kicad onderzoek/mening

beste forum leden,

ik doe een onderzoek naar kicad. om achter te komen wat je ermee kan doen. daarbij zit er ook een onderoek bij om jullie mening te horen hoe zelf jullie het ervaren in het gebruiken ervan.

uiteraard zullen er andere software pakketen zijn hiervoor maar dit komt te pas later.

bprosman

Golden Member

om achter te komen wat je ermee kan doen.

Schema's tekenen en printen ontwerpen :-)
De simulatie functie gebruik ik eigenlijk niet, daar gebruik ik een ander pakket voor.
Ik gebruik het inmiddels al enkele jaren, sinds Protel99 niet meer werkte na Windows XP

Wat is het doel van je onderzoek ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 19 oktober 2022 08:36:20 schreef bprosman:
[...]
Schema's tekenen en printen ontwerpen :-)
De simulatie functie gebruik ik eigenlijk niet, daar gebruik ik een ander pakket voor.
Ik gebruik het inmiddels al enkele jaren, sinds Protel99 niet meer werkte na Windows XP

Wat is het doel van je onderzoek ?

bedankt voor het bericht. ik moet een onderzoek doen naar kicad hoe het onstaan is wat zijn voor en nadelen er is nog een andere software(eagle). hoe de gebruikers (bestand is veel gebruikers )/(mening ) over kicad .
ik snap je kan schemas maken voor een PCBtje , simuleren .

Voor zover ik weet is kicad druk bezig met een nieuwe versie. Ik dacht dat ze ook met 'leesbare' bestanden werken. Dit is voor mij een grote plus want dan zou je de mogelijkheid hebben om met GIT te werken.

Andere pakketten:
- Altium
Duur, kan veel.

- Circuit maker
Gratis versie van Altium. Wel alles op de cloud dacht ik.

- EasyEDA
Gratis, goeie integratie met jlcpcb. Footprints etc. Direct van de groothandel. Wel alles op de cloud dacht ik.

- Multisim / ultiboard
- Eagle
- Design spark

Er zijn er zeker nog meer!

PE2BAS

ik heb na vele jaren een printje van helemaal niks getekent en ontworpen in kicad, wel met wat hulp van het forum want in het begin liep het helemaal fout en wou ik bijna opgeven. ondertussen is de 3de print al getekent en gemaakt ermee.

dus voor een beginner is het zeker te doen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157311

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 19 oktober 2022 09:52:46 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Bijv. is er ook Diptrace, maar de ontwikkeling daarvan is momenteel zeer traag omdat Novarm (de maker van Diptrace) in Oekraine zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco @fcapri@ hardbass bedankt voor jullie feedback ik ga dit mee nemen in mijn onderzoek . @fcapri leuke project ik ga dit zekers bekijken

bprosman

Golden Member

ik moet een onderzoek doen naar kicad hoe het onstaan

Maar die had je misschien ook zelf al gevonden :

https://www.kicad.org/about/kicad/#:~:text=History,being%20combined%20….

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dit had ik gevonden maar meer in de trent van samsung vs nokia noem maar iets. waarom kicad nu de beste moet worden het verschil met andere extra dingen

Kicad is bedoeld om schema's te tekenen en om PCB's te ontwerpen.
Inderdaad.

Maar ik gebruik het ook om andere dingen te tekenen, zoals frontplaten, plattegrond en andere technische tekeningen.

Kicad kan ook exporteren naar pdf en naar SVG en daarmee wordt het handig om Kicad tekeningen op een website te zetten.

Groot voordeel van Kicad is dat het gratis is, en daarmee binnen bereik van een amateur zoals ik. En daarbij geen restricties heeft op wat ermee kan.

En Kicad wordt ondersteund door een actief team ontwikkelaars die het systeem continue verbeteren.

En alle bestanden zijn in ASCII tekst. Daarmee kun je zaken aanpassen mbv een editor, en je kunt ontwerpstappen opslaan in een versie management systeem.

