beschikking heb.
Nu ik er het eens goed bekijk zal het waarschijnlijk te maken hebben met het deel van het circuit wat achter de via zit welke tussen D1 en Z1 zit. Als de stroom door zowel D1 als Z1 was gelopen dan had ik bij Z1 ook sporen van warmteontwikkeling verwacht. De stroom loopt dus door D1, en via de via naar iets anders, welke uiteindelijk ergens bij de nul aankomt. Kan uiteraard nog steeds met CF1/2 te maken hebben.
Het defect raken van de diode komt door een defecte optocoupler CNY75, de voeding heeft geen terugkoppeling gehad en zichzelf om zeep geholpen..TDA is nog wel OK vaak.. De diodes heb ik nog wel, Optocouplers wacht ik nog op, zijn in bestelling..
Ik had een miele met dezelfde printplaat en die print heb ik destijds laten repareren/vervangen door iemand uit Cuijck die bijna alleen maar Dat soort printplaten repareert. Koste geloof ik iets van 100 euro en daarvoor heeft ie nog een paar jaar gedraaid totdat er andere mankementen aankwamen en ik er geen geld meer in gestopt hebt.
Ik weet niet of ik dit hier mag delen maar mij heeft het toen heel erg geholpen:
https://youfixit.eu/nl/miele-elektronica-elp150-elp152-elp153-reparati…
Op 17 oktober 2022 18:37:36 schreef smd:
Het defect raken van de diode komt door een defecte optocoupler CNY75, de voeding heeft geen terugkoppeling gehad en zichzelf om zeep geholpen..TDA is nog wel OK vaak..
Het klinkt alsof je hier genoeg ervaring mee hebt. Het klinkt ook logisch... geen feedback zorgt voor een te hoge spanning, wat vervolgens de ('sacrificial') diode kapot maakt.
Ik heb nu via marktplaats een andere print weten te vinden, deze zou volgens de verkopen uit een "werkende machine" zijn gehaald. Maar marktplaats zou marktplaats niet zijn als dit geen leugen was... ook deze was dus kapot. Echter ging hiervan de voeding aan-uit-aan-uit, en was dus (gelukkig) een ander probleem.
Nu heb ik van de 'nieuwe' print de diodes, TEA en CNY75 opto-coupler omgezet, en de wasmachine werkt weer!
Iedereen bedankt voor het helpen en delen van kennis 
Goed werk!
Eindelijk weer eens een topic waarbij een reparatie lukt ipv "toch maar een nieuw apparaat gekocht".
Misschien handig om de tweede print ook proberen te repareren, of op zijn minst deze te bewaren.
Een tweede print is handig (die werkt).
Print snel wisselen, en machine draait weer. Daarna kun je in rust de ruilprint weer repareren.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik zou C5, CF1 en CF2 nakijken. Capaciteit en ESR meten.
Als die niet goed zijn komt er teveel energie in de diodes, ik neem aan dat die daardoor kapotgaan. Ga er van uit dat beide diodes kapot zijn en vervang die ook.
Zoals "smd" schrijft beïnvloedt de secundaire afname en terugkoppeling ook dit circuit. Alhoewel ik het design een beetje zwakjes vind als die niet voluit of helemaal dicht mag gaan.
C's nog niet eerder kapot gehad, behalve de lekkende blauwe Elco's verder niet. TNY is een echte probleem bij deze printen en TEA blijft vaak in tact.
Bij de andere print zijn je elco's lekkende naast processor en vreet de printsporen weg
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 22 oktober 2022 18:26:45 schreef smd:
Bij de andere print zijn je elco's lekkende naast processor en vreet de printsporen weg
Dat had ik ook. Kwam er op tijd achter omdat het omkeerrelais kapot was. Meteen heel de PCB gereviseerd, elco's en relais, gewoon alles. En daarna heeft hij nog vele jaren gewerkt.
Nu hebben we een nieuwe Miele.
Goedemiddag, even inhaken op deze post aangezien ik ook een ELP150 heb waar waarschijnlijk iets mis mee is.
De machine stopt willekeuring in zijn programma, en gaat terug naar het start menu. Dit kan na 5 min wassen zijn, en soms pas aan het einde van het programma.
De printplaat heb ik door iemand laten repararen, deze heeft daarna 2 weken gewerkt... daarna kwam hetzelfde probleem terug.
Vervolgens de motor met printplaat weggebracht, toen werd mijn verteld dat er iets in de motor niet goed zou zijn, wat vervolgens de printplaat defect heeft gemaakt. Dus vervolgens de motor vervangen door een geteste, en de printplaat weer laten repareren. Echter is het probleem nog steeds niet opgelost.
Ik vermoed zelf dat er iets niet goed zit in de printplaat, echter heb zelf te weinig kennis om dit op te lossen (ben zelf van de mechanica)
Iemand een idee waarvoor ik hier terecht zou kunnen?
Ik hoor het al weer: de printplaat is dus niet vakkundig hersteld ( Bedrijf uit Wijchen?) en larie natuurlijk om te zeggen dat de motor stuk is. Dit probleem ontstaat doordat zuur gelekt heeft over printbanen, dit moet goed gereinigd worden en vele SMD componenten dienen vervangen te worden. Tevens printbanen verstevigen en corrosie vrij maken, dan praat je over een succesvolle operatie.
Op donderdag 18 september 2025 18:43:19 schreef smd:
Ik hoor het al weer: de printplaat is dus niet vakkundig hersteld ( Bedrijf uit Wijchen?) en larie natuurlijk om te zeggen dat de motor stuk is. Dit probleem ontstaat doordat zuur gelekt heeft over printbanen, dit moet goed gereinigd worden en vele SMD componenten dienen vervangen te worden. Tevens printbanen verstevigen en corrosie vrij maken, dan praat je over een succesvolle operatie.
Ja dat vermoeden heb ik ook. Heb je enig idee bij wie ik hiervoor terecht zou kunnen om dit goed te laten repareren?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Over het originele probleem gesproken van de TS: Ik zie best veel vervuiling onder de ferriet trafo (allereerste foto), dat kan ook doorslag veroorzaken en de boel gesloopt hebben.
Ik kan evt de print voor je testen / herstellen zoals het moet. edoch ga ik eerst op Vakantie voor 2 weekjes.
Op vrijdag 19 september 2025 18:54:20 schreef smd:
Ik kan evt de print voor je testen / herstellen zoals het moet. edoch ga ik eerst op Vakantie voor 2 weekjes.
Ok fijn, neem na je vakantie contact met je op!