Ter aanvulling....
Voordelen:
- losse koppeling tussen schema symbolen en layout symbolen
- autorouter
- 3d viewer
- Gerber viewer
- geen vendor lock-in
- je bepaalt zelf met wie je het ontwerp deelt (=niet in de cloud)

De nadelen die ik ken gelden vooral als je KiCAD wil gebruiken voor grotere projecten in een zakelijke omgeving:
- geen export in ODB++ formaat
- losse koppeling tussen schema- en layout symbolen kan fouten veroorzaken
- bij updates wordt vaak gebroken met vorige kicad bestandsformaten; dat levert soms extra werk op.
- voor grote projecten is het hierarchisch werken en het hergebruik van design blokken niet zo ver ontwikkeld als bv in Altium

fred101

Golden Member

Op 19 oktober 2022 08:41:35 schreef opelpro:
[...]
ik moet een onderzoek doen naar kicad

Voor school ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

KiCad is waarschijnlijk een van de krachtigste gratis pakketten die er zijn.

Dingen die ontbreken, maar die ik verder alleen in pakketten van meer dan 1000 euro/jaar gezien heb:

- net based constraints, voor bijvoorbeeld DDR4 data/clock routing
- Alomvattend library beheer
- Height-based placement constraints
- multi-board routing
- Koppeling met FPGA tooling voor FPGA pinout

Een aantal delen daarvan kun je waarschijnlijk wel in plugins krijgen.

ODB++ output zou leuk zijn maar ik ben nog nooit een fabriek tegengekomen die geen gerber+excellon lust voor de print, en een gewone ascii position file voor placement.

Gerber X2 formaat bied een gedeelte van de ODB++ voordelen, en zit wel in KiCad.

ODB++ output zou leuk zijn maar ik ben nog nooit een fabriek tegengekomen die geen gerber+excellon lust voor de print, en een gewone ascii position file voor placement.

Ik was ook verrast toen die fabriek in het midden van ons land zei niks te kunnen met de placement file uit KiCAD. Zij kregen altijd ODB++ files van hun opdrachtgevers. Oke. Helaas is toen handmatig vanuit de layout gegokt waar elk component moest staan. Wat natuurlijk fout ging omdat ondergetekende de refdessen in de silkscreen niet helemaal op de juiste plek had staan, en omdat de productietest deze fout niet dekte.

Maar goed, we hadden het over KiCAD. De ASCII data van KiCAD was in orde maar ik had liever een ODB++ hun kant op gestuurd.
ODB++ is een proprietary format. Hopelijk komt er ooit een open standaard die hetzelfde mogelijk maakt.

@blurp: dank je, ik zal eens kijken naar Gerber X2

bprosman

Golden Member

Voor de "oudjes" onder ons en liefhebbers.
In de "nightly" build zit een Elektuur plugin :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 19 oktober 2022 11:45:33 schreef kojazz:
Ik was ook verrast toen die fabriek in het midden van ons land zei niks te kunnen met de placement file uit KiCAD. Zij kregen altijd ODB++ files van hun opdrachtgevers. Oke. Helaas is toen handmatig vanuit de layout gegokt waar elk component moest staan.

Sorry, maar dan ben je als fabriek toch echt incompetent. Tuurlijk kan het gebeuren dat je een placement file niet snapt*, maar dan vraag je om andere informatie?

Ik krijg heel vaak de vraag om een placement drawing. Zo vaak dat ik een extra laag in al mijn componenten heb met alleen de Refdes, op het hart van het component. Die laag is nooit zichtbaar in de layout, maar ik stop hem wel (als PDF, niet als gerber!) in de output voor de assembleur. De PCB fabriek krijgt hem niet, en ik zie hem niet tijdens layout. Kan ik hem ook niet verneuken.

* Eigenlijk is dat raar, want een placement file is enkel:
Refdes x-pos y-pos rotation side

Zelfs als de eenheid (mm, inch, barleycorn) of the orientatie (nulpunt onder, boven, links, rechts) niet klopt kun je dat in een spreadsheet simpel oplossen. Kost een uurtje werk als je dat moet uitzoeken, maar daar betaal je toch startup kosten voor?

Henry S.

Moderator

Op 19 oktober 2022 08:41:35 schreef opelpro:
bedankt voor het bericht. ik moet een onderzoek doen naar kicad hoe het onstaan is wat zijn voor en nadelen er is nog een andere software(eagle). hoe de gebruikers (bestand is veel gebruikers )/(mening ) over kicad .
ik snap je kan schemas maken voor een PCBtje , simuleren .

Bij schoolvragen mag je eerst wat zelf gaan onderzoeken, ga op de Kicad/Eagle gebruikersfora lezen, en verdiep je zelf in de tutorials.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.